محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829907885
غیابِ افسونگر (تأمّلی در نسبت تفکّر و تاریخ و هویّت)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
غیابِ افسونگر (تأمّلی در نسبت تفکّر و تاریخ و هویّت)
پس از نخستین تماس ما با غرب، ما شاهد استیلای وجه سیاسی و اقتصادی و نظام اندیشگی و فرهنگی غرب، در ایران هستیم.
چگونه میتوان تاریخ معاصر ایران را فهمید؟ در تاریخ ایران شاهد ورود و امتزاج[2] سنّت[3]های «غیر» با فرهنگ ایرانی بودهایم؛ که در فراشدی[4] مبتنی بر گفتگو[5] به ظهور افق[6] تاریخی جدیدی منجر شده است. ورود اسلام به ایران و دیالوگ متفکّران ایرانی با فلسفه یونانی از این جملهاند، اما باید دقّت کرد که آخرین مواجه ما با دیگری (Other)، برگفتگوی فرهنگها ابتناء نداشته است و با قهر و استیلا و صورت بخشی یکسانساز، توأم بوده است. پس از افول عصر صفویه که بارقه نوزایش شیعی و نشاط و طراوت تفکّر و هنر بود، از سویی ما از سرزمین تفکّر کوچ کردیم و رفته رفته با غیاب تفکّر مواجه شدیم و از سوی دیگر غرب خودآگاه، در حال بسط جهانیاش، با قهر نظامی در جنگهای ایران و روس با ما برخورد نمود. تاریخ ایران را از زمان آن جنگها تا کنون، نمیتوان بدون تأمّل در ماهیّت غرب جدید، به فهم در آورد. پس از این نخستین تماس ما با غرب، ما شاهد استیلای وجه سیاسی و اقتصادی و نظام اندیشگی و فرهنگی غرب، در ایران هستیم. مطالعهای اجمالی در تاریخ 200 سال گذشته کشورمان، از جنگهای ایران و روس تا نهضت تحریم تنباکو و انقلاب مشروطه و نهضت ملّی نفت و انقلاب اسلامی، تصویر ایران را در جدال با قلمرو گفتار[7] غرب جدید به خوبی نمایان میسازد. امّا در میان نقاط عطف تاریخی گفته شده، انقلاب مشروطیت از اهمیّت ویژهای برخوردار است؛ چرا که در این موقف تاریخی، ما با پرسشی بنیادین در تمامیتاش مواجهیم: ما با غرب جدید چه نسبتی داریم؟؛ پرسشی که همچنان متفکّران را به خود فرا میخواند. مشروطیت، پروندهای همچنان مفتوح در تاریخ ایران و پرسشی همچنان در حال طرح است و از همین روست که میتوان زمان حال را هم نقطهای در تفصیل پرسش مشروطیت دانست. پس به طریق اولی، بایسته است که هر تحلیلی در باب عصر پهلوی هم در افق پرسش مشروطیت، به فهم در آید. این مقاله تأمّلی در شرایط امکان استقلال یا وابستگی، در وضع تاریخی ایران عصر پهلوی است. غیاب تفکّر، غیاب تاریخ تفکّر چیست؟ تاریخ چیست؟ تفکّر، شناخت واقعیّت[8] است، چونان که هست. اما عزیمتگاه متفکّر در طریق معرفت نسبت به واقعیّت کجاست؟ در سیر فکری و نظری بر کجا باید تکیه زد؟ اساساً شناخت از کدام واقعیّت آغاز میگردد؟ آیا واقعیّتی نزدیکتر از "خود" به ما هست؟ شناخت خود چگونه میسّر است؟ با دروننگری[9]؟ فیلسوفانی چون ارسطو و فارابی انسان را موجودی مدنی بالطبع یا ذاتاً اجتماعی دانستهاند و فیلسوفی مثل هگل، شالوده رئالیته را بینالاذهانیت[10] میداند. [11] این بدین معنی است که انسان، خود را در آینه مناسبات اجتماعیاش میتواند بشناسد؛ دقیقاً همچون زمانی که من برای شناختن صورت ظاهری خود، در آینه مینگرم. این خودفهمی، شرط امکان برقراری هر نسبت و اساس شبکه نسبتهایی است که زندگی هر انسان با آن رقم میخورد، که در ذات خود اجتماعی است. وقتی تفکّر حضور دارد، افراد نسبت به خود در آینه بینالاذهانیت، آگاهی مییابند و با تاریخ، به مثابه عرصه تحقّق این بینالاذهانیت، پیوند برقرار میکنند. تحقّق این خودآگاهی بینالاذهانی[12]، جامعه[13] نام دارد. امّا وقتی تفکّر غایب میشود، این خودآگاهی اجتماعی منتفی است و برقراری هر نسبتی با جهان غیر ممکن خواهد بود. در چنین وضعی، سنّت تاریخی که قلمرو تکوین هویّت یک قوم است از نظرها محجوب و پیوند با تاریخ، گسسته خواهد شد. پس حضور تفکّر، حضور تاریخ است و بالعکس و نسبت تضایف میان حضور و غیاب تفکّر و تاریخ وجود دارد. پس در غیاب تفکّر، تاریخ غایب است و جامعهای به معنای حقیقی کلمه وجود ندارد که بتوان از هویّتش سخن گفت. غیاب تاریخ، تنها بریدگی از سنّت نیست بلکه محرومیت از فهم زمان حال را هم به دنبال دارد. چرا؟ چون زمان حال یا خود آغازی[14] در تاریخ است که به رویدادهای پس از خود معنابخشی میکند و یا از پی آغازی معنابخش در تاریخ آمده است و نقطهای از گستره بسط و تفصیل آن آغاز در تاریخ میباشد. آغاز، پرسشی بنیادین است که قومی را به خود فرا میخواند و پاسخ آن قوم به آن پرسش، تاریخ آنها را در برههای رقم میزند. به عنوان مثال، چونان که در تمهید بحث گفتیم، هستی زمان حال، تفصیل پرسش مشروطیت است و از همین رو برای هستیشناسی زمان حال باید به پرسش عصر مشروطیت بازگشت و آن را مورد بازاندیشی قرار داد. پس با غیاب تفکّر و گسست از تاریخ، در فهم زمان حال هم درمانده خواهیم شد. امّا فرجام ماجرا این نیست؛ چرا که زیست تاریخی و اجتماعی انسان، بافتی در هم تنیده از تاریخ و زمان حال و آینده و وحدت سه وجهی گذشته و حال و آینده است که با گسست تاریخی، به طور کامل از هم واشکافته میگردد.[15] پس قومی که بیتاریخ میشود در آینده هم حاضر نخواهد بود. قوم بیتاریخ، قدرت تفکّر ندارد و از بر عهده گرفتن هیچ عهدی بر نمیآید و فروبسته در عجز و ناتوانی خویش، به هر تحمیلی، آری میگوید و تحت صورت بخشی دیگری خودآگاه، از خود بیگانه میشود. از خود بیگانگی تاریخی و فراموشی هویّت غرب جدید، هویّت خود را در رویارویی با شرق در مقام دیگری، بازشناخت و همچون خدایگان بر شرق غلبه یافت و با به رسمیت شناخته شدن از سوی شرق، به شرق، صورت غربی اطلاق کرد و شرق را از خود بیگانه ساخت. غرب در بسط جهانیاش، سنّتهای "غیر" را از خود بیگانه میسازد و آنها را دچار انقطاع تاریخی و فراموشی هویّت میکند تا اطلاق صورت غربی بر آن سنّتها ممکن گردد و آنها به نظم غربی در آیند. دلیل این امر در ذات ساختار گفتار غربی و منطق درونی آن نهفته است که ساختی تکنیک[16]ی است، که به فرهنگهای متنوّع، صورتی یکسان اطلاق میکند. پس شرط امکان غربی شدن یک سنّت تاریخی، از خود بیگانگی در برابر غرب خود آگاه است. از خود بیگانگی، قرین هراس از دیگری و غیاب امکان پرسشگری و تفکّر است. در وضع از خود بیگانگی تاریخی، "خود" اجتماعی غایب است و در غیاب "خود"، امکان برقراری هیچ نسبتی با دیگری وجود ندارد. استقلال و یا وابستگی، نسبتهای اجتماعی و تاریخی یک قوم در رویارویی با "دیگری" هستند؛ پس بدیهی است که در وضعی که شرایط امکان برقراری هر گونه نسبتی با دیگری، وجود نداشته باشد، سخن گفتن از وابستگی هم بیوجه است چه رسد به استقلال. حال اگر به تاریخ ایران پس از مشروطیت تا انقلاب اسلامی نظر کنیم، میتوانیم بر اساس واقعیات انضمامی در تاریخ ایران، آن دوره را دوره بر کشیدگی از خود بیگانگی قوم ایرانی لحاظ کنیم. در این مقال، مجال پرداختن به واقعیّات جزئی تاریخی (Facts) در این باب نیست، اما به کلیّاتی اشاره میکنیم که در ذیل آنها مصادیق زیادی قابل بیان هستند: 1. محاق تفکّر دینی و خاموشی میراث فرهنگی ایران 2. انفعال در برابر گفتار غربی و تقلید محض از ظواهر عادات اروپایی 3. پذیرش تحقیر فکری و فرهنگی غرب جدید 4. آشفتگی در زبان فارسی (زبان، قلمرو ظهور هستی یک قوم است، که وقتی پریشان میشود از پریشانی در هستی آن قوم خبر میدهد) 5. تحقیرهای سیاسی 6. وادادگی دولتها در برابر بیگانگان و تقدیم انواع قراردادهای اقتصادی و سیاسی یک سویه به آنها ( در این مورد، دولت همچون مظهر روح جمعی یک قوم، منظور نظر است.) و حتّی 7. فراموشی لباس ملّی و پذیرش تقلید از لباس غربی (لباس همچون زبان از مظاهر هویّت است.) و قس علی هذا. جمع بندی اجمالی پس غیاب تفکّر و ورود گفتار غربی در از خود بیگانگی تاریخی و فراموشی هویّت ما، از عصر مشروطیت تا پایان تاریخ شاهنشاهی، توأمان دست در کار بودهاند و در نسبتی دیالکتیکی[17]، دوسویه و متقابل، یکدیگر را تقویت و تشدید کردهاند. این از خود بیگانگی تاریخی، امکان تفکّر و پرسشگری را از ما سلب کرده بود و ما چون مادهای مرده، مفعول صورتبخشی شبح تجددمآبی (مدرنیزاسیون) بودیم و شبح دیگری را، "خود" میپنداشتیم و کاملاً فراموش کرده بودیم که در سنّتی زندگی میکنیم که سرزمینش تاریخی چند هزار ساله دارد و در قلمرو تفکّر، هنر و دین، سخنها از برای گفتن دارد و برای نیوش سخنش در انتظار بازگشت ما به خویشتن و در هم شکستن غیاب افسونگر است. خودآگاهی بینالاذهانی، شرط امکان تفکّر، جامعه و تاریخ امّا در تاریخ مواقفی هست که در آنها، ما خود را در آینه انسانهای بزرگی که تجسّد سنّت تاریخی ما هستند، باز میشناسیم. این بازشناسی خود در مرآت تاریخ، یک آگاهی انضمامی و غیر انتزاعی به خویشتن خویش است. این آگاهی انضمامی نسبت به خود، خود آگاهی تاریخی اصیل است که در ذات خود بینالاذهانی و اجتماعی است؛ و این خود آگاهی بین الاذهانی، روحی جمعی است که تاریخ و جامعه، تعیّنات آنند. این خودآگاهی بینالاذهانی، شرط امکان تفکّر، پرسشگری و برقراری هر نسبتی با دیگری است؛ خواه این نسبت استقلال باشد، خواه وابستگی. پینوشتها: [2]. Fusion [3]. Tradition [4]. Process [5]. Dialouge [6]. Horizon [7]. Discourse [8]. Reality [9]. Intuition [10]. Intersubjectivity [11]. نک: بیزر، 292. [12] .Geist(German) [13]. Society [14] .Arche(Greek) [15]. نک: پالمر، فصلهای مربوط به دیلتای و هایدگر. [16]. Technic [17]. Dialectic منابع: 1) مصلح، علی اصغر، 1392، گئورگ ویلهلم فردریش هگل، تهران: نشر علمی 2) بیزر، فردریک، هگل، ترجمه سید مسعود حسینی، 1391، تهران: نشر ققنوس 3) مجتهدی، کریم، افکار هگل، 1390، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 4) پالمر، ریچارد، علم هرمنوتیک: نظریه تأویل در فلسفههای شلایر ماخر، دیلتای، هایدگر و گادامر، ترجمه محمّد سعید حنایی کاشانی، 1391، تهران: نشر هرمس 5) نجفی، موسی، تاریخ تحولات سیاسی ایران، 1391، تهران: مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران 6) نجفی، موسی، هویت شناسی، 1392، اصفهان: نشر آرما 7) طباطبایی، سید جواد، درسگفتارهای تاریخ اندیشه: فلسفه سیاسی: مفهوم دولت نزد هگل، 1392، تهران: مؤسسه مطالعات سیاسی – اقتصادی پرسش عباس معظّم: پژوهشگر مؤسسه خانه بیداری اسلامی. فصلنامه معارف رهبری شماره 108. انتهای متن/
http://fna.ir/C1PYL0
94/12/04 - 06:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]
صفحات پیشنهادی
شناخت دانش آموزان نسبت به ظرفیت های تاریخی استان ارتقاء می یابد
خبرگزاری شبستان رئیس سازمان دانش آموزی سیستان و بلوچستان گفت با انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش با میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شناخت دانش آموزان نسبت به ظرفیت های تاریخی استان از روش تئوری به عملی ارتقاء می یابد به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان رضا بامری رلاریجانی:بامرکز تفریحی زیتون نسبت و رابطهای نداشته و هیچ زمین کشاورزی ندارم/ فرزندانم در هیچ فعالیت غیردانشگا
لاریجانی بامرکز تفریحی زیتون نسبت و رابطهای نداشته و هیچ زمین کشاورزی ندارم فرزندانم در هیچ فعالیت غیردانشگاهی حضورندارند برایم روشن است که عوامل قضایای 22 بهمن 91 چه کسانی هستند علی لاریجانی در مصاحبه تفصیلی به مسائلی همچون مذاکرات هسته ای در ۱۲ سال اخیر مسائل و حوادث سیاسی د۲۵ فرد مهم تاریخ که امروزه بسیار کمتر از آنچه سزاوارش بوده اند، از آنها یاد می شود
تاریخ جهان عجین است با نام ها و یاد از کارهای مهم شخصیت ها اما در این میان فقط از برخی از تأثیرگذارترین های آنها به صورت مرتب یاد می شود و جزو مشاهیر می شوند و به صورت تبعیض آمیزی از برخی از تأثیرگذارهای دیگر یاد نمی شود برخی از افراد مهم به مانند سکه در جیب پر سر و صدا و پرطکرملین: هنوز زود است که تاریخ دقیق تحویل اس-۳۰۰ به ایران اعلام شود
کرملین هنوز زود است که تاریخ دقیق تحویل اس-۳۰۰ به ایران اعلام شودتاریخ انتشار پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۱۴ سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که به علت مسائل باقیمانده بر سر پرداخت هزینه قرارداد هنوز موقع اعلام تاریخ دقیق تحویل اس-۳۰۰ به ایران فرا نرسیده است به گزارش تسنیمتوضیحات سخنگوی پوتین دربارۀ تاریخ تحویل اس 300
توضیحات سخنگوی پوتین دربارۀ تاریخ تحویل اس 300 بین الملل > دیپلماسی - ایسنا نوشت سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد زمان دقیق تحویل سامانه موشکی اس 300 هنوز مشخص نشده است زیرا ایران هزینههای آن را پرداخت نکرده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایرانروسیه: هنوز تاریخ دقیقی برای تحویل اس 300 تعیین نشده است
سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد زمان دقیق تحویل سامانه موشکی اس 300 هنوز مشخص نشده است زیرا ایران هزینه های آن را پرداخت نکرده است به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت خیلی زود است که تاریخ مشخصی را تعیین کنیم هیچتاریخ دقیق تحویل سیستمهای اس-۳۰۰ به ایران هنوز مشخص نیست
سخنگوی کرملین تاریخ دقیق تحویل سیستمهای اس-۳۰۰ به ایران هنوز مشخص نیست ایلنا سخنگوی کرملین امروز – پنجشنبه – اعلام کرد که هنوز تاریخ دقیق تحویل سیستمهای اس-۳۰۰ به ایران مشخص نیست به گزارش ایلنا به نقل از تاس «دیمتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت که هنوز زود است کهکرملین: هنوز تاریخ دقیقی برای تحویل اس 300 تعیین نشده است
کرملین هنوز تاریخ دقیقی برای تحویل اس 300 تعیین نشده است سخنگوی ریاست جمهوری روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد زمان دقیق تحویل سامانه موشکی اس 300 هنوز مشخص نشده است زیرا ایران هزینههای آن را پرداخت نکرده است آفتاب دمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت خیلی زود استهنوز زود است که تاریخ دقیق تحویل اس-۳۰۰ به ایران اعلام شود
هنوز ضرب الاجلی تعیین نشده است زیرا یک مشکل مربوط به پرداخت ها و موضوعاتی اینچنین وجود دارد هزینه قرارداد هنوز به شکل مناسبی پرداخت نشده است در نتیجه هنوز زود است که از تاریخ های خاص سخن بگوییمبه گزارش سرمدنیوز نقل از اسپوتنیک سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که به علت مسائل باتاریخی برای تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران تعیین نشده است
کرملین تاریخی برای تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران تعیین نشده است شناسهٔ خبر 3560262 - پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴ ۳۸ بین الملل > ایران در جهان سخنگوی کاخ کرملین با رد تعیین تاریخ برای تحویل موشک های اس ۳۰۰ به ایران گفت هنوز زود است در این باره صحبت کنیم به گزارش خبرگزاری مهر-
گوناگون
پربازدیدترینها