واضح آرشیو وب فارسی:تیک: آرمان: سخنگوی شورای نگهبان چند زمانی تا برگزاری انتخابات مجلس باقی بود که استعفا داد و مسائلی را درباره این شورا مطرح کرد که به مذاق برخی خوش نیامد. نجات ا... ابراهیمیان به هر حال خود را دیگر سخنگو نمی داند و عضو حقوقدان شورای نگهبان است. وی روز گذشته درگفت وگو با باشگاه خبرنگاران به مسائلی در مراحل بررسی صلاحیت ها اشاره و در پاسخ به این سوال که «بعضی از داوطلبان اعلام کردند ما به عنوان جانباز و آزاده در بررسی صلاحیت ها به دلیل عدم التزام به دین اسلام و جمهوری اسلامی رد صلاحیت شدیم. چگونه با توجه به سوابق چنین چیزی ممکن است؟» گفت: مفهوم التزام عملی به اسلام از یک صددرصدی شروع می شود و پایین می آید، هنگامی که یک فرد ریسک می کند و در انتخابات ثبت نام می کند اقدامات او در نتیجه کشف می شود اما سوال این است که چه مقدار از خطاها باعث می شود ما به یک فرد بگوییم تو ملتزم نیستی؟ آیا می توان گفت که اگر کسی چند گناه در زندگی انجام داده متلزم به اسلام نیست؟ وی افزود: خیلی ازکسانی که ما به آنان گفتیم که شما نمی توانید ثبت نام کنید بخش زیادی از احکام اسلامی را در زندگی رعایت می کنند ولی ممکن است خطاهایی از آنان سر زده باشد که مناسب برای کسی که می خواهد در صندلی نمایندگی قانون گذاری اسلامی قرار بگیرد نباشد. درواقع پیام ما به آنها در مساله مفهوم التزام به یک موضوع اداری، حقوقی تبدیل شده است یعنی درجه ای از پایبندی که برای تصدی این سمت لازم است. نظارت استصوابی از مسلمات قانون اساسی است ابراهیمیان تصریح کرد: در قانون انتخابات اگر شخصی محکوم به یکی از حدود شرعی شود و توبه او محرز شود ارتکاب به آن گناه و جاری شدن حد مانع ثبت نام تلقی نمی شود بنابراین باید مفهوم واقعی عدم التزام را به مردم بگوییم. ما فردی را به بی حجابی و بی تقوایی متهم نکردیم به عنوان مثال یک خانمی که همه جوانب شرعی در زندگی اش را رعایت می کند اما عکس بی حجاب خود را در فضای مجازی می گذارد نمی توان گفت این فرد به هیچ وجه التزام ندارد و نماز نمی خواند و روزه نمی گیرد و پایبند به دین نیست اما اگر این فرد به مجلس برود و قانون عفاف و حجاب تصویب کند همان عکس را خطاکاران و قانون گذاران جلوی ما می گذارند و می گویند این فرد این قانون را تصویب کرده است و در نتیجه یک لغزش و عدم رعایت مقررات شرعی وجود دارد که شایسته یک قانون گذار کشور اسلامی نیست. وی دربخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان تنها به فقهای شورای نگهبان مربوط نمی شود. ۶ نفر فقیه این شورا به عنوان کسانی که مثل هیات های اجرایی باید شرایط داوطلبان ردصلاحیت شده را احراز کنند اقدام می کنند. اسم این اقدام نظارت نیست، این نوعی مقدمات است برای احراز شرایط بنابراین ۶ فقیه که به موجب قانون انتخابات مجلس خبرگان احراز صلاحیت می کنند مطمئنا ناظر نیستند و این که آیا همه آن بزرگواران بودند یا خیر برخی به اشتباه از بنده نقل کردند که آن آقایان در قضیه احراز صلاحیت ها دخالت نداشته اند درحالیکه بنده اساسا چنین حرفی نزده ام که برخی خبرگزاری های خارجی مصاحبه بنده را تحریف و تغییراتی در آن صورت داده اند. سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بنده در جواب به اینکه آن ۶نفر چگونه به ردصلاحیت ها رسیدگی می کنند گفتم که هیچ اطلاعی ندارم بنابراین نفیا یا اثباتا راجع به اینگونه مسائل اظهار نظر نمی کنم، چرا که این مسائل مربوط به مرحله اجرا بوده و آن چه که از من سوال شده مربوط به نظارت استصوابی است. نظارت استصوابی به موجب تصویب شورای نگهبان در تمام مراحل از جمله مرحله احراز صلاحیت چه در مجلس شورای اسلامی و چه در انتخابات مجلس خبرگان از مسلمات قانون اساسی است و نمی توان آن را با لفاظی زیر سوال برد. گروه های سیاسی توجه کنند حمله به نظارت استصوابی یعنی تضعیف شورای نگهبان و تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران. قانون اساسی نظارت استصوابی را پیش بینی کرده و آن را تفسیر نموده است و این نظارت برای این است که افرادی متدین و معتقد به جمهوری اسلامی ایران وارد نهادهای قانون گذاری نشوند. بنابراین فعالان سیاسی با هیچ انگیزه ای ولو به انگیزه جلب برخی آرا نباید نظارت استصوابی را زیرسوال ببرند. اساسا نظارت استصوابی را بد هم نباید معنا کرد برخی برای تخصیص نظارت استصوابی آن را بد معنا می کنند. در حالی که نظارت استصوابی به معنای نظارت دل بخواهی نیست و ضوابطی دارد که شورای نگهبان در همه انتخابات برای شرایط قانونی و ضوابطی که در قانون مقرر شده در مورد اجرا و عدم اجرای آن ضوابط بله و خیر قطعی را بگوید لذا این گونه نیست که با مصلحت سنجی خود کسی را بپسندد یا نپسندد. ابراهیمیان گفت: نظارت استصوابی که همه باید پشت سر آن باشیم نظارت استصوابی متکی بر شرایط مقرر در قانون است بنابراین چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان حقی است که برای شورای نگهبان به حیثیت ۱۲ نفر بودن طراحی شده و آیین نامه انتخابات شورای مجلس خبرگان هم این نظارت را صریحا پیش بینی کرده است. در این نوع آیین نامه آمده است که احراز صلاحیت توسط فقهای شورای نگهبان مانع استصوابی نیست پس بنده حرف جدیدی نزده ام و مجال مناقشه و لفاظی در آن وجود ندارد و امری است روشن که همه باید به آن احترام بگذارند تا انتخابات در تمام اعصار به نحوی برگزار شود که راه نفوذ کسانی که معتقد به نظام نیستند بسته شود. بنده طرفدار نظارت استصوابی هستم اما نظارت استصوابی که چارچوب های اعمال این نظارت معلوم باشد لذا باید قانون اصلاح شود تا فرصت کافی برای اعمال این نظارت داشته باشیم. وی درپاسخ به این سوال که «آیا اعضای حقوقدان شورای نگهبان نیز در مورد انتخابات مجلس حق اعمال نظارت استصوابی داشتند؟»اظهارکرد: در مورد انتخابات مجلس، نظارت استصوابی همیشه این گونه است و در همه انتخابات ها هم به موجب نص صریح قانون اساسی و تفسیر آن در تمام مراحل این نظارت بدون«برو برگرد» وجود دارد. سخنگوی شورای نگهبان در بیان خاطره ای از بررسی صلاحیت ها ا اظهار داشت: در مواردی در تماس با افرادی که داشتیم سوابق درخشانی در انقلاب و جنگ داشته اند اما چون در گوشه ای از مملکت بودند و چون قانون انتخابات ما اجازه نمی دهد که با وقت بیشتری به آنها رسیدگی کنیم ما به آنها عدم احراز صلاحیت را اعلام کردیم که در برخی موارد با ناراحتی و اشک آن افراد مواجه شدیم که این قطعا خاطره تلخی برای آنها خواهد بود. همچنین از شیرین ترین خاطرات من جایی است که داوطلب با وجود عدم احراز صلاحیتش می گوید من از نظام و آرمان های انقلاب دست نخواهم کشید که این جزو شیرین ترین خاطرات بوده و به نظر می رسد این افراد کسانی هستند که در امتحانی سخت پایبندی خود را به نظام ثابت کردند. وی درباره چند کلمه تعبیر خود را اینگونه بیان کرد: آیت ا... جنتی: دبیر شورای نگهبان؛ آیت ا... مومن: مومن؛ سخنگوی شورای نگهبان: خدا رحمتش کند؛ قانون انتخابات: اصلاحات، اصلاحات خیلی سریع؛ سیامک ره پیک: از همکاران شورای نگهبان.
سه شنبه ، ۱۱اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تیک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]