تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 31 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807351504




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسیر قرآن به قرآن


واضح آرشیو وب فارسی:فرهیختگان: یوسف خان محمدی اصلاحات بنیادین در جامعه ایران یکی از دلایل اساسی بازگشت به قرآن محسوب می شود. نواندیشان دینی با ملاحظه ناکارآمدی اصلاحات سیاسی در انقلاب مشروطه و تجدد و نوسازی در چارچوب پهلویسم، برای پاسخ به معضلات و مشکلات جامعه ایران به قرآن پناه برده اند. در نتیجه تفسیرهای کارآمدی از قرآن شکل گرفت و چون معطوف به حل بحران های سیاسی و اجتماعی جامعه ایران بود، از آن به «تفسیر سیاسی قرآن» تعبیر شد. از جمله زمینه های بازگشت به قرآن و بازفهم آن می توان به مولفه های ذیل اشاره کرد: استبداد: جامعه ایران از زمان های گذشته با مشکل استبداد مواجه بود، اما در ایران دوره پهلوی حکومت استبدادی با ناکار آمدی و ناتوانی در سامان دهی به مشکلات عجین شده بود، مفسران سیاسی قرآن با طرح و ارائه نظام مطلوب سیاسی قرآن، از نظام استبدادی مشروعیت زدایی کرده اند. فقدان آگاهی: نواندیشان دینی برای آگاه کردن مردم از وضعیت خود و جامعه و نظام بین الملل، به آموزه های قرآن پناه برده اند؛ چراکه معتقد بوده اند قرآن بهترین منادی بازگشت به خویشتن و شناخت خود و جامعه و جهان است و تا زمانی که انسان به حق و حقوق خود آگاه نباشد، هیچ وقت به فکر احقاق حقوق خویش برنمی آید. شیوع افکار مارکسیسم و لیبرالیسم درایران: قرآن گرایان برای مقابله با مارکسیسم و لیبرالیسم درصدد ترسیم مکتب اسلام در ساماندهی جامعه اسلامی در مقابل این دو جریان فکری مسلط جهانی بوده اند. مبارزه با شیوع اوهام و خرافات: در جامعه ایران یکی از موانع اصلی پیشرفت و توسعه گسترش اوهام و خرافات است، مخصوصا اگر اوهام و خرافات توجیه مذهبی داشته باشد، مشکلات مضاعف می شود. نواندیشان دینی با ارائه تفسیرهای روشن از قرآن درصدد خرافه زدایی ازجامعه بوده اند. خرافات از گسترش عقلانی جلوگیری می کند؛ هرچه در زندگی اجتماعی خرافات و اوهام شایع شود، یافتن مسیر زندگی عزتمندانه مشکل تر خواهد شد. از ویژگی های مهم مفسران سیاسی، طراحی روش جدید برای مطالعه و تدبر در قرآن بود. قرآن گرایان معتقد بوده اند فهم جدید از قرآن نیازمند روش جدید در قرآن پژوهی است؛ بنابراین در مطالعه قرآن به مولفه های ذیل نایل شده اند: اتخاذ روش ازخود قرآن: در جامعه علمی که امروز به تفسیر «قرآن به قرآن» معروف است، شریعت سنگلجی کتابی به نام «کلید فهم قرآن» با این هدف به نگارش درآورده است. تاکید بر علم تاریخ، به خصوص تاریخ 40سال اول هجری: مفسران گذشته، از علم تاریخ به معنی جدید امروزی استفاده نمی کرده اند بلکه تاریخ در ذیل علم حدیث مطرح می شده، اما نواندیشان دینی در تدبرات قرآنی خود از تاریخ به عنوان مهم ترین عامل فهم جدید استفاده می کرده اند. پرهیز از اسرائیلیات و احادیث ضعیف: نواندیشان دینی، استفاده از اسرائیلیات و احادیث ضعیف در تفسیر قرآن را مانع فهم درست می دانسته و معتقد بوده اند معیار صحیح بودن احادیث، عرضه آن به قرآن و تایید احادیث توسط قرآن است نه برعکس. تامل در اهداف و مقاصد قرآن: در تفاسیر گذشته کمتر به اهداف و مقاصد قرآن توجه می شد اما نواندیشان دینی توجه ویژه ای به اهداف و مقاصد قرآن داشته اند و این توجه ویژه از شاخصه های مهم آنها محسوب می شود. هدف قرآن هدایت انسان به سعادت و زندگی با کرامت در دنیا و رستگاری در آخرت است. به این مناسبت بود که امام خمینی (ره) معتقد بود تا امروز تفسیر مهمی از قرآن وجود ندارد، چون به اهداف و مقاصد قرآن توجه نشده است. گسست گرایی از مفسران گذشته: قرآن گرایان معتقد بوده اند برای رسیدن به فهم جدید از قرآن، باید به خود قرآن مراجعه کرد، نه تفسیرهای گذشتگان. در منظر بعضی نواندیشان، تفسیرهای گذشتگان علاوه بر اینکه به فهم جدید کمک نمی کند منجر به تکرار و حاشیه نویسی نیز می شود. توجه به واقعیت های سیاسی و اجتماعی: نواندیشان دینی خلاق تفسیر موضوعی قرآن هستند، چون تفسیر های آنها معطوف به معضلات و مشکلات جامعه بوده و آنها تلاش می کرده اند با صورت بندی معضلات جامعه آن را به محضر قرآن ارائه کرده و از قرآن چاره جویی کنند. پرهیز از روش های فلسفی، عرفانی، فقهی و علمی: قرآن گرایان معتقد بوده اند هر علمی روش پژوهشی اختصاصی خود را داراست، بنابراین استفاده از روش های فلسفی، عرفانی، فقهی و علمی در تفسیر قرآن باعث اختصاصی شدن فهم قرآن برای عرفا، فقها و فلاسفه می شود، در حالی که قرآن برای هدایت همه انسان ها آمده نه برای افراد خاص. در نتیجه قرآن گرایان به تفسیر قرآن به قرآن تاکید دارند.


چهارشنبه ، ۲۸بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهیختگان]
[مشاهده در: www.farheekhtegan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 98]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن