تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1830218247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال و روز شیعیان در دوران غیبت/ در میان پرندگان مانند زنبور عسل باشید!


واضح آرشیو وب فارسی:هم اندیشی: در دوران غیبت، جز دینداران ناب که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان را در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است، کسی بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند.پایگاه تحلیلی خبری هم اندیشی:  اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِف نَبِیَّکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَکَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینى(1) وضعیت شیعیان در دوران غیبت روشن است که آزمایش مؤمنان و غیر مؤمنان، در هر عصر و زمانی، از سنتهای الهی است و مخصوص دوره ی غیبت نیست و خداوند، هر شخص و گروهی را به چیزی امتحان می کند. این امت، پس از پیامبر و اماما ن علیهم السلام، به غیبت - حضرت مهدی(عج) - و بعضی چیزهایی دیگر مبتلا و آزمایش شده اند- و از آزمایش الهی نمی توان گریخت - چنانکه خدای تعالی می فرماید: (احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لا یفتنون و لقد فتنا الذین من قبلهم فلیعلمن الله الذین صدقوا و لیعلمن الکاذبین)(2) از روایات معلوم می شود که مؤمنان در دوره ی غیبت گرفتار آزمایشهای بزرگی خواهند شد و همین روایات بیان می کند که چه کسی رستگار و پیروز و چه کسی زیانکار است. (3) رستگاری کامل جز برای دینداران ناب - مخلصین- و کسانی که جانشان با یقین در آمیخته و اعتقادشان محکم و شناختشان از نادانیها و نادرستیها پیراسته شده است، برای کسی دیگر میسر نیست.(4) وضع شیعه در زمان غیبت در روایات از امیر مؤمنان علیه السّلام نقل است که رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله فرمود:«اى ابا الحسن بر خدا محقّق است این که اهل ضلال(گمراهان)را به بهشت داخل نماید»منظور رسول خدا صلّى اللّه علیه و اله از این گفتار،مؤمنانى هستند که در زمان فتنه(فساد)بر امامت امام غایب و پوشیده شده از چشم ها،پابرجا بمانند،کسانى که به امامت امام زمان علیه السّلام اقرار کنند و به ریسمانش چنگ زنند و منتظر ظهورش باشند.آنان که صبر در مصایب دوران غیبت دارند و تسلیم اوامر ائمّه دین هستند و در اطّلاع از وضعیت امام غایبشان دچار گمراه ىشدند.حضرت امیر علیه السّلام مى فرماید:دلیل صحّت این تفسیر،این است که اگر خداوند، خورشید را که براى شناختن اوقات نماز،راهنما قرار داده است،در پشت پرده قرار دهد،در آن صورت براى مردم وجوب نماز خواندن در اوّل وقت موسّع(آزاد) مى شود تا براى ایشان،با برآمدن آفتاب وقت شناخته شود و یقین کند که ظهر شده است. به همین نحو است براى کسى که منتظر خروج امام و چنگ زده به امامتش باشد، عمل به واجبات خداوند برایش موسّع است و با(رعایت)حدودش از او پذیرفته و از معناى آن چه که بر او واجب شده است،بیرون نمى شود،پس او صبرکننده و تحمّل شونده اى است که غیبت امامش برایش ضرر نمى رساند.(5) امیرمؤمنان علیه السلام: در میان پرندگان مانند زنبور عسل باشید. همۀ پرنده ها او را ناتوان مى شمارند و اگر پرنده ها بدانند در جوف آن ها چه برکتى نهفته است،این رفتار را به آن ها روا نمى داشتند!(شما هم با)مردمان با زبان و بدن هایتان به هم بپیوندید و معاشرت کنید،اما با دل ها و رفتارتان از آن ها دورى کنید.قسم به کسى که جان من در دست(قدرت)اوست!آن چه را که دوست مى دارید،به آن نمى رسید(ظهور امامتان را نمى بینید)تا به روى همدیگر آب دهان بیندازید و تا بعضى بعضى دیگر(یکدیگر)را دروغ گو بنامید و تا از شما-شیعیانم-نماند،مگر مانند سرمه در چشم و نمک در طعام. به زودى به شما مثلى مى زنم، مثل مردى را که طعامى(حبوباتى)داشته باشد و آن را تصفیه و پاک کند و بعد آن را در خانه اى جا دهد و تا خدا خواهد مدّتى صبر کند و دوباره به سوى آن طعام برگردد و ببیند سوس افتاده است،باز آن را تمیز نماید و تصفیه کند و سپس به خانه برگرداند،باز آن را بیرون نموده و ببیند مقدارى از آن را بید زده است و هم چنین این کار را تکرار نماید تا از آن مقدار اندکى بماند که دیگر آفت نتواند به آن ضرر برساند،شما نیز چنین هستید(آن قدر تصفیه و غربال مى شوید)تا از شما نماند مگر گروه کمى که هیچ فتنه اى نتواند(آن ها را از راه حقّ منحرف نماید و)به آن ها ضرر برساند.(6) جعفى گوید:به(امام باقر)علیه السّلام گفتم فرج شما چه زمانى خواهدبود؟! فرمود:هیهات،هیهات!فرج ما نخواهد شد(سه بار فرمود)تا شما غربال شوید باز غربال شوید و باز غربال شوید،تا کدرها برود و صاف ها بماند.»(7) محمد بن منصور از پدرش نقل می کند که گروهی خدمت امام صادق علیه السلام نشسته بودیم و صحبت می کردیم که ایشان به ما فرمودند: «چه می گویید؟- و به اصطلاح کجای کار هستید؟- هیهات! هیهات! نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه غربال شوید، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه - مؤمن و متزلزل شما- از هم جدا شوند، نه به خدا قسم آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر اینکه آزمایش شوید؛ نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر بعد از اینکه ناامید شوید، نه به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر بعد از آنکه شقی و بدبخت به شقاوتش برسد و سعید و نیک انجام به سعادتش دست یابد.» (8) محمد بن ابی نصر می گوید: «امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: «بدانید که به خدا قسم، آنچه چشم انتظار آن هستید نخواهد شد مگر آنکه - مؤمن و متزلزل- از هم جدا شوند، مورد آزمایش قرار گیرید تا اینکه جز افراد بسیار نادری از شما باقی نماند»، آنگاه آیاتی از قرآن تلاوت فرمود که: (ام حسبتم ان تترکوا و لما یعلم الله الذین جاهدوا منکم)،(9)(و یعلم الصابرین)، (10) «آیا پنداشتید که بدون مشخص شدن مجاهدان و استقامت کنندگان، - از شما دست برداشته می شود؟» (11) امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از امیر المؤمنین نقل می کند که فرمود: «...در دوران غیبت، جز دینداران ناب که یقین در جانشان رسوخ کرده و خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته و ایمان را در جانشان ثابت کرده و به دم الهی یاریشان نموده است، کسی بر اعتقاد خود، استوار نخواهد ماند.»(12) اسحق بن سعد اشعری می گوید: امام عسکری علیه السلام فرمود: «به خدا قسم غیبتی خواهد داشت که جز آنها خداوند در اعتقاد به امامت او استوارشان کرده و برای دعا در تعجیل فرجش موفقشان کرده، کسی دیگر، از نابودی رهایی نخواهد یافت.» به آن حضرت عرض کردم: «یا بن رسول الله! آیا غیبتش به طول می انجامد؟» فرمود: «آری به خدا قسم، تا آن قدر به درازا می کشد که بیشتر معتقدان به او از اعتقادشان بر می گردند و جز آنها که خداوند درباره ی ولایت ما از آنها پیمان گرفته و ایمان را در قلبشان راسخ کرده و به دم الهی یاریشان کرده است کسی دیگر بر اعتقاد به او باقی نخواهد ماند.» (13) منابع: 1- شیخ کلینى و غیر او از احضرت صادق علیه السّلام روایت کرده اند: این دعا را تعلیم زراره فرمود: که در زمان غیبت و امتحان شیعه بخوانند. 2- عنکبوت/2و3 - آیا مردم گمان می کنند همینکه به زبان بگویند ایمان آوردیم، دست از سر آنها بر می داریم و دیگر آزمایش نمی شوند؟ مردمی را که قبل از ایشان بودند نیز آزمودیم و خداوند می داند که چه کسانی راستگو و چه کسانی دروغگویند - و در امتحان، درست یا نادرست از آب در می آیند. 3- ظهور نور،علی سعادت پرور ص100 4- همان 5-بحار الأنوار:١۴٣/۵٢ ب ٢٢ ح ۶١ از تفسیر نعمانی 6- سیمای جهان در عصرامام زمان عج ج 1 ص591-590 به نقل از غیبت نعمانى:ص ٨ و ١١٢؛بحار الأنوار:١١۵/۵٢ ب ٢١ ح ٣٧ از غیبت نعمانى؛بشارة الإسلام:ص ۵٢؛الزام النّاصب:ص ٨٠؛یوم الخلاص:ص ١٨٨ 7- بحار ج52ص113ب21 ح28 از غیبت طوسی 8- ظهور نور ص 97 به نقل از اثبات الهداه، ج 3، ص 510، روایت 329 9-توبه: 16- آیا گمان کردید که بدون آزمایش الهی و مشخص شدن مجاهدانتان، از شما دست برداشته می شود؟ 10-آل عمران: 142 11- ظهور نور ص 97 به نقل از اثبات الهداه، ج 3، ص 510، روایت 330 12- همان ص 464، روایت 117 13- همان ص 479، روایت 180 /خ منبع:جهان


پنجشنبه ، ۱۳اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هم اندیشی]
[مشاهده در: www.hamandishi.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن