واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: رئیس بنیاد فرهنگی امامت ضمن تبیین استنادات قرآنی مسئله امامت به مجاهدت های حضرت زهرا(س) در تبیین این مسئله اشاره کرد و گفت: حضرت زهرا(س ) در سخت ترین شرایط سخنانی بر زبان جاری کردند و با جهاد عملی و بیانی و احتجاج، برای تمام امت اتمام حجت کردند . به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، آیت الله سیدعلی میلانی روز شنبه هشتم اسفندماه در همایش «امامت از منظر حضرت فاطمه زهرا(س)» در بنیاد فرهنگی امامت قم، با اشاره به اهمیت مفهوم امامت در نگاه قرآن گفت: خداوند متعال چه در کتاب و چه در نقل برگزیدگان الهی خود، به مسئله امامت اشاره کرده است. وی افزود: آنچه در مکتب تشیع و اسلام در زمینه امامت مورد توجه است، تعریف مفهوم امامت است؛ در نگاه اسلامی امامت به معنی جانشینی پیامبر است و این امام باید تمام خصائلی که در وجود پیامبر اکرم(ص) است را داشته باشد تا راهنمای مردم باشد. رییس بنیاد فرهنگی امامت بیان کرد: در این زمینه امام دارای ویژگی های خاصی است که از آن جمله می توان به عصمت، علم، ولایت و... اشاره کرد؛ این امام باید ویژگی هایی داشته باشد که بتواند در مقام جانشین پیامبر، تمام وظایف ایشان را به خوبی انجام دهد و نقطه اتکای تمام جامعه اسلامی و انسانی باشد. وی گفت: خداوند در قرآن بیان کرده است که « یتْلُوا عَلَیهِمْ آیاتِهِ وَ یزَکِّیهِمْ وَ یعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ»(2 جمعه) یعنی امامی که باید جانشین پیامبر باشد باید این شریعت را با همان حکمت نبوی که وصل به جریان وحی است راهبری کند. وی اظهارکرد: وضعیت امامت امامان همانند پیامبران الهی است و به همین دلیل بیان می شود که هیچ اختلافی میان آنها نیست و همه امت نیز باید پیروی این ائمه باشند. میلانی بیان کرد: امامان در نگاه حضرت زهرا(س) همانند نخ تسبیحی هستند که قوام و دوام جامعه به آنها وابستگی دارد؛ در حقیقت امامت حافظ وحدت امت اسلامی و انسانی است و اگر این جریان از ابتدا به درستی شکل می گرفت امروز وحدت امت اسلامی در نهایت خود بود. این استاد حوزه بیان کرد: امامان حافظ جامعه هستند و اگر این امام به سان چوپانی که در روایات بیان شده است بر امت ولایت نداشته باشد و امت از او تبعیت نکنند قطعا این صفوف طعمه گرگ ها خواهند شد. وی گفت: پیامبر اکرم(ص) قرآن و عترت را حافظ امت از گمراهی دانستند و این مسیر را مستلزم حضور امام دانستند؛ البته نباید این نکته را از نظر دور داشت که در اسلام آنچه مهم است راه و طریق است و نه وحدت؛ زیرا وحدت نیز مسیری است که از این طریق ما به سعادت می رسیم. میلانی اظهارکرد: سایه عظیم وحدت توسط پرچم قرآن و عترت بر سر مردم قرار می گیرد و عامل وحدت می شود و این وحدت نیز پیروزی این امت را ممکن می کند. وی گفت: خداوند در قرآن بیان کرده است که «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ؛ (103 آل عمران)؛ امام صادق(ع) این حبل الهی را امام معرفی می کند زیرا ثابت شد که مردم وقتی به ریسمان امامت چنگ نزدند متفرق شدند. این استاد حوزه بیان کرد: مردم و امت خودشان به دست خودشان سعادت خود را رقم می زنند و این سعادت زمانی حاصل می شود که ملتی از امام خود تبعیت محض داشته باشد و اگر مردم از ایشان تبعیت نکردند مشکل اصلی متوجه مردم است نه امام. وی گفت: در نگاه حضرت فاطمه زهرا(س) نصب امام به «ید الله» است یعنی نصب ایشان از سوی مردم صورت نمی گیرد و اگر مردم به این نصب احترام گذاشتند در حقیقت به حکم خدا تن دادند و اگر چنین نکردند در واقع با خداوند به دشمنی پرداختند. این استاد حوزه بیان کرد: امامت دارای جایگاه بسیار برجسته ای است که اوصاف آن در قرآن و سنت بیان شده است که شامل افضلیت تقوایی و اخلاص و علم و جهاد فی سبیل الله است؛ حال سوال اینجاست که در اینجا سقیفه یک عناصر نامربوط بود که سیر تحول تاریخی اسلام را به شکلی تغییر داد که به تغییر این اصول و ویژگی ها کسانی را امام مردم گردانید که با آن خصوصیات فاصله داشتند. این استاد حوزه بیان کرد: سخن تاریخی حضرت زهرا(س) آن بود که خلیفه رسول الله باید حافظ شریعت و دین و قرآن باشد و به همین خاطر است ولی چگونه می توانند در داستان فدک، مسببانش را تبرئه کرد؟ حضرت زهرا(س) بیان می کند که ارتداد قوم برای خدا و رسولش ضرری ندارد و اگر تمام زمین نیز از این دین برگردد هیچ ضرری متوجه دین خدا نخواهد بود ولی پیش بینی کردند که چگونه ظالمین بر آنها حاکم می شوند . وی گفت: حضرت زهرا(س) در سخت ترین شرایط سخنانی بر زبان جاری کردند و با جهاد عملی و بیانی و احتجاج، برای تمام امت اتمام حجت کردند و با وصیبت نسبت به تشییع و به خاک سپرده شدن شبانه تیرخلاص را به آنها زدند زیرا این وصیت در فرهنگ عرب، دارای پیام های بسیار روشنی بود. همچنین حجت الاسلام مهدی شاهینی، دبیر همایش امامت از منظر حضرت زهرا(س) با اشاره به برپایی این همایش گفت: یکی از بخش های مهم این جریان، شناسایی مفاهیم مرتبط با امامت از منظر حضرت زهرا(س) است که در این همایش به آن پرداخته شد و پس از فراخوان درون حوزوی، تا دی ماه امسال، آثار به این همایش ارسال شد. 21 مقاله شاهینی بیان کرد: پس از جمع آوری مقالات، تعداد 21 مقاله به عنوان مقالات قابل نقد و ارزیابی شناخته شد و در سه رتبه آثار مورد ارزیابی قرار گرفت؛ در گروه اول 5 مقاله مورد تجلیل واقع می شود و مقالات دیگر شامل متوسط و نیم متوسط است که چکیده این مقالات و مشخصات نویسندگان در سایت بنیاد امامت بارگذاری خواهد شد. وی گفت: نظام موضوعات امامت که در این مرکز تخصصی تدوین شده است موضوعات و محورهای همایش را مشخص کرد و در شش حوزه از جمله موضوعات و مسایل و تاریخ، امامت و علوم اسلامی و مطالعات راهبردی امامت، این موضوعات دسته بندی شد. شاهینی بیان کرد: در این همایش ریز موضوعاتی چون تعریف و ماهیت و قلمرو امامت از منظر حضرت زهرا(س)، اهمیت و جایگاه امامت از منظر حضرت زهرا(س)، شرایط امامت، وظایف و شوون علمی و سیاسی امام از منظر حضرت ووظایف امت از منظر حضرت زهرا(س) مورد توجه قرار گرفت. وی از برگزاری دو پیش نشست تخصصی با موضوع وظایف امت نسبت به امام از منظر حضرت زهرا(س) و شرایط امامت از منظر حضرت زهرا(س) ویژه این همایش خبرداد و گفت: فراخوان مقاله همایش سال آینده در ایام فاطمیه آغاز می شود و این موضوعات شامل بسته های بعدی نظام جامع موضوعات خواهد بود.
شنبه ، ۸اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]