تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خرج کردن در راه طاعت خدا دریغ مکن وگرنه دو برابرش را در راه معصیت او خرج خوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804503547




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشریه آمریکایی: پرتاب ماهواره بر «سیمرغ» نشانه توسعه حوزه دفاعی و نظامی بدون نقض برجام است


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نشریه آمریکایی: پرتاب ماهواره بر «سیمرغ» نشانه توسعه حوزه دفاعی و نظامی بدون نقض برجام است


نشریه آمریکایی نوشت: پرتاب ماهواره بر «سیمرغ» در روزهای آتی در ایران، نشانه توسعه حوزه دفاعی و نظامی این کشور بدون نقض برجام است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، یک نشریه آمریکایی می گوید پرتاب ماهواره بر «سیمرغ» در روزهای آتی در ایران، نشانه توسعه حوزه دفاعی و نظامی این کشور بدون نقض برجام است.
  پایگاه اینترنتی «بولتن دانشمندان اتمی» در مقاله ای به قلم آرین طباطبائی نوشت: پرتاب ماهواره بر سیمرغ نشان دهنده اراده تهران برای توسعه حوزه دفاعی و نظامی کشور بدون نقض برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، است.
  در این گزارش آمده است: ایران قصد دارد هفته آینده ماهواره بری به فضا پرتاب کند؛ علاوه بر اینکه نفس این کار مهم است، نشانه خوبی از تفکر تشکیلات امنیتی ایران پس از اجرای برجام نیز محسوب می شود. این اقدام همچنین یک نمونه از چالش هایی است که آمریکا و سایر قدرت های خارجی در آینده در برخورد با ایران با آن روبرو خواهند بود. تهران در حال آماده کردن خود برای پرتاب ماهواره بر دومرحله ای سیمرغ است و هدفش قرار دادن ماهواره ای جدید در مدار زمین است. «سیمرغ» نام پرنده افسانه ای ایرانی است و مفاهیم «عقل سلیم» و «شفا دهنده» را در خود دارد. در گذشته، این کشور چهار ماهواره در مدارهای پایین فضا قرار داده است، اما هیچ کدام بیش از یک هفته در مدار باقی نمانده اند؛ تلاش های دیگری هم صورت گرفته که به طور کامل شکست خورده است. ماهواره بر سیمرغ قدرتمندتر از مدل های قبلی است و به ایران امکان می دهد پرتابی موفق داشته باشد. تهران از مدت ها قبل در حال تولید فناوری های ماهواره ای بوده است،‌ ولی طراحی های این کشور فاصله زیادی با طراحی های بسیار پیچیده سایر کشورها دارد. اگر پرتاب هفته آینده ایران با موفقیت انجام شود، این کشور پیشرفت های قابل توجهی در حوزه قابلیت های ارتباطاتی و پخش به دست خواهد آورد.
  در ادامه این مقاله آمده است: زمانبندی پرتاب این ماهواره بر دقیق است: بر اساس اطلاعیه هوانوردی NOTAM، آسمان بالای مرکز فضایی امام خمینی (ره) واقع در استان سمنان برای روزهای یکم و دوم مارس بسته است که این بدان معناست که پرتاب در همین بازه زمانی اتفاق می افتد. با این پرتاب، سکوی پرتاب امام خمینی (ره) عملاً افتتاح می شود و برای پرتاب های دوربردتر آینده مورد استفاده قرار می گیرد.
  این پرتاب به چند دلیل در برهه «جالبی» از عرصه سیاسی ایران انجام می شود. نخست، پرتاب این ماهواره بر پس از اجرای برجام اتفاق می افتد. تهران که بر اساس توافق هسته ای، در این حوزه با محدودیت مواجه است احساس می کند باید به روش های دیگری قدرت خود را به نمایش بگذارد، از جمله انجام حملات سایبری،‌ آزمایش موشکی و همچنین پرتاب ماهواره بر. این نمایش های قدرت به ایران کمک می کند جناح های داخل را راضی کند که پس از توافق هسته ای احساس می کنند خیلی امتیاز از دست داده اند و برنامه هسته ای شان را خیلی محدود کرده اند و در نهایت در مذاکرات به طرف مقابل باخته اند. این اقدامات باعث راضی کردن تندروها می شود و در عین حال میانه روهای حاکم و حامیان اصلاح طلبشان را کمک می کند تا اجرای توافق هسته ای را دنبال کنند و در دیگر زمینه ها هم پیشرفت کنند بدون آن که با مانعی اساسی روبرو شوند. دوم، پرتاب  این ماهواره بر طوری برنامه ریزی شده است که بلافاصله بعد از دهه فجر،‌ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی 1979 اتفاق می افتد. هفته های قبل از این دهه و بعد از آن، همگی شرایط را برای تهران مهیا کرده است تا دستاوردهای خود را به نمایش بگذارد. سیمرغ وظیفه اش این است: مؤلفه های متعدد تشکیلات امنیتی و سیاسی در ایران در رسانه های خود، پرتاب ماهواره بر سیمرغ را تبلیغ کرده و بر روی توان حمل بار بیشتر و نیز برد 500 کیلومتری آن متمرکز شده اند؛ تبلیغات روی این ماهواره بر تقریباً دو برابر ماهواره برهای قبلی بوده است. سوم، سال نو ایرانی در 20 مارس نزدیک است. برای رژیم ایران، مهم است که اطمینان پیدا کند زمانی که ایرانی ها به سال گذشته نگاه می کنند، به امتیازاتی که بر اساس برجام از دست داده اند فکر نکنند و پیشرفت سایر حوزه ها پیش چشمشان بیاید. قدرت نمایی با پرتاب ماهواره بر به دولت امکان می دهد سال را با گامی مثبت به پایان ببرد.
  چهارم، پرتاب این ماهواره بر که ظاهراً قرار بود در روزهای 23 تا 24 فوریه انجام شود، یعنی چند روز قبل از انتخابات مجلس (شورای اسلامی) و مجلس خبرگان (رهبری)، اکنون پس از این انتخابات انجام می شود. تبلیغات رسمی از هجدهم فوریه آغاز شد و در روز بیست و ششم فوریه پایان یافت و ماه ها فضای سیاسی حاکم بر کشور، شکاف های عمیق درون کشور و رژیم را برجسته کرد. ماهواره بر «سیمرغ» در این برهه، «شفا دهنده» خوبی است و به حکومت امکان می دهد دوره اختلافات را کنار بگذارد و تشکیلات امنیتی و سیاسی متحدی بوجود آورد (تا زمانی که مسئله بزرگ بعدی، اختلاف را بوجود آورد.)
  این نشریه آمریکایی می افزاید: پرتاب ماهواره بر، مانند آزمایش موشکی، ‌هدف دیگری نیز دارد: به رژیم کمک می کند همچنان به گفتمان خودکفایی، ‌استقلال و پیشرفت در جبهه های علمی فناوری و نظامی خود ادامه دهد. این گفتمان به تهران اجازه می دهد به دشمنانش این پیام را ارسال کند که ایران قدرتی است که باید به آن توجه شود، ضمن اینکه به مخاطبان داخلی هم اطمینان می بخشد و آنها را حول یک پرچم جمع می کند. از اوایل دهه 2000 تا کنون، این گفتمان حول برنامه هسته ای، چارچوب بندی شده بود و هنوز هم همچنان مبنای خودبرتربینی ایران است. اما تهران همچنان سعی کرد قابلیت های خود در سایر حوزه های فناوری را برجسته کند و نشان دهد که قادر است بدون کمک خارجی ها آنها را تولید کند؛ ایران توانسته این قابلیت ها را با پیشرفت های خود در حوزه ساخت پهباد، حوزه سایبر، موشک و فضا و نیز چرخه سوخت هسته ای ثابت کند.
  بدون تردید ایران بسیاری از طراحی های «خود» را بر مبنای طرح های سایر کشورها، از جمله آمریکا انجام می دهد. این کشور به میزان زیادی به فناوری های خارجی وابسته است و قطعات مورد نیاز خود را از سایر کشورها تأمین و سپس آنها را مونتاژ می کند و در نهایت برچسب «ساخت ایران» را روی محصول نهایی حک می کند. اما دغدغه کشور در زمینه خودکفایی - که به زمان رضاشاه در نیمه نخست قرن بیستم باز می گردد و در دوران جنگ ایران و عراق در دهه 1980 احیا شد - همچنان نیروی محرکه برنامه های علمی و فناوری ایران است و محور اصلی روایتی است که (جمهوری اسلامی) ارائه می دهد.
  پرتاب برنامه ریزی شده ماهواره بر سیمرغ نشانه دیگری است که ایران مصمم است قابلیت های ارتباطاتی خود در فضا را گسترش دهد. در حالی که سیمرغ یک موشک بالستیک نیست، ‌اما در مورد تکثیر این نوع موشک ها نگرانی ایجاد می کند، زیرا میزان همپوشانی میان پرتاب اجسام فضایی با فناوری موشک های بالستیک ناچیز است.
پرتاب ماهواره بر سیمرغ همچنین نشان دهنده اراده تهران برای توسعه حوزه دفاعی و نظامی کشور بدون نقض برجام است. در واقع، چنین فعالیت های دفاعی غیرهسته ای و مبتنی بر فناوری برای اطمینان از تداوم اجرای برجام مهم هستند. زیرا تشکیلات امنیتی ایران اگر احساس کند که قادر است قابلیت های خود در حوزه سایبر، موشک و فضا را تقویت کند، آنگاه آسان تر می تواند امتیازاتی را که بر اساس برجام از دست داده است، تحمل کند.  
نشریه «بولتن دانشمندان اتمی» در پایان نوشت: تقویت فناوری های دفاعی غیرهسته ای ایران، چالشی برای آمریکا و جامعه بین المللی و سایر قدرت هایی است که برجام را با ایران امضاء کردند، چراکه این اقدامات ایران صرفاً واکنشی جزئی را می طلبد که اجرای توافق هسته ای را به خطر نمی اندازد. مدیریت شیطنت های ایران مستلزم خودآگاهی در واشنگتن است؛ آمریکا باید محدودیت های قدرت ایران را به این کشور نشان دهد تا جمهوری اسلامی بداند که باید منابع خود را به حوزه هایی اختصاص دهد که بتواند در آنها پیروز شود. واشنگتن همچنین باید میان نقض واقعی برجام و تلاش های ایران برای به نمایش گذاشتن قدرت خود تمایز قائل شود، زیرا صرف نمایش قدرت گرچه خوشایند نیست ولی توافق هسته ای یا امنیت آمریکا را به خطر نمی اندازد. به عبارت دیگر، دانستن اینکه کدام اقدامات ایران خطای بزرگ است و کدام ها خطای کوچک، به آمریکا اجازه می دهد سیاست های مناسبی در قبال این کشور اتخاذ کند. تهران بدون تردید به نمایش قدرت خود ادامه می دهد - و احتمالاً‌ این کار را به روش های جدی تری انجام خواهد داد - و قابلیت های خود در حوزه های مختلف را افزایش خواهد داد. رهبران آمریکا باید هوشیار باشند و فهرستی از واکنش ها تهیه کنند که چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم برجام را تهدید نکند.      
 


جمعه ۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن