تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از آدم بد اخلاق توبه نمى‏پذيرد. عرض شد: اى رسول خدا، چرا؟ فرمودند: چون ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803149973




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بودجه 95 انقباظی اما اقتصاد کشور رو به رشد است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: گزارش پانا از تاثیرات احتمالی کاهش قیمت نفت بر بودجه 95 : بودجه 95 انقباظی اما اقتصاد کشور رو به رشد است ایران کشوری نفت خیز است و بودجه ای وابسته به نفت دارد اما روند کاهشی قیمت نفت در سالهای اخیر بودجه های سالانه را نیز متاثر از خود ساخته است .طی سالهایی که در برنامه های توسعه ای کشور، کاهش وابستگی به نفت در قوانین بودجه سالانه پیش بینی شد هدفگذاری کاهش وابستگی به نفت محقق نشد حال این پرسش مطرح است که بازار نفت تا کجا به روند کاهشی خود ادامه خواهد داد و تاثیرات آن بر بودجه کشورما یا سایر کشورهایی که بودجه ای نفتی دارند ، چه خواهد بود .
۱۳۹۴ دوشنبه ۲۶ بهمن ساعت 08:25

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اقتصادی پانا ، برخی تحلیلگران نفتی می گویند بازار نفت در حال اصلاح روند خود است و قیمت ها احتمالا در بازه زمانی سه سال به ۶۰ تا ۸۰ دلار خواهد رسید.
مازاد عرضه نفت یکی از مهمترین دلایل کاهش قیمت نفت در یک دوره زمانی بیش از یک سال اخیر بوده است .
سلطانی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا معتقد است با توجه کاهش درآمدهای نفتی بودجه سال 95 بودجه ای انقباظی تر از بودجه 94 است اما با توجه به ورود سرمایه گذارانی که پس از برجام به سرمایه گذاری در ایران ابراز علاقه مندی کرده اند اقتصاد ایران شرایطی رو به رشد را تجربه می کند و تاثیرمنفی چندانی از کاهش درآمد نفت نخواهد دید .
وی در خصوص تاثیری که بودجه 95 از کاهش قیمت نفت می گیرد ، گفت : حدود یک سوم بودجه کشور از نفت تامین می شود که به طور مستقیم این میزان به 50 درصد می رسد و طبیعی است که کاهش قیمت نفت در بودجه ای وابسته و متکی به نفت تاثیرگذار است .
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: دولت در لایحه پیشنهادی بودجه 95 به مجلس رقم 35 تا 40 دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است رقمی که از دید بسیاری از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی واقع بینانه نیست و در خوش بینانه ترین شرایط این رقم باید حدود 30 دلار پیش بینی شود .
وی با بیان در ماههای اخیر قیمت هر بشکه نفت به 25 تا 30 دلار نیز رسیده است ، خاطرنشان کرد: اگر پیش بینی تحقق نفت در بودجه 95 تعدیل نشود کسری بودجه سال آینده قابل توجه خواهد بود .
سلطانی اظهار کرد: پیش بینی تحولات عمیق در بازار نفت بعید به نظر می رسد به همین دلیل تا پایان اسفند که بودجه در مجلس نهایی می شود این رقم باید به ارقام واقع بینانه نزدیک شود . بودجه 95 با مشکلاتی در تحقق منابع مواجه است
عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: بودجه 95 به دلیل پیش بینی هایی که برای عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و ادامه رکود اقتصادی وجود دارد با مشکلات عمده در تامین منابع مالی مواجه است .
وی در پاسخ به این پرسش که روند نزولی در بازار نفت تا چه زمان ادامه دارد ، گفت : به دلیل شرایطی که در کشورهای عمده مصرف کننده نفت از جمله چین به وجود آمده است تقاضای جهانی نفت کاهش داشته و در کنار آن تاثیراتی که بازار نفت از موضوعات سیاسی و ارزان فروشی نفت دارد رقابت در بازار نفت را تنگاتنگ کرده و روند کاهشی نفت در بازار جهانی ادامه دار خواهد بود .
عضو کمیسیون انرژی مجلس یکی دیگر از دلایل کاهش قیمت نفت در بازار جهانی را تکمیل ذخایر کشورهای مصرف کننده نفت دانست و افزود: اختلاف نظر میان اعضای اوپک نیز پیش بینی آینده بازار نفت را تیره و تار کرده است .
وی در پاسخ به این پرسش پانا که آیا بازار جهانی نفت بازهم شاهد نفت 100 دلاری خواهد بود ، بیان کرد: بعید به نظر می رسد که بازار نفت تحولات قابل توجهی در جهت افزایش را تجربه کنند مضاف بر آنکه کشورها سرمایه گذاری قابل توجهی در بحث انرژی های پاک انجام داده اند و تقاضای سوخت های فسیلی به مرور با کاهش قابل توجهی مواجه می شود .
سلطانی خاطرنشان کرد: در سال 95 شاهد تحول عمده ای در بازار نفت نخواهیم بود واگرچه برخی اعضای اوپک در این زمینه خوش بینی هایی دارند اما جهش در قیمت نفت در سال آینده بعید به نظر می رسد .
وی پیش بینی کرد که نرخ نفت در بودجه سال آینده با 30 دلار بسته شود و افزود: به دلیل تحولاتی که پس از برجام به وجود آمده کشورهای بسیاری به ایران وارد می شوند وحجم سرمایه گذاری هایی که به کشور وارد می شود اقتصاد ایران را در سال آینده با رشد مواجه کرد . کاهش وابستگی به درآمد نفت مدنظر قرار گیرد
ابراهیم کارخانه دیگر عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا در پاسخ به این پرسش که کاهش درآمد نفت چه تبعاتی برای اقتصاد ایران خواهد داشت ، خاطرنشان کرد: براساس قانون باید تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور از وابستگی به درآمدهای نفتی رهایی می یافت و قطع اتکای به درآمدهای صادرات نفت تا پایان سال 93 هدفگذاری شده بود . وی ادامه داد: دولت ها باید در برنامه ریزی خود کاهش وابستگی به این درآمد را مدنظر قرار می دادند اما این پیش بینی قانونی در عمل توفیق چندانی نداشته است .
وی درپاسخ به این پرسش که تکلیف بودجه ای برای کاهش وابستگی به درآمد نفت گفت :متاسفانه کشور از نظر برنامه ریزی قوی است اما در اجرا بسیاری از برنامه ها و تکالیف یا اجرایی نمی شوند یا به صورت ناقص اجرا می شوند .
کارخانه عنوان کرد: اگر بررسی جامعی بر روی برنامه پنجم توسعه صورت گیرد مشخص می شود که برخی از بخش های این برنامه اجرایی نشده است درحالی که اسناد بالادستی که بخش قابل توجهی از آنها توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است ماهها زمان برده اما اثر مشهودی از اجرای برخی از این اسناد دیده نمی شود .
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این پرسش که ادامه کاهش درآمد نفت منجر به ارایه بودجه انقباضی خواهد شد نیز بیان کرد: اگر قیمت نفت همچنان کاهش داشته باشد موجب می شود که بودجه سال آینده انقباظی باشد اما ما را به اهداف برنامه توسعه که کاهش وابستگی به درآمد نفت است رهنمون می شود و می توان گفت این تهدید تبدیل به فرصتی در اقتصاد ایران خواهد شد . اما بازار جهانی نفت در ادامه سال 2016 چه شرایطی را تجربه می کند ؟ براساس این گزارش آمارهای اوپک نشان می دهد عرضه نفت کشورهای غیر عضو این سازمان در سال 2016 نسبت به سال قبل، نیم میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.
در بین بزرگترین تولید کنندگان غیر عضو اوپک تولید نفت روسیه و امریکا نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت.
کاهش تولید نفت روسیه و آمریکا تا حدودی در نتیجه افزایش نیم میلیون بشکه ای اعضای اوپک جبران خواهد شد. انتظار می رود بخش عمده افزایش نفت اوپک ناشی از بازگشت ایران به بازار باشد. اوپک همچنین شاهد افزایش نه چندان قوی تولید نفت عراق خواهد بود. پیش بینی افزایش قیمت نفت تا 60دلار رئیس شرکت پترولیوم اینترنشنال کویت پیش بینی کرده است قیمت نفت ممکن است تا اواسط سال 2017 به رقم 50 تا 60 دلار برسد.
بخیت الرشیدی گفته است قیمت ها احتمالا در بازه زمانی سه سال به 60 تا 80 دلار خواهد رسید.
کارشناسان بازار نفت می گویند بازار جهانی نفت در حال طی کردن روند اصلاحی است و قیمت آن به کف رسیده است .
تحلیلگران بازار نفت عامل افت قیمت نفت را مازاد عرضه در بازار و تقاضای کند آسیا و به خصوص چین می دانند و پیش بینی می کنند اگرچه طی سالهای آینده بازار نفت روندی جهشی در قیمت خواهد داشت اما تا رسیدن به نفت بیش از 100 دلار فاصله زمانی طولانی تری نیاز است .
موسسه جادوا اینوستمنت در گزارش اخیر خود اعلام کرده که دوره فعلی قیمت های پایین نفت در کل سال 2016 ادامه خواهد یافت که ناشی عرضه بالای نفت است.
در این گزارش که با عنوان «اقتصاد عربستان در سال 2016 منتشر شده، تاکید شده که رقابت بین اعضای اوپک برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، عامل اصلی ادامه مازاد عرضه در بازار خواهد بود.
گزارش از ناهید شمشیری













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن