واضح آرشیو وب فارسی:بولتن نیوز: چند روزی از پایان یافتن جشنواره سی و چهارم فجر می گذرد، جشنواره ای که با حضور آثار اجتماعی، امنیتی و نظامی اتفاقی نو در این 34 سال محسوب می شود، به همین بهانه پای اظهارنظرهای منتقدان در خصوص محتوای آثار این دوره از جشنواره نشسته ایم.به گزارش بولتن نیوز به نقل از روزنامه جوان، جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین و کارنامه سینمای ایران، نقش مهم و تأثیرگذاری در شکل دهی سینما و سمت و سوی تحولات فرهنگی کشور دارد، چون یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب است و اهالی فرهنگ و هنر و سینما و به ویژه مخاطبان روی آن حساب ویژه ای باز می کنند. با این توصیف و تولید نمایش آثاری که منطبق با فرهنگ و ادبیات و اوضاع اجتماعی جامعه باشد، می تواند با اقبال مخاطب روبه رو شود و جشنواره را به اهداف اصلی خود و آرمان های اجتماعی سوق دهد. از همین منظر یکی از بزرگ ترین رسالت های این جشنواره انعکاس واقعیت ها و مسائل اجتماعی فرهنگی و اعتقادی جامعه است. آثار ارزشی، نقطه عطف جشنواره 34 جبار آذین، منتقد سینما در گفت وگو با «جوان» در این خصوص می گوید: متأسفانه چند سالی است جشنواره به دلیل اهمال کاری، سهل انگاری و دور بودن مسئولان، مدیران و متولیان سینما و ندانم کاری برگزار کنندگان جشنواره از اهداف به دور افتاده و به همین دلیل است که ما در جشنواره های اخیر به عنوان نمونه جشنواره سی و چهارم شاهد تولید آثاری به اصطلاح اجتماعی اما از زوایای تلخ و سیاه نما و گاه سیاسی و گروهی هستیم. وی ادامه می دهد: فیلم های به نمایش درآمده در این دوره از جشنواره اگرچه از تنوع موضوعی برخوردار بودند، اما اکثریت غالب با فیلم هایی بود که به ظاهر مسائل خانوادگی و اجتماعی را دستمایه خود قرار داده بودند، از همین رو مضمون و محتوای آنها به دلیل فقدان دانش سینمایی و بینش اجتماعی سازندگانشان تبدیل به آثاری تلخ و سیاه نما شده بود، گرچه در میان فیلم ها شاهد آثار ارزشی و تأثیر گذاری چون «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «جشن تولد» و حتی فیلم های متفاوتی چون «دختر» و «سینما نیمکت» بودیم، اما به دلیل تعداد بالای فیلم های ضعیف و آثاری که مبلغ فرهنگ بیگانه بودند، آثار خوب و ارزشی نتوانستند عرض اندام کنند به خصوص فیلم شاخص جشنواره امسال و سازنده آن از سوی کسانی که سال هاست از جامعه فاصله گرفته اند، تحریم و ترور شده است. وی تأکید می کند: فیلمسازان و سینماگران ما به ویژه سینماگران جوان به تولید فیلم های اجتماعی مبادرت می کنند، اما باید توجه داشت که دریچه نگاه آنها رو به جشنواره های خارجی و موردپسند بیگانگان نباشد و اهانت به فرهنگ، باورها و مبانی دینی و اعتقادی جامعه به حساب نیاید. آذین ادامه می دهد: فیلم برگزیده جشنواره رسمی و دولتی فجر امسال گرچه از منظر سینمایی کار قابل تأملی بود، لیکن به لحاظ مضمون و محتوا یک اثر آشفته، تلخ و نابسامان تلقی می شد. وی تأکید می کند: در مجموع فیلم های دوره سی و چهارم با آنکه به دلیل مضمون تلخ و ناامیدکننده بودند، اما به واسطه حضور فیلم های ارزشی یاد شده آبروی این دوره جشنواره حفظ شد و این اوضاع نابسامان جشنواره و سینمای ایران نیاز به خانه تکانی و اصلاحات اساسی در سینما به ویژه حوزه های مدیریتی و لایروبی بخش باندهای ناسالم سینمایی را می طلبد. در همین راستا اهالی متعهد سینما و رسانه های اجتماعی باید نقش مؤثر و بزرگی را در اصلاح و هدایت سینما عهده دار شوند. زنان نقش اولی که قهرمان نبودند سیدمحمد حسینی، منتقد سینما در گفت وگو با «جوان» در خصوص آثار این دوره از جشنواره فیلم فجر می گوید: در حدود 14 فیلم از آثار این دوره از جشنواره شخصیت اول به زنان تعلق داشت، اما هیچ کدام از این شخصیت اول ها قهرمان نبودند و زن در این آثار در نقش متداول این روزهای سینمای ایران، نقشی رقت انگیز و تأسف برانگیزی را ایفا می کرد تا دل مخاطب برایش بسوزد و زن کنشگر قهرمان در داستان ها نداشتیم و این ضعف بزرگ سینمای ایران در سال های اخیر است. وی می افزاید: در بیش از سه تا چهار فیلم شخصیت پدر حضور داشت که طبق معمول موجود محکومی بود، محکوم به اینکه انسانی وامانده از تاریخ است و نسل جدید را درک نمی کند و به دلیل این درک نکردن باعث طغیان نسل جدید می شود و در این فیلم ها بدمن قصه ها پدر است. در این میان تنها در «بادیگارد» پدر نقش مثبتی را ایفا می کرد. تم دختران فراری و اعتیاد جشنواره 34 وی با اشاره به حضور 12 فیلم با پایان تلخ در این دوره تأکید می کند: برخی از آثار این دوره از جشنواره در واقع تله فیلم بودند و قابشان در موضوع و پرداخت ارتباطی با سینما نداشت. حسینی در خصوص تم امسال جشنواره تصریح می کند: تم خیانت حداقل در چهار تا از فیلم ها بود، شش تا از فیلم ها به مسئله قصاص می پرداخت و سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر از سوی دختران را هم در فیلم ها به وفور می دیدیم. مسئله دختران فراری و اعتیاد هم از دیگر موضوعات این دوره از جشنواره بود. این منتقد ادامه می دهد: استفاده از الفاظ رکیک در برخی از فیلم ها به اندازه ای است که در معیار هالیوودی هم تنها برای بالای 18 سال قابل نمایش است، اما در کشور ما بدون رده بندی سنی اکران می شود. وی خاطرنشان می کند: تئاترزدگی در این دوره از جشنواره از میزانسن ها گرفته تا دیالوگ مشهود بود، دیالوگ هایی که مسلسل وار پرتاب می شود و جایی برای درک مخاطب از شخصیت ها باقی نمی گذارد. حسینی در خصوص نقاط عطف این دوره از جشنواره اذعان می کند: چند فیلم در این دوره به نظر من فیلم های قابل تأملی بودند از جمله فیلمی که در اوج بدبختی، کاراکتر مؤنث تن به بزهکاری نمی دهد و با یاد خدا تصمیمی می گیرد که اعضای خانواده اش را جمع کند. فیلم «بادیگارد» هم تنها فیلمی بود که قهرمان داشت و خلأ نبود قهرمان در این دوره از جشنواره را پر کرد، قهرمانی که به دنیا می آید، کنش و واکنش دارد و مخاطبان با او همذات پنداری می کنند. به لحاظ ارائه شیوه های نوین هم «ایستاده در غبار» سبکی تازه اختراع کرد. هرچند من معتقدم که این فیلم به سینما مستند نزدیک است و این شیوه آغازی در نوع تازه قصه گویی است. وی تأکید می کند: کشدار بودن فیلم ها هم از شاخصه های آثار این دوره بود. داستان بسیاری از فیلم ها دقیقه 45 تازه شروع می شود، بعضی از فیلم ها هم پایانشان، آغازشان بود. پرداخت سینمایی به سوژه منافقان حسین سلطان محمدی، دیگر منتقد سینما هم در گفت وگو با «جوان» در خصوص آثار این دوره می گوید: مثل همیشه نگاه اجتماعی در آثار این دوره از جشنواره بیشتر به چشم می آید، البته یک ویژگی قابل توجه در آثار امسال، توجه به پرونده منافقان در دهه 50 و 60 بود و همچنین بحث های امروز در حوزه نگهبانی از شخصیت ها. در آثار این دوره پرداخت به رویدادهای امروزی به صورت پررنگی به چشم می خورد؛ مانند داعش و مسائل سیاسی و امنیتی این روزهای جامعه. وی ادامه می دهد: از جهت دیگر تمرکز آثار این دوره به نقاطی در حوزه امنیت ملی همچون برجسته کردن نقش حفاظتی ارگان های اطلاعاتی، انتظامی و دفاعی متمرکز شد و این از امتیازات خوب امسال بود که از مدیوم سینما در جهت تأکید بنیان های امنیت ملی و ایجاد احساس امنیت درونی در آحاد مردم استفاده شد. سلطان محمدی تصریح می کند: در فیلمی مانند «ابد و یک روز» به رغم توجه بر سختی های زندگی در انتها قهرمان داستان تمام تلاش خود را به کار می گیرد که همه اعضای خانواده را کنار هم جمع کند و با هم به جنگ پلیدی ها بروند. منبع: جوان آنلاین
چهارشنبه ، ۲۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بولتن نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]