تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827210857




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استاد طبسی تشریح کرد: نظر امام صادق در مورد کسانی که برای ظهور امام زمان وقت تعیین می کنند


واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- ابن کثیر می گوید: مهزم به امام صادق(ع) عرض کرد: آقا ظهور چه زمانی است؟ امام فرمود کسانی که وقت تعیین می کنند، دروغ گویند و کسانی که عجله دارند خود را به هلاکت می اندازند. به گزارش شفقنا، استاد نجم الدین مروجی طبسی، مدرس مرکز تخصصی مهدویت در برنامه “نشان صبح” به بررسی توقیت و تعیین وقت برای ظهور امام عصر(ع) می پردازد. ابوحمزه می فرماید: از امام باقر(ع) شنیدم خداوند عزوجل برای این امر وقتی تعیین کرده که آن هم در سال هفتاد هنگامی که امام حسین(ع) به شهادت رسیدند. ولی خداوند بر اهل زمین غضب کرده و این تعیین وقت را تا سال ۱۴۰ به تاخیر انداختند و ما این را به شما گفتیم و شما رفتید و منتشر کردید. در حالی که ما به شما گفتیم تا رازی باشد ولی شما پرده را کنار زدید. بعد از این جریان خداوند وقتی را تعیین نکرد. این امر چیست و مبدا تاریخش چیست؟ سبعین از هجرت است از بعثت یا غیبت است؟ که علامه مجلس فرمود: ممکن است ما بگوییم مبدا هجرت است و این سبعین اشاره به قیام مختار است چون حرکتی که مختار آغاز کرد، مقدمه این بود که ریشه شجره ملعونه را بکند، تندباد عظیم و موج قوی بود و امومیین خیلی ترسیدند و می رفت که ریشه استیصال بنی امیه و بازگشت حق به اهلش باشد. ایشان یک حاشیه و تعریضی دارند و می گویند هر چند هدف مختار صحیح نبود اما نتیجه کارش می رفت که به نفع اهل حق باشد. البته نظرشان را نمی پذیریم زیرا ما معتقدیم که کار مختار مورد تایید امام معصوم بود، بنابراین سبعین اشاره به قیام مختار و مبدا هجرت است. به دلیل اینکه کشته شدن مختار در سال ۶۷ بود. بعد در ادامه می فرماید: اربعین و مائه اشاره به ظهور امر صادق آل محمد(ع) است زیرا فارغ التحصیلان مدرسه امام جعفر صادق(ع) شرق و غرب عالم را گرفته بودند و یک سری از اهل بیت(ع) احساس قدرت و اقتدار می کردند و علیه حکومت عباسیون قیام های متعددی بود. حکومت از اقتدار امام ترسیده بود. به طور مثال مناظره ابوحنیفه با امام صادق(ع) در حضور منصور دوانیقی همه را ترسانده بود. به طوری که منصور قبل از جلسه به ابوحنیفه می گوید کاری کنید که نگاه ها متوجه امام است و مردم شیفته امام هستند. سوالات سخت را آماده و مطرح کنید و امام را محکوم کنید و ابوحنیفه بعد از جلسه می گوید: فقیه تر از این بزرگوار من ندیدم و وقتی وارد شدیم امام صادق(ع) هیبتی داشت که مانع از این شد که عرض ارادت به منصور کنم و … بنابراین بنا بر نظر مرحوم مجلسی سال ۱۴۰ اشاره به ظهور امر امام صادق(ع) و انتشار فرهنگ اهل بیت(ع) دارد و پیامدش هم قیام بعضی از علویون است. مرحوم مجلسی در علت بیان این ضروریات می فرماید: اینها همه اشاره به تقدیری است که مکتوب شده است. هر چند نمی دانیم چی بوده و تغییر کرده است. مطلبی را بعضی نقل می کنند و توجیه کردند که قرار بود تا امر فرج ۷۰ باشد و بعد ۱۴۰ شد. بعضی گفتند اگر علم ازلی خدا به قتل امام حسین(ع) در چنین تاریخی نبود، خداوند ۷۰ هجری را به عنوان سال فرج قرار می داد و اگر نه این بود که خدا می دانست که برخی شیعه ها افشای اسرار می کنند. ۱۴۰ را فرج قرار می داد. البته مجلسی می فرماید این توجیه خوب نیست. و باید گفت که ما مساله بدا داریم و عقیده به آن داریم. اما اراده خدا چیز دیگری است و ممکن است شرطی داشته باشد. پس این توجیه درست نیست. بک بار قرار بود ۷۰ باشد یک بار هم قرار بود سال ۱۴۰ باشد. امام فرمودند: ما نقل کردیم اما پرده را کنار زدید. علامه مجلسی می گوید: آیا علم واقعی بود؟ یعنی ما گفتیم فلان تاریخ اما باید بدانیم بدا هم در آن مساله وجود دارد. ما اخبار غیر بدا را بر شما گفتیم. مثل ظهور بنی عباس. گفتیم به روی کار می آیند و حکومتشان طولانی است. شما این را پخش کردید. همین باعث شد اینها به طمع بیفتند و مردم را اذیت کردند. بعد ادامه می دهد: امام گفت: نسبت به امور بدایی و امور غیر بدایی افشاگری کردید. نتیجه اش این شد که دیگر بعد از این خداوند این علم را هم به ما نداد، حال این سوال پیش می آید که آیا ائمه می دانند که امام در چه تاریخی ظاهر می شود که طبق این روایت می دانستند. اما الان دیگر نمی دانند. مجلسی بیان می کند ما هم دیگر از این پس علم به ظهور و امر نداریم یا تفسیر می کنند. یعنی می دانیم ولی نمی گوییم. مثل علت غیبت امام زمان، طبق این تفسیر ائمه خبر دارند و امام زمان(ع) هم خبر دارند اما اجازه ندارند که به ما خبر دهند حتی امور بدایی را هم اجازه ندارند. در ذیل این روایت ابوحمزه می گوید این گفتگو بین من و امام باقر(ع) رخ داد. گزارشش را به امام صادق(ع) دادند. گفت همین طور بوده که پدرم فرمود. ابن کثیر می گوید: مهزم به امام صادق(ع) عرض کرد: آقا ظهور چه زمانی است؟ امام فرمود کسانی که وقت تعیین می کنند، دروغ گویند و کسانی که عجله دارند خود را به هلاکت می اندازند. www.fa.shafaqna.com


دوشنبه ، ۳اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شفقنا]
[مشاهده در: www.fa.shafaqna.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن