تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805145099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بيمه نبودن غربالگري‌ها مجوزي براي تولد نوزادان ناقص


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بيمه نبودن غربالگري‌ها مجوزي براي تولد نوزادان ناقص
بنا‌بر اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور صدور مجوز سقط جنين درماني در مراكز پزشكي قانوني كشور طي ۱۰ ماهه سال جاري 14/6 درصد رشد داشته و از ۵ هزار و 68 مجوز سال پيش به ۵ هزار و 806 مجوز در ده ماهه امسال رسيده است.
نویسنده : زهرا چيذري 


بنا‌بر اعلام سازمان پزشكي قانوني كشور صدور مجوز سقط جنين درماني در مراكز پزشكي قانوني كشور طي ۱۰ ماهه سال جاري 14/6 درصد رشد داشته و از ۵ هزار و 68 مجوز سال پيش به ۵ هزار و 806 مجوز در ده ماهه امسال رسيده است. در اين مدت استان‌هاي تهران با 873، خراسان رضوي با 635 و خوزستان با 482 مجوز بيشترين و استان‌هاي سمنان با 24، خراسان جنوبي با 47 و ايلام با 51 مجوز كمترين آمار را در صدور مجوزهاي سقط جنين درماني داشته‌اند. رشد صدور مجوز براي سقط درماني تفاسير مختلفي مي‌تواند داشته باشد اما نخستين برداشت از چنين آماري افزايش ناهنجاري‌هاي جنيني دارد.
در اغلب موارد آمار رسمي از سقط جنين‌هاي غير‌قانوني وجود ندارد اما آمار غير‌رسمي از افزايش سقط جنين‌هاي غير‌قانوني حكايت دارد. بر اين اساس طبق آمار ارائه شده از سوي وزارت بهداشت سالانه حدود 250 هزار سقط جنين غير‌قانوني به صورت زير‌زميني يا از طريق داروهاي سقط جنين كه به راحتي مي‌شود آنها را از بازار سياه تهيه كرد، انجام مي‌شود. سقط جنين قانوني و با مجوز اما يك فرق مهم و اساسي با سقط جنين غير‌قانوني دارد. فرقي كه حكايت از افزايش ناهنجاري‌هاي جنيني دارد و اين مهم‌ترين دليلي است كه شرع و قانون با شرط و شروطي مجوز اين سقط را صادر مي‌كند. بر اين اساس و با استناد به افزايش 14/7 درصدي مي‌توان اينگونه نتيجه گرفت كه آمار ناهنجاري‌هاي جنيني افزايش داشته است.
  
شرط سقط جنين قانوني
يكي از مهم‌ترين شروط صدور مجوز سقط درماني در پزشكي قانوني سن بارداري است كه بر اساس قانون بايد قبل از چهار ماهگي (ولوج روح در جنين) يا پيش از 19 هفتگي بر اساس سونوگرافي‌هاي معتبر دوره‌اي باشد.
در صورتي كه مادر مهم‌ترين شرط را داشته باشد، موارد ديگر يعني وجود ناهنجاري در جنين كه موجب حرج مادر شود يا بيماري مادر كه ادامه بارداري را براي او با خطر جاني توأم مي‌سازد، مورد بررسي قرار مي‌گيرد. همچنين بايد توجه داشت كه همه ناهنجاري‌هاي جنيني موجب صدور مجوز سقط درماني نمي‌شود و تنها ناهنجاري‌هايي كه موجب حرج مادر باشد و اين موضوع به تأييد سه پزشك متخصص و معتمد برسد، يكي از شروط صدور مجوز سقط درماني خواهد بود اما آيا افزايش 14/7 درصدي سقط جنين قانوني در 10 ماهه نخست امسال به معناي اين است كه اختلالات جنيني افزايش داشته است؟
 
ارتباط رشد تكنولوژي با رشد سقط جنين
آسيه جعفري، كارشناس دفتر معاينات باليني پزشكي قانوني معتقد است منتسب كردن افزايش آمار سقط جنين قانوني به افزايش شيوع ناهنجاري مگر با انجام يك مطالعه جامع امكان‌پذير نيست.
بنا به تأكيد وي به‌طوركلي ناهنجاري‌هاي جنيني مي‌تواند ناهنجاري ساختاري يا ژنتيكي باشد، ناهنجاري‌هاي ساختاري معمولاً با سونوگرافي و اكوكارديوگرافي جنين و ناهنجاري‌هاي ژنتيكي با بررسي‌هاي ژنتيكي روي مايع آمنيوتيك تشخيص داده مي‌شود. اين كارشناس مي‌افزايد:‌پيشرفت تكنولوژي و بهره‌گيري از ابزارهاي تشخيصي دقيق‌تر امكان تشخيص انواع ناهنجاري‌ها را در سنين پايين جنيني فراهم كرده است. به باور وي بيشترين عامل افزايش سقط درماني، از يك سو افزايش ميزان آگاهي متخصصان زنان و ماماهاي مسئول مراقبت از مادر در رابطه با قانون سقط جنين درماني و از سوي ديگر آشنايي با ابزارهاي تشخيصي جديد است.
 
آلودگي هوا مقصر سقط جنين
جعفري درباره تأثيرات آلودگي هوا، ‌پارازيت‌ها و امواج بر سلامت يا نقص عضو جنين نيز مي‌گويد: سازمان پزشكي قانوني مطالعه‌اي روي تأثير عوامل محيطي روي جنين يا ايجاد اختلال در جنين به خاطر وجود اشعه‌ها يا پارازيت‌ها و آلودگي هوا نكرده است، به همين خاطر مشخص نيست چه ميزان سقط به خاطر اين عوامل رخ داده است.  در برابر اين هستند متخصصاني كه عواملي مانند آلودگي هوا را در افزايش احتمال سقط جنين و حتي ناباروري مؤثر مي‌دانند.  محمدحسين سلطان‌زاده يكي از اين متخصصان است. اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي با اشاره به اينكه آلاينده‌هاي هوا سبب كاهش باروري در زنان و مردان مي‌شود، مي‌افزايد: رشد جنين نيز به دليل قرار گرفتن در معرض هواي آلوده كاهش مي‌يابد و ناهنجاري در جنين بيشتر مي‌شود. همچنين سقط جنين در هواي آلوده افزايش نشان داده است.
  
ضرورت بيمه براي نوزادان ناقص
مادر باردار تنها ١٩ هفته فرصت دارد تا مجوز سقط بگيرد، به همين خاطر بايد مادران نسبت به انجام غربالگري دوران بارداري آگاه شوند، براساس دستور وزارت بهداشت، هيچ اجباري براي انجام اين غربالگري وجود ندارد اما انجام اين غربالگري‌ها مي‌تواند منجر به تشخيص ناهنجاري‌هاي احتمالي شود و از تولد نوزاداني با اختلال ژنتيكي جلوگيري كند. اين در حالي است كه اين غربالگري‌ها‌ تحت پوشش بيمه نيستند و هزينه ساده‌ترين نوع آنها از 400هزار تومان شروع مي‌شود.
تنها براي كساني كه از طريق خانه‌هاي بهداشت براي آزمايش تالاسمي ماژور اقدام مي‌كنند، نيمي از هزينه از سوي وزارت بهداشت پرداخت مي‌شود. اين در حالي است كه با پوشش بيمه‌اي اين خدمات ضروري مي‌توان از تولد نوزادان داراي اختلال و معلول پيشگيري كرد؛ امري كه در درازمدت موجب صرفه‌جويي در هزينه‌هاي جامعه خواهد شد، چراكه انسان سالم محور توسعه پايدار جامعه است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن