واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: « هنگامی که برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور اقدام می کنیم و محصولات مان را می فروشیم، موقع برگشت پول های ما را بلوکه می کنند . آیا در کشور ما هم از تولیدکنندگان چنین حمایت هایی می شود؟» به گزارش ذاکرنیوز ، فیروز عظیمی، تولید کننده گلیم از کرمانشاه در نخستین نشست تولیدکنندگان برتر صنایع دستی کشور درباره مشکلاتش در این حوزه بیان کرد: زمانی که مشکل ساختاری داریم، چطور می توانیم به بحث اصلی در چنین نشستی بپردازیم؟ ما هنوز مشکل صدور مجوز داریم و در کرمانشاه کارگاه های گلیم را پلمب می کنند و اتاق اصناف می گوید طبق ماده 91 صنایع دستی حق صدور مجوز ندارد. این تولیدکننده ادامه داد: مشکل ما در صنایع دستی ساختاری است. وقتی هنوز صنایع دستی بین دولتمردان هیچ جایگاهی ندارد، چطور منِ تولیدکننده می توانم دلگرم تولید باشم؟ عظیمی بیان کرد: هنگامی که نماینده یونیدو از کارگاه من دیدن کرد، از اینکه قانون حفظ و احیا را رعایت می کنیم ، بسیار خرسند بود ؛ در حالیکه در کرمانشاه این موضوع به تمسخر گرفته شد. از طرفی، مشتریانی که تقاضای خرید از کارگاه ما را دارند، با ممانعت یکی از مسئولان مواجه می شوند ، زیرا آن مسئول قول تهیه گلی با قیمت ارزان تر را می دهد. او افزود: اگر قرار است انجمنی تشکیل شود، اجازه دهید تولیدکنندگان آن را انجام دهند. به نظر من مشکلات اساسی در حوزه تولید صنایع دستی مشکلات ساختاری و مظلوم بودن صنایع دستی است که باید رفع رشود. * شهر خلاق چه فایده ای برای هنرمندان ایران داشت؟ غلامعلی فیض الهی، تولید کننده مینا از استان اصفهان سخنران بعدی نخستین نشست تولیدکنندگان صنایع دستی بود که بیان کرد: بهتر است به دنبال واقعیت ها برویم. دولت فعلی و قبلی تزی دارد که می گوید تولیدکننده خودش باید همه کارهایش را انجام دهد، در حالیکه در کشورهای دیگر این چنین نیست و از تولیدکنندگان شان حمایت می کنند. این تولیدکننده اضافه کرد: هنگامی که برای شرکت در نمایشگاه های خارج از کشور اقدام می کنیم و محصولات مان را می فروشیم، موقع برگشت پول های ما را بلوکه می کنند . آیا در کشور ما هم از تولیدکنندگان چنین حمایت هایی می شود؟ قبل از انقلاب توریست ها از ما خرید می کردند، اما بعد از انقلاب ما نمی توانستیم به این شیوه ادامه دهیم و باید صادرات را رونق می دادیم. صادراتی که باید با توجه به نیازهای خارجی ها صورت می گرفت. آیا بعد از شرکت در این همه نمایشگاه های خارجی، پژوهشکده ای در کشور تشکیل شد تا بررسی کند چه محصولاتی مورد پسند کشورهای خارجی است که تولیدکننده تمرکزش را روی آن بگذارد ؟ این تولیدکننده گفت: کشورهای متفاوت از محصولات مختلف ایران استقبال می کنند. برای مثال در نمایشگاهی که در کشور الجزایر شرکت کردم، خط نستعلیق مورد استقبال قرار گرفت. زمانی که قبل از انقلاب سفری به آلمان داشتم، با توجه به تفکراتم فکر می کردم همچنان هم آلمانی ها از صنایع دستی ریز که به رنگ آبی هستند خوش شان می آید. به همین دلیل تنها از این محصولات برای فروش به کشور آلمان بردم. اما متوجه شدم تفکرات مردم این کشور عوض شده است. ما نیز نیاز داریم تنوع محصولات صنایع دستی کشورمان را عوض کنیم. او ادامه داد: چرا ما در دانشگاه هایمان به روی کاربردی کردن صنایع دستی توجه نمی کنیم؟ در کشور چین مواد اولیه در اختیار هنرمند قرار می گیرد و همان محصول با قیمت حتی پایین تر به فروش می رسد، برای آنکه جلوی ناهنجاری ها و اعتیاد گرفته شود و اشتغالزایی نخوابد. اما هنگامی که تولیدکننده ی ما در کشور قصد تولید دارد، هر کدام از ارگان ها از جمله شهرداری و بیمه برایش مشکل به وجود می آورند. فیض الهی اضافه کرد: چرا هنگامی که می خواهیم صنایع دستی را هدیه دهیم، از محصولات بی کیفیت استفاده می کنیم؟ این موضوع موجب می شود سطح صنایع دستی پایین بیاید. امروز تولید و فروش هنر است و ما باید در کنار صادر کنندگان باشیم. این تولید کننده افزود: من سال های سال در جلسات این چنینی سازمان حضور داشتم اما هیچ کدام از آنها به نتیجه نرسیده اند. اصفهان به عنوان شهر خلاق صنایع دستی انتخاب شد. اما این موضوع چه فایده ای برای هنرمندان داشت؟ مردم حتی مهر اصالت را هم نمی شناسند بهتر است کمی از این نام و نشان ها فاصله بگیریم و استانداردها را جایگزین آن کنیم زیرا همه دنیا استانداردها را می شناسند. یکی دیگر از تولید کنندگان صنایع دستی در سیستان و بلوچستان نیز درباره مشکلات این حوزه بیان کرد: هر کاری که انجام می دهیم می گویند باید مجوز فنی و حرفه ای داشته باشید. مگر صنایع دستی ارزش خودش را ندارد که ما را سراغ مجوز ارگان های دیگر می فرستند؟ بهتر است این جلسات در هر استانی برگزار شود تا مسئولان از نزدیک در جریان مشکلات هنرمندان قرار بگیرند. او ادامه داد: امور اصناف به ما تولیدکنندگان می گوید باید تبدیل به کارگاه شویم و گواهی از اصناف بگیریم. اگر ما این کار را انجام دهیم، صنایع دستی به زیر مجموعه بخش بازرگانی می رود و به آن مالیات تعلق می گیرد. متاسفانه سفال کلتورگان نه تنها در ایران جا نیفتاده، بلکه به دنیا نیز معرفی نشده است. تولیدکننده شیشه یکی دیگر از سخنرانان نخستین نشست تولیدکنندگان برتر صنایع دستی کشور بود که گفت: مجوزهایی که صنایع دستی می دهد براساس خروجی کارگاه ها داده می شود و ساختار این کارگاه ها بررسی نمی شود. در حالیکه در برخی از این کارگاه ها بسیاری از کالاها با ساختار درستی تولید نمی شوند. یوسفی افزود: ما دو مشتری بزرگ از کشورهای خارجی داشتیم، اما یکی از تولیدکنندگان حاضر شد محصولاتی را که ما می خواستیم به آنها ارائه دهیم با یک پنجم قیمت در اختیارشان بگذارد. این موضوع سبب شد محصولات بی کیفیتی به این مشتریان ارائه شود در نتیجه اینکه این کشورهای خارجی دیگر هیچ وقت به سراغ ایران نمی آیند. به نظر من باید موضوع استاندارد کارگاهی مدنظر قرار گرفته شود. یکی دیگر از تولیدکنندگان ظروف نقره از تبریز درباره مشکلاتش در تولید گفت: هنگامی که مشتریان خارجی به ما سفارش می دهند و نوبت به تحویل سفارش می رسد. بانک مرکزی می گوید باید مجوز داشته باشی هنگامی که به بانک مرکزی تبریز مراجعه می کنیم می گوید این مجوز در تهران صادر می شود. من تولید کننده نمی توانم برای تحویل سفارشم به کشورهای خارجی هربار به تهران سفر کنم این موضوع باعث می شود که ما مشتریان خارجی خود را از دست بدهیم. انتهای پیام
یکشنبه ، ۲اسفند۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]