تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819599846




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی :سرعت تخریب منابع طبیعی در استان 5 برابر احیای آن است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی :سرعت تخریب منابع طبیعی در استان 5 برابر احیای آن است استان‌ها > مرکزی - مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، گفت: در مجموع با ارزیابی هایی که انجام شده سرعت تخریب در عرصه های منابع طبیعی استان بیش از 5 برابر اصلاح و احیای آن است و برای اینکه بتوانیم آن را حفظ کنیم باید چندین برابر اقداماتی که در حال حاضر صورت گیرد کار انجام شود.


به گزارش خبرآنلاین، یوسف یوسفی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی در نسشت خبری که با حضور اصحاب رسانه در این اداره برگزار شد، بیان کرد: تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین و بیابان زایی سه چالش مهم قرن حاضر است؛ لذا در دهه 1990 که کنفرانسی با حضور سران دنیا برگزار شد که در این کنفرانس دستور کاری را برای قرن 21 تهیه کردند که در قسمت های مهم به مسایل و مشکلاتی که در این زمینه در سراسر دنیا در بخش های مختلف نظیر کشاورزی، روستایی، صنعت، آلودگی ها و غیره وجود داشت، پرداخته و وظایف مشخص شد.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف عمده و اساسی در این دستورالعمل بحث مقابله با بیابان زایی بوده که مقوله ای گستره است، ابراز کرد: حاصل بهره برداری های بی رویه بشر ازکره خاکی منجر به بیان زایی می شود و مصداق بارز آن حرکت ریزگردها و شن های روان است، یعنی اگر تغییر اقلیم اتفاق بیفتتد و در کنار آن برداشت بی رویه آب را نیز داشته باشیم نهایتا حاصل آن بیابان زایی و حرکت شن های روان است که این بحث در کل دنیا مطرح بوده و کشور و استان مرکزی نیز از آن مستثنی نیست.
یوسفی افزود: بهره برداری هایی که از عرصه های منابع طبیعی که هم ازسوی دام داران و مرتع داران برای چرای دام و در بخش کشاورزی با تبدیل مراتع به کشاورزی و هم در بخش های مختلف انجام می شود سالانه حدود یک هزار تا یک هزارو 500 هکتار و در برخی از سال ها تا 2 هزار هکتار از مراتع را نابود می کند.
وی آتش سوزی ها و بهره برداری هایی که در راستای توسعه ای در حوزه معدن اتفاق می افتد را نیز از عوامل بسیار مؤثر بر بیابان زایی عنوان کرد و افزود: بیان این نکته لازم است که حدود یک چهارم از وسعت منابع طبیعی استان صورت بالقوه و بالفعل یعنی در حدود 490 هزار هکتار شامل بیابان و کویر میقان است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.
یوسفی با بیان اینکه با توجه به آنچه که گفته شد سالانه حدود 15 هزار تن در هکتار فرسایش خاک را در استان شاهد هستیم، ادامه داد: همین مشکلات سبب می شود که کنترلی بر ذخیره روان آب ها نیز نداشته با شیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی عنوان کرد: سالانه می توانیم 450 میلیون متر مکعب روان آب های حاصل از بارندگی های هرسال را در قالب پروژه های کوچک و متنوع اعم از سنگ و سیمان بند خاکی یا پروژ هایی که به شکل بیومکانیکی هستند جمع آوری کنیم؛ اما متاسفانه علی رغم بیش از 30 سال زحماتی که متقبل شده ایم و با داشتن 12 هزار نقطه پروژه ای که در بحث آبخیزداری داشتیم فقط حدود 102 میلیون متر مکعب یعنی حدود 20 درصد از این روان آب ها را کنترل کنیم و بالغ بر 340 میلیون متر مکعب از آن هنوز هدر می رود.
یوسفی با اشاره به اینکه قاعدتا در دیگر پروژه های مربوط به این سازمان اعم از مرتع داری، جنگل کاری، مقابله با بیابان زایی و اعتباراتی که پرداخت می شود وضعیت استان مشابه وضعیت در آبخیزداری است، بیان کرد: در مجموع با ارزیابی هایی که انجام شده سرعت تخریب در عرصه های منابع طبیعی استان بیش از 5 برابر اصلاح و احیای آن است و برای اینکه بتوانین منابع طبیعی را حفظ کنیم باید چندین برابر اقداماتی که امروز صورت گیرد کار انجام شود.
وی با بیان اینکه از جمله اقدامات مهم در خصوص منابع طبیعی حفظ وضع موجود است، ادامه داد: این حفاظت از طریق یگان حفاظتی منابع طبیعی، مشارکت مردم به صورت فیزیکی، مشارکت مرتع داران و دامدارن، آموزش و ترویج و برخوردهای قضایی و حقوقی می تواند اتفاق بیفتد و بهترین پروژه ای که به صورت فیزیکی می تواند مانع کاربشود استفاده از اهرم های قانونی و اعتباری است.
یوسفی مدیریت جامع منابع طبیعی در حوزه های آبخیزداری را از دیگر اقدامات مهم در این زمینه دانست و گفت: انسجام دستگاه های دولتی، مردم و بهره بردان و ngo ها در کنار یکدیگر از عوامل مهم برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در حوزه آبخیزداریست.
وی در پایان به نقش مهم رسانه هادر این خصوص اشاره کرد و افزود: باید در زمینه اهمیت و حفظ منابع طبیعی از سوی رسانه ها به خوبی فرهنگسازی بشود و نتیجه فرهنگسازی درست این است که می تواند تا چندین برابر سرعت تخریب را کاهش دهد که در این راستا سند ارتقاء فرهنگ حفظ منابع طبیعی را در دستور کار قرارداده ایم و امید است که این سند در کارگوره امور اجتماعی و شورای فرهنگی تصویب شود و پیش بینی شده 44 دستگاه دولتی و ngo ها در اجرای مفاد ذکر شده در این سند مشارکت داشته باشند.



دوشنبه 10 اسفند 1394 - 14:26:49





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن