تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819902695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا کوروش به آنچه نوشته بود، عمل می کرد


واضح آرشیو وب فارسی:موبنا: کوروش کبیر، بنیانگذار پاد شاهی ایران و آغازگر سلسله هخامنشیان، پس از تسخیر بابل بر تخت پاد شاهی نشست و اد یان بومی را آزاد اعلام کرد . موبنا - برای جلب محبت مرد م میان رود ان (بین النهرین)، مرد وک که بزرگ ترین خد ای بابل بود را به رسمیت شناخته، او را نیایش کرد و سپاس گفت. او هیچ گروه انسانی را به برد گی نگرفت و سپاهیانش را از تجاوز به مال و جان رعایا بازد اشت. او تمامی کسانی را که به اسارت به بابل آورد ه شد ه بود ند گرد هم آورد و منزلگاه آنها را به ایشان بازگرد اند . کوروش همچنین قوم یهود را نیز از اسارت و بیگاری د ر بابل آزاد کرد . به د ستور کوروش، شرح وقایع و د ستورات وی روی یک لوح استوانه ای سفالین نگاشته شد و د ر معبد مرد وک قرار گرفت. قرن ها بعد منشور برجای ماند ه از بنیانگذار سلسله هخامنشیان به نماد ی از نخستین سند جهانی حقوق بشر بد ل شد و نسخه ای ساخته شد ه از آن به صورتی نماد ین د ر مقر سازمان ملل متحد د ر نیویورک قرار گرفت. اما «جونا لند رینگ»، مورخ هلند ی نگاهی د یگر به کوروش و منشور معروف وی د ارد و می گوید : «تمامی آنچه د ر تاریخ د ر مورد کوروش، پاد شاه هخامنشیان نقل شد ه د روغی بیش نیست؛ ویک د سیسه تاریخی است.» لند رینگ معتقد است که استفاد ه از نام و هویت کوروش کبیر تنها ابزار تبلیغاتی محمد رضا شاه پهلوی، آخرین پاد شاه ایران بود . محمد رضا شاه با تبلیغاتی ساختگی از نام کوروش و استوانه برجای ماند ه از او تنها برای تثبیت حکومت پهلوی استفاد ه کرد و بس.اما این فقط لند رینگ نیست که به آنچه تاکنون د رباره نخستین پاد شاه هخامنشیان نقل شد ه و یا حتی متن ترجمه شد ه روی منشور برجای ماند ه از وی، کوچک ترین اعتقاد ی ند ارد . «متیوس شولز»، مورخ آلمانی هم از جمله افراد ی بود که د ر سال ۲۰۰۸ د ر مقاله ای د ر مجله اشپیگل آلمان نوشت: خیرخواهی و سخاوتمند ی ای که د ر تاریخ به کوروش کبیر نسبت د اد ه شد ه، تنها یک شوخی فریبند ه است. شولز افزود : «استوانه ای که د ر حال حاضر از آن به عنوان نخستین سند حقوق بشر یاد می کنند و یک کپی از آن را به عنوان نماد حقوق بشر د ر سازمان ملل متحد قرار د اد ه اند چیزی جز یک نماد تبلیغاتی نیست.» شولز د ر اشپیگل به این موضوع اشاره کرد ه است که حتی بعضی از خطوط میخی حک شد ه؛ روی استوانه کوروش به د رستی ترجمه نشد ه اند . گزارش شولز د ر مجله اشپیگل گرچه سرو صد اهای زیاد ی را ایجاد کرد اما انتقاد های بسیاری د ر همان د وره به وی وارد شد . اینکه او نه تاریخ شناس است و نه ایران شناس. بنابراین این گونه بی پروا سخن گفتن د ر رابطه با یک چنین موضوعی نه د رست و نه معتبر است. این موضوع امری است که شاید ایران شناسان و پژوهند گان ایرانی بهتر و مستند تر می توانند به آن پاسخ د هند و مورد بررسی قرار د هند امری که حق و رسالت ایرانیانی است که می خواهند از تاریخ و فرهنگ خود د ر عرصه جهانی د فاع کرد ه و با استناد به مد ارک موجود واقعیت را از چهره این تاریخ بیرون بکشند ، بر همین اساس گفت و گویی با گیتی پورفاضل حقوقد ان و ایران پژوه انجام شد ه که د ر زیر می خوانید . یکی ازاهد اف مرد م غرب پس ازد وجنگ جهانی که فاجعه انسانی به بار آورد کوشش د رایجاد صلح پاید اروریشه کن کرد ن جنگ بابه وجود آورد ن جامعه ملل وسپس سازمان ملل بود ه وهست ،آیا کشورهای فاتح د راین راه موفق بود ه اند ؟ کشورهایی د ست به د ست هم د اد ند واعلامیه جهانی حقوق بشررامنتشرکرد ند هرچند نباید تلاش های فراوان النورروزولت همسر رئیس جمهوروقت آمریکا را د ر این بین ناد ید ه گرفت، اما امروزبازهمان کشورهایی که فاتح د و جنگ جهانی بود ند رود رروی هم ایستاد ه و یک فاجعه انسانی د یگرد رخاورمیانه را پد ید آورد ه اند ، هر چند برکسی پوشید ه نیست که منبع بزرگ انرژی ،نفت وگازو د یگرکانی های موجود د راین منطقه کشورهای قد رت طلب رابه جان هم اند اخته وکرامت انسان رابه نازل ترین حد خود رسانید ه اند .اعلامیه جهانی حقوق بشری که می گوید به طورطبیعی وذاتی هرکس باهررنگ وهرجنسیتی د رهرکجای کره زمین به د نیا می آید به عنوان انسان د ارند ه این حقوق است وباید ازرفاه اولیه برخورد ارباشد امروزه توسط بسیاری از کشورها و گروه ها به بازی گرفته شد ه. به کشور خود مان برگرد یم ؛د ر ایران باستان رد پای مستند ی پیرامون حق و حقوق بشر وجود د ارد ؟ بله، نخستین شکل گیری این حقوق د رفلات ایران بود ه که زند گی آد م ها راباتد وین قانون به نظم کشید ه ورفاه بخشید ه است .نگاهی کوتاه به گذشته های د وراین سرزمین می اند ازیم، به نخستین د وره ای که انسان غارنشینی را رها کرد وگروهی زند گی کرد ن را آزمود و روستاهارا پد ید آورد ،ساختارخانواد ه را پی اند اخت وبرای خویش سرکرد ه ای برگزید که آن سرکرد گان از اند یشمند ترین شان بود ند ، انسان هایی که نخست به اهلی کرد ن چهارپایان وماکیان وسپس به یاد گیری شیوه پشم ریسی وپنبه ریسی برای فراهم کرد ن پوشش وبه ساختن سرپناهی از آمیختن گِل رس با آب پرد اختند و پس ازد ستیابی به آتش وبه کارگیری آن همچنان به اند اختن طرحی نو و فنی نو برای د اشتن زند گی بهترکمرهمت بستند وبرای تنظیم زند گی د رارتباط با یکد یگرآغازبه نوشتن قانون کرد ند تا کسی به حق د یگری د ست د رازی نکند وبه آزاد ی های فرد ی ارج نهاد ه شود . این روید اد و تعریفی که شما می گویید د رچه برهه ای از تاریخ صورت گرفته است؟ این امر د ر زمان پیشد اد یان رخ می د هد که امروزبه د لیل د وربود ن زمان شان آنان را اسطوره می انگاریم د رحالی که آن د وره د ربرد ارند ه تاریخ نانوشته مااست که ازکیومرث آغازشد ه وبه زو یا زاب پایان می پذیرد و د ر تاریخ به آن د ود مان پیشد اد یان می گوییم،، پیش + د اد به معنی نخستین قانونگذاران پیش به معنی نخستین ود اد به معنی قانون است که امروزپیشوند ی برواژگانی است که از د وره پهلوی اول به کارمی بریم مانند ، د اد ستان ، د اد گاه ، د اد نامه، د اد خواست و... آیا این نشانه ها فقط د ر د وران پیشد اد یان بود ه است ؟ خیر، د ود مان کیانیان را نیز د اریم که پید ایش اَشوزرد شت د رآن د وره روی می د هد ومانخستین نوشته ای که د اریم اَوِستا است که هم میهنان زرد شتی ما توانسته اند بخش هایی ازآن را با چنگ ود ند ان د ربرابر روید اد های تلخ نگه د ارند ؛ این انسان بزرگ اند یشمند برخلاف رسم جاری زمان خود ش که برد گی د رهمه سرزمین ها امری عاد ی بود به د لیل ارجی که به کرامت انسان می گذاشت گفت ونوشت هرکسی ازمرزهای بیرون به ایرانویچ پناه آورد و اَوستا را بپذیرد حتی اگرد رآنجا برد ه بود ه باشد آزاد است،د راثرآموزه های زرد شت وگرامید اشت کرامت انسان د ر د رازای تاریخ هرگز سیستم برد گی د رایران پانگرفت وهرگز قانونی برای برد گان نوشته نشد و از کار انسان ها به رایگان بهره برد اری نشد زیرا آموزه های این مرد خرد مند تاریخ بشری ساختاربرد گی را برنمی تابید ه است . اود وکسوس که همزمان با ازافلاطون بود ه است وجود زرد شت را ۶ هزار سال پیش ازافلاطون می د اند ولی هم میهنان زرد شتی ما زاد روزاورا د ر خرد اد روزاز ماه فرورد ین د ر ۱۷۶۸پیش از میلاد می د انند . بیشترتاریخ نویسان وشرق شناسان تولد اورا میان هزارتا هزارود ویست سال پیش ازمیلاد مسیح گفته اند ، شاد روان ذبیح بهروزپید ایش اَشوزرد تشت را سه هزاروهفتصد سال پیش ازمیلاد می د اند . کهن ترین قوانین موجود بشریت د رپیوند با چه د ورانی است ؟ کهن ترین قانون د رمیان رود ان،قانون حامورابی است که د ر۱۰ فرمان روی سنگی نوشته شد ه است که د رشوش پید اود رموزه لورنگهد اری می شود . د راین قانون که د رسال ۱۷۳۰ پیش ازمیلاد نوشته شد ه سیستم برد گی پذیرفته شد ه ومواد ی ازآن ویژه برد گان است ، بسیاری از تاریخ نویسان ۱۰ فرمان آمد ه د ر تورات راازقانون حامورابی می د انند . اما می توان گفت مهم ترین و مستند ترین قانون حقوق بشری د ر د وران باستان منشور کورش بزرگ است که پس ازگشود ن بابِل د رسال ۵۳۸ پیش ازمیلاد نوشته شد ه و د ر بخشی ازآن می گوید : آنگاه که سربازان بسیارمن د وستانه اند ربابِل گام برمی د اشتند من نگذاشتم کسی را د رتمامی سرزمین های سومروآکد ترسانند ه باشند . من بابل وهمه شهرهای مقد س راد رفراوانی نعمت پاس د اشتم. د رماند گی هاشان راچاره کرد م وایشان راازبیکاری رهانید م . من نیازمند ی های بابل وهمه پرستشگاه های آن راد رنظرگرفتم ود ربهبود وضع شان کوشید م ، شهرهای مقد س آن سوی د جله را که مد تی د رازپرستشگاه هایشان د ستخوش ویرانی بود تعمیرکرد م وپیکرخد ایانی راکه جایگاه آنهاد رمیان آنان بود به جای خود باز گرد اند م ود رسرایی پاید ارجای د اد م ، من همه ساکنان آنهاراگِرد آورد م وخانه هایشان رابه آنان بازپس د اد م ، باشد که تمام خد ایانی که من د رپرستشگاه هایشان جای د اد ه ام روزانه مراد رپیشگاه بعل ونبو د عاکنند . باشد که زند گانی من د رازگرد د . باید گفت که مفهوم کرامت انسان د راین سرزمین پی اند اخته شد زیراهرگز به سیستم برد گی تن د رند اد تا آنجا که د یاکونف تاریخ نگارروسی د رباورش نمی گنجید که د رهمه سرزمین ها ازجمله یونان که اروپاییان آن راسرزمین آزاد ی و د موکراسی می د انند سیستم برد گی وجود د اشته باشد غیرازایران . د رساختارهرسرزمینی که برد گی انسان ها پذیرفته شد ه باشد نمی توان از کرامت انسانی سخن گفت زیرا یوغ برد گی کرامتی برای انسانی که به برد گی گرفته شد ه است باقی نمی گذارد ؛ همچنین اگرد رقوانین کشوری رد پایی ازبرد گی یافتید د رآن کرامت انسانی راجست وجونکنید هرچند تد وین کنند گانش باآب وتاب ازانسان وکرامتش د اد سخن د اد ه باشند . د رد وران کهن سیستم استبد اد ی به معنای امروزی آن د رساختارهمه کشورها بود ه است اما د رزمان اشکانیان بهترین گونه فرمانروایی که باید گفت د رجهان آن زمان بود ه پی افکند ه شد ه بد ین شیوه که د رهربخشی ازکشورشاهی فرمانروایی می کرد ه است که همه آنان زیرفرمان شاهنشاه بود ه اند مانند فئود ال های سد ه های گذشته اروپا ونیز پارتیان د ارای د ومجلس مِهستان ومغُستان بود ه اند که مجلس مِهستان پس از فوت شاهنشاه یکی از پسرانش را برای فرمانروایی برمی گزید ه است، با وجود تمام این مکتوبات و اسناد کند ه کاری شد ه و موجود اگر کسی می تواند سند ی د ر رد آن ارائه د هد این کار را انجام د هد و یا اگر این ها را افسانه می پند ارند چرا سایر شاهان و کشورهای بزرگ از این د ست توهمات د ر تاریخ از خود بر جای نگذاشتند . کمی به تاریخ نزد یک تر بپرد ازیم.د ر سد ه های نزد یک تر وضع قوانین حقوق انسانی د ر جهان،به چه صورت بود ه است ؟ د ر د و قرن اخیر د ر ایران و جهان اتفاقات گوناگونی د ر این زمینه افتاد از جمله د رسد ه هجد هم میلاد ی تاثیر اند یشمند انی مانند روسو ومنتسکیو د ربه وجود آمد ن انقلاب کبیرفرانسه وسپس تاثیرآن راد رکشورهای د یگرکه روشنگری را فراهم وتفکیک قواراد ر قوانین اساسی پی ریخت . نمی توان منکرشد ولی باوجود نقش پررنگ زنان د رانقلاب کبیرفرانسه سهم آنان د راعلامیه نا د ید ه گرفته شد ود رزمره شهروند ان د رجه د و گذاشته شد ند ، اند یشه مشروطه خواهی که به د لیل آزاد اند یشی تحصیلکرد گان ما از اروپابه ایران آورد ه شد د ر برهه ای رود رروی مذهبیون قرارگرفت به طوری که ناگزیربود ند قوانین آن رابااحکام اسلامی نزد یک کرد ه وبگونه ای تطبیق د هند که منجربه نوشتن کتاب یک کلمه توسط مستشارالد وله شد که تاوانش رابا جانش د اد . همچنین یکی از قد یمی ترین فلسفه های غرب د رمورد حقوق بشراند یشه حقوق طبیعی است وهمین طور نظریه د یوید هیوم که می گوید اخلاق اجتماعی انسان با فرآیند تکامل بیولوژیکی واجتماعی توسعه پید امی کند . کارکرد اصلی حقوق بشرمحافظت وترویج منافع انسانی است، حقوق بشر را می توان به گونه های مختلف د سته بند ی کرد ، رایج ترین آن قوانینی است که جنبه جهانی به خود گرفته است که به وسیله کنوانسیون های بین المللی چهره خود رانشان می د هد ، حقوق بشررا می توان به گونه های مختلفی طبقه بند ی کرد که رایج ترینش د رسطح جهانی حقوق مد نی ، سیاسی ، اقتصاد ی واجتماعی وفرهنگی است، حقوق مد نی وسیاسی د ر مواد ۲۱ تا۳۰وحقوق اقتصاد ی ، اجتماعی و فرهنگی د رمواد ۲۲تا ۲۸اعلامیه جهانی حقوق بشرود رمیثاق های جهانی جای گرفته است . د ر انتها باید گفت امروزه مرد م جهان آرزود ارند همه مواد این اعلامیه به اجراد رآید تابلکه جهانیان روی آسایش وآرامش راببینید وفرزند ان با عشق د رسایه پد رو ماد رشان بزرگ شوند و آرزوی هزاران ساله بشر که همان سعاد ت و آرامش است با پشت سر گذاشتن تمامی این تاریخ اسفناک و پرتجربه خود را نشان د هد . منبع: روزنامه قانون| نویسنده: امیر پریزاد ۱۷۹/


سه شنبه ، ۱۱اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موبنا]
[مشاهده در: www.mobna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن