تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817295815




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - درباره «گزارشي از خودكشي سه كارگر ايراني»


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اقتصاد - درباره «گزارشي از خودكشي سه كارگر ايراني»
اقتصاد - درباره «گزارشي از خودكشي سه كارگر ايراني»

گروه اقتصاد: پس از انتشار گزارشي از خودكشي سه كارگر ايراني در صفحه7 روزنامه‌كارگزاران كه در روز هشتم خرداد به چاپ رسيد سايت اينترنتي الف اين گزارش را روي خط خبري خود قرار داد كه با واكنش‌هاي بسياري همراه شد. سايت الف كه به باور صاحب‌نظران، رسانه‌اي نزديك به احمد توكلي نماينده مردم تهران به شمار مي‌آيد، در پاسخ به واكنش‌هاي گسترده مخاطبان خود به انعكاس اين گزارش كارگري در مطلبي مستقل آورده‌است:

الف: انعكاس گزارشي درباره خودكشي سه كارگر ايراني بر اثر فقر و درماندگي و شرمندگي از روي خانواده(1)، باعث برخي حساسيت‏ها در ميان همكاران و دوستان محترم اصولگرا شده است. تعدادي از عزيزان، انتشار چنين گزارشي را طعنه به دولتمردان سختكوش و برخي هم آن را بسيار تلخ و مصداق سياه‏نمايي دانستند. درباره انتشار اين گزارش و حساسيت‏هاي برانگيخته شده درباره آن تذكر چند نكته ضروري است:
1- برخي دوستان، انتشار اين گزارش را باعث ناراحتي مسوولان دانستند. درباره اين نكته بايد يادآوري كرد؛ اتفاقا هدف اصلي انتشار گزارش اين بوده كه مسوولان كشور نه تنها ناراحت شوند، بلكه دردشان بيايد.
اصولگرايان كه اكنون در مصدر مسووليت تكيه زده‌اند نبايد فراموش كنند كه با شعار «مبارزه با فقر و فساد و تبعيض» اقبال عمومي را به خود جلب كرده‌اند.
دوستان عزيز اصولگرا درواقع به جاي ناراحت‌شدن از انعكاس رنج و فقر برخي هموطنان، بايد از خود بپرسند كه چرا از سال 83 به اين سو، مبارزه با فقر و فساد و تبعيض در ادبيات گروه‏هاي اصولگرا كمرنگ شده است؟
2- برخي دوستان اصولگرا انتشار اين گزارش را باعث رنجش دولتمردان دانسته‌اند. درباره اين نكته بايد گفت كه اين واقعا بي‌انصافي بزرگي در حق رئيس‌جمهور محترم و دولت نهم است. اتفاقا رئيس‌جمهوري كه با اعضاي كابينه دائم در معرض تماس نزديك و دريافت نامه استمداد فقيرترين و محروم‌ترين و دورافتاده‌ترين هموطنان هستند، خود به خوبي مي‏دانند كه اقشار فقير در موج سهمگين تورم چه مي‏كشند؟
اين مديران مياني هستند كه بايد با خواندن سرگذشت كارگر مظلومي كه از فرط فقر و خجالت از روي خانواده گرسنه خود به خودكشي و خودسوزي متوسل مي‏شود، عرق شرم بريزند و به خود آيند؛ همان مديراني كه قابليت و تخصص مسووليتي كه اشغال كرده‏اند را ندارند؛ همان‌ها كه مسوول بهبود شرايط زندگي هموطنان هستند، اما با ندانم‌كاري‏هايشان، وضع را بدتر مي‏كنند؛ همان مديراني كه دائم حق ماموريت سفر خارجي و در پايان سال پاداش‏هاي چندده ميليوني از بيت‏المال براي خود تصويب مي‏كنند و به دستورالعمل دولت در منع چنين دريافت‏هايي بي‏اعتنا هستند.
3- برخي اظهار عقيده كرده‏اند كه چرا با انتشار چنين گزارش تلخي، دولت را تضعيف مي‏كنيد و خدمات دولت نهم را زير سوال مي‏بريد؟
درباره اين نكته بايد يادآوري كرد كه فشار شديد و مهيب معيشتي به اقشار ضعيف، واقعيت امروز جامعه ايران است. در واقع، روزي كه دولت محترم، گسترش سرمايه‏گذاري و طرح‏هاي عمراني را بر مهار تورم اولويت داد و تورم را فداي طرح‏هاي عمراني كرد و نمايندگان مجلس هفتم هم به‌‏رغم هشدار اكيد اقتصاددانان، اين تصميم اشتباه را تاييد كردند، بايد به فكر چنين روزي مي‏بود.
دولتي كه با بودجه‏هاي شديدا انبساطي عملا بر تنور تورم مي‏دمد و معاون محترم رئيس‌جمهور آن رسما تاييد مي‏كند كه عمدا زير بار تورم رفته‏ايم(2)، بايد بداند كه تورم شديد، چه بلايي بر سر خانواده‏هاي مستضعف آورده است.
نمايندگاني كه هشدار و التماس همكاران اقتصاددان خود درباره بيماري هلندي را ناديده مي‏گيرند و به بودجه‏هاي شديدا انبساطي و برداشت مكرر از حساب ذخيره ارزي راي مي‏دهند، بايد ببينند و بخوانند كه تورم ناشي از بهمن نقدينگي چطور ضعيف‏ترين اقشار جامعه را له كرده است؛ همان‌ها كه نايي ندارند تا صدايشان به جايي برسد و ديگر از فرط تكيدگي، صورتشان با سيلي هم سرخ نمي‏شود. اين واقعيت تلخ جامعه امروز است. منطق اقتصاد با كسي شوخي ندارد. نه با آقاي هاشمي اهل سازندگي و نه با آقاي احمدي‌نژاد اهل عدالت؛ در اقتصاد امروز ايران، هركسي بي‌محابا بر تنور نقدينگي بدمد، آتش تورم را شعله‌ور كرده و در نتيجه آن صاحبان اموال و املاك، ثروتمندتر و حقوق‏بگيران و مستاجران و مستضعفان، فقيرتر مي‏شوند... متاسفانه اين قانون اقتصاد با نيت و ايدئولوژي افراد كاري ندارد و دولت اهل سازندگي يا گفت‌وگو يا مهرورزي را از هم تشخيص نمي‏دهد. بر تنور نقدينگي كه بدميد، بر شكاف طبقاتي افزوده‏ايد؛ پولدارها را فربه‌تر و فقرا را نحيف‏تر كرده‌ايد. بنابراين برادراني كه انعكاس چهره كريه فقر را باعث تضعيف دولت تلقي مي‏كنند، بايد بدانند كه پنهان‏كردن حقيقت و چشم بستن بر واقعيت، تضعيف دولت است نه مواجهه با آن و ريشه‏يابي و چاره‌جويي براي اين درد.
4- در گزارش ياد شده، به نگاه شديدا منفي جامعه كارگري به موضوع خصوصي‏سازي و سابقه ذهني بسيار تلخ كارگران از واگذاري شركت‏هاي دولتي اشاره شده بود.
متاسفانه روندي كه در حال حاضر در خصوصي‌سازي به شدت دنبال مي‌شود (واگذاري شركت‏هاي صدر اصل 44)، نه فقط مغاير سياست‌هاي كلي اصل 44 است، (اين را رئيس محترم سازمان خصوصي سازي هم تاييد كرده‌اند و نوار اظهار نظرشان در الف موجود است) بلكه واجد اشكالات بسيار مهم از جمله ناديده گرفتن وضعيت كارگران واحدهاي واگذاري شده، دست به دست شدن شركت‌هاي دولتي ميان مالكان دولتي و شبه‌دولتي، غفلت از هدف اصلي خصوصي سازي يعني «كارايي» واحدهاي واگذار شده و... است.
الف سال گذشته نسبت به انحرافات بسيار خطرناك در روند موجود خصوصي‌سازي هشدار داده بود كه متاسفانه اين هشدارهاي خيرخواهانه هم از سوي دولت محترم با بي‌اعتنايي مواجه شد و تذكرات نمايندگان مجلس نيز درباره انحرافات خصوصي‌سازي موجود از قانون اصل 44 راه به جايي نبرد.
پي‌نوشت‌ها:
1- اصل اين گزارش در روزنامه كارگزاران هشتم خرداد به قلم آقاي اسماعيل محمدولي منتشر شده است.
2- سخنان آقاي دكتر داودي در مراسم توديع وزير سابق اقتصاد: دولت به قيمت افزايش تورم، سرمايه‏گذاري اشتغال‏زا را دامن زده است.
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن