تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820341599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گریزگاه ها، ترفندها و روشها را در خبرگیری بشناسید


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: یک توصیه13 گریزگاه ها، ترفندها و روشها را در خبرگیری بشناسید خبرگزاری پانا: در ادامه توصیه هایی که از پیشکسوتان و اساتید روزنامه نگاری آورده ایم این بار به یکی از مهمترین مسایل وآسیبهای جامعه روزنامه نگاری پرداخته ایم و آن را از مقالۀ دکتر ˝علی اکبر قاضی زاده˝ در ˝ویژه نامۀ آموزشی مجله رسانه˝ انتخاب کرده ایم. برای آنها که می خواهند خبرنگار حرفه ای و ماندگار شوند توجه به این آسیب و رهایی از آن توصیه ای جدی است.
۱۳۹۴ يکشنبه ۹ اسفند ساعت 09:13

خبرگزاری پانا+روزنامه نگار +حرفه ای

خبرنگار ناآزموده
حرفه خبرگیری و خبررسانی، مهارتی پیچیده است که هر کسی توان وارد شدن در آن را ندارد. این که فعالان سندیکای عرصه روزنامه نگاری در دنیا، اصرار دارند دوره خدمت اهالی این حرفه 20 سال به جای 30 سال در نظر گرفته شود، و این که می کوشند تا روزنامه نگاری در فهرست مشاغل سخت و زیان آور جای دهند، به همین [علت است]. کار روزنامه نگاری، حرفه ای فرساینده، خطرناک و کاهنده جسم و روح به حساب می آید.
اما کدام روزنامه نگاری؟
این که عضو تحریریه در سر ساعت مقرر اعلام حضور کند. سپس پای رایانه بنشیند و از سایت ها خبرهایی برگزیند، اندکی در آن تغییر دهد (یا ندهد) و به صفحه بند بسپارد، کار سخت و زیان آوری کرده است؟ آیا اگر عضو تحریریه، به اشخاصی آشنا_ و لابد اهل نظر – تلفن کند، از او پرسش هایی کلی بپرسد ، گفت و گو راضبط کند و حاصل گفت و گو را در سلسله ای طولانی، تکراری، کلیشه وار و بدون جاذبه ( از وی گفت، وی افزود، وی همچنین در مورد [...] اظهار داشت، وی تاکید کرد ، وی همچنین اضافه کرد و ...) از جمله ها شکل دهد، کار خطرناکی کرده است ؟
افزایش عددی مطبوعات از یک سو و صرفه جویی ناشران از جانب دیگر تحریریه ها را از همکاران تجربه دیده و دارای تحصیل مرتبط به پایان برده، رفته رفته تهی می کند. آنان هم که اندکی تجربه و کمی پیشینه حرفه ای دارند با همان توشه اندک حرفه ای در محیط های تحریریه، مسوولیت های اجرایی بالا می گیرند و ناچار همان آموخته های اندک _و اغلب نادرست_ خود را از روزنامه نگاری اشاعه می دهند و از زیردستان خود می خواهند .
همرنگ جماعت نشو!
بسیار اتفاق افتاده است که خبرنگاری که در این رشته دوره ای را گذرانده یا این حرفه را از صاحب علم و تجربه ای آموخته است، وقتی ان آموزه ها را درکارهای خبری به کار می گیرد. با مقاومت و حتی ریشخند مسوول بالا دست خود روبه رو می شود. خبرنگار چون می خواهد شغل خود را حفظ کند، در این موارد، ناچار خود را با خواسته های غیرحرفه ای مسوول بالادست، مطابقت می دهد و ...
چه باید کرد؟
شاید این مبحث بسیار کلی باشد اما سوژه یابی، گزینش، پردازش، پیگیری و نگارش خبر به هر روی کار خبرنگارانی است که راه فرارها و گریزگاه ها، ترفندها، روش ها و عناصر محوری و پیرامونی خبرها و تحول ها را بشناسند؛ در غیر این صورت چاره ای غیر از خبرگیری از سایت ها نمی ماند. [ولی قطعا با این شیوه خبرگیری و خبر نویسی، هیچ گاه خبره و حرفه ای نخواهید شد.واحتمالا همان کارمند خبرنگار خواهید ماند].
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن