تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 26 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه امساك از خوردن وآشاميدن نيست بلكه روزه،خوددارى ازتمامى چيزهايى است كه خداوندسبحان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829981896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روش اسلام در گسترش دین چیست


واضح آرشیو وب فارسی:شهیدنیوز: شهیدخبر(شهیدنیوز): دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که روش دین این نیست که با اجبار خود را به جهان تحمیل کند، گفت: روش اسلام در گسترش دین دعوت و ابلاغ است نه جنگ و در آخرالزمان هم اسلام خود را به جهان عرضه می کند و مردم جهان می پذیرند.آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، شب گذشته در نشست علمی روش برداشت سیاسی از قرآن کریم که در انجمن علمی حوزه های علمیه برگزار شد، با تقدیر از فعالیتهای انجمن علمی حوزه علمیه در این راستا، اظهار داشت: برای این که بتوانیم در مقوله تفسیر سیاسی و فهم معارف سیاسی قرآن روشمند عمل کنیم باید این بحث را به سه بخش تقسیم کنیم. وی بخش اول را قانون فهم متن دانست و افزود: فهم متن به معنی فهم مقصودی که تولید کننده متن اراده کرده است و اگر این را در نظر نداشته باشیم قانون تخاطب را زیر پا گذاشته ایم. آیت الله اراکی خاطرنشان کرد: از آنجا که متن خطا و ثواب پذیر است برداشت از آن نیاز به قانون دارد و باید قوانین ادبی مربوط به صحت تعبیر را بدانیم و قوانین مربوط به انشاء سخن را در نظر داشته باشیم که علوم صرف و نحو و بلاغت و بیان را شامل می شود. وی دسته دوم علومی که برای فهم متن لازم است را علم فهم مقصود از متن عنوان کرد و یادآور شد: این قوانین در علم اصول از آن بحث می شود؛ یاد گرفتن این قوانین وظیفه مخاطب است و در تعبیر دیگر این قوانین به علم دلالت نامیده شده است؛ نسبت به قرآن قسم اول قوانین مفروض گرفته می شود ولی قواعد دلالی که وظیفه ما است باید با دقت به کار گرفته شود. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که برای فهم متن باید به تمام متن احاطه داشت، ابراز کرد: باید کسی که می خواهد مقصود کلامی را بفهمد به تمام کلام احاطه داشته باشد؛ بنابراین در تفسیر قرآن باید احاطه به تمام قرآن داشته باشیم زیرا ممکن است قرائن یک حکم در جایی دیگر از قرآن آمده باشد و بدانیم که آیا این آیه مکمل دارد یا ندارد و برخی مکملات هم در کلام رسول الله آمده است زیرا تبیین قرآن یکی از وظایف پیامبر(ص) است. وی بخش دوم را در تفسیر سیاسی آیات قران تعیین مقصود ما از سیاست و دین دانست و افزود: ما می خواهیم سیاستی را استنباط کنیم که می گوییم همان دین ما است و برای اثبات این باید روشن شود که تعریف هر کدام از دین وسیاست چیست. دین در اسلام همان سیاست است آیت الله اراکی با بیان این که سیاست به معنی مدیریت جامعه است، خاطرنشان کرد: سیاست به یک نظم و یک مجری نیاز دارد که آن نظم را اجرا کند و از این نظم در اسلام و قرآن به دین تعبیر می شود؛ کاربرد دین در قرآن به معنی سیاست است و در سوره یوسف که حضرت یوسف(ع) می خواست بنیامین را نزد خود نگه دارد خداوند از قانون به دین تعبیر کرده است. وی با بیان این که در قرآن دین به معنی نظام اجتماعی و همان سیاست است، یادآور شد: شیوه انبیا(ص) این بوده است که دین را با برهان اثبات و با بیان و ابلاغ مردم را به پذیرش قانون الهی و نظام الهی قانع می کردند؛ مشروعیت هر نظام سیاسی از خدای متعال است ولی این مشروعیت را خدا با زور به مردم تحمیل نمی کند و به همین خاطر انسان نسبت به رفتار خود مسؤول است. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب ابراز داشت: در مسأله حکومت هم حکومت را مردم ایجاد می کنند و این مردم هستند که جامعه را تشکیل می دهند؛ حضرت علی(ع) هم حمایت مردم را در کنار مسؤولیت الهی دلیل قبول خلافت عنوان کردند و این تفسیر قرآن که وظیفه پیامبر(ص) را فقط محدود به ابلاغ می دانند غلط است زیرا اگر بنا بود وظیفه انبیا(ص) فقط تبلیغ باشد در قرآن نمی گفت از پیامبر(ص) اطاعت کنید. وی سیاست را به معنی فن فرمانروایی و فرمانبری دانست و افزود: این فرمان باید نظم بخش بر اساس عدل باشد و سیاست را در هر نظامی که در نظر بگیریم به معنی فرمانروایی و فرمانبری است و آن فرمان است که به قانون الزام می بخشد. حاکمیت در اسلام مخصوص خدا است و اوست که تعیین می کند چه کسی جانشینش باشد آیت الله اراکی با بیان این که بحث سوم ارکان نظام سیاسی است، خاطرنشان کرد: رکن اول نظام سیاسی در اسلام این است که حق فرمانروایی بالذات مخصوص خداوند است زیرا او آفریننده است و حق دارد که فرمان بدهد و این حق منحصر در خداوند است؛ خداوند در سوره اسراء می گوید که هیچ شریکی در این حق برای خود نمی پذیرد. وی یادآور شد: هر نوع اختیار بخشی به غیر خدا که از خداوند سر چشمه نگیرد شرک به خدا است و در آیات زیادی این اساس را تثبیت می کنند که فرمان، حق ذاتی خداوند است و از خدا جدا شدنی هم نیست. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با اشاره به این که کسی که در جامعه می خواهد فرمانروایی کند باید این حق را از خداوند بگیرد و خدا باید فرمانروا را تعیین کند، ابراز داشت: اگر بگوییم که خداوند حاکمیت را به مردم واگذار کرده است به معنی این است که خداوند را بازنشسته کرده ایم در حالی که خداوند مدیر است و جامعه را اداره می کند و در آیات زیادی گفته است که من شریکی در اداره کردن جامعه نمی پذیرم. وی با بیان این که تمام انبیا(ص) منسوب از طرف خدا برای فرمانروایی در زمین بوده اند، افزود: روایات زیادی داریم که می گوید هر کس من را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است و در آیه اولو الامر حکومت بعد از رسول به ولی امر واگذار شده است و در زمان غیبت هم به این دلیل که خداوند حاکم است باید خلیفه ای را در روی زمین داشته باشد که منسوب از طرف خدا باشد و در روایات آمده است که فقیه حاکم است. آیت الله اراکی عدم تشکیل حکومت جهانی به وسیله انبیا(ص) را تحریف آشکار تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: انبیای بنی اسرائیل حکومت جهانی داشته اند و حضرت سلیمان نبی حکومت جهانی داشته است و این یک تحریف بزرگ است که انبیا(ص) حکومت جهانی نداشته اند. روش اسلام در گسترش دین دعوت و ابلاغ است نه جنگ وی با بیان این که روش دین این نیست که با اجبار خود را به جهان تحمیل کند، یادآور شد: حتی در زمان خلفا هم حضرت علی(ع) به گسترش اسلام از طریق جنگ اعتراض داشتند بلکه روش اسلام دعوت و ابلاغ است و در آخر الزمان هم اسلام خود را به جهان عرضه می کند و مردم جهان می پذیرند؛ پیامبر هم در مدینه همین گونه حکومت را تشکیل دادند. دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان این که در زمان ظهور ما جنگ جهانی نخواهیم داشت، ابراز داشت: جنگ حضرت با حکام عرب است و در رابطه با جهانیان حضرت عیسی(ع) به زمین می آید و به حضرت مهدی(عج) اقتدا می کند و مسیحیان با دعوت عیسی بن مریم(ع) به اسلام می گروند و جنگی در کار نخواهد بود. ساماندهی به فرهنگ از وظایف اصلی حوزه علمیه است وی ساماندهی به فرهنگ را از وظایف حوزه علمیه دانست و افزود: این که ما هنر را ضد دین بدانیم درست نیست و باید بتوانیم فقه هنر را درست پیدا کنیم و به هنرمندان ارائه کنیم زیرا نمی شود که هنر را که جزء زندگی بشر شده است را منع کنیم بلکه باید فقه هنر را عرضه کنیم.


دوشنبه ، ۱۰اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شهیدنیوز]
[مشاهده در: www.shahidnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن