واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نویس: یکی از ویژگی های سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی افرادی بود که با اولین اثرشان در سینما نامزد دریافت سیمرغ شدند و یکی از این افراد آذرخش فراهانی بود.آذرخش فراهانی که تحصیلات موسیقی دارد و حرفه اصلیش آهنگسازی است برای اولین بار در فیلم مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی بازی کرده و با همین نقش آفرینی توانست در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد دریافت سیمرغ شود. فراهانی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره نحوه آشنایی خود با پرویز شهبازی و حضور در فیلم مالاریا می گوید: یکی از دوستان خانوادگی ما ۱۲ سال پیش یک فیلم تجربی ساخته بود و دوست داشت که پرویز شهبازی فیلم را ببیند. قرار شد در منزل خواهر من شقایق فراهانی این فیلم دیده شود و من هم دعوت بودم و اولین بار آنجا افتخار آشنایی با پرویز شهبازی را داشتم و بعد دیگر ایشان را ندیدم تا قبل از ساخت مالاریا که من را برای بازی انتخاب کردند. البته کارهای قبلی پرویز شهبازی را دیدم و فیلم های همچون نفس عمیق و عیار ۱۴ و دربند را دوست داشتم. فراهانی با اشاره به نقشی که در فیلم مالاریا بازی کرده؛ گفت: نقشی که در فیلم دارم به شخصیت واقعی من نزدیک است و خود من در بخش موسیقی خیابانی فعالیت کردم و در فیلم مالاریا نیز علاوه بر بازی آهنگسازی کردم و به جز دو قطعه در فیلم، سایر قطعات از ساخته های خودم است و حتی اسم من به عنوان سازنده موسیقی در تیتراژ آمده است. فراهانی با اشاره به اینکه قبل از بازی در فیلم هیچ فیلمنامه ای در اختیار وی گذاشته نشده است؛ گفت: اصلا ما داستان فیلم مالاریا را نمی دانستیم و حتی فیلمنامه را هم پرویز شهبازی به ما نداد تا بخوانیم و من براساس شناختی که از شهبازی داشتم و ساخته های قبلی ایشان را دیده بودم در فیلم حضور پیدا کردم. وی ادامه داد: در زمان فیلمبرداری، شهبازی خط اصلی صحنه و سکانس را بیان می کرد و بعد با یک مشورت و همفکری به بازی می رسیدیم و حتی گاهی خود من دیالوگ ها را می ساختم. این کار کمک می کرد که ادبیات شخصیتهای مختلف شبیه هم نشود و هر فردی براساس شخصیتی که دارد حرف بزند و این اتفاق درباره همه بازیگران و شخصیت ها بود. بازیگر فیلم مالاریا ادامه داد: قبل از ساخت فیلم و حتی در زمان ساخت به هیچ عنوان دورخوانی و تمرین نداشتیم و حتی قبل از برداشت سکانس نیز اجازه تمرین آن صحنه را نداشتیم و باید در لحظه دیالوگ ها را می گفتیم تا صحنه بسیار بکر و طبیعی باشد. وی با ابراز رضایت از نسخه نهایی فیلم گفت: نسخه نهایی که دیدم قابل قبول است هر چند نقاط ضعف و قوتهای نیز دارد. فراهانی یکی از دلایل حضور خود در فیلم مالاریا را نشان دادن مشکلات اهالی موسیقی می داند و می گوید: تصویری که از وضعیت فعالان عرضه موسیقی در فیلم مالاریا ارائه می شود بسیار واقعی است. متاسفانه هنر موسیقی در کشوردر آمد خوبی ندارد و شغلی است که باید در آن دائم پول تزریق کرد و خود من نیز برای ساخت موسیقی بسیار هزینه می کنم و دائم باید برای موسیقی خرج کرد و این وضعیت بسیاری از فعالان موسیقی است. بازیگر نقش مالاریا ادامه داد: امروز اساتیدی در موسیقی هستند که کتاب تالیف کردند و حتی بعضا رهبر ارکستر بودند اما ساز ندارند و حتی من دیدم که از شاگردانشان ساز قرض گرفته اند. امروز رفتار مردم و مدیران فرهنگی با مقوله هنر در کشور به گونه ای است که انگار هنر فقط سینماست و در سینما هم انگار هنر یعنی فقط بازیگری است. فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا به بازیگری در سینما ادامه می دهد یا خیر گفت: به شکلی که حتما به عنوان بازیگر فعالیت کنم خیر اما اگر نقش خاصی باشد شاید سالی یک فیلم بازی کنم البته بعد از جشنواره فیلم فجر پیشنهاداتی شده است ولی هنوز قبول نکردم.
سه شنبه ، ۲۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نویس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]