تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):خدا با ما است و نيازمند ديگرى نيستيم، و حق با ما است و باكى نداريم كه كسى از...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820874129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتخابات به فصل گزينش مردم رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: انتخابات به فصل گزينش مردم رسيد
كمتر از 24 ساعت مانده به آغاز تبليغات رسمي نامزدهاي انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان تعدادي ديگر از كانديداهاي انتخاباتي را كه نسبت به رد صلاحيت خود اعتراض كرده بودند، از فيلتر نظارتي خود عبور داد تا انتخابات شاهد رقابتي تنگاتنگ‌تر از هر زمان ديگري باشد.
نویسنده : جعفر تكبيري 


رقابتي كه در آن قرار است بر سر هر كرسي نمايندگي 21 كانديدا به رقابت بپردازند. اين خبر را سيامك ره‌پيك، سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات روز گذشته اعلام كرد تا سوت پايان رسيدگي به صلاحيت كانديداها عملاً به صدا در بيايد. جايي كه ره‌پيك عنوان كرد كه از ميان بيش از 12 هزار نفري كه خود را نامزد حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي كرده بودند، قريب به 50 درصد آنها كه 6 هزار و 233 نفر بودند، تأييد شده‌اند و 5 هزار و 223 نفر به دليل رد صلاحيت از اين رقابت‌ها باز مانده‌اند. اين در حالي است كه 612 نفر نيز در ميانه رسيدگي به صلاحيت‌ها از حضور در انتخابات انصراف دادند.
اين گفته‌هاي سخنگوي هيئت مركزي انتخابات در خصوص ميزان تأييد صلاحيت‌شدگان در حالي است كه در دور گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي تعدادي در حدود 5هزار و 300 نفر توسط شوراي نگهبان تأييد صلاحيت شده‌ بودند كه امسال شوراي نگهبان در حدود 930 نفر را نسبت به دور گذشته بيشتر تأييد صلاحيت كرده است؛ موضوعي كه مي‌تواند بهانه‌هاي واهي در خصوص رد صلاحيت گسترده و نبود كانديداهاي مورد علاقه جريان‌هاي مختلف فكري را دفع كند و رقابتي‌ترين انتخابات پس از انقلاب را براي مجلس شوراي اسلامي رقم بزند.  ره‌پيك در همين ارتباط به خبرنگاران گفته است: بعد از حدود دو ماه فعاليت و پس از ثبت‌نام داوطلبان، از نظر قانوني بررسي صلاحيت‌‌ها طي شد و شب گذشته آخرين مرحله بررسي‌ها و اعلام نظر درباره وضعيت صلاحيت كساني كه رد ابتدايي شده بودند، به وزارت كشور اعلام شد.
سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات سپس افزوده است: بنابراين ما از نظر زمان‌بندي قانوني وضعيت حدود 12هزار داوطلب را در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار داديم كه اين شامل مرحله ثبت‌نام، تشكيل هيئت‌هاي اجرايي و نظارت، اظهار‌نظر‌هاي هيئت‌هاي مركزي نظارت و شوراي نگهبان در دو مرحله است.  وي سپس به مقایسه ميزان تأييدصلاحيت شده‌ها در دوره فعلي و گذشته انتخابات مجلس شوراي اسلامي پرداخت و عنوان كرد: 6 هزار و 230 نفر تأييد صلاحيت شده آمار نهايي را اگر بخواهيم با مجموع داوطلبان دوره گذشته مجلس، يعني دوره نهم، مقايسه كنيم رقم قابل توجهي است، به‌طوري كه در دوره نهم مجلس مجموع كساني كه داوطلب شدند و مورد تأييد قرار گرفته يا نگرفته بودند، حدود 5 هزار و 300 نفر بودند كه اين دوره با توجه به افزايش تعداد داوطلبان حدود 6 هزار و 200 نفر فقط تأييد صلاحيت داريم كه با توجه به كرسي‌هاي مجلس در اين دوره براي هر كرسي 21 داوطلب مي‌توانند رقابت كنند.
   
احتمال رد صلاحيت وجود دارد
اما ارائه اين آمارها و نواخته شدن سوت پايان رسيدگي به صلاحيت افراد براي حضور در انتخابات به معناي پايان رد صلاحيت‌ها نيست، چراكه اين احتمال وجود دارد كه اگر كانديداهاي تأييد صلاحيت شده در مسير رقابت‌هاي انتخابات از قانون تخطي كنند، صلاحيت آنها سلب شده و از گردونه انتخابات كنار بروند. اين موضوع مورد تاكيد سيامك ره پيك از اعضاي شوراي نگهبان نيز است. وی در اين خصوص مي‌گويد: ا‌گر تخلف در حدي باشد كه از نظر قانوني اين معنا را بدهد كه كسي شرايط قانوني نمايندگي مجلس را ندارد، در مرحله تبليغات حتي تا زمان اخذ رأي اگر كسي تخلفي انجام دهد و بيانگر اين باشد كه شرايط احراز را ندارد طبيعتاً مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نسبت به او تصميم‌گيري خواهد شد.
ره‌پيك در پاسخ به سؤال «چه‌تعداد تخلفات انتخاباتي تاكنون گزارش شده»، گفت: گزارش‌هاي متنوعي وارد مي‌شود كه بعضي از آنها مؤثر و قابل توجه در پرونده است و دستگاه‌هاي ديگري هم گزارش‌ها را نظارت و رصد مي‌كنند.
سخنگوي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات در پاسخ به اين سؤال كه آيا آماري از گزارش‌ها و تخلفات انتخاباتي وجود دارد، گفت: آمار دقيقي نيست، مواردي كه تخلفات روشن است در زمان مقرر رسيدگي شده و در پرونده وجود دارد.
   
حالا نوبت مردم است
اما با پايان يافتن وظيفه شوراي نگهبان در معرفي چهره‌هاي ذي‌صلاح براي نشستن بر كرسي نمايندگي مجلس و آغاز رسمي رقابت‌هاي انتخاباتي، حالا نوبت به مردم رسيده است كه از ميان گزينه‌هاي تأييد صلاحيت شده، افراد شايسته را روانه بهارستان كنند. افرادي كه قرار است طي چهار سال در كسوت وكالت ملت، نه تنها از حقوق عامه دفاع كنند بلكه بر رفتار و عملكرد دستگاه‌ها و نهادهاي مختلف نيز نظارت داشته باشند. موضوعي كه مي‌تواند سرنوشت متفاوتي را براي كشور رقم بزند. اين موضوعي است كه مي‌تواند بخشي از واقعيت حق الناس بودن رأي را به اثبات برساند. به عبارت بهتر چنانچه رأي هر يك از افراد جامعه باعث شود كه فردي غير صالح به مجلس راه يابد و اين موضوع سبب پايمال شدن حقوق ديگر افراد كشور شود، حق الناس پايمال شده است. اين نكته‌اي بود كه رهبر معظم انقلاب نيز در جريان ديدار خود با ائمه جمعه سراسر كشور  به آن اشاره كردند و بر شناخت عمق حق الناس رأي تأكيد كردند. ايشان در اين ديدار فرمودند: «معناي حق‌الناس بودن اين نيست كه فقط آن كسي كه پاي صندوق نشسته است بايد اين حق‌الناس را رعايت كند كه مثلاً فرض كنيد آرا را عوضي نخواند يا كم و زياد نكند؛ اين يكي از مصاديق رعايت حق‌الناس است... يك بُعد ديگر[حق‌الناس] اين است كه مردمي كه مي‌خواهند رأي بدهند، اعتماد كنند به آن مجموعه‌هايي كه واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضي‌ها هستند كه قابل اعتماد نيستند؛ كالذِي استَهوَتهُ الشيطين؛(۱) گاهي اين‌جور نيست كه از روي صفا و واقعيت و علاقه‌مندي به انقلاب‌ [باشد] -اساس كار، انقلاب است- و از روي علاقه‌مندي به انقلاب بيايند يك فهرست پيشنهادي را بدهند؛ نه، روي مقاصد ديگر -گاهي اوقات مقاصد فاسد- پيشنهادهايي مي‌دهند. مردم توجه كنند و ببينند كه آن فهرست‌هايي را كه پيشنهاد شده است از كجا پيشنهاد شده؛ از طرف چه كسي پيشنهاد شده؛ آن كساني را كه مورد اعتمادند، قابل اطمينانند، قابل اعتمادند انتخاب بكنند. اين هم يكي از چيزها است.»
   
وظيفه مردم
حال به نظر مي‌رسد كه عموم مردم در مدت هشت روز باقي مانده تا انتخابات، بايد تمركز زيادي بر شناسايي چهره‌هاي صالح و دلسوز داشته باشند تا در روز انتخابات بتوانند از ميان نام‌هايي كه روي ديوارهاي محل‌هاي رأي‌گيري نقش بسته است، چهره‌اي را كه از ديد خود مي‌تواند، به شهر و كشور خدمت كند انتخاب كنند. اين موضوع شناسايي چهره‌هاي اصلح در انتخابات پيش رو اهميت بيشتري پيدا كرده است، چراكه شوراي نگهبان تلاش كرده با تأييد صلاحيت‌هاي گسترده دست تفكرات مختلف را براي داشتن نماينده در مجلس باز بگذارد. بنابراين به نظر مي‌رسد كه انتخاب اين نام‌ها در دوره پيش رو كمي دشوارتر از هر زمان ديگري باشد.
از سوي ديگر نكته مهمي كه مي‌تواند انتخابات پيش رو به اثبات برساند، تقويت نظام جمهوري اسلامي از طريق نشان دادن پشتوانه مردمي است و به قول رهبر معظم انقلاب «انتخابات موجب مي‌شود كه نظام جمهوري اسلامي تقويت بشود، پايداري و ماندگاري آن تأمين بشود، كشور در حصار امنيت كامل باقي بماند؛ ملت ايران در چشم ملت‌هاي ديگر آبرو پيدا كند، اعتبارش بالا برود، در چشم دشمنانش ابهت پيدا كند ملت ايران.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن