تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820332889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دغدغه اصلی حضرت زهرا(س) دفاع از ولایت بود / اتمام حجت با کل تاریخ در خطبه فدک / اسراری که در تولد و شهادت مرضیه کبری(س) نهفته است


واضح آرشیو وب فارسی:ائل پرس: کارشناس تاریخ اسلام در گفتگو با ائل با اشاره به اینکه اقوال مختلفی در خصوص تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) نقل شده است، وجود این اقوال را سری از اسرار الهی دانست. رجبی دوانی همچنین تصریح کرد: خطبه فدک اتمام حجت با کل تاریخ است.ائل/ مینا سادات حسینی؛ به مناسبت فرارسیدن ایام فاطمیه و ایام سوگواری سیده النساء، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) گفتگویی کوتاه با استاد محمدحسین رجبی دوانی، عضوهیئت علمی دانشگاه و کارشناس تاریخ اسلام در خصوص تاریخ دقیق سالروز شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و چگونه به آتش کشیدن در خانه یگانه دختر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم و همچنین فعالیت های سیاسی آن حضرت بعد از رحلت جانسوز پدر بزرگوارشان ترتیب داده ایم که در ادامه می آید: وی در ابتدای سخنان خود با مطرح کردن این سؤال که چه چیزی حضرت زهرا(س) را به اوج رفعت رساند، گفت: ما به غلط می گوییم حضرت زهرا(س) برترین الگوی زنان عالم است، اما باید گفت حضرت فاطمه(س) برترین الگوی مردان و زنان عالم است؛ البته اول بانوان هستند چون از جنس حضرت زهرا(س) هستند. این استاد دانشگاه در تحلیل دلیل این سخن خود که حضرت زهرا(س) الگوی همه زنان و مردان عالم است، گفت: تعبیری در زیارت های حضرت زهرا(س) است که در مورد هیچ معصومی مطرح نشده است. در این زیارت ها مطرح شده «اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَه» سلام بر تو ای بانویی که مورد امتحان قرار گرفتی. وی با اشاره به اینکه یکی از سنت های بزرگ الهی امتحان است که برای همه رخ می دهد، گفت: چیزی که باعث شده حضرت زهرا(س) امتحان شده و سرافراز و سربلند از این امتحان بیرون بیاید مسئله ولایت و ولایت مداری است، حضرت زهرا(س) با ولایت مداری امتحان و برای همه مردان و زنان الگو شد و حتی جان مقدس خود را در راه حمایت از ولایت گذاشت. رجبی دوانی تصریح کرد: ما به غلط می گوییم اولین شهیده راه ولایت، حضرت زهراست، خیر حضرت زهرا(س) اولین شهید راه ولایت است. وی تصریح کرد: ما به غلط می گوییم که حضرت زهرا(س) از همسرش دفاع کرد و حضرت زینب(س) از برادرش؛ اینها جفا به این دو بزرگوار است، بسیاری از زنان هستند که از همسر و یا برادر خود دفاع می کنند، این مسئله برای حضرت زهرا(س) افتخار نیست، بلکه مسئله دفاع و جان دادن در راه ولایت است. کارشناس برجسته تاریخ اسلام در ادامه سخنان خود به تشریح دفاع حضرت زهرا(س) از ولی زمان خود پرداخت و گفت: وقتی به خانه حضرت حمله و ایشان را مضروب کردند، حضرت بی هوش شد و به دلیل بی هوش شدن ایشان بود که دشمنان توانستند به حضرت علی(ع) دست پیدا کنند که اگر بی هوش نبود حتی به قیمت جانشان نمی گذاشت غاصبان ولایت به علی(ع) دست پیدا کنند. بهترین زن از نظر حضرت فاطمه (س)کیست؟ روزی نبی اکرم(ص) در مسجد از جمعی مردان صحابی خود پرسید به نظر شما بهترین فضیلت برای یک زن چیست؟ اصحاب هرکدام پاسخی دادند و پیامبر می فرمود: درست است ولی کامل نیست. حضرت علی (ع) به خانه رفت و از حضرت زهرا(س) این سوال را کرد، حضرت فرمود: بهترین فضیلت این برای زن این است نه او در غیر ضررورت در اجتماع حاضر شود و مردی را ببیند و نه مردی او را ببیند، حال حضرت زهرا(س) وقتی پای دفاع از ولایت به میان می آید، همراه امیرمؤمنان درمقابل نامحرمان قرارمیگرند و اصحاب پیامبر را دعوت به قیام میکنند. *امت اسلامی نیز بعد از رحلت پیامبر با امر جانشینی امتحان شدند، که در این امتحان تنها حضرت زهرا(س) توانستند گوی سبقت را ازهمگان بربایند. اهل تسنن می گویند که اعتبار علی(ع) به زهرا بود. تا زهرا(س) زنده بود علی می توانست درمقابل خلفا بایستد و با آنها بیعت نکند و همین که زهرا(س) از دست داد احساس کرد که کسی ایشان را تحویل نمی گیرد و به ناچار بیعت کرد. یعنی نقش حضرت زهرا(س)این قدر مهم و تأثیرگذاربود. *حضرت زهرا (س) در بحث فدک به خلفا می فرمایند فدک ارزانی شما باد، بلکه حضرت به اعتبار جایگاهی که دارد میخواهند خلافت پیامبر را که غصب شده را برای امیرمؤمنان(ع) طلب کند، علی(ع) بعد از شهادت حضرت زهرا و غضب فدک به کارگری و چاه کنی برای مردم می رفت، کسی که قرار بود رهبر یک امت شود به کارگری می رود.  اقوال مختلفی درباره شهادت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام نقل شده است، قول معتبر کدام است؟ در ارتباط با روز شهادت یا فاصله شهادت حضرت زهرا(س) با ارتحال پیغمبر(ص) میان شیعه و سنی، همچنین میان خود شیعیان اختلاف هست. منابع اهل تسنن عموماً این مدت را ۶ ماه پس از ارتحال پیغمبر(ص) نقل می کنند و معتقدند که آن حضرت(س) پس از پیامبر(ص) ۶ ماه در قید حیات بودند، در حالی که در منابع شیعه، مشهور دو قول است که یک ۷۵ روز دیگری ۹۵ روز بعد از ارتحال حضرت خاتم صلی الله علیه وآله وسلم هست که بر این مبنا در حقیقت ۱۳ جمادی الاول و ۳ جمادی الثانی را ذکر می کنند. البته بنده شخصاً ضمن احترام به راویان و علمای گذشته و محدثان شیعه این عذر را نمی پسندم و نمی پذیرم که گفته شده به سبب آنچه که در گذشته نقطه گذاری در رسم الخط مسلمانان وجود نداشته است، «تسع» و «سبع» مشتبهه شده و نمی دانند که سالروز شهادت بی بی دو عالم(س) 75 روز بوده یا ۹۵روز پس از رحلت رسول خدا(ص) بوده است! به طوری که بنده شخصاً معتقدم امر اعتقاد به ولایت اهل بیت علیهم السلام و آن هم سرور بانوان دو عالم و قرة العین رسول چنان باید برای شیعه و مدعیان پیروی از اهل بیت علیهم السلام مهم باشد که اصلاً نیازی به کتابت اینها نباشد، باید مردم چنان نسبت به این مسئله به خصوص با شهادت مظلومانه سرور بانوان دو عالم حساس بوده باشند که این را آنچنان به خاطر می سپردند که هر سال برای یادآوری چنین مصیبت عظمایی سالروزش را به سوگ می نشستند. لذا اینکه بگوییم در اذهان یک چنین مسئله ای و مشکلی به خاطر نبودن نقطه گذاری پیش آمده است، عذر پذیرفته نیست و نشان می دهد که متاسفانه برخی از گذشتگان، آن اعتقاد راستینی که باید نسبت به مقام اهل بیت(ع) و بزرگداشت آنچه به آن ذوات مقدس مربوط می شود، مثل امروز که شیفتگان اهل بیت(ع) باور دارند، در گذشته وجود نداشته است، به قول مرحوم دکتر شهیدی شاید هم، سری از اسرار مربوط به حضرت زهرا(س) هست که باید راجع به آن بزرگوار خیلی مسائل ناشناخته بماند، همان گونه که راجع به ولادت آن حضرت(س) قول ثابتی نداریم و دقیق نمی دانیم ولادت آن حضرت در چه روز و سالی اتفاق افتاده است، آیا قبل از بعثت یا بعد از بعثت و در چه سالی بوده است؟! که قول مشهور بعد از بعثت است. مورد دیگر در این ارتباط که لازم به آن اشاره شود و دکتر شهیدی مطرح می کند، اینکه محل دفن آن حضرت(س) اکنون دقیقاً مشخص نیست، آیا حضرت فاطمه سلام الله علیها در بقیع، خانه خود یا روضه منوره پیغمبر دفن است و همین طور سن شهادت ایشان، اینها مواردی است که دکتر شهیدی می گوید: «احتمال دارد از اسرار الهی باشد».  پس با این اوصاف، قول ۹۵ روز صحیح تر است؟ قول 95 روز اکنون به عنوان قول صحیح تر پذیرفته شده است، وقتی می گویم به سبب اینکه گفته شده رسم الخط مشکل داشته و نتوانستند بفهمند این واقعه «سبع» است یا «تسع» که چون آن موقع نقطه گذاشته نمی شده و همچنین دندان های درشت حروف مشخص نبوده است، اگر ما این را بپذیریم، از نظر ارزش هر دو یکسان هستند، یعنی اینکه ما چه هفت بخوانیم و چه 9 ارزش آن یکسان است، منتها شاید با توجه به برخی شواهد و قرائن، علمای ما قول دوم را ترجیح دادند و البته برای عرض ارادت ساحت مقدس حضرت زهرا علیها السلام هر دو قول را ما بزرگ می شماریم و نسبت به ذات مقدس آن حضرت(س) در هر دو قول اظهار سوگ و مصیبت می کنیم. شبهه ای که درباره عروج ملکوتی حضرت صدیقه طاهره(س) مطرح می شود این است که ایشان به مرگ طبیعی از دنیا رفتند، لطفا در این خصوص توضیح دهید. آنچه واقعاً جای سؤال هست، اینکه مسلمانان اگر ارادت و اعتقاد به ذات مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام صلی الله علیه وآله وسلم داشته باشد، چه شیعه و چه هر فرقه دیگری باشند و به ذات پیامبر اکرم(ص) اعتقاد و باور داشته باشد، آیا جای سؤال نیست که چرا باید تنها یادگار پیامبر و نوردیده آن حضرت که فرمود او سرور بانوان دو عالم است و بارها فرمودند: «ابنتی فاطمه فإنّها سیدة نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین» و همچنین احادیثی از پیغمبر (ص) که داریم که می فرمایند: «رشد و نمو ظاهری و مادی حضرت صدیقه کبری(س) نسبت به دختران هم سال خود دو برابر بوده است»؛ یعنی مثلاً اگر آن قول معروف را اصل قرار دهیم که حضرت صدیقه طاهره (س) در ۹ سالگی ازدواج کرده است، با این فرمایش پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س) در سن ۹ سالگی از نظر ظاهری و مادی معادل دختر ۱۸ ساله زمان خود بوده است. منابع اهل تسنن سن آن حضرت را در هنگام شهادت 27 و 28 سال گفتند. اگر ما آن را اصل قرار دهیم، این سنی برای بانویی که در اوج طراوت در زمان حیات پدر بوده است و ایشان حداقل به نقل خود اهل تسنن ۶ ماه پس از وجود مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام در قید حیات نباشد، چرا!؟ آیا دچار بیماری یا دچار مشکلی بوده است، این بیماری اگر وجود داشته، باید سابقه در زمان پیامبر(ص) داشته باشد، در حالی که ما اصلاً یک چنین مسئله ای را نمی بینیم و این نشان می دهد که آن حضرت به دلیل تألمات شدید روحی و جسمی که در وجود نازنینش به وجود آمد، در این فاصله کوتاه بعد از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به لقای الهی پیوست، ما اگر نقل هایی که حتی در برخی از منابع اهل تسنن وجود دارد، مانندکتاب «الامامة والسیاسة»، تألیف «ابن قتیبه دینوری» و یا نقل هایی که «ابن ابی الحدید» شارح نهج الابلاغه آورده است و دیگر منابع اهل تسنن وجود دارد، به وضوح نشان می دهد که حضرت صدیقه کبری علیها السلام نسبت به حوادث بعد از پیغمبر(ص)، حوادث سیاسی پس از رحلت ایشان و تصاحب و غصب خلافت به شدت ایشان موضع داشتند و متأثر بوده است، نه از باب اینکه چرا خلافت و قدرت از کف همسر او بیرون رفته است، بلکه به سبب آنچه که حضرت(س) مشاهده می کرد، تمام تلاش ها و زحمات طاقت فرسای پیامبر بزرگوار اسلام(ص) با چنین توطئه ای به باد می رود و اسلام به انحراف کشیده می شود و مهم ترین اصل اسلام که ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم اسلام برای هدایت بشریت تا پایان تاریخ و پایان جهان است، این گونه مورد حمله قرار می گیرد و ولایت از محضر امور خارج می شود، لذا مجموع این حوادث آن حضرت(س) را به شدت متألم کرد. «ابن قتیبه دینوری» نقل می کند که حضرت زهرا(س) خانه خود را مأمن کسانی قرار دارد که نسبت به حاکمیت خلیفه اول موضع داشتند و به ولایت و خلافت امیرالمومنین علی علیه اسلام پای می فشاردند و آنها در خانه حضرت زهرا اجتماع و تحصن کرده بودند و حاضر به بیعت خلیفه نبودند، بعد «ابن قتیبه» می گوید که «عمر بن خطاب» به «ابوبکر» گفت تا علی(ع) بیعت نکرده، به سبب جایگاهی که نسبت به پیغمبر(ص) دارد پایه های حکومت تو محکم نخواهد شد و لذا باید از علی(ع) بیعت گرفت و خلیفه اول هم موافقت کرد. حامیان ولایت در خانه فاطمه(س) تحصن کردند/ آتش و تهاجم غاصبان علیه خانه فاطمه(س) در آغاز ابوبکر، «قنفذ» غلام آزاد شده عمر را فرستاد که به خانه فاطمه(س) برود و به امیرالمومنین علی(ع) بگوید: خلیفه رسول خدا(ص) تو را می طلبد، وقتی قنفذ به حضرت علی(ع) پیغام ابوبکر را رساند، امام (ع) در جواب فرمود: «چه زود به رسول خدا(ص) دروغ بستید» و او را باز گرداند. بار دیگر خلیفه به قنفذ گفت به علی بگو: جانشین پیغمبر خدا(ص) تو را می طلبد، که حضرت(ع) در پاسخ فرمود: «سبحان الله! چیزی را ادعا کرده است که در حد و اندازه او نیست». بنابراین آن دو تصمیم گرفتند از راهی جز مسالمت وارد عمل شوند. «ابن قتیبه» می نویسد که عمر با گروهی به سوی خانه زهرا(س) حرکت کرد، در حالی که شعله آتشی در دست داشت، مردم به او گفتند: عمر به کجا می روی، گفت: این خانه را که محل توطئه خلافت ما شده است، می خواهم با اهل آن به آتش بکشم! به او گفتند: ای عمر! در این خانه دختر پیغمبر حضور دارد، گفت: اگر چه او باشد، من این کار را می کنم، «ابن قتیبه» می گوید: عمر و افرادش خانه فاطمه(س) را محاصره کرد و فریاد برآورد که؛ ای دختر پیامبر(ص)! این افرادی که در خانه ات پناه گرفتند، باید بیرون بفرستی تا بیعت کنند و گرنه خانه را به آتش می کشم. استغاثه حضرت زهرا(س) پشت در، دل های مهاجمان را به لرزه درآورد/ گروهی از مهاجمان صحنه را ترک کردند «ابن قتیبه» در ادامه می گوید: فاطمه زهرا(س) پشت در آمد و فرمود: «ای پسر خطاب! این بود عمل به سفارش رسول خدا(ص) که بعد از من با خاندانم نیکی کنید؟! هنوز کفن پدر من خشک نشده است، با خاندان او این گونه برخورد می کنید؟». او گفت: ای دختر پیامبر(ص) می دانم که نزد پدرت چه قدر محبوب بودی. اما اگر در را نگشایی تا آنها بیعت کنند، این خانه را آتش می زنم و این کار دین پدرت را محکم تر می کند! حضرت زهرا علیها السلام وقتی چنین دیدند، خطاب به پیغمبر عرضه داشتند: «ای پدر! بعد از تو، ما از پسر ابی قحافه و پسر خطاب چه ها که ندیدیم» و شروع به استغاثه ای کرد که به نقل «ابن قتیبه» چنان دلخراش بود که همان افرادی که آمده بودند، نزدیک بود دل هایشان شکافته و جگرهایشان پاره پاره شود و به شدت گریستند و عده زیادی از آنها صحنه را ترک کردند، منتها «ابن قتیبه» دیگر نمی گوید چگونه!  نقل می کند که در خانه باز شد و اینها وارد خانه شدند و بازوان علی(ع) را بستند و او را وارد مسجد کردند تا از او بیعت بگیرند. اما منابع شیعه می گویند که عمر بن خطاب تهدید خودش را عملی کرد، در را آتش زد، همین که در مقداری باز شد، آن را با فشار سختی گشود، در حالی که حضرت زهرا(س) پشت در بود و بین در و دیوار این ضربت بر او وارد شد و چون باردار بود، موجب سقط جنین آن حضرت(س) شد و حضرت از هوش رفت و زمانی که به هوش آمد، دید امیر المومنان علیه السلام را کشان کشان با بازوان بسته به طرف مسجد می برند، این بود که خود را با همان حالت زار به امیر المومنان (ع) چسباند، لباس او را گرفت و فرمود: «نمی گذارم با پسرعمویم این گونه رفتار کنید». به نقلی خود ابن خطاب و به نقلی به دستور او «قنفذ» با غلاف شمشیر به دستان حضرت زدند که دستان مبارکش کبود و قدرت او زائل و دوباره بیهوش شد و امیر المومنین (ع) را رها کرد. فاطمه(س) شمشیر را بالای سر علی(ع) دید، بی محابا به سمت قبر پدر رفت/ نفرینی که در سایه دستور ولی اجرا نشد حضرت علی(ع) را وارد مسجد کرده بودند، در این هنگام حضرت زهرا (س)به هوش می آید، این نقل را باز «ابن قتیبه» دارد که وقتی حضرت فاطمه علیهاالسلام دید، شمشیر را بر سر امیر المومنان (ع) گرفتند و او را تهدید می کنند که اگر بیعت نکند، آن حضرت را گردن خواهند زد، فرمود: «دست از پسر عمویم بردارید که به خدا سوگند که اگر او را رها نکنید، به سوی قبر پیامبر(ص) می روم و در حق شما نفرین خواهم کرد»، معطل هم نشد و به سوی قبر مطهر پیغمبر(ص) رفت، امیرالمومنین(ع) که چنین صحنه ای را دید، به سلمان فرمود: «سلمان برو، جلوی ایشان را بگیر که اگر نفرین کند، خدا عذابی خواهد فرستاد که دیگر کسی روی زمین باقی نخواهد ماند!». سلمان آمد تا مانع حضرت(س) شود، عرض کرد: شما پدرتان رحمة للعالمین بود، نفرین نکنید، فرمود: «ای سلمان! بگذار دادم را از این بیدادگران بگیرم»، سلمان عرض کرد: این گفته من نیست، این فرموده امیر المومنین است. لذا تا حضرت صدیقه طاهره (س) شنید امیر المومنین دستور داده است، فرمود: «چون او فرمان داده است، من اطاعت می کنم و شکیبایی می ورزم و از خدا فقط می خواهم که بین ما و آنها داوری کند». اگر نکته ای باقی مانده که لازم است مخاطبین بدانند، بفرمایید. حضرت زهرا راه را به ما نشان داده اند و ممکن است این اتفاق در هر زمان و مکانی بیفتد. خطبه فدک اتمام حجت با کل تاریخ است.


یکشنبه ، ۲اسفند۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ائل پرس]
[مشاهده در: www.elpress.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن