واضح آرشیو وب فارسی:مهر: کارگردان انیمیشن«دانههای مروارید» عنوان کرد؛
تولیدات انیمیشن با سفارشی شدن محدود می شوند
شناسهٔ خبر: 3051778 - یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
استانها > خراسان رضوی
مشهد- یک کارگردان انیمیشن گفت: پروژههایی که سفارشی هستند، در واقع تولیدکنندگان انیمیشن را با محدودیت روبهرو میکند. به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا کاتبی در نقد و بررسی انیمیشن «دانههای مروارید» که در حاشیه سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی هویزه برگزار شد اظهار کرد: به طور معمول انیمیشن به گونهای است که باید سفارشی باشند، اما در حال حاضر بسترهایی فراهم شدهاست که از سرمایهگذاریهای کناره نیز بهرهمندیهای لازم صورت گیرد، چرا که باعث جذب سرمایهگذاران در این حوزه میشود که برایشان درآمد نیز دارد. وی با بیان اینکه انیمیشن دانههای مروارید در هفت ماه تولید شد گفت: زمانی که یک پروژه زمان محدود را برای تولید دارد، پروسه فیلمنامهای که در حالت ایدهآل چهار ماه زمان میبرد، باید در زمان کمتری پیش برده شود و نمی توان مراحل مختلف تولید مورد نقد قرار گیرد و زمانیکه پروژه قابلیت دیده شدن پیدا میکند باید مراحل بعدی تولید را طی کند. کاتبی با بیان اینکه زمان محدود و همچنین هزینههای مربوط به تولید یک انیمیشن در صورت سفارشی بودن، اثر را با مشکلاتی همراه میسازد عنوان کرد: عامل موفقیت انیمیشن دانههای مروارید این بود که توانست در زمان کوتاهی به اتمام برسد که در واقع نوعی رکورد بود. این کارگردان انیمیشن با بیان اینکه اگر از یک پلان رضایت کامل را نداشته باشیم، این امکان وجود نداشت که به دلیل محدودیت زمان به رفع مشکلات موجود در کار بپردازیم خاطرنشان کرد: باید به مرحله اوج برسیم که به عنوان مثال اگر یک کارگردان برای تولید یک اثر، به سه سال زمان نیاز داشته، این زمان برایش در نظر گرفته شود اما متاسفانه این اتفاق نمیافتد و محدودیتهایی وجود دارد که به هنر اثر آسیب میرساند. کاتبی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: انیمیشن دانههای مروارید به سفارش بنیاد امام رضا (ع) و احادیث امام رضا (ع) به صورت، شش داستان متفاوت همانند دانههای مروارید به هم پیوسته، یکپارچه است که مفهومی واحد را میرساند و کاراکترها بروی هم تاثیر میگذارند و همه اتفاقات در یک زمان رخ میدهد. این کارگردان تئاتر در خصوص تکنیک کار این انیمیشن سخن گفت و خاطرنشان کرد: اصولا پروژههای انیمیشن دو حالت فانتزی و یا کارتنی و سبک رئال و واقعگرایانه دارند و علت استفاده از تکنیک رئال در این اثر به این دلیل بود که مفهوم احادیث حفظ شود، چرا که با موضوع مذهبی همراه بود و این امکان وجود نداشت که از تکنیکهای فانتزی استفاده شود و همچنین تکنیک رئال ارتباط بیشتری با مخاطب برقرار میکند و در واقع مخاطب موضوع انیمیشن را بیشتر میپذیرد. وی با بیان اینکه یک پروژه چون قرار است با همه اقشار جامعه در ارتباط باشد، در این بین باید با افراد متخصص در هر رشته نیز درگیر شود گفت: سبک فیلمنامه دانههای مروارید، نیازمند این است که علاوه بر تسلط فیلمنامه نویس هماهنگیهای مستقیم نیز با کارگردان را نیز به همراه داشته باشد چرا که در این گونه آثار، برخی مواقع نویسنده نمیتواند یک قضیه را به خوبی نشان دهد که در اینجا نیازمند اتاق فکر و هماهنگی با دیگر افراد گروه است، در این پروژه توانستیم ارتباط خوبی با داستان برقرار و صرفا قصد داشتیم پیامی را به مخاطب منتقل کنیم که این تنها میتوانست با چندین اتفاق همراه باشد و به مخاطب القاء داده شود. کاتبی به سواد تهیه کننده در تولید یک انیمیشن اشاره و اظهار کرد: یک تهیه کننده زمانی میتواند در یک اثر به گونهای موفق عمل کند که از لحاظ بحث فیلمنامه و موضوعیت آن، با کارگردان موافق و هم دل باشد، چرا که اگر در این بین اختلافاتی بین کارگردان و تهیه کننده وجود داشته باشد آن پروژه به خوبی جلو نمیرود. این کارگردان انیمیشن به فعالیتهای دیگر این گروه اشاره کرد و گفت: علاوه بر انیمیشنهای تولید شده توسط این گروه که با مضامین مذهبی و مورد استفاده ایرانیان قرار داشت، پروژه بعدی که پیشتولید آن آغاز شده، یک بازی بینالمللی است که با بهرهگیری از شاهنامه و قهرمانان ایرانی، علاوه بر کاربران ایرانی میتواند مورد استفاده کاربران خارجی نیز قرار گیرد. وی همچنین در خصوص وجود جلوههای ویژه در انیمیشن سخن گفت و خاطرنشان کرد: بحث جلوههای ویژه معمولا در تیزر تبلیغاتی به طور خاص، خواسته و یا ناخواسته با جلوههای میدانی و بصری همراه است، اما این بستر کمتر فراهم میشود که یک پروژه خوب دارای این نوع جلوههای ویژه باشد، اما باید دید در خواست و تقاضا چگونه است که براساس آن شرایط وجود جلوههای ویژه در اثر وجود داشته باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]