تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):درباره ما غلو نکنید، ما را بندگان پرورش یافته (حق تعالی) بدانید آنگاه در فضلیت ما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804514063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هنر معاصر نوعی حدیث نفس است/ هنرمندانی در بن‌بست اقتصاد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: همایش هنر معاصر ایران و جهانی‌شدن-۲
هنر معاصر نوعی حدیث نفس است/ هنرمندانی در بن‌بست اقتصاد

تجسمی فجر


شناسهٔ خبر: 3564516 - چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

مهرداد افضلی در همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» هنر معاصر را نوعی حدیث نفس هنرمند دانست که ایده محور و فردمحور است. به گزارش خبرنگار مهر، همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» شامگاه چهارشنبه ۴ اسفندماه در بخش اولین میزگرد میزبان محمدمهدی رحیمیان، مهرداد افضلی، جمال عرب زاده و محمدرضا شریف زاده بود که با موضوع «معاصریت در هنر ایران» سخن گفتند. محمدرضا شریف زاده در آغاز با بیان این که ایران دوره های تاریخی هنری چندانی ندارد، اظهار کرد: وقتی ایران قرار بود وارد دنیای هنر مدرن شود، پر از اشتباهات تاریخی بود که باعث شد هنرمندان اعزام شده به اروپا هنر دوران کلاسیک ها را مورد توجه قرار دهند ودر بازگشت به ایران نیز همان هنر را ترویج کردند اما تقریبا چهل سال است که ایران وارد دنیای هنر معاصر جهان شده است. مهرداد افضلی نیز با بیان این که اتفاق معاصر در زمینه عکاسی جنبه شخصی و فردی هنرمند است، بیان کرد: بعد از دوره مدرنیسم، فردیت هنرمند بیشتر مطرح می شود و هنر معاصر نیز در واقع نوعی حدیث نفس هنرمند است. وی تأکید کرد: عکاسی امروز خلق اثر نیست بلکه مکاشفه است و هنرمند معاصر امروز به یک اتفاق شخصی در جهان پیرامون خود می رسد. سبک‌ها در هنر معاصر خیلی معنایی ندارند وی همچنین در پاسخ به این سوال که نسبت بین تعاملات فرهنگی در جامعه ایران به چه صورت است، بیان کرد: هنرمند معاصر در قالب سبک خاصی کار نمی کند و سبک ها در هنر معاصر خیلی معنایی ندارند چرا که در هنر معاصر رسانه های نو بسیاری بوجود می آیند که در دنیا مطرح می شوند. جمال عرب زاده نیز درباره معاصریت توضیح داد: برخلاف هنرمند مدرنیسم که خود را در تقابل با سنت می دید و به اعمال سنت شکنانه پناه می برد، هنرمند امروز دموکراتیک تر است اما از سویی بحران معاصریت را دارد که نوعی آزادی سرگیجه آور به همراه دارد که شاید ایدئولوژیک نبودن جامعه جهانی یکسان شده امروز یکی از دلایل آن باشد. وی افزود: معاصریت بحث جدیدی نیست اما بحران معاصریت بحث جدیدی است. شروع معاصریت را در دوره ما به دهه ۶۰ مربوط می دانند اما هنوز پایانی برای آن در نظر گرفته نشده است اما بحران معاصریت در نسبت زمان با تاریخ بوجود می آید، زمان حال ما نسبت معینی با گذشته و آینده دارد و هر گاه این نسبت ها تغییر کند، دوره هنری تغییر می کند. عرب زاده اضافه کرد: هرگاه هنرمندان از تاریخ خود جلوتر بوده اند، آوانگاردیسم را بوجود آورده اند و بنابراین تاریخ بسیار مهم است و مشکل ما برای گذار از مدرنیسم نداشتن تاریخ برای گذر از آن است. اثر هنری سنتی کاربردی بوده اما هنر معاصر کاربردی نیست محمدرضا شریف زاده در بخش دوم سخنانش درباره اثر هنری معاصر بیان کرد: اثر هنری سنتی کاربردی بوده اما هنر معاصر کاربردی نیست و در امتداد یک ایده و اندیشه سفارش شده هم نیست، ازسوی دیگر از مبحث مکاتب هنری هم به دور است اما هنر ایران طی ۵۰ سال تلاش می کند که همه این تجربیات را داشته باشد یعنی ابتدا به هنر کاربردی می پردازد، بعد هنری که سفارشی است و تحت حمایت دولت قرارد دارد و ... بنابراین هنر ایران در دوره معاصر ابتدا باید از این اتفاقات عبور کند تا به معاصریت برسد که البته چندان هم موفق نیست چرا که مشکل اصلی آن اقتصاد است. شریف زاده یادآور شد: هنرمندان معاصر برای نشان دادن معاصریت با نگاه شخصی و فردی خود به بن بست اقتصاد می رسند چرا که هنر معاصر باید حمایت اقتصادی داشته باشد واگرنه حیات ندارد. وی تأکید کرد: همین موضوع باعث شده است که هنرمند امروز خلاقیت نداشته باشد و هنری که چهل سال پیش خلق کرده و به اقتصادی رسیده است، در طول چهل سال به تکرار همان ایده بپردازد و کار خلاقه ای صورت ندهد. شریف زاده در ادامه با بیان این که ما از معاصریت غرب عقب مانده ایم، گفت: از اواخر دهه هفتاد هنر معاصر در قالب نخستین نمایشگاه کانسپچوال آرت شکل گرفت و هنرمندان در یک خلاء تاریخی به هنری رسیدند که سال ها از حیات آن گذشته و ما امروز به آن مبتلا هستیم. عرب زاده نیز تأکید کرد: هنر تجسمی ایران ایزوله است و با جامعه در ارتباط نیست، این هنر مصرف کننده خودش است ولی اگر مصرف کننده اثر هنری داشته باشیم، برخی هنرمندان می توانند حساسیت مصرف کننده داخلی را بالاتر ببرند. مهرداد افضلی نیز با بیان این که هنر معاصر یک رویکرد  است، اظهار کرد: رویکرد هنرمند به اتفاقات پیرامونش مشخص کننده هنر معاصر اوست. وی افزود: در عکاسی معاصر اتفاق جلو دوربین مهم نیست چرا که اتفاق ثانویه است بلکه آنچه پشت دوربین رخ می دهد مهم است که عکاس چه جهانی را تجسم می کند. در بخش دیگری از این نشست، محمدرضا شریف زاده درباره نقش آموزش های دانشگاهی در شکل گیری آثار هنری بیان کرد: در هنر دنیای معاصر، فضای آکادمیک بیش از آموزش تئوری روی جنبه عملی تلاش می کند اما در ایران ما دو دسته کلاس آموزشی داریم یا این که به لحاظ تئوری آموزش درستی داده می شود و دانشجو را در ارائه آثارشان آزاد می گذارند و دوم این که استادان سعی دارند کپی دست چندم از خود بسازند که این ظلم بزرگی است. هنر امروز، هنر ایده محور و فرد محور است عرب زاده نیز تأکید کرد: مباحث تئوریک هم اگر ایزوله باشد دردی دوا نمی کند، در غرب دانشجویان سوال مطرح می کنند و نقدپذیرند چرا که اطلاعات هر چقدر هم به روز باشد، بالاخره قدیمی می شود اما پرسشگر ساختن دانشجو باعث می شود که نقادانه نگاه کند. در پایان این میزگرد نیز مهرداد افضلی تصریح کرد: هنر امروز، هنر ایده محور و فردمحور است و هنر زمانی اتفاق می افتد که حدیث نفس باشد، بنابراین باید به جنبه های تئوری هنر اشراف داشته باشیم تا رویکرد خود را نسبت به جهان پیرامون در قالب اثر هنری ارائه کنیم.  









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن