واضح آرشیو وب فارسی:شفا آنلاین: شفا آنلاین>اجتماعی> در عکسی که در فضای مجازی دست به دست می چرخید، پشت یکی از دیوارهای مهربانی پارکینگ اتومبیل های لوکسی جای داشت که میلیاردها تومان را در خود جای داده بود.به گزارش شفا آنلاین ،به نقل از سپید حال مسئله اینجاست دیوار مهربانی دقیقاً دارد بر چه چیز سرپوش می گذارد؟ سرپوش بر شکافی عمیق که در یک سویش میلیاردها تومان خوابیده است و در سوی دیگرش چوبی آویزان شده است تا لباس های کهنه و زه وار دررفته طبقه متوسط ایرانی تبدیل به الگویی اخلاقی شود و هیاهوی رمانتیکی به راه بیفتد که «ببینید ما چقدر اخلاقی هستیم»! مسئله اصلی شاید اما نفس این دیوار است. دیواری که باید فرو ریخته شود نه اینکه برپا داشته شود. چنین دیواری در بهترین حالت باید دیوارِ «فروپاشیِ اخلاقی » نام گذاری شود. ظاهر این دیوار حرکتی است اخلاقی و به ظاهر مدنی که در آن افرادی لباس های خود را که نیاز ندارند بر آن دیوار آویزان می کنند تا طبقه فرودست در زمستان سردشان نشود. حتما در تابستان هم قرار است کُلمن مهربانی برای توزیع یخ در بهشت برپاداشته شود. بالاخره کارتن خواب ها تابستان عطش دارند! دیوار مهربانی، عزت نفس را نشانه گرفته است من دستی را که به رنج دیدگان کمک کرده است می شویم؛ بنابراین روح خود را پاک می کنم زیرا از مشاهده رنج دیده ای که در اثر شرمش رنج می برد شرمنده شدم و وقتی من به او کمک کردم عزت نفس او را جریحه دار کردم»(نیچه،چنین گفت زرتشت،درباره رحیمان). در واقع می توان گفت دیوار مهربانی عزت نفس را نشانه گرفته است؛ عزت نفس شوربختانی که در میان کیف، کفش و لباس کهنه و مندرس خوشبختانه به دنبال وسایل مورد نیاز خود هستند. علاوه بر نادیده گرفتن عزت نفس در دیوار مهربانی، نکته ای که از اهمیت زیادی برخوردار است و در لایه زیرین این اقدام قرار دارد، امر اقتصادی است. دیوار مهربانی نشان داد که وضعیت اقتصادی مردم آنچنان در خطر است که حتی قادر به تامین حداقل های زندگی خود یعنی پوشاک نیز نیستند و در این میان مردمی هستند که وسایل کهنه خود را بر دیوار نصب می کنند و با این کار خواسته یا ناخواسته وظیفه ای را که دولت موظف است عادلانه و کارآمد اجرا کند از دوش او برمی دارند و این امر باعث می شود که اقتصاد همچنان پویا به راه خود ادامه بدهد بدون آنکه پاسخگوی هیچگونه نهاد، سازمان های مردم نهاد یا مردم باشد. آرش حیدری، پژوهشگر اجتماعی با اشاره به اینکه مسئله دقیقاً در اینجا است که چرا این لباس های اضافه باید خریده شوند؟ و چرا این حجم از کارتن خواب ها باید در خیابان پرسه بزنند، به سپید می گوید: «حمایت سریع و همه جانبه نهادهای رسمی از این دیوار پیام واضحی داشت. پیامی که بیان می کند: «اگر با هم مهربان باشیم و به هم کمک کنیم مشکلات شهرمان کاسته می شود» و این یعنی: «مشکلات این شهر هیچ ربطی به بدکارکردی نهادِ من ندارد. خودتان مقصرید، خودتان درستش کنید» . این پیام ظاهری زیبا دارد و مخالفت با آن به غُر زدن تعبیر می شود. سفسطه این پیامِ کذب در اینجاست که بحران های اجتماعیِ ما محصول مهربانی، مهرورزی یا امیدواری در یک سو و نامهربانی، خصومت ورزی یا ناامیدی از سوی دیگر نیست. مسئله بر سر فضای اجتماعی-اقتصادیِ مولدِ بحران و مولد این پدیدارهای روانی است.» دیوار مهربانی همانند خوراندن خاک اره به یک گرسنه حیدری در ادامه با اشاره به اینکه این مسائل از اساس ارتباطی به مهربانی و خوب بودن و همه مشتقاتِ روانشناسی مثبت نگر ندارند، تصریح می کند: «گویی ورد و جادوی جدیدی در کشور در حال شکل گرفتن است که اساس آن «اگر ذهن ها تغییر کنند جهان تغییر نمی کند» است. در واقع مسئله بر سر ذهنیت ها و رفتارهای فردی و تک افتاده نیست. مسئله بر سر ساختار نابرابری است که یک روز تَن یک کارتن خواب را با لباسی استفاده شده و به درد نخور برای هدیه کننده اش می پوشاند و گروهی را تسکینی موقت عطا می کند که «ما وظیفه مان را انجام دادیم»؛ و روز دیگر ده ها خیابان خواب دیگر تولید می شود. به عبارت دیگر نفس دیوار مهربانی یعنی پذیرش این فاجعه که «وجود کارتن خواب طبیعی است». باید محکم ایستاد و فریاد زد وجود کارتن خواب طبیعی نیست حتی اگر شمارش از حد بگذرد. آنچه باید فرو ریزد دیوار نابرابری افسار گسیخته است و دیوار مهربانی تنها شبیهِ خوراندن خاک اره است به یک گرسنه تا شکمش پر شود و ضعف را حس نکند. مسئله اینجاست این بدن گرسنه است، این بدن غذا می خواهد نه شکم پرکنی که بود و نبودش بدن را به مرگ هدایت می کند.» البته دیوار مهربانی در ابتدا قرار بود که دیواری باشد برای معتادان و کارتن خواب ها؛ اما رفته رفته چشم مردم طبقات فرودست را نیز به خود جلب کرد. اگر چه استفاده خود معتادان نیز نقدهای جدی را به دولت وارد می کند که دولت باید بتواند شرایطی را برای معتادان و دیگر گروه های بزهکار فراهم کند که دیگر کار به دیوار مهربانی کشیده نشود اما استفاده طبقات فرودست از این دیوار خود فاجعه ای دیگر است. با توجه به شرایط اقتصادی که امروز با آن مواجه هستیم نباید فرایند هر اقدامی که تحت عنوان انسان دوستی و یا ذیل هر نام دیگری که انجام می دهیم و در پی گسترش آن هستیم به گونه ای باشد که وضعیت اقتصادی موجود را بازتولید کند. در واقع به جای اینکه تمام استان ها و شهرها را با این دیوار تزئین کنیم در پی آن باشیم که دولت را در امر اقتصادی به چالش بکشیم.
چهارشنبه ، ۵اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفا آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]