تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802594982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظام نامه استانی «مدیریت سلامت همه جانبه» چهارمحال و بختیاری تشریح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: نظام نامه استانی «مدیریت سلامت همه جانبه» چهارمحال و بختیاری تشریح شد استان‌ها > چهارمحال و بختیاری - مدیر مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: این برنامه سندی راهبردی در هر چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که با محوریت کار گروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان (ساغ) و مشارکت دستگاه ها و نهادهای مشارکت مردمی در دوره زمانی ۵ ساله(مطابق با شروع و پایان هر برنامه توسعه ۵ ساله کشور) تدوین شده است

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از وب دا ، دكتر مسعود اميري افزود: اين برنامه حاوي تحليل وضعيت سلامت و نظام مرتبط به آن ، دورنما و اهداف راهبردي ۵ ساله، مداخلات، الزمات ارتقاي سلامت و تكاليف مشاركت كنندگان است كه به تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان رسيده باشد.
وي با بيان اينكه عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، عامل بيش از ۵۰ درصد ناخوشي ها، بيماري ها و مرگ و مير در جهان هستند اظهار داشت: اين در حالي است كه امروزه ديدگاه هاي سلامت، چشم اندازي وسيع تر پيدا كرده و ضرورتا به عوامل تعيين كننده غير پزشكي سلامت توجه ويژه اي معطوف گشته است.
دكتر اميري افزود: از آنجايي كه هر يك از اين تعيين كننده ها به خودي خود و يا از طريق تاثير بر يكديگر وضعيت سلامتي را به شدت تحت تاثير قرار مي دهند و سبب بروز بي عدالتي هايي در وضعيت سلامت مي گردند لذا توجه به تاثير چشمگيري كه بر سلامت و پيامدهاي آن از جمله كيفيت زندگي دارند ضروري است.
وي خاطر نشان كرد: گرچه مراقبت هاي پزشكي مي توانند باعث طول عمر و يا بهبودي از يك بيماري جدي شوند ولي آن چيزي كه براي سلامت جمعيت مهم است، شرايط اجتماعي- اقتصادي است كه باعث مي شود مردم بيمار شوند و يا نياز به مراقبت پزشكي داشته باشند.
دكتر اميري ، عوامل اجتماعي موثر بر سلامت مانند ميزان درآمد، سطح تحصيلات، شغل، تغذيه، طبقه اجتماعي را بسيار بيشتر از عواملي مانند عوامل بيولوژيك سبب ابتلا به بيماري ها دانست و افزود: عوامل اجتماعي در سلامت انسان نقش بسزايي دارند كه اگر ناديده گرفته شوند رسيدن به اهداف سلامتي و برقراري عدالت در سلامت را محال مي نمايند.
وي تصريح كرد: در همين راستا در زمستان سال ۱۳۹۰ پيشنهاد انجام طرح "بررسي سلامت همگروه افراد بالاتر از ۶۰ سال ساكن شهركرد با استفاده از روش گام به گام WHO" به معاونت پژوهشي دانشگاه ارائه گرديد و در بهمن و اسفند ۱۳۹۰ نيز سه جلسه با حضور تمام صاحب نظران استان در زمينه سلامت سالمندان تشكيل شد و تقسيم كار صورت گرفت و در نهايت كليات طرح در شوراي پژوهشي دانشگاه به تصويب رسيد.
دكتر اميري افزود: اين طرح در بهار سال ۱۳۹۱ در جلسه كارگروه سلامت و امنيت غذايي (ساغ) در استانداري مطرح شد و به تصويب رسيد و به كميسيون بودجه استانداري نيز رفت اما تاكنون منتظر بودجه مانده است.
وي، فعال سازي سامانه پژوهشيار مركز از ارديبهشت سال ۹۱ و پذيرش طرح هاي پژوهشي مرتبط و همكاري اجرائي طرح يونيسف و وزارت بهداشت در زمينه رفتارهاي پر خطر نوجوانان ايراني در ۱۰ استان در سال ۱۳۹۲ و برگزاري همايش استاني در زمينه رفتارهاي پرخطر در استان در بهار اين سال ، تاسيس مركز عوامل اجتماعي استان و برگزاري همايش استاني ، راه اندازي مجله علمي پژوهشي اپيدميولوژي را از اقدامات دانشگاه در اين زمينه عنوان كرد.
همكاري مشترك با آموزش و پرورش و بهزيستي استان، همكاري مشترك با دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و كرمانشاه، برگزاري دو برنامه استاني ام اس در شهركرد براي متخصصين و مردم، همكاري با كارشناسان اجتماعي استانداري چهارمحال و بختياري و همكاري در تاسيس NGO رشد و تكامل كودكان استان ،چاپ اولين كتابهاي تشخيص زودهنگام اختلالات گفتار و زبان و اوتيسم در كودكان با مشاركت وزارت بهداشت را از ديگر اقدمات صورت گرفته عنوان كرد.
دكتر اميري، رشد و نهادينه سازي همكاري بين بخشي در بخش هاي دولتي و خصوصي و نهادينه سازي مشاركت مردم در ارتقاي سلامت خود و پيرامون خويش و فراهم سازي بستري مناسب براي اجراي بهتر برنامه هاي توسعه موثر بر سلامت آئين نامه اجرائي مديريت سلامت همه جانبه را از اهداف آئين نامه اجرائي مديريت سلامت همه جانبه عنوان كرد.
وي، دبيرخانه سياستگذاري سلامت، مركز اسناد راهبردي سلامت استان، شوراي سلامت شهر، كميته ديده باني سلامت، خانه و شوراي مشاركت مردم، شوراي پيام گذاران و شوراي پيام رسانان سلامت، كميته پيوسته سلامت، شوراي تحقيقات نظام سلامت استان، انديشگاه سلامت و كميته فني وابسته به كارگروه را از اركان يازده گانه نظام نامه استاني اعلام كرد.
مديرمركز تحقيقات عوامل اجتماعي موثر بر سلامت، فرايند اصلي آئين نامه اجرائي مديريت سلامت همه جانبه را نيز شامل همكاري در تدوين برنامه ۵ ساله توسعه استان، تدوين برنامه جامع سلامت استان، مبادله تفاهم نامه تكاليف سلامت با دستگاه هاي اجرائي و نهادهاي غير دولتي و اجراي تفاهم نامه ها برشمرد.
وي، دبيرخانه سياست گذاري سلامت استان را يكي از اصلي ترين اركان نظام نامه استاني دانست و افزود: كمك به سياستگذاري هماهنگ، مبتني بر شواهد و خرد جمعي در ارتقاي سلامت استان، تسهيل ارتباط و مشاركت بين بخشي، پي گيري و پايش نظام مند مصوبات كارگروه ساغ استان، هيئت امنا و هيئت رئيسه دانشگاه از اهداف راه اندازي اين دبيرخانه است.
وي، اين دبيرخانه را بعنوان بازوي تصميم ساز كارگروه ساغ استان، هيئت امنا و هيئت رئيسه دانشگاه علوم پزشكي استان دانست و بيان داشت: عهده داشتن مديريت و هماهنگ سازي فرايند سياستگذاري، فراهم آوري شواهد كافي براي توصيف و تحليل مسائل سلامت استان با شناخت شبكه ذينفعان و ياري گرفتن از آنها، پيشنهاد مداخله سياست هاي مطلوب در چهار چوب اسناد بالادستي و حوزه اختيارات استان از ديگر اهداف اين دبيرخانه است.
دكتر اميري گفت: دبيرخانه سياست گذاري سلامت استان در حوزه رياست دانشگاه علوم پزشكي و زير نظر آن شكل مي گيرد و محصول كار آن به حسب مورد به كارگروه ساغ ، هيئت امنا يا هيئت رئيسه اين دانشگاه ارائه مي شود.
ارتباط با شوراهاي ديگر مانند : شوراي برنامه ريزي و توسعه استان، ساغ، هيئت امنا دانشگاه علوم پزشكي، هيئت رئيسه دانشگاه ، كميته برنامه ريزي شهرستان
قلمرو فعاليت
حوزه استانداري (به همراه كليه سازمانهاي ستادي استان و فرمانداري ها از طريق كار گروه ساغ)، ستاد دانشگاه علوم پزشكي، شهرستان ها(مراكز بهداشتي درماني شهرستان ها از طريق هئيت رئيسه و معاونت بهداشتي) و خانه مشاركت مردم استان از طريق شوراي مشاركت مردم در سلامت استان
موضوعات مورد نظر براي شروع كار دبيرخانه
كودكي با تاكيد بر مرگ، بيماري، سلامت، تك والديا بدون والدين، فرزندخواندگي و بازي
آموزش با محوريت: بيسوادي، علل آن، علل ترك تحصيل، مداخلات، سلامت معلمان و مربيان، ايمن سازي مدارس، امنيت شغلي معلمان، خدمات ارائه شده به آنان
اشتغال با محوريت: بيكاري، علل ، مداخله، تعريف بيكاري، درامد، خط فقر، درصد افرادي كه اخيرا فقير شده اند، عملكرد سازمانها براي مقابله با فقر، كميته امداد، مشاغل نا امن، محيط كار، خشونت در كار، عدم مديريت صحيح
تجارت: واردات، صادرات، اجراي استانداردها، توريسم و ..
حمل و نقل عمومي با محوريت: توزيع، حاشيه شهرها، تصادفات، دلايل، پياده ذوها، خط كشي، امنيت معابر، خريد و فورش، فرسوده بودن، دسترسي به توليدات محلي
مسكن با محوريت استانداردهاي مسكن، محل مسكن، مسكن مهر، پارك(بانوان)، محيط زيست، محيط مسكن، داشتن يا نداشتن مسكن
حمايت هايذ اجتماعي با محوريت: كودك ازاري، همسر ازاري، دانش اموز آزاري، سيستم حمايتي موجود، زنداني و معتاد
سياست هاي اجرا شده شامل: پارك بانوان، زوجو فرد، خودروهاي فرسوده، مراكز تفريحي، مهريه
معنويت: ازدواج سفيد، روابط فرا زناشويي، طلاق و اعتياد
امنيت غذا: شير ، روغن، برنج، سوء تغذيه، آب معدني دماوند، خشكسالي، گوشت و مرغ
امنيت قضا (اجتماعي) دزدي، جرم اعتياد، روسپيگري، عدم رعايت حقوق انسانها توسط يكديگر
وظايف دانشگاه هاي علوم پزشكي
تشكيل هر چه سريع تر دبيرخانه با توجه به جدول زير ساخت ها و كارشناسان ارشد مربوطه حداكثر تا قبل از جلسه بهمن ماه پس از تصويب در هيئت رئيسه محترم دانشگاه
عقد تفاهم نامه بين مراكز SDH و دبيرخانه
تدوين برنامه جامع سلامت استان(حداكثر تا خرداد ماه سال ۱۳۹۵)
برگزاري حداقل يك نسيت خانه مشاركت مردم تا پيش از پايان سال ۱۳۹۴
زمينه سازي براي عقد تفاهم نامه بين بخشي با توجه به دستورالعمل هاي مربوطه

کلید واژه ها: استان چهارمحال و بختیاری -




یکشنبه 25 بهمن 1394 - 09:54:34





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن