محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830187694
حجاب ایمانی یا اجباری؟
واضح آرشیو وب فارسی:بوشهر نیوز: بوشهرنیوز: آنچه انکار نمی شود این است که حکومت و مردم جامعه اسلامی انتظار دارند حضور اجتماعی زنان غیرمعتقد و غیر پایبند، جلوه ای از یک رفتار هنجارشکنانه نباشد.به گزارش" بوشهرنیوز " حجت الاسلام والمسلمین یوسف غلامی در دو شماره گذشته معارف (106 و 107) به دو شبهه آقایان اکبر گنجی و دکتر عبدالکریم سروش درباره حجاب پاسخ داد. وی در این شماره، به شبهه دکتر محسن کدیور می پردازد که سعی می کند با جدا کردن امور ایمانی و حکومتی، علاوه بر اینکه حجاب را امری ایمانی می داند، حکومتی شدن و اجبار حجاب را دلیل شیوع بدحجابی در جامعه بر می شمرد و می گوید: «اولاً آن حکمی که مختص مؤمنان بود به همه شهروندان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان و معتقد و لاابالی، تعمیم داده شده است. ثانیاً عنصر اختیار و انتخاب، که مهم ترین پشتوانه این امر ایمانی بود، به عنصر اجبار حقوقی و الزام قانونی تقلیل داده شده است. ثالثاً به جای ثواب و عقاب اخروی، که ضمانت انتخابی ایمانی است، مجازات دنیوی با زور قوه قاهره، پشتیبان قانون حجاب شده است. رابعاً حجاب، که به نص قرآن کریم حق دینی و وجه امتیاز بانوان مؤمن بر دیگر زنان بود، به تکلیف الزامی و ابزار اجباری مدفون شده اهداف متعالی عفاف و پوشش دینی بوده است. ... اجباری کردن آنچه در ذات خود وجه امتیاز مؤمنات از لاابالی ها بوده است، تهی کردن حکم دینی از فلسفه آن است.» [1] در ادامه پاسخ استاد غلامی را به این شبهه می خوانیم. درآمد اشکال یاد شده به چند محور پرداخته است؛ نخست: اینکه علت شیوع بدحجابی در جامعه، حکومتی شدن و اجبار حجاب یاد می شود. دوم: حکم قرآنی حجاب، تعیین وظیفه برای زنان مؤمن بوده است نه غیرمسلمانان و افراد غیرمعتقد. سوم: اگر در جامعه از سوی حکومت و یا مردم اجبار به حجاب شود، عنصر اختیار و انتخاب از افراد سلب شده، عنصر اجبار و الزام جای آن را می گیرد. چهارم ضمانت انتخاب حجاب، ایمان به ثواب و عقاب اخروی است و بااجبار به آن، قانون و قوه قهری ضامن اجرای آن خواهد بود و این تهی کردن حکم دینی از فلسفه آن است. پاسخ نکته اول آن قدر غیرمنطقی و احساسی است که نیازمند پاسخ نیست. شاید بتوان پذیرفت که گروهی از بدحجابان با اجبار و زور، به لجاجت بپردازند، اما این که علت شیوع بدحجابی در جامعه، حکومتی شدن و اجبار حجاب باشد، سخنی کاملا اشتباه و ناسازگار با مبانی جامعه شناسی و روان شناسی است. نگارنده مدت هجده سال درباره رفتارهای اجتماعی دختران و زنان به تحقیق پرداخته و با بیش از بیست هزار زن بی حجاب ایرانی و غیرایرانی گفتگو کرده ام و این عامل را جزو ضعیف ترین عوامل بدحجابی نیز نیافتم! بی حجابی و بدحجابی چندین عامل روان شناختی و جامعه شناختی دارد که از نگاه این قبیل نظریه پردازان دور مانده است. این نوع نظریه پردازی بیش از آن که جنبه علمی داشته باشد، یک نوع دلجویی از بدحجابانی است که خاطرشان با تذکر زبانی، آزرده شده است. آیا علت بی حجابی یا بدحجابی در زمان طاغوت یا در دیگر کشورهای اسلامی را نیز باید همین گونه تحلیل کرد؟ آیا اگر از هفته دیگر، همان اجبار اندک حکومت و مردم حذف شود، به نظر شما همه بی حجابان و بدحجابان، باحجاب می شوند؟! و اگر اینک می بینیم شمار زیادی از زنان جامعه دارای حجاب هستند، علتش اجبار و زور اجتماعی و حکومتی است؟! و اما از بخش دوم اشکال که «حکم قرآنی حجاب، تعیین وظیفه برای زنان مؤمن بود، نه غیرمسلمانان و افراد غیر معتقد» چه نتیجه ای مورد نظر است؟ یعنی آیا در حکومت اسلامی حضرت ولی عصر(ع) به زنان غیرمسلمان و غیرمعتقد رخصت داده می شود تا هر گونه که دوست داشتند، بدون حجاب، در مجامع عمومی حضور یابند؟! و اگر رخصت داده نشود، آیا باید رفتارحکومتی حضرت را بر زور و اجبار توجیه کرد؟! نه فقط حجاب، که تمام احکام تبیین شده در قرآن، بیانگر وظایف مؤمنان است، نه غیرمؤمنان ناپایبند. اما همان قرآن فرموده است: «وَمَنْ یبْتَغِ غَیرَ الإسْلامِ دِینًا فَلَنْ یقْبَلَ مِنْهُ»[2] پس از ظهور اسلام و تبیین احکام آن، پیروی از غیر اسلام از فرد پذیرفته نیست. با این حال قرآن خود می فرماید: «لا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ»:[3] در پذیرش دین زور و اجبار وجود ندارد. فکر و عقیده را نمی شود برکسی تحمیل کرد؛ اما این به آن معنا نیست که اگر کسی اصل دین را پذیرفت و نخواست به احکامش پایبند باشد، بتواند آشکارا به تمرد بپردازد و بهانه اش این باشد که «لا إِکرَاهَ فِی الدِّینِ». غیرمسلمان را نیز نمی توان به اجبار به پذیرش دین اسلام واداشت، اما او حق ندارد در جامعه مسلمانان، هنجار شکنی کند و کاری که حتی در دین خود باید به آن پایبند باشد، علنی ترک کند. قرآن، ترک همه گناهان را وظیفه هر مؤمنی می داند: آدم کشی، رشوه گیری، سرقت، زنا، ربا و...! آیا این به آن معنا است که اگر کسی نخواست مؤمن باشد، آزادانه هر گناهی را دوست داشت انجام دهد و حکومت و مردم او را از آن باز ندارند؟! بر پایه آن نظریه پردازیِ سست، هر مجرمی حق دارد پس از انجام گناه و جرمش بگوید: دستور های قرآنی ویژه مؤمنان است، من که مؤمن نیستم تا موظف به انجام یا ترک کاری باشم؟! در پاسخ به بخش سوم شبهه (اگر در جامعه از سوی حکومت و یا مردم به حجاب اجبار شود عنصر اختیار و انتخاب از افراد سلب شده، عنصر اجبار و الزام جای آن را می گیرد)، باید گفت: در کشور ما از سوی کدام نهاد حکومت یا مردم، به حجاب اجبار شده است؟ اگر چنین باشد، حضور انبوه زنان کم حجاب، و در مواردی بی حجاب، در جامعه ما چگونه توجیه می شود؟! اینک در بسیاری از ادارات، مؤسسات و مراکز تجاری و غیرتجاری، زنان و دختران فراوانی را می توان یافت که چندان حجاب در خور و شایسته ندارند و رفتارشان به بی حجابی نزدیک تر است تا به حجاب. چه کسی به زور، روسری و چادر بر سر آنان کرده است؟! ٱنچه انکار نمی شود این است که حکومت و مردم جامعه اسلامی انتظار دارند حضور اجتماعی زنان غیرمعتقد و غیر پایبند، جلوه ای از یک رفتار هنجارشکنانه نباشد. در حقیقت این تقاضا را بهتر است «پیشنهاد و ارشاد» نامید نه «اجبار و الزام». گذشته از این، بی حجابی نیز مانند خرید و فروش موادمخدر از نظر گاه دینی، یک منکر است. آیا شما در مقابل انجام همه منکرات معتقدید عنصر اختیار و انتخاب افراد را نباید سلب کرد؟! در آن صورت سوداگران مرگ به شما بدهکار خواهند بود و سزاوار است بخشی از سود حاصل سوداگری خود را تقدیم شما کنند که می گویید: اگر در جامعه از سوی حکومت و یا مردم به یک پدیده مانند بی حجابی یا خرید و فروش مواد مخدر اجبار شود عنصر اختیار و انتخاب از افراد سلب شده، عنصر اجبار و الزام جای آن را می گیرد! درمورد برقراری روابط نامشروع، چه نظری دارید؟ اگر دو نفر خواستند با تکیه بر اصل آزادی و اختیار با یکدیگر رابطه نامشروع داشته باشند، چه باید کرد؟ لابد حکومت و خانواده ها وظیفه مندند بر پایه مراعات عنصر اختیار و انتخاب، نه تنها آنها را از این کار باز ندارند، مقدمات رابطه شان را هم بهتر فراهم کنند! در پاسخ به نکته چهارم باید گفت: در انتخاب حجاب، نه ایمان به ثواب و عقاب اخروی، تنها ضامن اجرای آن است و نه قانون و قوه قهریه. همان طور که افراد با وجود ایمان به ثواب و عقاب اخروی، ممکن است به حجاب پایبند نباشند، ترس از قانون و قوه قهری نیز ضامن اجرا نیست. علاوه بر این بسیاری از امورند که هر فرد باید آن را به قصد فرمانبری از دستور خداوند به جای آورد، نه از ترس قانون؛ اما این به آن معنا نیست که اگر انگیزه فرمانبری از دستور خداوند وجود نداشت، برای افراد متمرد هیچ قانون و قوه قهری و بازدارنده ای وجود نداشته باشد. در هر کشوری چندین هزار قانون جزایی، کیفری و اجتماعی وجود دارد که بخش عمده آن جلوه مجازات و بازدارندگی دارد. این قوانین را برای سرپیچی کنندگان از حدود، مقرر داشته اند یا برای فرمانبران؟! اگر همه مردم بر اساس فطرت پاک خود و بر پایه اعتقادات مذهبی و ایمان به ثواب و عقاب پروردگار، وظیفه شناس بودند وضع این قوانین چه فایده و لزومی داشت؟ اگر همه مردم با تکیه بر فرهنگ عمومیِ پیشرفتۀ خود مقررات آیین نامه راهنمایی و رانندگی را مراعات می کردند، قوانین جریمه به چه منظور وضع می شد؟ نه ایمان به ثواب و عقاب اخروی، بی نقش و تأثیر است و نه وجود قوانین و قوای قهری. این هر دو به جای خود لازم و ضروری است. منبع: فارس
پنجشنبه ، ۲۹بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بوشهر نیوز]
[مشاهده در: www.bushehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
حجاب؛ امر ایمانی یا اجباری؟
حجاب امر ایمانی یا اجباری ٱنچه انکار نمیشود این است که حکومت و مردم جامعه اسلامی انتظار دارند حضور اجتماعی زنان غیرمعتقد و غیر پایبند جلوهای از یک رفتار هنجارشکنانه نباشد اشاره حجتالاسلام والمسلمین یوسف غلامی در دو شماره گذشته معارف 106 و 107 به دو شبهه آقایان اکبر گحمله به نهادهای امنیتی و دفاع از یک کشف حجاب کرده/ عصبانیت سرافراز از چیست؟!
شگفت آورتر اینکه او در قسمتی از دفاعیه خود از میرقلی خان و تاختن به یک نهاد امنیتی به عملیات روانی علیه رسانه ملی اشاره می کند و در بخش دیگری از گفت و گویش هدف نهایی طراحان عملیات روانی مدنظر خود را نه صداوسیما بلکه آسیب زدن به نظام می داند به گزارش پایگاه خبری تحلیلی احراردستگیری عروسک تن پوش بی حجاب درعربستان! +عکس
مردی که در درون این عروسک بود توسط پلیس بازداشت شد و لباس وی نیز به اداره پلیس انتقال یافت این مردم متهم است حجابی اسلامی زنان را برای لباس عروسکی خود رعایت نکرده است روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد طبق قوانین عربستان زنها باید در مکان های عمومی حجاب اسلامی را رعایت کنند اتردید عربستان نسبت به حضور زمینی در سوریه/درخواست ریاض حجاب برای حمایت مالی و نظامی آمریکا از معارضان/تأکید کر
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق گزارشی درباره آخرین وضعیت میدانی در شمال لاذقیه اظهارات رئیس تیم حفاظت از فرودگاه لاذقیه سوریه مبنی بر اینکه پیروزی های بزرگ و غیرمنتظره عملیات نصر حلب در راه است تمایل اهالی حلب به تحویل سلاح به نیروهای ارتش گزارش روزنامه عربستانی مبآیتالله سبحانی مطرح کرد دعوت عملی به تقوا با رعایت حجاب
آیتالله سبحانی مطرح کرددعوت عملی به تقوا با رعایت حجابیکی از مراجع تقلید گفت باید مراقب باشید که به گونهای با خانواده در جامعه حضور پیدا کنید که مردم را به عفت و تقوا دعوت کنید رفتار و کردار ما به گونهای نباشد که آنها را از تقوا دور کنیم به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت&zwnدیروز در سوریه چه گذشت تردید عربستان نسبت به حضور زمینی در سوریه/درخواست ریاض حجاب برای حمایت مالی و نظامی آمر
دیروز در سوریه چه گذشتتردید عربستان نسبت به حضور زمینی در سوریه درخواست ریاض حجاب برای حمایت مالی و نظامی آمریکا از معارضان تأکید کری بر آتشبس در سوریهانفجار در دمشق با 8 کشته و 20 زخمی تأکید کری بر کمک روسیه برای آتشبس در سوریه گزارش آسوشیتدپرس از تردید عربستان برای اعزام نیچرا طراحان مُد به حجاب روی آورده اند؟
مجموعۀ جدید دولچه اندگابانا سؤالاتی در مورد رابطۀ بین مد غربی و دین برمی انگیزد باید به یاد داشت که هرآنچه صنعت مد از آن ها تجلیل بسیاری می کند در بسیاری از مذاهب ناپسند شمرده می شوند به گزارش ایران اسلامی در طبقۀ همکف هرودز فروشگاهی چندطبقه در لندن که مالکان آن خاندان سلطندستگیری یک عروسک در عربستان به علت بی حجابی + عکس
مردی که در درون این عروسک بود توسط پلیس بازداشت شد و لباس وی نیز به اداره پلیس انتقال یافت این مردم متهم است حجابی اسلامی زنان را برای لباس عروسکی خود رعایت نکرده است روزنامه دیلی میل انگلیس گزارش داد طبق قوانین عربستان زنها باید در مکان های عمومی حجاب اسلامی را رعایت کنند اجنجال عروسک بی حجاب در عربستان+ عکس
پلیس امنیت اخلاقی عربستان یک عروسک تنپوش جلوی فروشگاه را به دلیل عدم رعایت حجاب دستگیر کرد دستگیری عروسک تنپوش در عربستان به دلیل رعایت نکردن حجاب عکسمردی که در درون این عروسک بود توسط پلیس بازداشت شد و لباس وی نیز به اداره پلیس انتقال یافت این مردم متهم است حجابی اسلامدستگیری عروسک بی حجاب در عربستان +عکس
تراز پلیس امنیت اخلاقی عربستان یک عروسک تنپوش جلوی فروشگاه را به دلیل عدم رعایت حجاب دستگیر کرد به گزارش تراز مردی که در درون این عروسک بود توسط پلیس بازداشت شد و لباس وی نیز به اداره پلیس انتقال یافت این مرد متهم است حجابی اسلامی زنان را برای لباس عروسکی خود رعایت نکرده است-
گوناگون
پربازدیدترینها