واضح آرشیو وب فارسی:اصفهان شرق: داعش نیز در حال حاضر با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن در منطقه پیشروی کرده است و این درحالی است که بحران آفرینی فرقه ای-مذهبی، سیاستی است که به وسیله آن بین فرقه های مذهبی مختلف تفرقه ایجاد می شود و “دیگری” از آن سود می برد.اصفهان شرق/ محسن منصوری ، بحران آفرینی فرقه ای-مذهبی، سیاستی است که به وسیله آن بین فرقه های مذهبی مختلف تفرقه ایجاد می شود و “دیگری” از آن سود می برد. این روش را انگلیس ها ابداع کردند و آمریکایی ها بویژه در این سال ها خوب اجرا می کنند. جنگ های منطقه غرب آسیا که امروزه در کشورهای مختلف از قبیل سوریه، عراق، بحرین، یمن و… رخداده شکل دیگری از جنگ های سی ساله مذهبی در اروپا هستند که سیاستمداران دول غربی و آمریکایی برای این منطقه از جهان طراحی کرده اند. با مراجعه به تاریخ در می یابیم که در حقیقت اختلافات مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستان ها چنان فشارهایی برای جوامع آن روز اروپایی وارد کرد که در نهایت عموم مردم دین را به حاشیه رانده و خود را از دستورات دینی کلیسایی آن دوران نجات دادند. با نگاهی به رخدادهای برخی کشورهای آسیایی به وضوح مشاهده می کنیم سران این کشورها همصدا با دول غربی و آمریکا دائما در رسانه های زنجیره ای مانند الجزیره ،العربیه و فاکس نیوز… خود اختلافات مذهبی را مطرح می کنند و با مخدوش کردن چهره اسلام ( ارائه معنای منفی با بنیاد گرای اسلامی islamic fundamentalism )سعی دارند مسلمانان را نسبت به دخالت دین در امور اجتماعی و سیاسی بدبین کنند . برای اثبات این ادعا ریچارد هولبروک ( Richard Holbrooke ) دیپلمات ارشد آمریکایی که تا آخرین لحظات زندگی خود، نماینده اوباما در امور افغانستان و پاکستان بود بیان می دارد که جنگ های داخلی این دو کشور راهرویی برای ورود به جنگ های جدید در منطقه غرب آسیا بوده است. ریچارد هالبروک دیپلمات ارشد آمریکایی و نماینده رئیس جمهور در امور پاکستان و افغانستان جنگ های جدید در منطقه غرب آسیا که امروزه در کشورهای مختلف این حوزه از قبیل سوریه، عراق، بحرین، یمن و… شاهد آن هستیم، به اعتراف برخی از سردمداران ارشد دنیا همان جنگ های سی ساله مذهبی در اروپا هستند که سیاستمداران دول غربی و آمریکایی برای این منطقه از جهان طراحی کرده اند. برای روشن شدن مطلب نگاهی کوتاه به تاریخ جنگ های سی ساله مذهبی در اروپا می اندازیم. در اروپای مرکزی و در خلال سال های ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ در گیری های خونینی بین پروتستان ها و کاتولیک ها درگرفت که یکی از مخرب ترین جنگ ها در تاریخ اروپا و طولانی ترین جنگ در تاریخ مدرن به شمار می رفت. نفوذ و گسترش امپراطوری رومی با رویکرد مذهب کاتولیک در کشورهای اروپایی و اختلاف بر سرسیاست های داخلی بر سر توازن قدرت در اروپا که عمدتا به دست کلیسا ها مدیریت می شد، درگیری های خونینی را در بین کشورهای اروپایی رقم زد. با نگاه به نظام اعتقادی مسیحیت ملاحظه می شود این دین در بستر تاریخی خود نوعی عقلانیت را در مقابل ایمان قرار داده و باعث بروز اختلاف بین گروه های مذهبی می شود. بسته شدن درهای گفتگوی منطقی و عقلانی از طرف کلیساهای صاحب قدرت، نوعی تفکر “دگماتیسم” را در میان کاتولیک ها رواج داد و آنها را در کنار قدرت های سیاسی تبدیل به عناصر رادیکال جامعه اروپا کرد؛ به طوری که به بهانه دادگاه های “تفتیش عقاید” هولناک ترین جنایت ها را علیه بشریت آن دوران انجام داده اند، وحشیگری هایی که انسان امروزی حتی تصور آنها را نمی تواند بکند. کلیسا به بهانه تفتیش عقاید وحشیانه ترین جنایت ها را انجام می داد مارتین لوتر کشیش آلمانی و بانی پروتستانیسم است که در سال ۱۵۴۶ در ۶۳ سالگی درگذشت .اصلاحات مذهبی لوتر بعدها زمینه ساز تحولات تاریخی بزرگ شد؛ به گونه ای که ماکس وبر، جامعه شناس آلمانی، مذهب پروتستانتیسم را سازنده روح سرمایه داری قلمداد کرد.امروزه عموم مسیحیان در کشورهای پیشرفته تر جهان غرب، نظیر آمریکا، انگلستان و کانادا، پروتستان هستند. عملکرد غیرانسانی گروه های مسیحی کاتولیک در جامعه اروپا زمینه های لازم را برای اختلافات مذهبی فراهم کرد و دو گروه عمده مسیحیت یعنی پروتستان و کاتولیک در مقابل هم قرار گرفتند و به تبع آن کشورهای اروپای مرکزی مقابل هم صف آرایی کرده و وارد جنگ خانمان سوزی شدند. یکی از نتایج مهم جنگ های سی ساله، ویرانی تمام منطقه اروپا و از بین رفتن زیرساخت های تولید کشورها، قحطی، بیماری و کشته شدن جمعیت بسیاری از کشورهای آلمان، هلند، بلژیک و ایتالیا و ورشکستگی قدرت های درگیر شد. این جنگ ها با معاهدات مونستر و اوزانبروک و قسمتی از صلح وستفالی به پایان رسید. در حقیقت اختلافات مذهبی بین کاتولیک ها و پروتستان ها چنان فشارهایی برای جوامع آن روز اروپایی وارد کرد که در نهایت عموم مردم دین را به حاشیه رانده و خود را از دستورات دینی کلیسایی آن دوران نجات دادند. یکی از استراتژی های مهم مخالفان مذهب در طول تاریخ این بود که در میان دینداران با استفاده از ابزار قدرت و افراد ساده لوح، “گروه های رادیکالی و فوندامنتالیستی” درست کرده و مذهب را در مقابل مذهب قرار می دادند، همان استراتژی که سیاستمداران غرب برای جلوگیری از نفوذ بیش از حد اسلام در کشورهای دنیا و بیداری اسلامی و رشد مقاومت در برابر حکومت های دیکتاتوری کشورهای عربی در منطقه جنوب غرب آسیا اتخاذ کرده اند. نمونه ای از این سیاست ها را می توان در سخنان امام جمعه مکه مشاهده نمود که می گوید : ای مسلمانان! گوش فرا دهید، جنگ ما با ایران و شیعه است! / به خدا سوگند، این جنگ تا زمانیکه این ها بر روی زمین هستند، ادامه دارد! / باید مثل صلاح الدین پیش از مبارزه با یهودیان و مسیحیان، با شیعه و ایران بجنگیم! عبدالرحمان السدیس امام جماعت مکه داعش نیز در حال حاضر با سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن در منطقه پیشروی کرده است. روزنامه آبزرور فاش کرد که داعش، برای اشغال شهرها از سیاست “تفرقه بینداز و حکومت کن” استفاده می کند. البته سیاست تفرقه اندازی و مصادره شرایط به نفود خود از طرف دول غربی و آمریکا سابقه تاریخی داشته و از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است که به نمونه های از آنها اشاره می شود: ۱) هنری آلفرد کسینجر ( Henry Alfred Kissinger ) بزرگ ترین استراتژیست آمریکا بعد از آزادسازی خرمشهر و احتمال ورود نیروهای ایرانی به خاک عراق در جواب نگرانی خبرنگار واشنگتن پست می گویید: جنگ ایران و عراق نباید بازنده و نباید برنده ای داشته باشد. وی که در این سال ها دوران کهولت خود را سپری می کند، هنوز هم نقش فعالی در سیاست گذاری و طرح ریزی استراتژیک ایالات متحده آمریکا دارد و صحبت هایش توسط دیگر افراد فعال فکری در آمریکا رصد و مورد استناد قرار می گیرد.در چند سال گذشته و پس از تحرکات داعش و فراگیر شدن آشوب در منطقه غرب آسیا، هنری کسینجر به طور مداوم از واژه “جنگ مذهبی سی ساله” یاد می کند و آن را کلید حل مشکلات در منطقه ما می داند و در محافل علمی مختلف به گفتمان سازی در باب این موضوع می پردازد. ۲) جان کری در یک مصاحبه مفصل با نشریه آمریکایی “نیویورکر” به موضوعاتی از قبیل مذاکرات هسته ای ایران، بحران سوریه و مذاکرات سازش پرداخته و در بخشی از این مصاحبه، وزیر خارجه آمریکا نسبت به تبعات احتمالی بحرانی تر شدن اوضاع در سوریه هشدار داده و از احتمال وقوع “جنگ سی ساله مذهبی” خبر می دهد. ۳) ریچارد ان. هاس” ( Richard N. Haass ) که در حال حاضر رئیس شورای روابط خارجی آمریکا است، و سابق بر این به عنوان مدیریت طرح ریزی سیاسی در وزارت امور خارجه آمریکا مشغول به خدمت بود، در مقاله جنگ سی ساله جدید در خاورمیانه می نویسد: چند سالی هست که خاورمیانه دچار هرج ومرج شده است، هر سال که می گذرد، موج جدیدی از بی ثباتی، کشتار و زجر و عذاب را با خود به همراه می آورد. بیشتر هرج ومرجی که ما امروزه در منطقه غرب از افغانستان تا عراق و از لیبی تا سوریه می بینیم، مستقیما توسط سیاست خارجه ی غرب ایجاد و یا تشدید شده است، به طوری که برای این منطقه، افق کامل از بی ثباتی را به ارمغان آورده است. ریچارد هاس در مقاله ای تحت عنوان “جنگ سی ساله جدید ” از این سیاست پرده بر می دارد. چه باید کرد ؟ تشخیص درست استراتژی دشمن با سلاح بصیرت رهبر انقلاب اسلامی نیز بارها در سخنرانی های خود با تشخیص دقیق “استراتژی های دشمن” بیان فرموده اند: دشمن به دنبال ایجاد جنگ های مذهبی در بین مسلمانان است و مسلمانان دنیا باید بیدار باشند تا گرفتار نقشه های شوم آنها نشوند. دیپلماسی وحدت اسلامی رهبر انقلاب در سه سال اخیر بیش از ۵۰ بار بر موضوع «وحدت اسلامی» تاکید کرده اند، وقتی بدانیم که موتور محرک رشد جریانات تکفیری و مسلح، «نزاع و فتنه مذهبی» است که دشمنان درحال مدیریت آن هستند و «شیعه هراسی و ایران هراسی» مهم ترین ابزار دست آنان برای همراه سازی مخاطبان با خودشان است، خواهیم دانست که چرا رهبری بر راهبرد وحدت تاکید می کنند؛ چراکه تنها راه جلوگیری از گسترش جریانات مسلح، قطع کردن ورودی های حمایتی و همدلی بدنه جهان اسلام با آنان است اگر شیعه بتواند بدنه اهل سنت را به جوسازی تبلیغاتی توجیه کند، کار جریانات تکفیری خیلی سخت تر خواهد شد؛ ازهمین روست که بر دیپلماسی وحدت اسلامی تاکید شده است. نوشتار از، محسن منصوری کارشناس ارشد روابط بین الملل
سه شنبه ، ۲۷بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اصفهان شرق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]