واضح آرشیو وب فارسی:مهر: موسیقی فجر ۳۱ در آینه مهر
غافلگیری تماشاگران در شب پایانی/ فیض علی تماشاگران را جادو کرد
شناسهٔ خبر: 3561111 - شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
فیض علی فیض خواننده صاحب نام موسیقی قوالی در آخرین روز از برگزاری جشنواره موسیقی فجر همراه با گروهش یکی از با کیفیت ترین و جذاب ترین اجراهای جشنواره به مخاطبان ارائه کرد. به گزارش خبرنگار مهر، فیض علی فیض خواننده جهانی موسیقی قوالی کشور پاکستان جمعه شب سی ام بهمن ماه در آخرین روز از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر همراه با گروهش در تالار وحدت تهران یکی از با کیفیت ترین و جذاب ترین اجراهای جشنواره را به مخاطبان ارائه کرد. در این کنسرت که در ابتدا با حضور اندک مخاطبان همراه بود اما رفته رفته تماشاگران بیشتری در تالار حضور پیدا کردند گروه فیض علی فیض با اجرای قطعاتی در مدح خداوند، حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) با استفاده از اشعار شاعران ایرانی و پاکستانی در سبک موسیقی قوالی که عموما کارکرد مذهبی دارند تماشاگران را با اجرایی بسیار با کیفیت و غافلگیر کننده رو به رو کردند. فیض علی فیض خواننده پاکستانی یکی از شناخته شده ترین خوانندگان قوال است که گفته می شود بعد از نصرت فاتح علی خان، مشهورترین خواننده این سبک موسیقایی به حساب می آید. این هنرمند موسیقی کلاسیک هندوستانی را نزد استاد غلام شبیرخان و استاد جفت خان و موسیقی قوالی را با محمد علی فریدی و عبدور رحیم فریدی قوال فرا گرفت و فعالیت حرفه ای موسیقی خود را در سال ۱۹۷۸ آغاز کرد و به چهره ای محبوب در در سبک «دو آبا پنجابی» تبدیل شد. این خواننده قوال که با صدای خاص خود تماشاگران حاضر در سالن را به نوعی جادو کرده بود تاکنون آلبوم های بسیاری را در عرصه های جهانی منتشر کرده است. البته در سال ۲۰۰۵ بود که گروه موسیقی «فیض علی فیض» با همراهی هنرمندان فلامنکو، میگل پودا، دکوئنده و چیکولو در جشنواره موسیقی روحانی «فس» اجرایی بسیار درخشان داشتند که برپایه ریشه های متداول هر دو سبک قوالی و فلامنکو بود. آنچه فیض علی فیض در این کنسرت که به نوعی یک غافلگیری بی سر و صدا برای تماشاگران روز پایانی جشنواره موسیقی فجر بود، ارائه کرد موسیقی ریتمیک در قالبی با کارکرد مذهبی و بیان شعر در چارچوب های ملودیک از پیش تعیین شده ای بود که گروه با انرژی وصف ناپذیر آن را به مخاطب ارائه داد و این انرژی به قدری در ضمیر ناخودآگاه مخاطب دلنشین بود که همراه با مطلع اشعار که بسیاری از آنها در مدح حضرت امیر المومنین (ع) بود برای خود زمزمه کند. ضمن اینکه نوع موسیقی که در این گروه شنیده می شود از اشتراکات فرهنگی بسیار زیادی با موسیقی جیپسی ها یا همان کولی های اسپانیا برخوردار بود کما اینکه گروه این نزدیکی فرهنگی را در اجراهای بین المللی دیگر تجربه کرده و آثاری از این دست را نیز به مخاطبان ارائه داده بود. به هر ترتیب کنسرتی که گروه پاکستانی در روز پایانی جشنواره به تماشاگران ارائه داد یک حسن ختام ویژه برای این دوره از جشنواره بود که نشان داد پیوندهای موسیقایی مشترک چه به لحاظ محتوا و چه به لحاظ نوع ارائه موسیقی چقدر می تواند در جذب مخاطب موفق عمل کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]