تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821189198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا ایران حاضر به مذاکره با ریاض بر سر میزان تولید نفت شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



چرا ایران حاضر به مذاکره با ریاض بر سر میزان تولید نفت شد؟
روز نو : شبکه خبری الجزیره اشاره می کند که پیشنهادهای اخیر کارتل اوپک از جمله عربستان سعودی تلاشی برای احیای بخش نفت قلمداد می شود.به گزارش خرداد، شبکه خبری الجزیره با اشاره به اظهارات اخیر "بیژن زنگنه" وزیر نفت ایران و ابراز آمادگی او درباره گفتگو با عربستان سعودی درباره وضعیت فعلی بازارهای نفتی می نویسد:"تحلیلگران اشاره می کنند که تمایل ایران به مذاکره با عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک بازتاب دهنده علاقه ان کشور به افزایش سریع قیمت نفت است چرا که اکنون تحریم های بین المللی علیه برنامه هسته ای ایران رفع شده و آن کشور قصد ورود دوباره به بازارهای بین المللی را دارد. ایران قرار است چهار میلیون بشکه نفت خام از طریق تانکر ظرف مدت 24 ساعت اینده به اروپا ارسال کند. یکی از مقام های رسمی ضمن ابراز این خبر افزوده است که خریداری نفت از ایران از سوی طرفین روسی، فرانسوی و اسپانیایی صورت گرفته است".الجزیره اشاره می کند که اظهارات اسخاق جهانگیری معاون ریس جمهوری در این باره که ایران باید سهم خود را از بازارهای جهانی نفت حفظ کند نیز نشانه دیگری از تمایل ایران به حل و فصل اختلافات با عربستان سعودی است. "پاتریک کلاسون" مدیر مرکز تحقیقات در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می گوید:"اظهارات زنگنه نشان می دهد که چقدر ایران از کاهش قیمت نفت اسیب دیده است".او اشاره می کند که برخلاف عربستان سعودی ایران دارای ذخایر کافی نفتی برای مدت طولانی در صورت ادامه روند کاهش قیمت نفت نیست. این شبکه خبری در ادامه با اشاره به اسیبی که بازارهای نفتی از تابستان سال 2014 میلادی به این سو دیده اند می نویسد:"آن ها بیش از دو سوم از ارزش خود را از دست داده اند. اکنون کاهش قیمت نفت به بشکه ای 28 دلار رسیده است که کمترین میزان در طول 13 سال گذشته محسوب می شود. اعضای اوپک با سرازیر کردن بازارهای نفتی از نفت تولیدی خود تولیدشان را به میزان 30 میلیون بشکه درروز رسانده اند و نشانه ای از تصمیم برای کاهش تولید دیده نمی شود".

این شبکه خبری اما اشاره می کند که روز پنجشنبه گذشته "سهیل بن محمد المزروعی" وزیر انرژی امارات به وال استریت ژورنال گفته بود که کشورش آماده کاهش تولید است. روز بعد، ارزش نفت در بازارهای اسیایی پنج درصد افزایش یافت."سارا بازوبندی" تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران در لندن می گوید:"در صورتی که ابتکار عمل ایران برای رویکرد همکاری با سایر تولید کنندگان نفت موفقیت امیز باشد این قدمی مثبت خواهد بود و تاثیر خوبی بر صنعت نفت خواهد گذاشت. او می افزاید:"انچه پیش آمده این است که عربستان سعودی و متحدانش در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در درون اوپک کارتلی در کارتل را ایجاد کرده اند. انان از قدرت و تاثیرگذاری و نفوذ بیش تری برخوردار هستند. در صورتی که ایران به این کارتل بپیوندد توازن قوا برقرار می شود. در نتیجه این ایده ای خوب برای ایران خواهد بود".او در ادامه می افزاید:"در عین حال، ایران اشاره کرده که اگر تولید افزایش یابد آن کشور نیز تولیدش افزایش می یابد. این به ضرر قیمت نفت خواهد بود و به ضرر تمام تولیدکنندگان تمام خواهد شد".خبرگزاری الجزیره در ادامه اشاره می کند که طبق برآوردهای انجام شده در ماه ژانویه سال جاری میلادی، اوپک روزانه به طور میانگین 32.33 میلیون بشکه نفت تولید کرده است. "سلامه" خبرنگار الجزیره می گوید:"سطح تولید بیش از حد تقاضا است و بازار اشباع شده است. حتی اگر سایر اعضای نیز حاضر شوند 2.2 میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند ما ایران را داریم که خواستار افزایش تولید است".ساراز بازوبندی اشاره می کند که حل اختلافات اقتصادی و نفتی ایران و عربستان می تواند گام بزرگی به سمت عادی سازی روابط دیپلماتیک دو کشور باشد که اخیرا پس از اعدام شیخ نمر در عربستان و حمله نیروهای خودسر در ایران علیه سفارت آن کشور قطع شد. او می گوید:"عربستان سعودی قلب اوپک است. ایران این وضعیت را قبول ندارد. در نتیجه، تا امروز تنش بر سر جای خود باقی مانده است".این شبکه خبری در پایان به نقل از گزارش اخیر مرکز مالی کویت اشاره می کند کشورهای ثروتمند نفت خیر شورای همکاری خلیج فارس انتظار می رود که تا پایان سال 2020 میلادی میزان بدهی های شان دو برابر افزایش یابد میزان کاهش دارایی به مقدار یک سوم را شاهد باشند چرا که قیمت نفت کاهش یافته است. این شبکه خبری می افزاید:"در نتیجه، عربستان سعودی در استانه تغییر سیاست خود برای کاهش درد و رنج ناشی از کاهش قیمت نفت است".



تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن