واضح آرشیو وب فارسی:موبنا: حمید نعمت ا... گفت: خیلی به این موضوع فکر کردم که آیا فیلم سینمایی «رگ خواب» ارتباطی با آثار قبلی ام دارد یا خیر، اما وقتی که در خلوت خود به این موضوع خوب دقت کردم، متوجه شدم رگه هایی از «رگ خواب» در آثار قبلی ام وجود دارد. وی در گفت وگو با فارس، در ارتباط با اثر جدیدش که به تازگی فیلمبرداری آن به پایان رسیده است در گفت وگویی کوتاه که به شرح ذیل آمده است توضیحاتی ارائه کرد. - به نظرم اصولا حمید نعمت ا... فردی است که بدون حاشیه کارهایش را انجام می دهد و خیلی حال و حوصله کش و مکش های خارج از فضای کار را ندارد و همواره برداشتم این بوده که اگر مواردی بیهوده قرار باشد شما را از مسیر ساخت اثرتان دور کند و آن را تبدیل به چیز دیگری بکند که از ذهنتان دور باشد. نعمت ا... گفت: گمانم این است که استنباط جنابعالی درست اما خوشبختانه تا به حال پیش نیامده که کاری را رها کنم یا به زعم شما آن را با جایش بگذارم و بروم به هر شکل بوده پروژه هایم را به آخر رساندم و تلاش کرده ام شرایط را به سمتی که دوست داشتم پیش ببرم تا اتفاق مورد نظرم در اثرم بیفتد. اما به نظرم توضیحی که در ارتباط با بخشی از خلقیاتم دادید به نظرم درست است. درباره همکاری تان با معصومه بیات در «رگ خواب» بگویید. خیلی دوست داشتم که با خانم معصومه بیات «همسر حمید نعمت ا...»، یک فیلم سینمایی را کار کنیم که پیش از این در تله فیلم با هم همکاری داشته ایم. همیشه به دنبال زمینه های مشترکی بودیم که برایمان جالب باشد و بیشتر این همکاری در زمینه های آثار کمدی تحقق پیدا کرده بود تا الان. لازم می دانم که خارج از متن اشاره کنم که تمایل شخص من این بود که این فیلمم کمدی نباشد. مدت زیادی است که بعد از ساخت بوتیک در تمام آثاری که ساخته ام، فیلم هایم احوال نزدیکی به کمدی داشته است. ترجیحم این بود که این اثرم کمدی نباشد. البته خارج از متن این به احوال خودم برمی گردد که دوست داشتم از این فضا کمی دور شوم. در واقع شاید نخستین سوالی که مطرح شود این است که «رگ خواب» تا چه اندازه در امتداد آثار قبلی تان است؟ خیلی به این فکر کردم که این اثرم ارتباطی به فیلم های گذشته ام دارد یا نه و چقدر در مسیر آثار قبلی ام قرار گرفته است. با خودم که خلوت کردم و به این موضوع فکر کردم متوجه شدم که نسبت به آثار قبلی ام «رگ خواب» اثر بی ربطی نیست در تله فیلم هایم و حتی فیلم سینمایی «بی پولی» می توان رگه هایی از «رگ خواب» را در آن دید. به نظرم در آثار گذشته ام بخش هایی وجود دارد که می توان آن را به «رگ خواب» ارتباط داد و یکی از تفاوت های عمده این آثارم با چند اثر قبلی ام در طنز نبودن آن است. در واقع جشنواره فیلم فجر گذشته است و با زمان آغاز فیلمبرداری شما و روند کارتان این طور احساس می شد که خیلی عجله ای برای رساندن فیلم به فجر نداشتید کمی در این رابطه توضیح دهید. اصولا جشنواره فیلم فجر را دوست دارم و یکی از دلایلش این است که مردم آن را دوست دارند. مخاطب در این مدت توجهش به سینما جلب می شود و با ما که در این حرفه هستیم در ارتباط با آثار سینمایی صحبت می کند جشن سینمایی که مردم در آن شرکت می کنند برایم دوست داشتنی است. خیلی دوست داشتم فیلمم به جشنواره فجر برسد اما نه به این قیمت که به اثرم آسیب برسد. درباره لیلا حاتمی و همکاری مجددتان با این بازیگر توضیح دهید. همواره یکی از نکات مثبت آثار شما این است که مخاطب با فضای جدیدی آشنا می شود که البته در فیلم سینمایی «بوتیک» بازیگرانتان نیز به خوبی دیده شدند مثلا حامد بهداد در بازی اش در این فیلم به یادماندنی شد و از خانه سینما جایزه گرفت و محمدرضا گلزار تقریبا بهترین بازی اش را تا به امروز در این فیلم انجام داده است و سایر بازیگران این فیلم هم تقریبا آغاز کارشان را در سینما به صورت جدی با «بوتیک» آغاز کردند. و به زعم من در این اثر اتفاق جدیدی برای کوروش تهامی در سینما خواهد افتاد. کمی در ارتباط با این موارد برایمان صحبت کنید. انتخاب بازیگر در یک فیلم سینمایی بسیار حساس و مهم است. شاید بتوان هر اشتباهی را در یک اثر سینمایی جبران کرد تا آسیب جدی به فیلم نرسد اما اگر در یک فیلم سینمایی در بخش بازیگر دچار ضعف بشویم نمی توان به نتیجه قابل قبولی رسید. البته دوست دارم که هنرپیشه های جدید وارد سینما شوند و افتخاری است من اگر بتوانم آنها را معرفی کنم. اما واقعا تمرکز جدی نداشتم که حتما فرد جدیدی را در فیلمم به سینما معرفی کنم. البته نقش هایی که در «رگ خواب» نوشته شده است کاراکترهایی نیستند که هر فردی بتواند آنها را اجرا کند. از زمان نگارش فیلمنامه توسط خانم بیات که من هم با ایشان همفکری می کردم به لیلا حاتمی فکر می کردم. برای انتخاب هر بازیگر یکی از نکات مهم انطباق شرایط فیزیکی آن با نقش است. همچنین مهارت و میزان هنرمندی وی نیز مورد توجه خواهد بود. به نظرم لیلا حاتمی هنرپیشه فوق العاده خوب و همراهی است ما هم که از ابتدا این نقش را تجسم و تصور حضور وی نوشته بودیم در نتیجه بسیار بدیعی بود که از او دعوت به عمل بیاید. در سریال وضعیت سفید نوع پلان ها و یا برخی دیالوگ ها، یا حرکت دوربین همچنین رفتار برخی از کاراکترها ما را به یاد آثار علی حاتمی می انداخت بی آنکه شباهت مستقیمی در آنها بتوان یافت. برایم جالب است که شما به این موضوع اشاره کردید اصلا در ابتدای تیتراژ سریال «وضعیت سفید " عبارتی نوشته بودم با این عنوان «به یاد علی حاتمی» که هم طراحی اش کرده بودیم و هم خطاطی. که بسیار این لوگو را دوست داشتم ولی به هر حال تلویزیون مخالفت کرد و نشد از این لوگو استفاده کنیم. زمانی که سر فیلمبرداری این سریال می رفتم علی حاتمی در ذهنم مرور می شد بعدها به این فکر می کردم که اسم این احساس را چه بگذارم آیا ادای دین است؟ آیا تقلید است؟ و یا... اما مطمئن هستم که هیچ کدام از این موارد نبود و هیچکس هم به این موارد اشاره نکرد، یا حتی تأثیر آشکاری هم در فیلم از علی حاتمی دیده نمی شود. به نظرم محبت علی حاتمی در دلم وجود داشته که به هر حال در اتمسفر فیلم تأثیرگذار بوده است. ۱۷۹/
چهارشنبه ، ۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: موبنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]