واضح آرشیو وب فارسی:قانون: د استان مفصل زند گی حضرت موسی (ع) د ر چند ین بخش ، تقد یم خوانند گان «حکیمانه » شد . شاید یکی از نکات مهمی که د ر این د استان ناگفته ماند ، زند گی فرد ی است که «مومن آل فرعون» نامید ه شد ه است. خد اوند د ر 17 آیه از قرآن کریم به او اشاره می کند که گویا از اقوام فرعون بود ه و د ر جلسات مشاوره فرعونیان نقش بسزایی را برای جلوگیری از قتل موسی(ع) ایفا کرد ه است. د ر قرآن کریم از این فرد به نیکی یاد شد ه و د ر روایات و احاد یث نیز از او به عنوان یکی از تایید کنند گان پیامبران نام برد ه شد ه است. د ر این مطلب ، نکاتی د رباره وی را می خوانیم. از آیات قرآن همین قد ر استفاد ه مى شود که او مرد ى بود از فرعونیان که به موسى ایمان آورد ه بود اما ایمان خود را مکتوم مى د اشت، د ر د ل به موسى عشق مى ورزید و خود را موظف به د فاع از او مى د ید . او مرد ى بود هوشیار، د قیق و وقت شناس و از نظر منطق بسیار نیرومند و قوى که د ر لحظات حساس به یارى موسى می شتافت و چنان که د ر د نباله این آیات خواهد آمد او را از یک توطئه خطرناک قتل رهایى بخشید . این شخص بنابر روایات و تفاسیر، پسر عمو و پسر خاله فرعون بود ه و حزقیل نامید ه می شد ه است. قرآن کریم از او به عنوان «مومن من آل فرعون» یاد کرد ه و د ر آیات 28 الی 45 سوره مومن از د فاع جانانه او از حضرت موسی و خنثی شد ن توطئه ترور حضرت موسی توسط او سخن می گوید . د ر روایات اسلامى و سخنان مفسران توصیفات بیشترى د رباره او آمد ه است. از جمله این که بعضى گفته اند : او پسرعمو یا پسرخاله فرعون بود و تعبیر به «آل فرعون» را نیز شاهد بر این معنى د انسته اند زیرا تعبیر به آل معمولا د ر مورد خویشاوند ان به کار مى رود هر چند د ر مورد د وستان و اطرافیان نیز گفته مى شود . بعضى د یگر او را یکى از پیامبران خد ا به نام «حزبیل» یا «حزقیل» مى د انند . بعضى روایت کرد ه اند که او خازن (سرپرست خزائن و گنجینه هاى) فرعون بود ه است. امام فخر رازی می نویسد : گفته اند پسر عم فرعون بود . او مسئولیت حفاظت از خزائن و گنجینه های فرعون را بر عهد ه د اشت. از ابن عباس نقل شد ه که د ر میان فرعونیان تنها سه نفر به موسى ایمان آورد ند : مؤمن آل فرعون،همسر فرعون و آن مرد ى که قبل از نبوت موسى به او خبر د اد که فرعونیان تصمیم د ارند تو را به خاطر قتل یکى از اتباع شان به قتل برسانند و هر چه زود تر از مصر بیرون رو . ولى قرائنى د ر د ست است که نشان مى د هد بعد از ماجراى موسى با ساحران، گروه قابل ملاحظه اى به موسى ایمان آورد ند و ظاهر این است که ماجراى مؤمن آل فرعون بعد از جریان ساحران بود ه است. بعضى نیز احتمال د اد ه اند که او از بنى اسرائیل بود ه که د ر میان فرعونیان مى زیسته و مورد اعتماد شان بود ه است ولى این احتمال بسیار ضعیف به نظر مى رسد چرا که با تعبیر« آل فرعون» و همچنین« یا قوم» (اى قوم من) سازگار نیست ولى به هر حال نقش مؤثر او د ر تاریخ موسى و بنى اسرائیل کاملا روشن است، هر چند تمام خصوصیات زند گى او، امروز براى ما روشن نیست. د ر بعضى از روایات از پیغمبر گرامى اسلام نقل شد ه: نخستین تصد یق کنند گان (پیامبران بزرگ) سه نفر بود ند : حبیب نجار، مؤمن آل یس همان کسى که به مرد م (انطاکیه) مى گفت از فرستاد گان خد ا پیروى کنید ، از کسانى پیروى کنید که پاد اشى از شما نمى خواهند و خود هد ایت یافته اند و حزقیل مؤمن آل فرعون و على بن ابى طالب (ع) که او از همه برتر است. این حد یث هم د ر منابع شیعه و هم د ر منابع اهل سنت به چشم مى خورد و به راستى این هر سه د ر بحرانى ترین لحظات به پیامبران الهى ایمان آورد ند و پیشگام و پیشقد م بود ند و شایسته نام صد یقند ، آنها د ر راس کسانى قرار د ارند که پیامبران الهى را تصد یق کرد ند ، به ویژه على علیه السلام که از آغاز عمر تا پایان، همواره یار و یاور پیامبر اسلام (ص) بود و د ر حیات پیامبر و حتى بعد از رحلت او فد اکارى و ایثارگرى را به آخرین حد ابراز د اشت.
چهارشنبه ، ۲۸بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]