تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805385642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشوب جمهوري‌خواهان از كابوس ترامپ


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آشوب جمهوري‌خواهان از كابوس ترامپ
شايد از وجوهي بتوان وضعيت فعلي جمهوري‌خواهان را همانند انتخابات رياست جمهوري 1980 دانست.
نویسنده : دكتر سيدنعمت‌الله عبدالرحيم‌زاده 


شايد از وجوهي بتوان وضعيت فعلي جمهوري‌خواهان را همانند انتخابات رياست جمهوري 1980 دانست. در آن موقع، جمهوري‌خواهان رئيس‌جمهور جيمز ايرل كارتر، معروف به جيمي كارتر را فردي شكست‌خورده از انقلاب اسلامي و جريان گروگانگيري مي‌دانستند و با آوردن چهره‌اي شناخته شده براي رأي‌دهندگان امريكايي مي‌خواستند كاخ سفيد را از دست رقباي دموكرات خود بازپس بگيرند. چهره مورد نظر آنها رونالد ويلسن ريگان بود كه به دليل سابقه طولاني‌مدت از هنرپيشگي‌اش در سينما و تلويزيون براي رأي‌دهندگان امريكايي فردي به طور كامل آشنايي بود. ريگان از وضعيت ناگوار كارتر، دودستگي دموكرات‌ها و البته شهرتش در تلويزيون و سينما و شعارهاي كلاسيك جمهوري‌خواهانه بهترين بهر‌ه‌برداري را كرد و با نزديك به 10 درصد برتري بر كارتر راهي كاخ سفيد شد تا با دو دوره رياست جمهوري، كاخ سفيد را در حالي ترك كند كه رضايت دو سوم از شهروندان امريكايي را نسبت به عملكرد خود در دوران رياست جمهوري‌اش به دست آورده باشد، ميزاني كه از زمان جنگ جهاني دوم به اين سو بي‌سابقه بود. حالا هم جمهوري‌خواهان در وضعيتي مشابه 1980 مي‌خواهند يك دموكرات ديگر را از كاخ سفيد آن هم به دليل عملكردش در برابر ايران بيرون بيندازند اما آيا آنها كسي مثل ريگان در آستين دارند؟!

  آشوب در صف جمهوري‌خواهان
وقتي كه باراك اوباما در ژانويه 2009 وارد كاخ سفيد مي‌شد، جانشين آينده دموكرات او تا اندازه زيادي معلوم بود. او كسي نبود جز هيلاري كلينتون كه در انتخابات درون حزبي از اوباما شكست خورده بود و بايد هشت سال ديگر صبر مي‌كرد تا فرد اول دموكرات‌ها براي جانشيني اوباما باشد. حالا هيلاري آرام اما در رقابتي نزديك با برني سندرز راه خود براي رسيدن به كاخ سفيد در پيش گرفته اما در مورد رقباي جمهوري‌خواه بايد گفت كه آنها از همان 2009 دچار كابوس شده‌اند چراكه آوردن گزينه‌اي براي بيرون انداختن اوباما از كاخ سفيد براي آنها چندان كار ساده‌اي نبود. جمهوري‌خواهان كه در كارزار اول برابر اوباما متوسل به كهنه‌سربازي به نام جان مك‌كين، تصويري ناقص از جرج بوش جنگ‌طلب، شده بودند در نهايت مجبور به ايستادن در پشت سر ميت رامني شدند كه چندان او را خودي نمي‌دانستند. ميت رامني به دليل تغيير مواضع سياسي خود آن هم در مورد مسائل اساسي جمهوري‌خواهان مثل سقط جنين يا مسئله همجنسگرايان چندان فرد شاخصي براي جمهوري‌خواهان نبود اما به دليل ضعف ديگر رقباي جمهوري‌خواه مبدل به تنها گزينه حزب براي رويارويي با اوباما در انتخابات 2012 شده بود. شكست رامني از اوباما در آن انتخابات باعث شد جمهوري‌خواهان اين بار پشت سر كسي بايستند كه بتواند خاطره ريگان 1980 را زنده بكند. آنها از دو سال قبل نگاه به جب بوش داشتند تا اين نقش را بازي كند، پسر و برادر دو رئيس‌جمهور كه با سابقه فرمانداري در ايالت فلوريدا گزينه‌اي مناسب براي ايفاي اين نقش بود. لاني داويس از دلالان سياسي كهنه‌كار در ژوئن مقاله‌اي را در فاكس نيوز منتشر كرد با اين عنوان: «دو دليلي كه چرا دموكرات‌ها بايد از جب بوش در انتخابات رياست جمهوري 2016 بترسند.» او در اين مقاله به صراحت جب را بهترين گزينه براي شكست دموكرات‌ها در اين انتخابات مي‌دانست كه در زمينه‌هاي آموزش و پرورش و برخورد با مهاجران، سياست محافظه‌كارانه را به خوبي پيش ببرد. از آن زمان نام بوش به عنوان نامزد اصلي جمهوري‌خواهان بر سر زبان‌ها افتاد اما جريان حوادث آن طور پيش نرفت كه انتظارش را داشتند. اين بار هم يك غير خودي در صف نامزدهاي جمهوري‌خواهان قرار گرفت كه با حرف‌ها و مواضع جنجال‌برانگيز خود نه تنها اميد حزب به جب را به باد داده بلكه وضعيت را به صورتي درآورده كه حالا رهبران حزب را مجبور به مبارزه با خودش كرده است.

  پيشتازي يك غير خودي
دونالد ترامپ در 16 ژوئن گذشته نامزدي خود را براي كسب نامزدي حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست جمهوري 2016 و با شعار «امريكا را دوباره عالي كن»
Make America Great Again، اعلام ‌كرد. محل اين اعلام نامزدي در همان موقع پيام روشني را در برداشت. او نه از مقر حزبي بلكه از مقر امپراتوري اقتصادي خود مشهور به برج ترامپ واقع در خيابان پنجم منهتن نامزدي خود را براي انتخابات رياست جمهوري اعلام كرد تا نشان دهد كه در مسير خود اتكا به حمايت مالي و سياسي حزب جمهوري‌خواه ندارد بلكه ثروت شخصي‌اش را توشه اين راه كرده است. شايد رهبران جمهوري‌خواه در ابتداي كار حضور يك غير‌خودي مثل ترامپ را چندان جدي نمي‌گرفتند به خصوص اينكه هيچ كدام از نمايندگان حزبي در كنگره يا فرمانداران جمهوري‌خواه از او حمايت نمي‌كردند و تمام منابع مالي حزب در جهت حمايت از جب بوش جمع شده بود. با وجود اين خوش‌بيني اوليه، جريان تبليغات انتخاباتي به نحوي پيش رفت كه ترامپ با اظهارنظرهاي جنجالي و بيشتر از همه سابقه جنجالي‌اش به عنوان يك شومن در تلويزيون باعث شد تا او نظرها را به سوي خود جلب كند. در واقع، ترامپ هر چه كه با حرف‌ها و اعمال خود بيشتر قواعد بازي را به هم مي‌زد توجه بيشتري را به سوي خود جلب مي‌كرد تا آنجا كه اظهارنظر منفي اخير پاپ فرانچسكو هم نتوانست مانعي براي پيشتازي او در انتخابات درون‌حزبي بشود. هر چند كه تد كروز از لطف تقلب انتخاباتي توانست اولين دور از انتخابات درون‌حزبي را در ايالت آيووا ببرد اما سه دور بعدي در ايالت‌هاي نيوهمشاير، كاروليناي جنوبي و نوادا همگي به نفع ترامپ تمام شده آن هم با فاصله‌اي معنادار با ديگر نامزدهاي حاضر در صف جمهوري‌خواهان. جب بوش كه با جذب قريب به 150 ميليون دلار كمك مالي بيشترين حمايت مالي را در اين صف به دست آورده بود نتوانست حتي در ميان سه نفر برتر باشد و به همين جهت هم بعد از انتخابات كاروليناي جنوبي و با اعلام انصراف از ادامه مبارزات انتخاباتي خود را از صف خارج كرد. ترامپ با سه پيروزي پي در پي چشم اميد به اول مارس در روز سه‌شنبه آينده دوخته كه به سه‌شنبه بزرگ مشهور است چراكه انتخابات درون‌حزبي در قريب به 15 ايالت برگزار مي‌شود و با توجه به تركيب قابل توجه هواداران جمهوري‌خواه در اين ايالت‌ها بايد گفت كه نتيجه سه‌شنبه بزرگ تا اندازه زيادي نامزد نهايي اين حزب را نشان خواهد داد.

   آشفتگي در ميان جمهوري‌خواهان
به نظر مي‌رسد كه جمهوري‌خواهان حالا به جاي آوردن چهره‌اي مثل ريگان بيشتر به فكر اين هستند كه چگونه مي‌توان مانع پيروزي‌هاي ترامپ بشوند. نكته جالب توجه اين است كه كميسيون انتخابات با انتشار آمارهاي مربوط به منابع مالي و خرج‌هاي نامزدهاي انتخاباتي نشان داده كه ترامپ به مقدار قابل توجهي هم كمتر از ديگر رقبا منابع مالي جمع كرده و هم كمتر از آنها خرج كرده است. او در برابر 157 ميليون دلار جب بوش، 140 ميليون دلار تد كروز و 84 ميليون دلاري ماركو روبيو حدود 27 ميليون دلار جمع كرده است. شايد بتوان گفت كه او به دليل ثروت شخصي نيازي به حمايت مالي نداشته اما آمار مربوط به خرج‌هاي تبليغاتي تا ماه ژانويه نشان از روي ديگر سكه را دارد. جب بوش حدود 130 ميليون، كروز 40 ميليون و روبيو هم 34 ميليون دلار تا پايان ماه ژانويه خرج كرده‌اند اما ترامپ تنها 25 ميليون دلار خرج كرده است. اين آمار نشان مي‌دهد كه ترامپ با وجود كمترين خرج بيشترين رأي را به دست آورده كه مي‌تواند بدترين خبر براي رهبران جمهوري‌خواه باشد چراكه ثابت مي‌كند با هزينه‌هاي تبليغاتي نمي‌توان او را از سر راه برداشت. در واقع، آنها به جاي يك ريگان رويايي دچار كابوس ترامپ شده‌اند چراكه متوجه نيستند كه دو دوره رياست جمهوري جرج بوش پسر چنان ميراث ريگان را به هم زده كه ديگر نمي‌توانند يك چهره كلاسيك جمهوري‌خواه را به نمايش بگذارنند. اين به معناي آشوب اساسي درون حزبي بعد از بوش است كه با آوردن كساني مثل مك‌كين يا رامني تنها به اين آشوب دامن زدند تا سرانجام با پيشتازي ترامپ، اين آشوب به آن حد از خود برسد كه حتي ثروت و تبليغات هم نتواند كارساز باشد. حالا جمهوري‌خواهان شب‌هاي پرآشوبي را در رؤياي امريكايي خود مي‌بينند، رؤيايي كه در زمان ريگان وعده آن داده شده بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن