تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805290879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ ايراني، عرصه جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



فرهنگ ايراني، عرصه جهاني
احمد مسجدجامعي
روز نو : اين روزها بسيار شاهد اخبار خوش سياسي- اقتصادي بوديم. انعقاد قراردادهاي مشترك ميان ايران و كشورهاي صنعتي جهان و آغاز گفت‌وگوهاي دو جانبه و چندجانبه در بالاترين سطح و رفع محدوديت و ممنوعيت همكاري‌هاي بانكي، اقدام براي نوسازي ناوگان فرسوده هوايي و ريلي، فروش آسان نفت و برقراري پروازهاي مستقيم با بسياري از كشورهاي جهان و مواردي از اين دست از جمله آنهاست. اين تاثيرات به صورت يك كل به هم پيوسته و مرتبط است كه فرهنگ هم جداي از آن نيست. با برداشته شدن تحريم‌ها شاهد گشايش‌هايي در ارتباط ايران با جهان، خواهيم بود كه حوزه فرهنگ، هنر و سينما هم يكي از آنها به شمار مي‌رود.فرهنگ و هنر وجه ويژه و نقطه قوت ايران است و چشم و گوش جهانيان از آثار و آواز و نگاره‌هاي عالمان و هنرمندان و شاعران و سينماگران ايراني خاطرات شيريني را ثبت و ضبط كرده است تا جايي كه حتي روساي جمهور كشورهاي صنعتي جهان نيز از جمله در آخرين ديدارها و اظهارات‌شان، به خدمات درخشان ايرانيان به فرهنگ و تمدن و هنر جهاني تصريح و بر آن تاكيد كردند. در چنين شرايطي بيش از همه، حوزه فرهنگ امكان ظهور و بروز دارد و مي‌تواند از يك سو سليقه و فهم ما را از عالم و آدم انعكاس دهد، كاري كه از جمله سينماي ايران به عنوان يك رسانه مدرن و تاثيرگذار در سال‌هاي گذشته انجام داد و در آينده مي‌تواند حضور درخشان‌تري را تجربه كند و از سوي ديگر بازاري براي عرضه محصولات و افزايش كارآيي و كارآفريني فراهم سازد. هنرمندان در طول اين سال‌ها در تعامل با هنر جهاني دستاوردهاي خوبي داشته‌اند كه زمينه حضور آنها به راحتي در مجامع بين‌المللي نه تنها فراهم آمده است كه با استقبال مواجه خواهد شد.
اين روندي تاريخي در تمدن ايران است، به نحوي كه حتي پس از دوره تلخ تسلط مغولان و ايلخانيان، ايرانيان توانستند مكتب هنري مغولي و تيموري را برپا سازند كه در دوره صفويه به اوج رسيد. در واقع ايرانيان با هوشمندي توانستند ققنوس خفته را از دل آتش بيرون كشند و آثار هنري جاويدي بيافرينند. ياد گفته خانم پري صابري مي‌افتم كه هنوز جهان با عمق روح ايراني معاصر روبه‌رو نشده و اگر از انزوا به‌درآيد باز هم جهان مسحور هنر و فرهنگ و تمدن و انديشه ايراني خواهد شد. حتي در هنرهاي جديد مانند تئاتر و سينما و تجسمي و حجم نيز با اينكه در غرب شكل گرفته‌اند، وضع چنين است كه ايرانيان با همان روحيه تاريخي مي‌توانند آنها را از آن خود و در همان حوزه مكاتب و مكاتيب جديدي را پايه‌گذاري كنند، به شرط آنكه زمينه تعامل و نقد و گفت‌وگو براي آنها فراهم ‌آيد.
به عنوان نمونه، گران‌ترين هنرمندان تجسمي در اين سوي عالم، ايراني هستند. استاد احصايي و استاد تناولي از اين قبيل‌اند. سينماي ايران هم از همه جشنواره‌هاي بزرگ عالم بالاترين جوايز را دريافت كرده است و در سال‌هاي اخير در همكاري‌هاي مشترك به توان فني خود افزوده است.
صنايع دستي و فرش ايران، سابقه‌اي دست‌كم به قدمت روابط سياسي ايران و مغرب زمين دارند كه زيور و زينت كاخ‌هاي كهن آنها بوده است. اگر بتوانيم در نهايت ٠. ٥% از تجارت فرهنگ و هنر و خلاقيت در جهان را به دست آوريم، درآمد كل حاصل از آن، دو برابر مجموع درآمدي نفتي كشور در شرايط كنوني است و رسيدن به چنين رقمي منوط به چند نكته است:
١- نخست باور به اين مساله؛ كه در اين‌جا نقش اهالي فرهنگ و هنرمندان براي باز كردن باب مفاهمه و گفت‌وگو نقشي بيشتر و هرچند متفاوت از مسوولان اجرايي است. البته اين موضوع از مسووليت مديران چيزي نمي‌كاهد ولي خود نيز قابل ناديده گرفتن نيست. بي‌ترديد ساخت و ارايه فيلم‌هاي ايراني در مجامع جهاني و سخنان آنها در تلطيف فضا به نفع ايران، بسيار تاثيرگذار بوده است.
٢- يافتن سياست‌هاي اجرايي و عملياتي؛ براي اين كار مي‌توان سند برنامه چهارم توسعه به ويژه درباره مشاركت بخش خصوصي و هنرمندان در عرصه توليدات فرهنگي را مبنا قرار داد. آن برنامه با همكاري نزديك هنرمندان و مديران و نظريه‌پردازان اين حوزه در دفتر كار نگارنده به عنوان وزير وقت فرهنگ و ارشاد، تدوين شده است و بزرگاني همچون مرحوم دكتر حسن حبيبي كه هم اجرا و قانونگذاري را مي‌شناخت و هم از اصحاب فكر و فرهنگ بود، بيش از ٢٠ جلسه سه ساعته در آنجا درباره آن، گفت‌وگو و رايزني داشته‌اند كه پشتوانه اين سند ماندگار بود. پس از آن اين سند در شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز به بحث و نظر گذاشته شد و بالاخره به تصويب مجلس رسيد. هرچند كه در دولت بعد كه مشخصه‌اش همان ادبيات و ادب مشهور بود، كنارش گذاشتند.
٣- تدوين راهكار اجرايي كه قطعا بخشي از ذخيره آزاد شده را براي شروع كار مي‌طلبد. بسياري از نام‌آوران و موسسه‌هاي خارجي دلبستگي‌هايي دارند كه در حمايت از فرهنگ و هنر ايراني جلوه مي‌كند. به عبارت ديگر پشتيباني آنها از اين عالم، براي‌شان وجاهت مي‌آورد. اين تجربه در دوره‌هاي پيشين مديريتي هم وجود داشته كه انديشه و كالاي فرهنگي ايرانيان با هزينه ديگران ترويج شود. هرچند اين روند و روال هم قابل نقد است كه آثاري از ايران براي مخاطبان جهاني، بي‌هيچ توجهي به ذوق و سليقه آنها، فراهم آمده و ارسال شده كه از انبار‌خانه‌هاي فرهنگ فراتر نرفته‌اند و گاهي نتايج عكس نيز داشته‌اند.



تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن