واضح آرشیو وب فارسی:حمایت: گروه فرهنگی-فرزانه دیانتی: هنوز 24ساعت از آغاز جشنواره سی و چهارم فیلم فجر نگذشته بود که صدای اعتراض انیمیشن سازان به تبعیض رفتاری مدیران این جشنواره بلند شد. اعتراضی که سبب شد تا درهای کاخ مردمی بر روی 8انیمیشن شرکت کننده باز شود. البته اتفاق مهمتر در مراسم اختتامیه رخ داد، زمانی که «فهرست مقدس» به کارگردانی «محمدامین همدانی» توانست لوح تقدیر بهترین انیمیشن این جشنواره را از آن خود کند. در ادامه گفت وگوی «حمایت» با محمد امین همدانی را بخوانید. چه المان هایی سبب موفقیت انیمیشن «بازگشت» در جشنواره فیلم فجر شد ؟ قطعا مهمترین گزینه ای که برای انتخاب در نظر گرفته شد ویژگی های انیمیشنی بود که در کار ما وجود داشت؛ یعنی اغراق های خاصی که به صورت تخیلی اتفاق افتاده بود. به نظر من آنچه دارای اهمیت است اینکه یک انیمیشن بتواند با کسب افتخار جایگاه خود را در سینما باز کند . این مهم سبب خواهد شد که سرمایه گذار بخش خصوصی به سمت و سوی تولید آثار انیمیشن هم جذب شود . فکر می کنید که در بخش اکران عمومی هم موفق باشید؟ به نظر می رسد در اکران عمومی ما مخاطب خود را خواهیم داشت. یعنی انیمیشن نشان داده که اگر تولیدش استانداردهای لازم را دارا باشد، مخاطب خود را خواهد داشت. به هر حال تماشاگر است که تعیین کننده فروش یک اثر خواهد بود. پس انتخاب شما به عنوان فیلم برتر در فروش اکران عمومی هم تاثیر خواهد داشت؟ قطعا بی تاثیر نیست .من معتقدم که جشنواره فیلم فجر در واقع می توانست شرایط بهتری را برای معرفی انیمیشن ها فراهم کند ولی اکران با همه مشکلات و کاستی ها هم بی تاثیر نبود و حداقل مخاطبان نام آثار انیمیشن را شنیدند. اما شرایط اکران در برج میلاد مناسب نبود. اکران برج میلاد یک روز قبل تعیین شد و اطلاع رسانی مناسب هم انجام نشد. اکران این فیلم در طبقه منفی دو برج اتفاق افتاد. آن هم زمانی که دو نشست مهم با این اکران همزمان شد و کسی از اکران فیلم اطلاع نداشت. خب طبیعتا اکران تنها با مدعوین اتفاق افتاد و در غربت انجام شد.اما ما یک اکران خوب در پردیس ملت داشتیم که در 2 سالن همزمان پخش شد و استقبال خوب بود اما در کل انیمیشن ها در بایکوت خبری اکران شدند و پوشش خبری لازم هم داده نشد. در کل جشنواره به انیمیشن سازان کم لطفی کرد.حتی صدای اعتراض آنها هم بلند شد. بله به انیمیشن در این جشنواره کم لطفی شد البته این چیزی از ارزش انیمیشن کم نمی کند زیرا در واقع انیمیشن در اکران نشان داد که در سال گذشته فروش خوبی داشته است . جشنواره یک عملکردهایی چه درمورد انیمیشن انجام داد که این عملکرد از ارزش صنعت انیمیشن نمی کاهد و فقط انگشت اتهامی است به سمت جشنواره . من بر این باورم که دیر یا زود مخاطبان هم به همین نتیجه می رسند. حضور 8 انیمیشن در جشنواره نشان از یک حرکت رو به جلو است و امیدوارم این اتفاق بتواند این صنعت را جدی تر کند و با کیفیت بهتر انیمیشن تولید شود. شاید کم لطفی ها ناشی از اطلاعات نادرست ارایه شده به دوستان بود؟ دوستان به ظاهر نگاه ویژه ای داشتند و می خواستند انیمیشن را از چشم مخاطب بربایند. نکته این است که شاید بعضی ها احساس خطر می کردند و فکر می کردند که جایشان تنگ می شود که البته این تفکر کودکانه ای است و به دلیل محافظه کاری و عدم بلوغ عده ای است. قطعاً هر چه قدر بتوانیم انیمیشن را اعتلا بدهیم به نفع انیمیشن کشور است. همین تفکر بهانه ای دست جشنواره فجر داد که انیمیشن های ما انیمیشن های بدی هستند و اگر دیده نشوند به نفع انیمیشن کشور است. این دیدگاه اگرچه در ظاهر خیرخواهانه بود اما ترس از تزلزل جایگاه عده ای را نمایش می داد. ترس از این موضوع که قرار است هادی محمدیان های جدیدی اضافه شوند و این موضوع رزومه عده ای را خراب می کند. من فکر می کنم که افرادی صف بندی هایی را انجام دادند که انیمیشن های انقلابی با افراد انقلابی را تفکیک کنند و سعی دارند که با ما دشمنی کنند. برای جشنواره سال بعد چه پیشنهادی دارید ؟ اول اینکه «سیمرغ» جایزه معتبر این جشنواره است و من فکر می کنم اگر بخواهیم انیمیشن را جدی بگیریم باید این جایزه را برای این بخش هم در نظر بگیریم. اما از سیمرغ مهم تر آن است که اکران های درست و صحیحی درباره انیمیشن همانند بخش های دیگر جشنواره داشته باشیم. یعنی از قبل زمان و مکان اکران اعلام شود. نکته دیگر مرتبط با داوری است. لزوما دنبال این نیستیم که داوری خیلی فنی و تکنیکی انجام شود ما مشخصا در5 مورد با سایر آثار سینمایی مشترک هستیم و در آن بخش ها می توان داوری کرد؛ از جمله فیلمنامه، تدوین، کارگردانی، موسیقی و صدا گذاری اینها مسائلی است که کاملا مشترک است و می تواند در این زمینه ها ما را وارد بخش مسابقه کند. با همه این کم لطفی ها اثر دیگری هم در دست تولید دارید؟ انیمیشن های زیادی در دست تولید دارم که به صورت کوتاه و یا سریال هستند. انیمیشن بلند سینمایی احتیاج به پیش تولید خوب دارد و امیدوارم این گام که برداشتیم باعث شود در کار بعدی زمان برای پیش تولید و تهیه ایده و فیلمنامه بیشتر شود.ما به دنبال انیمیشن دلچسب و قوی تری هستیم.
دوشنبه ، ۲۶بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]