تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816880766




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير گروه پژوهشي پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي: يكي از ثروت‌هاي فرهنگي ما همبستگي تاريخي و آييني اقوام ايراني است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مدير گروه پژوهشي پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي: يكي از ثروت‌هاي فرهنگي ما همبستگي تاريخي و آييني اقوام ايراني است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ايران شناسي

مدير گروه پژوهشي اسطوره و آيين پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درباره‌ي برخي برنامه‌هاي پژوهشي اين گروه در سال 1387 توضيح داد.

عليرضا حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ايران‌شناسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: پروژه‌ي بزرگ شعر اقوام ايراني شامل هشت جلد كتاب به زبان محلي (قومي)، فارسي و انگليسي است كه پژوهش ترجمه و تحقيق شده و آماده‌ي انتشار است.

وي درباره‌ي اهميت اين پروژه از جايگاه مهم وحدت ملي اقوام ايراني و حفظ هويت يكپارچه‌ي آن‌ها سخن گفت و اظهار داشت: يكي از ثروت‌هاي فرهنگي بسيار مهمي كه ما ايرانيان به‌صورت يك ميراث زنده و پويا از آن برخوردار هستيم، همبستگي دروني، تاريخي و آييني اقوام ايراني است، آنچه رؤيايي دست‌نايافتني براي بسياري از كشورهاي ديگر به‌شمار مي‌آيد. به واقع، مباني تمدني ايران چه در قالب اصول اعتقادي و ديني (فرازهاي مهمي از قرآن مجيد كه بر غناي جهان براساس تنوع تأكيد دارد) و چه رويكردهاي تاريخي (نخستين منشور حقوق بشر از كوروش) آن، با اصل تنوع فرهنگي انطباقي ژرف دارد و ما بايد با يك برنامه‌ريزي فرهنگي و علمي به حفظ و تداوم اين يكپارچگي ياري رسانيم.

او ادامه داد: بخش بزرگي از هويت در ادبيات و شعر تجلي پيدا مي‌كند و ما در پروژه‌ي شعر اقوام ايراني كه در نهايت، به فرهنگ ادبيات اقوام ايراني تبديل مي‌شود، تلاش كرده‌ايم، ارتباط عميقي بين هويت قومي (گيلكي، كردي، تركمني و ...)، ملي (ايراني) و جهاني را از طريق چاپ سه‌زبانه‌ي اين كتاب‌ها نشان دهيم.

وي گفت: مجموعه‌ي اين اشعار مبتني بر مضامين وحدت‌بخش، علاقه به سرزمين مادري (ايران) و مفاهيم وحدت‌گرايي مانند خداوند، عشق، صلح و دوستي است و مقاله‌هايي تحليلي رابطه‌ي اين اشعار را با فرهنگ ايراني شرح مي‌دهند.

حسن‌زاده بيان كرد: يكي از مسايل مهمي كه بايد در سياست‌هاي فرهنگي به آن توجه كرد، دريافت، درك و شناخت ارتباط عميق ميان اقوام ايراني است كه كوشش مي‌كنيم، از طريق اين مجموعه در سه يا چهار سال آينده، فرهنگ ادبيات اقوام ايراني توليد شود.

او بر اهميت اين موضوع پافشاري كرد كه برخي كشورهاي بيگانه كه كماكان در دوره‌ي پسااستعماري تلاش در تضعيف وحدت كشورهاي ديگر، چون دوره‌ي استعمار دارند، در استراتژي خود استفاده از عامل ايجاد اختلاف قومي را به‌عنوان يك ابزار مهم دنبال مي‌كنند. اين كشورها مي‌كوشند تا ميان هويت جهاني و ملي و قومي فاصله ايجاد كنند. آنها به‌ويژه در اين مسير، گاه هويت جهاني را در پيوند ظاهري با هويت قومي و در تصادمي دروغين با هويت ملي قرار مي‌دهند. جايگاه شاعراني چون شهريار، شيون فومني، ميرنوروز و ... درهم تنيدگي منطقي و دروني هويت ملي (ايراني) و هويت قومي (محلي، گيلكي، مازندراني، لري، بلوچي و ...) را نشان مي‌دهد.

وي اضافه كرد: پروژه‌ي شعر اقوام ايراني از سال 1385 آغاز شده است كه هشت جلد از اين كتاب را با همكاري نشرهاي بقعه و مهرنامگ منتشر خواهيم كرد. اميدواريم با افزايش توان مالي، چاپ دوم اين آثار را به‌صورت مجموعه‌هاي كتاب و لوح فشرده منتشر كنيم.

مدير گروه پژوهشي اسطوره و آيين پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي گفت: دايرة‌المعارف گردشگري نيز كه حاصل تلاش 20 نفر از مترجمان است، اكنون مراحل پاياني ويراستاري خود را طي مي‌كند و تا اواخر تابستان منتشر خواهد شد. اين دايرةالمعارف نخستين دانشنامه‌ي گردشگري در ايران است و به تعريف علمي 1300 مقاله مي‌پردازد. اين كتاب به علمي‌تر شدن مبحث گردشگري در ايران بسيار ياري خواهد رساند. اين كتاب از زاويه‌اي فرهنگي و مردم‌شناختي به تعريف مفاهيم اساسي گردشگري مي‌پردازد.

حسن‌زاده بيان كرد: جلد نخست دايرة‌المعارف و دانشنامه‌ي اقوام ايراني به استان سيستان و بلوچستان مربوط است و توسط موسي محمودزهي تأليف شده و آماده انتشار است. اين كتاب در مرحله‌ي پاياني ويرايش قرار دارد. همچنين تلاش مي‌كنيم كه در اين راستا، دايرة‌المعارف‌هايي را براي ديگر اقوام ايراني نيز تهيه كنيم و امكان توليد دانشنامه‌ي اقوام ايراني وجود دارد. اين دانشنامه‌ها نگاه جامعه را به فرهنگ‌هاي ايراني عميق‌تر مي‌كنند.

به گفته‌ي او، دانشنامه‌ي توصيفي آيين‌هاي ايراني نيز به‌صورت يك كار گروهي با بيش از 200 مقاله درحال طي كردن مراحل ويراستاري علمي و پاياني خود است كه در چهارماه آينده منتشر مي‌شود.

حسن‌زاده ادامه داد: كتاب سه‌زبانه‌اي با عنوان «سيب‌هاي كابل شيرين است» با محتواي انسان‌شناسي حمايتي، وضعيت كودكان افغان را در ايران به بحث مي‌گذارد و به زبان‌هاي پشتو، فارسي و انگليسي منتشر مي‌شود. از جمله كتاب‌هاي دوزبانه‌ي ديگر كه آماده‌ي توليد است، به كتاب اسطوره‌هاي ايراني (با 15 مقاله‌ي دوزبانه) و كتاب فرانمود عملي و دنياي آرماني مي‌توان اشاره كرد كه شامل يك كتاب تحقيقي در تحليل افسانه‌ي سنگ صبور و گفت‌وگو با مؤلف و 15 نقد در تحليل ديدگاه‌هاي نويسنده كتاب است.

مدير گروه پژوهشي اسطوره و آيين پژوهشكده‌ي مردم‌شناسي افزود: نخستين جلد كتاب مردم‌نگاري تصويري آيين‌هاي ايراني در دو قالب عكس و مقاله به زبان‌هاي فارسي و انگليسي تا دوماه آينده منتشر مي‌شود و قرار است كه در صورت فراهم بودن امكانات براي ادامه‌ي اين پروژه، اين مجموعه را به‌صورت دانشنامه‌ي تصويري آيين‌هاي ايراني در برنامه‌اي 10 ساله منتشر كنيم. جلد نخست اين كتاب پس از دو سال تحقيق و ويرايش علمي به مرحله‌ي توليد رسيده است. اين اثر با همكاري نشر افكار منتشر مي‌شود. اين كتاب را بايد يكي از جدي‌ترين آثار انسان‌شناسي بصري در ايران دانست. عكاسان اين مجموعه فرهاد ورهرام، رضا معطريان، شهلا كاشاني و بابك صديقي‌اند. در اين كتاب مقالاتي نيز از نويسندگاني مانند محمدرضا درويشي چاپ مي‌شوند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن