واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: ششمین شب جشنواره موسیقی فجر مخاطبان را غافلگیر کرد؛ شبی که شب ستاره های موسیقی ایران بود. گروه موسیقی سنتی «راز و نیاز» در حالی به سرپرستی «سالار عقیلی» در تالار وحدت به روی صحنه رفت که این کنسرت، دومین اجرای سالار عقیلی در سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر محسوب می شد.کنسرت این خواننده در دو بخش برگزار شد که در بخش اول، عقیلی آثار شاعران معاصر را خواند و در بخش دوم به اجرای اشعار کلاسیک پرداخت.البته در ابتدای برنامه، نوازندگان گروه «راز و نیاز» به روی صحنه آمدند و در حالی که هنوز خبری از سالار عقیلی بر روی سن نبود، به نواختن قطعه ای با محوریت ساز سنتور پرداختند. با به پایان رسیدن این اثر بی کلام، اجرای قطعه «معمای شاه» با پیانوی «حریر شریعت زاده» آغاز شد. شریعت زاده با آسانسور از سمت پایین وارد شد و در حالی که مشغول نواختن پیانو بود، با بالا رفتن آسانسور به همراه سایر نوازنده ها از صحنه خارج شد. اندکی بعد تمامی نوازندگان به صحنه بازگشتند و آنجا بود که سالار عقیلی نیز به روی صحنه آمد و بلافاصله شروع به خواند قطعه اول کرد. پس از قطعه «معمای شاه»، این خواننده به اجرای اثر «نگارا» از آثار آلبوم «فصل عاشقی» پرداخت ، قطعه ی محبوب «وطنم» - که در میان شور و هیجان هوادارانش و همچنین همخوانی های آنها اجرا شد – و همچنین تصنیف «خوشه چین» بخش اول اجرای آنها را به پایان رساند. در بخش دوم اجرا هم آثار «غم عشق» ،«از من بگذر» ، «در میکده باز است» و... مخاطابن را حسابی بر سر شوق آوردند. نیازی به سولیست های خارجی نداریم اما از سوی دیگر « شهرداد روحانی» رهبر کنسرت ارکستر زهی در برج میلاد میزبان هوادارانش بود. در این برنامه آثاری همچون جشن دهقان، اسب ایرانی، سفری کوتاه، سایه چمن، قطره های باران، مجنون، باغ ایرانی، سیمای جان، کردی روی نت سل از آثار شهرداد روحانی و همچنین پرلود باخ شماره 24، کاپریس ایرانی اثر مصطفی کمال پورتراب، ماموریت اثر انیو موریکونه، روانی اثر برنارد هرمان، ایر اثر باخ و رقص های رومانی اثر بلا بارتوک توسط شهرداد روحانی و گروه او اجرا شد.ارسلان کامکار کنسرت مایستر این اجرا را به عهده داشت. وی در میان برنامه اجراهایش خطاب به حضار گفت: من بارها این جمله را گفته ام که خوشبختانه در کشور خودمان سولیست های جوان و بااستعدادی داریم و هیچ احتیاجی به سولیست هایی که از خارج می آیند نیست. وی همچنین در بخش دیگر با تقدیر از «مصطفی کمال پورتراب» حضار را هیجان زده کرد. را برد که بسیار با توجه و استقبال حاضران مواجه شد. روحانی در دقایق پایانی اجرا نیز گفت: برنامه ای که امشب این عزیزان اجرا کردند با تمرین های بسیاری کمی آماده شده و این دوستان فقط 4 جلسه و نیم تمرین داشته اند. شما خودتان مجسم کنید که 14 قطعه جدید در این کنسرت اجرا شد و اجرا این تعداد اثر جدید چقدر می تواند سخت باشد و اجرا این آثار نشان می دهد که اینها سرمایه هنری این کشور هستند. شب موسیقی «فادو» در تهران جشنواره سی و یکم موسیقی فجر همچنین میزبان موسیقی فادو از کشور پرتغال بود. «کمانه» - خواننده ی مطرح فادو- به همراه سه نوازنده به صحنه آمد تا برای اولین بار موسیقی فادو را در ایران اجرا کند. کمانه یکی از پیشتازان نسل جدید خوانندگان مرد فادوی پرتغال است که برنده جایزه نخست «شب بزرگ فادو»، نامزد بهترین آهنگ اصیل اسکار ۲۰۱۲، برنده جایزه بهترین آلبوم انتخاب مردمی در پرتغال و نامزد بهترین خواننده جایزه گولدن گلوبز پرتغال شده است. این کنسرت در حالی آغاز شد که نوازندگان بی حرکت روی صحنه نشسته بودند و صدای آواز از پشت صحنه می آمد. با گذشت چند دقیقه «کمانه» در حال آواز خواندن به صحنه آمد و مورد تشویق تماشاگران قرار گرفت. او به زبان فارسی به حاضران سلام داد و سپس از دعوت خود به ایران تشکر کرد و گفت که از اولین حضور خود در تهران بسیار خوشحال است. «کمانه» بلافاصله پس از پایان صحبت خود شروع به خواندن کرد و این بار گروه نوازندگان هم با او همراهی کردند. «جوزه مانوئل نتو» نوازنده گیتار پرتغالی، «کارلوس مانوئل» نوازنده گیتار آکوستیک و «پائلو پاز» نوازنده کنترباس به اجرای قطعات مختلف پرداختند. ا ز حوالی نوا تا کرانه های صبا اجرای کم نقص شربل روحانا و آزاد میرزاپور ترکیبی از موسیقی ایرانی و عربی به شیوه ای بسیار زیرکانه توأم با استفاده از تکنیک ها، فیگورها و موتیف های رایج در موسیقی ایرانی و موسیقی عربی و به ویژه موسیقی لبنان بود که مخاطبان را حسابی برسرشوق آورد. کنسرت شربل روحانا نوازنده لبنانی و آزاد میرزاپور نوازنده تار و ارکستر با قدرت در محل تالار رودکی به اجرا درآمد؛ در این برنامه قطعاتی با عناوین «ز حوالی نوا تا کرانه های صبا»، نواخته شد. در این اجرا ترکیبی از موسیقی ایرانی و عربی به شیوه ای بسیار زیرکانه توأم با استفاده از تکنیک ها، فیگورها و موتیف های رایج در موسیقی ایرانی و موسیقی عربی و به ویژه موسیقی لبنان و لحاظ کردن جنبه حسی عاطفی قطعات در عین استفاده از تکنیک قوی و پاساژ های سرعتی بلافاصله مخاطب را درگیر می کرد.
سه شنبه ، ۲۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]