تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829906696




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دلبری غیر مجاز است؟


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: در حالیکه فریبا شاهسون نویسنده مطرح کرده که فیلم «دلبری» از روی نمایشی نوشته وی با عنوان «توهم» کپی برداری شده است سید جلال دهقانی اشکذری در یادداشتی به صحبت های وی واکنش نشان داد.به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، فریبا شاهسون نویسنده و بازیگر تئاتر در یادداشتی که در رسانه ها منتشر کرده است در اعتراض به ساخت فیلم سینمایی «دلبری» ادعا کرده که این فیلم کپی برداری از نمایشی با نام «توهم» است که سال ۸۹ در جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفته و وی نویسنده و بازیگر آن بوده است. درحالیکه سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان این فیلم قبلا عنوان کرده بود که «دلبری» از روی فیلم کوتاهی که ۱۰ سال قبل ساخته، تولید شده است. شاهسون از کارگردان فیلم خواسته بود تا از فیلم کوتاهی که ادعا کرده «دلبری» از روی آن ساخته شده است، رونمایی کند در غیر این صورت باید جوابگو باشد و وی از اکران فیلم به جهت کپی برداری بدون اجازه از نویسنده جلوگیری خواهد کرد. در عین حال شاهسون یادداشتی نیز خطاب به سید محمود رضوی تهیه کننده این فیلم سینمایی نوشته که در بخش هایی از یادداشت وی آمده است: «آقاى سید محمود رضوى... تهیه کننده به نام و محترم سینماى ارزشى ایران... بسیار در مورد شما و عدالتى که در مسیر دنیای خویش، پیشه ساخته اید، شنیده ام... شاید اگر نامى دیگر به جاى شما در سمت تهیه کنندگى این اثر مى دیدم این موضوع را مطرح نمى ساختم ... لحظاتى پیش در سایتى از سوى خبرنگارى محترم خواندم که فریبا شاهسون چگونه بعد از اتمام جشنواره فیلم فجر تازه به یاد عنوان کردن این مطلب افتاده است؟ خواستم به دور از اضافه کردن مطالب توسط خبرنگاران محترم خدمتتان عرض کنم که در این مدت زمان فکر می کردم و به عواقب آن مى اندیشیدم که آیا من به عنوان یک زن (به تعبیر جناب اشکذرى، آن هم ناشناخته در هنر) در این جامعه هنرى، تاب مقابله با افرادى قوى تر از خویش را دارم؟ من نیز چون شما در پى عدالت هستم و بس... و احترام به هم نوع و همکار خویش را از ارکان دین و انسانیت مى دانم... ضمنا به جناب اشکذرى حق مى دهم که مرا نشناسد همانگونه که من ایشان را نمى شناسم و به خاطر سپردن نامشان تنها دلیلى است براى آشکار شدن حقیقتى که اکنون شما هم بر آن اِشراف دارید ... در ثانى اگر من، در جهت رفع ابهام خویش قدمى برداشته ام، آیا قصد حاشیه سازى دارم ؟ که جناب اشکذرى بى مهابا قبل از ثابت نمودن عمل خویش مرا به گرداب حاشیه راهنمایی مى کند! آقاى اشکذرى اعلام نموده است در حال آماده کردن جوابیه اى براى من است... لطفاً زحمت نکشید... من جوابیه نمى خواهم و فقط خواهان دیدن فیلم کوتاه شما هستم و بس... شما در پى یافتن فیلم کوتاه خویش باشید براى اثبات طرح و ساخت فیلم «دلبرى» نه در جستجوى واژه براى قانع کردن به شکل جوابیه ... من منتظر رونمایی فیلم کوتاه شما هستم.» در همین راستا سید جلال دهقانی اشکذری کارگردان «دلبری» در پاسخ به مطالب مطرح شده یادداشتی را به شرح زیر منتشر کرده است: «یا عزیز از توهم تا واقعیت دلبری خبردار شدم که یادداشتی در رسانه های مکتوب منتشر شده است با این عنوان: اگر ثابت نکنید که «دلبری» کپی نمایش «توهم» نیست جلوی اکران این فیلم را می گیرم. خانم شاهسون شما در یادداشتی با تیتر بالا مدعی شده اید، فیلم سینمایی «دلبری» کپی نمایش شما است و چون بنده به عنوان کارگردان «دلبری» در یکی از مصاحبه های خود مطرح کرده ام ایده فیلم «دلبری» از فیلم کوتاهی است که در سال ۱۳۸۴ ساخته ام حالا اگر این فیلم کوتاه واقعیت نداشته باشد شما مطمئن هستید که بنده از نمایش شما کپی کرده ام و به دلیل اینکه نمایش «توهم» را در سال ۱۳۸۹ اجرا کرده اید یعنی پنج سال زودتر از فیلم سینمایی «دلبری» مدعی هستید که از اکران آن جلوگیری می کنید مگر این که ساخت فیلم کوتاه سال ۱۳۸۴ بنده واقعیت داشته باشد که در این صورت شما از بنده عذر خواهی می کنید ... بعد از خواندن این جمله یاد حاشیه هایی که در این چند روز برای فیلم «دلبری» ایجاد شده افتادم که به هرحال در ایام جشنواره برای هر فیلمی طبیعی و یا گاه غیر طبیعی است. یک سوالی که برای من و شاید خواننده پیش می آید این است که اگر این مشکل به دیدن این فیلم کوتاه حل و فصل می شود چرا شما راه ساده، راحت تر و منطقی تر را که پیش رو داشتید انتخاب نکردید و به کارگردان و یا تهیه کننده فیلم «دلبری» اطلاع می دادین و آنها برای رفع این شائبه این فیلم کوتاه رو به شما ارایه می دادند. اما نمی دانم به چه دلیل یادداشت رسانه ای منتشر کردید و حالا تهمت شما بدون هیچ پشتوانه ای فضای گفتمان ساده ای را پیچیده تر کرده است. بنده برای روشن شدن موضوع نکاتی رو در چند خط بیان می کنم: چند سال پیش فیلم مستند زیبا و تاثیرگذاری را به نام «نفس های ماندگار» ساخته ابراهیم اصغر زاده دیدم و بعد از آن دغدغه فیلمی با این فضا به ذهنم رسید و فیلم «نفس های سرخ» را با تاثیر از آن فیلم مستند در سال ۱۳۸۴ در حد توان و پول تو جیبم ساختم. شباهت هایی که فیلم «نفس های سرخ» با فیلم «دلبری» دارد در چند مورد است: ۱- تک لوکیشن بودن ۲- شخصیت محوری جانباز روی تخت گوشه اتاق خانه ۳- شهادت جانباز ۴ - دیالوگ نداشتن جانباز ۵ - پلان پی او وی جانباز با کمی تفاوت که کارکرد تصویری دارد و ... که البته ایده فیلم سینمایی «دلبری» بعد از تحقیق میدانی، مطالعه و رجوع به پنج جلد کتاب های «اینک شوکران»، نوشته شد که در تیتراژ آخر فیلم به آن اشاره شده است. فکر کنم این چند مورد شباهت کفایت کند برای شباهت ایده اولیه فیلم سینمایی «دلبری» با فیلم کوتاه بنده در چند سال قبل (این فیلم پیوست این یادداشت برای تهیه کننده محترم فیلم ارسال می شود در صورت لزوم و صلاح دید ایشان ارایه می شود) خانم شاهسون در یادداشت شما اشاره شده که نمایش «توهم» شما در سال ۱۳۸۹ فقط در جشنواره تاتر فجر اجرا شده و بعد از آن توقیف شده است و حالا نکته ای است که چگونه بنده ای که تا به حال در جشنواره تاتر فجر تاتری ندیده ام از این تاتر کپی برداری کردم. در یادداشت شما دنبال شباهت های نمایش ندیده تان با فیلم «دلبری» بودم که به دو مورد برخورد کردم، یکی از شباهت های اشاره شده شما این بود که نمایش «توهم» مونولگ یک نفره است و من به تقلید از تاتر ندیده شما مونولگ زیاد در فیلم دارم. در حالی که شما اگر دقت کنید فیلم «دلبری» شش شخصیت دارد. هرچند که بالای ۶۰ درصد فیلم مونولوگ یکی از شخصیت هاست. من این نکته را به عرضتان می رسانم که اگر در فیلم «دلبری» مونولوگ زیادی است شاید بتوان در فیلم های بیشماری در تاریخ سینما رجوع کرد که مونولگ های زیادی دارند و این شباهت غیر طبیعی نیست. و نکته دیگر اینکه شما نوشته اید که بنده یک کار مهم انجام داده ام که تمام ممیزی هایی که شامل نمایش «توهم» می شده را حذف کرده ام و با ربط دادن این قصه به یک اثر دفاع مقدسی توانسته ام پروانه ساخت بگیرم و... به شما عرض می کنم بنده نزدیک به سی فیلم کوتاه، مستند، تله و سینمایی در این چهارده سال ساخته ام که تقریبا ۷۰ درصد آن مستقیم مرتبط با فضای دفاع مقدس بوده است که آخرین آنها فیلم های سینمایی «خانه ای کنار ابرها» و «دلبری» است. این جملات را نوشتم که توهم اینکه من برای کپی از تئاتر ندیده شما و برای پشت سر گذاشتن ممیزی، ژانر دفاع مقدس را انتخاب کرده ام از ذهن شما پاک شود و برای اولین بار است که می شنوم یک نفر برای فرار از ممیزی ژانر دفاع مقدس را انتخاب می کند. و این را به شما عرض می کنم اگر فیلم «دلبری» کپی انجام داده است کپی ناقصی از زندگی مردی است که در شهر نویسنده این فیلم (یزد) معروف است به دایی قاسم. او بر اثر جابه جایی ترکش قطع نخاع شد و تقریبا یک سال و نیم فقط پلک هایش باز و بسته می شد و چند ماه بعد از ساخت این فیلم شهید شد و دقیقا شخصیت میثم فیلم «دلبری» تمام این خصوصیات ظاهری را دارد. گزارش محمدکاظم دهقانی اشکذری دوست صمیمی بنده قبل از شهادت دایی قاسم از بخش خبری شبکه سه پخش شده است ضمیمه این یاداشت برای تهیه کننده محترم ارسال می شود و شاید دیدن این سه دقیقه گزارش برای شما رفع همه شبهات بشود. بعد از خواندن یادداشت شما یاد جمله یکی از منتقدین می افتم که می گفت فیلم «دلبری» با تم وفا ساخته شده است و مقابل تمی است که مدتی هست در سینما به راه افتاده و آن تم خیانت است. شاید این موضوع برای فیلم حاشیه ساز شود و نمونه کوچک این حاشیه که لمس کردم این بود که چند خبرنگار و منتقد که فیلم را دوست داشتند و قبل از جشنواره فیلم را دیده بودند و قرار بود در ایام جشنواره مطلبی در باب این فیلم بنویسند، در ایام جشنواره یک کلام هم ننوشتند و حتی یکی از منتقدین در پیامی که برای من فرستاد اذعان کرد که موج منفی که در ایام جشنواره ایجاد کرده اند تاثیر زیادی روی فضای رسانه ای و بعضی منتقدین دارد و حالا حاشیه ای دیگر.  فیلم سینمایی «دلبری» دو اتفاق عجیب برای تجربه کاری من رقم زد تجربه اول اینکه این فیلم برای عده ای فیلم بسیار خوب و دلچسبی بود و برای عده ای فیلم بسیار بد. برای عده ای تحمل دیدن فیلم بعد ازبیست دقیقه سخت است و برای عده ای به گواه تماشاگران متعدد نیمه دوم فیلم را تا آخر گریه کردند. این شرایط برای من بعد از ساخت چندین فیلم کوتاه و بلند برای اولین بار است که اتفاق می افتد. با تناقض عجیبی روبرو هستم که فضای نظرات درباره فیلم صفر یا صد شده است. هیچ وقت یادم نمی رود بعد از یکی از اکران های جشنواره در شلوغی بعد از اکران و مصاحبه و خوش و بش با مهمان های فیلم خانمی با ظاهری متفاوت از من تشکر گرمی برای ساخت این فیلم کرد. با صداقتی تمام گفت دقایق زیادی از فیلم بغضم می خواست بترکد و جلوی گریه خود را می گرفتم که آرایشم خراب نشود ... و حالا دومین اتفاق عجیب این فیلم شمایید که فضای نمایشتان با توجه به یادداشت تان، هیچ ربطی به فضای دفاع مقدس ندارد و چند سال است توقیف شده است. و حالا ادعا دارید فیلم «دلبری» به قول خودتان کپی ماهرانه از آن نمایش «توهم» است ... البته اگر کمی بدون توهم و با دید کارشناسانه به فیلم نگاه می کردید می فهمید وقتی نویسنده شخصیت اول فیلمش را که یک جانباز قطع نخاعی است و حرکت و تکلم ندارد، انتخاب کرده تک لوکیشن بودن و مونولوگ بودن فیلم بر مبنای این شخصیت منطقی به نظر می رسد. در پایان یادآوری می کنم پیگیر حقوقی تهمتی که در یادداشت تان زدید، هستم هرچند می توانستید بدون حاشیه سازی به حقیقت برسید.»


جمعه ، ۷اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن