تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819533938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک میلیون اسلحه غیرمجاز دست مردم است


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: یک میلیون اسلحه غیرمجاز دست مردم است
معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور گفت: بیش از دو میلیون اسلحه در دست مردم وجود دارد که یک میلیون آن غیرمجاز بوده که جنگی نابرابر را بین انسان و حیات وحش به وجود آورده است.

به گزارش ایرنا، فرهاد دبیری شامگاه چهارشنبه در همایش بین المللی محیط زیست و حیات وحش ایران که در سالن اجتماعات تالار شهر قزوین برگزار شد، افزود: حفاظت از حیات وحش به عنوان پیکره اصلی تنوع زیستی، در چند دهه گذشته مورد توجه جدی دولت ها و سازمان های بین المللی قرار گرفته و در مسیر زمانی نه چندان طولانی با ظهور و کشف ضرورت های بیشتر در این عرصه تحولات گسترده ای در همه زمینه های مرتبط با حفاظت از حیات وحش به عمل آمده است.
وی اظهار داشت: تاریخچه و سیر تحول قوانین شکار و صید در ایران گویای آنست که نخستین مقررات زیست محیطی کشور با هدف حفاظت از حیات وحش، تحت عنوان قانون شکار در سال 35 تصویب شد که البته زیربنای قوانین مرتبط با محیط زیست نیز محسوب می شود.

دبیری با اشاره به کاهش جمعیت حیات وحش کشور، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی از برنامه های توسعه ای از جمله تخریب زیستگاه ها و شکارهای غیرمجاز در جمعیت حیات وحش تاثیر گذاشته، برنامه ای برای سرشماری سراسری حیات وحش کشور به منظور سنجش این جمعیت را آغاز کرده ایم.

وی، ایجاد قرق های اختصاصی برای جلب مشارکت و حفظ تنوع زیست محیطی را امری ضروری دانست و افزود: ظرفیت های قانونی در این زمینه از سال 46 پیش بینی شده اما تاکنون از آن بهره ای نبرده ایم.

دبیری به اجرای طرح قرق های اختصاصی نیز اشاره و یادآور شد: این طرح در محدوده های بکری قرار داشته و توسط افراد حقیقی نگهداری می شود که اجازه نگهداری از حیوانات و تکثیر و پرورش آنها را نیز دارند.

به گفته وی، فلسفه راه اندازی قرق های اختصاصی کاهش فشار بر مناطق چهارگانه حفاظتی بود و در حال حاضر نیز با وجود تخریب این مناطق که 10 درصد خاک کشور را به خود اختصاص داده، سعی در حفظ این محدوده ها را داریم.

500 گونه پستاندار و 190 گونه پرنده در کشور داریم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور اضافه کرد: در این عرصه با وجود مشکلات موجود اما دارای 500 گونه پستاندار و 190 گونه پرنده هستیم که به لحاظ تنوع زیستی در دنیا از وضعیت خوبی برخورداریم.

دبیری اضافه کرد: تخریب زیستگاه ها و نابودی محل اکوسیستم های زندگی حیوانات امروز باعث کاهش جمعیت، انقراض و نابودی کشورها شده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه اقدام های حفاظتی و احیایی خوبی شده که به عنوان مثال می توان به سرنوشت یوزپلنگ ایرانی اشاره کرد که همانند ببر و شیر نشده تا در چرخه حیات قرار گیرند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور اضافه کرد: در نظر داریم با اجرای طرح های آزمایشی در برخی مناطق به صورت پایلوت، از ظرفیت مردم بومی و محلی و مشارکت آنها در زمینه حفاظت از مناطق بهره ببریم.

دبیری ادامه داد: یکی از بخش های مشارکت مردمی، سمن ها هستند که با امضای تفاهم نامه ای از متخصصان این حوزه می خواهیم تا در بخش نظارت به سازمان حفاظت محیط زیست کمک کنند.

***شهرداری قزوین رویکرد مثبتی در حفاظت و حمایت از حیات وحش دارد

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ادامه داد: رویکرد جدید شهرداران در حوزه محیط زیست قابل ستایش بوده که این موضوع از سوی شهرداری قزوین به صورت بی سابقه و با رویکردی در جهت حفاظت از حیات وحش در حال انجام می باشد.
همزمان با روز حیات وحش فاز سوم دهکده طبیعت قزوین نیز با حضور نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) و جمعی از مسوولان استان قزوین به بهره برداری رسید.

دهکده طبیعت به عنوان یکی از طرح های منحصر به فرد کشور است که احداث آن از سال 90 و در 10 هکتار در دستور کار شهرداری قزوین قرار گرفت.

فاز سوم این دهکده در سه هزار متر مربع شامل یک هزار و 800 متر فضای آزاد و یکهزار و 200 متر فضای مسقف با اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال راه اندازی شده است.

در حال حاضر بخش های متنوعی از جمله زیستگاه های پرندگان شکاری، نشخوارکنندگان کوهی، پرندگان آبی و خشکی، آمفی تئاتر رو باز سنگی، مزرعه آموزشی حیوانات اهلی، اتاق لرزان و کارگاه آشنایی کودکان با حیات وحش در این دهکده دایر است.

تاریخ انتشار: ۲۳:۵۳ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - 02 March 2016





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن