تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820824912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غرب انتخابات را از لنز برجام منعكس كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: غرب انتخابات را از لنز برجام منعكس كرد
«اولين انتخابات ايران بعد از توافق هسته‌اي با 1+5 برگزار شد»، اين نقطه مشترك جهت‌گيري انعكاس انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري روز جمعه در رسانه‌هاي غربي است؛ انتخاباتي كه مشاركت گسترده (big Turnout) مهم ترين ويژگي آن ذكر شده است.


به گزارش «جوان»، رويترز گزارش كرد: « ميليون‌ها ايراني روز جمعه در انتخاباتي سرنوشت‌ساز شركت كردند» انتخاباتي كه به نوشته رويترز مي‌تواند موازنه قدرت را بين اصلاح‌طلبان يا محافظه كاران (اصولگرايان) تغيير بدهد. رويترز از صف‌هاي طولاني در مراكز رأي‌گيري در تهران گزارش كرد و نوشت: «نشانه‌هايي اوليه از مشاركت پرحرارت در اولين انتخابات بعد از توافق هسته‌اي سال قبل وجود دارد؛ توافقي كه به برداشتن تحريم‌ها و تعامل گسترده تر با جهان خارج منجر شده است.» شبكه «بلومبرگ» در گزارشي نوشت: «حسن روحاني به دنبال افزايش حمايت از پارلمان از خود است. در صورتي كه مجلسي همسو با روحاني شكل نگيرد، ممكن است انتخاب وي در انتخابات بعدي رياست جمهوري در معرض تهديد قرار گيرد.» شبكه «آي‌تي‌وي» انگليس كه خبرنگار خود را به تهران اعزام و براي انتخابات صفحه‌ ويژه‌اي باز كرده نيز نوشته است: انتخابات امروز تا حد زيادي يك رفراندوم براي حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران است. همچنين مديسن پارك در سي ان ان نوشت كه برخي انتخابات جاري را مهم‌ترين انتخابات غيررياست جمهوري از سال 1979 (1357) مي‌دانند. سي ان ان مي‌نويسد: «بسياري از جوانان ايراني مي‌گويند كه زندگي در دوره روحاني بهبود پيدا كرده ولي محافظه كاران (اصولگرايان) درباره نفوذ غربي‌ها در كشورشان نگران هستند. آنها اصلاح طلبان را متهم به فروختن (كشور) به غرب مي‌كنند و بيگانگان را به دخالت در انتخابات متهم مي‌كنند. شعار مرگ بر امريكا هنوز هم فراگير است.» يك زن ايراني در حال رأي دادن به سي‌ان ان مي‌گويد: « ما بايد دشمنان كشورمان را شكست بدهيم و هميشه مراقب هستيم تا از نفوذ غرب جلوگيري كنيم.»  
راديو اروپاي آزاد، انتخابات جاري را «همه‌پرسي درباره موفقيت روحاني در تثبيت توافق (هسته‌اي) ماه جولاي» تعبير كرده است. راديو اروپاي آزاد مي‌گويد: اصلاح طلبان در رقابت‌هاي انتخاباتي خودشان بر اين توافق هسته‌اي سرمايه گذاري و تأكيد كردند مردم عادي مي‌توانند از تعاملات اقتصادي خارجي و سرمايه گذاري خارجي بهره مند شوند. اين راديو در عين حال مي‌گويد: اصولگرايان با سرعت باز شدن فضاي گشايش در برابر غرب مخالفند. آنها نسبت به سرمايه گذاري خارجي بد‌بين هستند. در حالي كه اكثر رسانه‌ها مشاركت در انتخابات ايران را بالا اعلام كرده‌اند، صفحه توئيتر «شئون الايرانيه» كه از سوي «محمد بن صقر السُلمي» فعال سعودي ضدايراني اداره مي‌شود و در رأس گروه‌هاي ضد ايراني در شبكه‌هاي اجتماعي عرب‌زبان قرار دارد، مدعي شده استقبال ايراني‌ها از صندوق‌هاي رأي بسيار ضعيف و حتي برخي مراكز رأي‌گيري خالي از حضور مردم است. خبرنگار خبرگزاري فرانسه گفته كه به رغم ايراني ها، اروپايي‌ها اشتياقي براي حضور در انتخابات ندارند. پايگاه خبري بي بي سي در گزارش خود به حضور گسترده ايراني‌ها در پاي صندوق‌هاي رأي اشاره كرد. شبكه خبري الجزيره نيز با پوشش اخبار انتخابات ايران، از حضور ميليوني مردم در پاي صندوق‌هاي رأي براي انتخابات نمايندگان جديد مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري گزارش داد. اين رسانه در ادامه با اشاره به اينكه در حدود ۵۰ ميليون نفر واجد شرايط رأي دادن در ايران هستند، نوشت:‌ پيش‌بيني‌ مي‌شود ميزان مشاركت مردم در انتخابات در مقايسه با انتخابات پارلماني چهار سال قبل بيشتر باشد اما در مقايسه با انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۳ كه منجر به پيروزي حسن ورحاني شد كمتر باشد.
  
سولانا: غرب بي‌طرف بماند
يك روزنامه آلماني به قلم سه نفر از فعالان سياسي نوشت: غرب با وارد شدن در امور سياسي ايران نمي‌تواند موفق باشد و بايد محتاطانه عمل كند. به گزارش فارس، روزنامه آلماني «تسايت» در مقاله‌اي به قلم «خاوير سولانا» مسئول پيشين سياست خارجي اتحاديه اروپا، «اما بونينو» وزير خارجه پيشين ايتاليا و «علي واعظ» تحليلگر مسائل ايران با عنوان «غرب نبايد از هيچ‌كس در انتخابات ايران حمايت كند»، نوشت: در غرب بسياري اميدوارند در پي توافق هسته‌اي ايران نيروهاي عملگرا در اين كشور به قدرت برسند. در ايران اما بسياري از همين مسئله نگرانند.  در بخش ديگري از اين مقاله نوشته شده: براي غرب آسان است كه انتخابات در ايران را ناسالم بداند و به اخراج آنهايي كه با عنوان ميانه‌رو شهرت دارند واكنش نشان دهد اما چنين اقدامي مي‌تواند بيشتر از اينكه مفيد باشد، به ضرر غرب تمام شود. مسئله نخست اين است كه اصلاح‌طلبان نگفته‌‌اند همه نامزدهاي عملگرا رد شده‌اند. همچنين افراد زيادي هم هستند كه گفته‌اند در خط روحاني هستند، بنابر اين همچنان اين امكان وجود دارد كه مجلس بعدي در مسير رئيس جمهور قرار گيرد. به همين دليل اصلاح‌طلبان تشويق مي‌شوند تا در انتخابات شركت كنند چراكه فرصتي ايجاد مي‌شود تا ميانه‌رو‌ها به جاي محافظه‌كاران انتخاب شوند. دومين مسئله اين است كه «غرب» نه با محكوميت و نه با نظر موافق نمي‌تواند بر نتيجه انتخابات تأثير بگذارد. تلاش براي تبديل ايران به كشوري مدرن با توجه به توافق هسته‌اي ايران با مخالفت محافظه‌كاران مواجه شده است. از طرفي «آيت‌الله خامنه‌اي» رهبر ايران هم درباره نفوذ هشدار داد و گفت: «هدف جنگ نرم كه دشمن عليه ما دنبال مي‌كند اين است كه جمهوري اسلامي تغيير يابد.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن