واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "بابك بيات" تولدي بي پايان در موسيقي و فيلم
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): سينما را به دليل دربرگيري جميع هنرها، هنر هفتم مي نامند، صدا، تصوير به عنوان شناسنامه هنر تصوير به همراه آهنگ و با وجود آهنگسازان صاحب سبكي چون "بابك بيات" هويت مي يابند.
موسيقي پس از ورود صدا به سينما با تحولات شگرفي همراه و همگام با اين هنر- صنعت روبه رو شدو ورود اهنگسازان و فعالان اين عرصه در هنرهفتم بر غناي آن ووجوه هنري آثار ساخته شده افزود.
"بابك بيات" نيز از اين دست آهنگسازان بود كه در مرز پختگي ورود به سينما و آهنسگازي براي فيلم را در كنار فعاليت هاي اصلي خود گنجاند و علاوه بر عرصه موسيقي در سينما نيز خود را جاودانه ساخت.
اين آهنگساز 23 خرداد ماه سال 1325 در تهران متولد شد و در نوزده سالگي دانش آموخته هنرستان عالي موسيقي شد و در اپراتوري تهران مشغول شد.
بيات دوره كارشناسي موسيقي را در خارج از كشور گذراند و شروع فعاليت خود ر ا به عنوان خواننده رسمي در گروه كر باغچه بان آغاز كرد و خوانندگي تنور اپراي تهران در تالار رودكي را نيز تجربه كرد.
شروع فعاليت سينمايي او با فيلم "حسن كچل" ساخته زنده ياد علي حاتمي به عنوان سازنده موسيقي متن در سال 1349 بود.
بيات علاوه بر فعاليت رسمي در عرصه موسيقي بيشتر به عنوان سازنده آهنگ فيلم هاي سينمايي و برخي آثار فاخر تلويزيوني همچون مجموعه "ولايت عشق" در ايران شناخته شده است.
او آهنگسازي فيلم ها و مجموعه هايي چون تنها مرد محله (1351)،كيفر (1352)،خورشيد در مرداب (1352) هياهو (1353)،مسلخ (1353)،تنها حامي (1355)، مرگ يزد گرد از بهرام بيضايي 1360، مجموعه سلطان و شبان از داريوش فرهنگ 1362)، آتش در زمستان ( 1364)
اتوبوس از يدالله صمدي 1364)، جستجو در شهر (1364)، طلسم (داريوش فرهنگ - 1365)،
شايد وقتي ديگر از بهرام بيضايي 1366)،عروسي خوبان از محسن مخملباف 1367)،كشتي آنجليكا از محمدرضا بزرگ نيا 1367)،تمام وسوسه هاي زمين از حميد سمندريان 1368)،
پرده آخر از واروژ كريم مسيحي - 1369)، عروس از بهرو افخمي 1369)، مسافران از بهرام بيضايي 1370)، ديدار از محمدرضا هنرمند - 1372)،جنگ نفت كش ها از محمدرضا بزرگ نيا 1372)، روز شيطان از بهروز افخمي - 1373) ، مرسدس از مسعود كيميايي 1376)،جهان پهلوان تختي از بهروز افخمي 1376) ، ساحره از داود ميرباقري 1376)،قرمز از فريدون جيراني 1377) و دوزن از تهمينه ميلاني - 1377) در كارنامه خود دارد.
بيات براي موسيقي متن فيلم "اتوبوس " ساخته يدالله صمدي در چهارمين جشنواره فيلم فجر سال 1364 تقدير شد.
او همچنين سيمرغ بلورين بهترين موسيقي در نهمين جشنواره فيلم فجر براي ساخت موسيقي فيلم "عروس " از بهروز افخمي در سال 1369، سيمرغ بلورين بهترين موسيقي در پانزدهمين جشنواره فيلم فجر براي فيلم هاي " سرزمين خورشيد " از احمدرضا درويش و " مردي شبيه باران " از سعيد سهيلي را دريافت كرد.
بيات آذرماه سال 85 پس از تحمل ماهها بيماري و به دليل نارسايي كبد در تهران درگذشت.
چهارشنبه 22 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 518]