تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805276338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۶؛ قطاری که دوباره وارد ریل خود می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
روابط تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۶؛ قطاری که دوباره وارد ریل خود می‌شود
با توجه به دیدگاه عملگرایانه ایران و ترکیه و تحولات منطقه‌ای و نیز سفر اخیر معاون ظریف به آنکارا، به نظر می‌رسد که قطار ریل روابط دوجانبه دوباره به مسیر اصلی خود بازگشته و از این پس باید شاهد گسترش روابط باشیم.

خبرگزاری فارس: روابط تهران و آنکارا در سال ۲۰۱۶؛ قطاری که دوباره وارد ریل خود می‌شود



به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سال 2015 در روابط ایران و ترکیه به نسبت 15 سال گذشته سالی بی رونق بود که در آن روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور به نسبت سال‌های گذشته کاهش سطح را تجربه کرد. برای این کاهش سطح، دلایل و علل زیادی را می‌توان ذکر کرد که در ابعاد داخلی، دوجانبه و منطقه‌ای قابل تقسیم بندی است.

  دلایل داخلی سال 2015 برای ترکیه سالی مهم و سخت بود؛ از یک سو انتخابات مجلس این کشور را شاهد بودیم که در خرداد ماه برگزار شد و برای اولین بار پس از ناکامی حزب حاکم در تشکیل دولت به انتخابات زودهنگام منجر شد و چند ماه بعد در آبان ماه دومین انتخابات در یکسال رقم خورد. از سوی دیگر در این سال شاهد درگیری‌های سنگینی بین دولت و پ.ک.ک بودیم که منجر به کشته شدن حدود یکهزار نفر از دو طرف شد.


درگیری‌های دیاربکر بین ارتش ترکیه و پ ک ک   این دو موضوع در بعد ملی باعث شد به طور کلی توجه دولتمردان این کشور به داخل معطوف شود و همانطور که «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران عنوان کرد: برای چندین ماه دولتی وجود نداشت که رئیس آن بخواهد به ایران سفر کند. دلایل دوجانبه در بعد روابط دوجانبه نیز تحریم‌های ایران را می‌توان از دلایل کاهش روابط برشمرد. دلایل منطقه‌ای اختلافات ایران و ترکیه در برخی موضوعات منطقه‌ای مانند سوریه و یمن و اظهارنظرها و مواضع مقامات 2 کشور در اتهام افکنی نیز از جمله دلایل کمرنگ شدن روابط دو کشور بود. در حالی که یمن عرصه درگیری داخلی 3 جریان عمده زیدی‌ها - ارتش، دولت موقت و القاعده شده است، بسیاری، از جمله مقامات ترکیه و عربستان علاقه دارند تا این تحولات را به ایران ارتباط داده و از آن به دخالت ایران در امور یمن یاد کنند. در همین راستا بود که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، فروردین ماه سال جاری در مصاحبه با فرانس 24 ضمن طرح ادعای دخالت ایران در منطقه عنوان کرد که ایران و گروه‌های تروریستی باید از یمن خارج شوند. وی فعالیت‌های مستشاری ایران در عراق در مبارزه با داعش و کمک به نیروهای عراقی را نیز تلاش تهران برای نفوذ در عراق و کل منطقه خواند و عنوان کرد که ایران باید به تمامیت ارضی کشورهای عراق، سوریه و یمن احترام بگذارد. البته پاسخ این ادعاها نیز همواره از سوی مقامات سیاسی و نظامی کشورمان داده شد تا تنور اختلافات 2 کشور در خصوص مسائل منطقه گرم بماند. سوریه؛ اما یکی از مهمترین موضوعات اختلافی 2 کشور است. ترکیه و عربستان به همراه هم، هزینه هنگفتی برای پیشبرد اهداف خود که همانا سقوط دولت بشار اسد است، صرف کرده‌اند و اگر حضور و حمایت ایران،‌ حزب الله و بعدها روسیه نبود، دولت دمشق خیلی زود سقوط می‌کرد و آنکارا و ریاض به اهداف خود می‌رسیدند. همین موضوع نیز باعث ناراحتی آنکارا و ریاض شده و همواره نارضایتی خود را در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی در قالب شکایت از آنچه دخالت ایران در سوریه می‌نامند، اعلام می‌کنند. رویکرد جدید طرفین اما در پایان سال جاری شرایط دچار تغییراتی شده و علیرغم برخی اختلافات، قطار روابط 15 سال گذشته تهران - آنکارا به تدریج در ریل‌ عادی خود قرار می‌گیرد. تهران و آنکارا 2 همسایه «رقیب - همکار» هستند و به خوبی می‌دانند که تشدید و تعمیق اختلافاتی که بعضاً نه از سوی دو کشور، بلکه از طرف ثالث نشأت می‌گیرد، به سود 2 ملت و دولت نخواهد بود، لذا طرفین دست به کار شده و برای سال جدید برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. در همین راستا ابراهیم رحیم‌پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت خارجه ایران با سفر به ترکیه طی هفته گذشته تلاش کرد تا برخی مشکلات در روابط 2 کشور را مرتفع سازد و  مقدمات سفر مقامات ارشد 2 کشور را فراهم کند. در دیدارهای معاون وزیر خارجه کشورمان با مقامات ترک، نقشه راه روابط و برنامه همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی 2 کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. گسترش روابط اقتصادی تهران و آنکارا در دوره پساتحریم نیز از دیگر دستور کارهای رحیم‌پور در این سفر بود تا به طرف ترک این اطمینان خاطر را بدهد که ترکیه جزو کشورهایی است که در دوره پساتحریم از اولویت‌های روابط تجاری با ایران است.  


رحیم‌پور و سفیر ترکیه در ایران   علیرضا بیکدلی سفیر کشورمان نیز در همین باره با اشاره به هدفگذاری 30 میلیارد دلاری در روابط تجاری 2 کشور، عنوان کرد که تهران و ‌آنکار در دوره تحریم‌ها رقم 23 میلیارد دلار تجارت را تجربه کرده‌اند و برای سال 2017 رقم 35 میلیارد دلاری را هدفگذاری کرده‌اند که با توجه به زیرساخت‌های فراهم شده و رفع تحریم‌ها این رقم قابل تحقق است. بیکدلی و رحیم‌پور به مقامات ترکیه یادآور شده‌اند که روابط تهران - آنکارا نباید تحت تاثیر کشوری ثالث (عربستان) قرار گیرد. سفر رحیم‌پور نتایج مطلوبی به همراه داشته که طی سال جدید میلادی و به تدریج نتایج آن قابل مشاهده خواهد بود. سفر ظریف به ترکیه، سفر رئیس جمهور ایران به آنکارا و سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران و برگزاری سومین اجلاس شورای عالی همکاری‌های راهبردی 2 کشور در چند ماه آینده که با حضور مقامات عالی دو کشور صورت می‌گیرد، از جمله اتفاقاتی است که در سال جدید شاهد آن خواهیم بود و نویدبخش گرم شدن روابط دو کشور پس از یک سال بی رونقی است. با توجه به دیدگاه عملگرایانه 2 کشور و تحولات منطقه‌ای و نیز سفرهایی که طی روزهای اخیر شاهد آن بودیم، به نظر می‌رسد که قطار ریل روابط دو کشور دوباره به مسیر اصلی خود بازگشته و از این پس باید شاهد گسترش روابط دو کشور در سطوح مختلف سیاسی و اقتصادی باشیم؛ شاید به این موضوع بتوان تصمیم دو طرف برای رسیدن به تفاهمی جهت حل بحران سوریه در آینده نزدیک را نیز اضافه کرد. گزارش از علی حیدری

94/11/25 - 13:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن