واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
راهی برای تولید بازیهای ایرانی - اسلامی؛ از منچ و مار و پله تا بازیهای رایانهای استانها > اصفهان - به گزارش تسنیم، اجرای بازیهای خلاقانه و البته تولید بازیهای بومی برای فراهمآوردن تفریحات سالم جوانان، امروز یکی از دغدغههای مهم مردم و مسئولان بوده و این موضوع، همواره از سوی دستگاههای فرهنگی مورد توجه قرار گرفته است.
امروزه گرایش به کامپیوتر، موبایل، تبلت و دیگر ابزارهای الکترونیکی سبب شده که بازیهای کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان از انواع گذشته خود فاصله گرفته و به بازیهای الکترونیک گرایش پیدا کند. حتی این موضوع پا را فراتر از خود گذاشته و در سالهای گذشته، توجه به بازیهای آنلاین، بیش از گذشته افزایش پیدا کرده است. به گفته کارشناسان، امروزه خلاقیت یکی از مهمترین موارد مغفول فعالیتهای مختلف بهشمار میرود و بیتوجهی به موضوع خلاقیت سبب شده که ذهن کودکان، نوجوانان و بزرگسالان ما فعالیت همیشگی خود را نداشته باشد. خلاقیت بهعنوان مهمترین قابلیت و توانایی انسان و بنیادیترین عامل ایجاد ارزش نامگذاری شده و این تعریف نشان میدهد که توجه به بخشهای مختلف آن، باید بیش از گذشته مورد نظر قرار گیرد. در این بین، "بازیها" به عنوان جزءانکار نشدنی زندگی امروز ما و البته راهی برای ارتقای خلاقیت افراد، مورد توجه چهرههای مختلف قرار گرفتهاند و باید گفت که این مسئله، زمینهای برای توجه جدی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان به موضوع خلاقیت فراهم کرد. برگزاری جشنواره ایدههای خلاق بازی در اصفهان جشنواره ایدههای خلاق بازی، به همت خانه خلاقیت و بازیهای فکری سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با همین رویکرد و با حضور چهرههای مختلف از کودک و نوجوان گرفته تا افراد بزرگسال، به مدت دو روز در تالار هنر اصفهان برگزار شد. در این جشنواره، بازیهای مختلفی همچون منچ، مار و پله، تیلهبازی، بازیهای فکری، ماشینسواری کنترلی، دومینوسازی و دهها بازی دیگر مدنظر قرار گرفته شد تا فرصتی برای ارتقای خلاقیت مردم اصفهان فراهم شود. حاضران در این جشنواره در ابتدا، بازیهای مختلف را شخصاً انجام داده و پس از یادآوری آن، در مرحله بعد با خلاقیتهای خودشان به دنبال ابداع و خلق بازیهای جدید برمیآیند. در واقع این افراد تلاش میکنند که با استفاده از خلاقیت خود، بازیها را تغییر دهند. ابداع بازیهای جدید، با یادآوری بازیهای قدیمی کودکان، نوجوانان و جوانان اصفهان با حضور در این جشنواره، با بازیهای رایانهای، رباتیکی و فیزیکی آشنا شده و بهدنبال طراحی یک بازی جدید با استفاده از ابزار مختلف، بر آمدند. رئیس خانه خلاقیت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان در این باره میگوید: هدف اصلی ما در این زمینه، شناسایی چهرههای نخبه و خلاق در زمینه ابداع بازیها بود و امیدوار هستیم که بعد از برگزاری مسابقات، راهی برای شناسایی این چهرهها در اصفهان پیدا کنیم. وی با اشاره به استقبال قابل توجه جوانان اصفهان برای حضور در این جشنواره افزود: خوشحال هستیم که در این برنامه، بیش از 559 نفر ثبتنام و شرکت کردند و تلاش میکنیم که در ادامه، راهی برای جهتدهی به ایدههای آنها برای افزایش خلاقیت و ایدهپردازی فراهم کنیم. استقبال همه گروههای سنی از جشنواره ایدههای خلاق نکته جالب اما، استقبال جوانان، نوجوانان و حتی چهرههای بزرگسال، از این جشنواره است. موضوعی که توجه همه را به خود جلب کرده و بیش از همه چیز بر جذابیت بازیها میافزاید. یک کودک 12ساله که برای حضور در جشنواره راهی تالار هنر اصفهان شده، به تسنیم میگوید: بههر حال این جشنواره فرصتی است که من در آن، علاوه بر تفریح و استفاده از وسایل بازی، تلاش میکنم که بازی مد نظر خودم را خلق کنم. او میافزاید: من همواره دوست داشتم که در ابداع بازیهایی که خودمان انجام میدهیم، نقشی داشته باشم و خوشحال هستم که امروز فرصتی در این زمینه برای من فراهم شده است. مردی 30ساله هم که مشتری پر و پاقرص برنامههایی از این دست است، با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره میگوید: بههر حال باید قبول کنیم که امروز بازیهای رایانهای و بازیهای موبایلی، ذهن بسیاری از جوانان و حتی افراد بزرگسال را به خود معطوف کرده و من با حضور در این جشنواره، بهدنبال آن هستم که نحوه برخی از بازیها را به سبک و سیاق بومی خود، تغییر داده و بازیهای جدیدی خلق کنم. برگزاری کارگاههای ایدهپردازی و شکوفایی جرقههای ذهنی موسویان، رئیس خانه خلاقیت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان با اشاره به برنامههای جنبی جشنواره میگوید: در این جشنواره، کارگاههایی بهمنظور جهتدهی به مسیر ایده پردازی و شکوفایی جرقههای ذهنی شرکت کنندگان و دارندگان ایدههای بازی برنامهریزی شد. وی با بیان اینکه ایدههای مطرح شده در جشنواره امروز، در مدت 3 ماه آماده شده و هفته نخست اردیبهشت در نمایشگاهی ارائه میشود، تصریح کرد: قرار است پس از آن، نمایشگاهی دو بخش حرفهای و شهروندی برگزار شده و در آن از رتبههای برتر تجلیل شود. راهی برای توجه به تفریحات سالم برای جوانان امروزه، موضوع تفریحات سالم، یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن مسئولان فرهنگی را به خود معطوف کرده و پیدا کردن راهی برای آن، همواره مد نظر بوده است. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در این زمینه به تسنیم میگوید: اشتغال جوانان در کنار توجه به تفریحات سالم آنها، همواره مدنظر اسلام بوده و مسئولان فرهنگی کشور باید در این زمینه توجهات جدی انجام دهند زیرا اشتغال و تفریح سالم، جوانان را از مشکلات مختلف اجتماعی باز میدارد. حجتالاسلام سالک ادامه میدهد: برگزاری جشنوارههای مختلف و فراهم کردن زمینهای برای تفریحات سالم جوانان و تفریحاتی اسلامی، مانع از مشکلات اخلاقی مختلف و ناهنجاریهای اجتماعی جوانان شده و زمینه ارتقای سلامت جسمی و روحی آنها را فراهم میکند. رئیس خانه خلاقیت اصفهان نیز در این باره با بیان اینکه نداشتن الگوهای سالم تفریح و الگو پذیری و الگوگیری از بازیهای غربی تاثیرات منفی بسیاری در جامعه ما دارد، میگوید: تلاش ما این است که در این جشنواره از تمام ایدهپردازان استان استفاده کرده و با تولید بازیهای مختلف، زمینه توجه بیشتر به فرهنگ بومی و اسلامی خود را فراهم آوریم. موسویان افزود: هدف اصلی ما ارائه الگوهای سالم در بازیهای رایانهای و رباتیکی بوده و باید به این سمت گام برداریم که با اجرای این بازیها، فکر و جسم مخاطب، درگیر مسائل مناسب شود.
کلید واژه ها: استان اصفهان -
شنبه 1 اسفند 1394 - 12:19:46
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]