واضح آرشیو وب فارسی:مهر: با اجرای قطعات کُردی
نوازنده ایرانی خواننده میشود/ انتقاد از بیتوجهی به موسیقی سازی
شناسهٔ خبر: 3045849 - یکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
نوازنده کردتبار سازهای کوبه ای بعد از انتشار آلبوم «پیدای ناپیدا» درصدد تهیه و تولید یک اثر موسیقایی ویژه با همراهی هنرمندان کردستان عراق و یک مجموعه سازی دیگر است. زکریا یوسفی نوازنده سازهای کوبه ای که آلبوم «پیدای ناپیدا» به تازگی از وی منتشر شده است درباره تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود به خبرنگار مهر گفت: تصمیم دارم با همکاری تعدادی از دوستان هنرمندم در منطقه کردستان عراق آلبومی را منتشر کنیم که این آلبوم بر اساس موسیقی «آرابسک» (سبک عربی – ترکی) است و ما تلاش کردیم با بهره گیری از تم های موسیقی شرقی آن را تبدیل به آلبومی کنیم که تصور می کنم برای مخاطبان موسیقی شرقی اثر تازه و جالب توجهی باشد. از سوی دیگر آلبومی از مجموعه سازی بی کلام با همراهی سازهای کوبه ای و نی را که با نوازندگی خودم و پاشا هنجنی صورت گرفته مراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و درصدد هستیم که در یک فرصت مناسب این آلبوم را که بر اساس موسیقی اصیل ایرانی تدوین شده منتشر کنیم. وی ادامه داد: اثر دیگری که برای انتشار آماده کردم یک آلبوم به زبان کردی است که بنده به عنوان خواننده در آن حضور دارم و ترکیبی از سازهای مضرابی از جمله گیتار، شورانگیزباس، سازهای کوبه ای، سه تار و نی عثمانی است که کار متفاوتی در حوزه آثار موسیقایی با زبان کردی است و من تلاش کردم ضمن تعصبی که به ارائه یک موسیقی سازی با کیفیت دارم کاری را در حوزه آثار با کلام کردی ارائه کنم که تفاوت هایی با آنچه تاکنون در بازار موسیقی منتشر شده، داشته باشد. از سوی دیگر در تلاشم اگر امکانات زمانی و مکانی این فرصت را به ما بدهد کنسرت هایی را برای آلبوم «پیدای ناپیدا» برگزار کنیم که اگر با دوستان نوازنده هماهنگی های لازم را انجام دادیم قطعا پیرامون این موضوع نیز اطلاع رسانی خواهم کرد. این نوازنده سازهای کوبه ای درباره آلبوم «پیدای ناپیدا» گفت: موسیقی که من در این آلبوم با همکاری دوستان نوازنده ام از جمله شروین مهاجر، پاشا هنجنی، پویا سرایی، مسعود همایونی، نوید مثمر، بابک غسالی، نیاز محمد (نوازنده عراقی)، میلاد محمدی و هومن مهدویان به مخاطبان ارائه دادیم موسیقی اکسپریمنتال یا همان موسیقی تجربی است که با در نظر گرفتن جذابیت های ملودیک موسیقی منطقه آناتولی انتخاب و به مخاطبان ارائه شده است. ما در این اثر کوشش کردیم در هر قطعه فضا را طوری طراحی کنیم که همراه سازهای کوبه ای یک ساز دیکر با رنگ آمیزی ملودیک حضور داشته باشد. یوسفی با بیان اینکه این اثر به لحاظ دستگاهی در مایه شور و دشتی قرار دارد، بیان کرد: تمام موسیقی ارائه شده در این آلبوم موسیقی شرقی به ویژه منطقه آناتولی است که سال ها قبل در جغرافیای ایران وجود داشت و می توان گفت تنها اختلاف موسیقایی آن با موسيقى اصيل ايرانى در نوع گليساندوها، ويبره ها، نوع آرشه كشى ها، گرفتن بمل و كُرن هاست که شاید در نوع نوازندگی نیز تفاوت هایی داشته باشد اما فضایی است که ضمن توجه به یک فضای تجربی کوشش کرده موسیقی متفاوتی را ارائه دهد. وی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از روند فزاینده تولید آثار کلام محور در ایران تصریح کرد: متاسفانه یکی از کشورهایی که کمترین بها را به موسیقی سازی می دهد ایران است در حالیکه در بیشتر کشورها به ویژه کشورهای غربی در همه گونه ها، موسیقی سازی نقش بسیار ویژه ای دارد و اغلب مخاطبان و تولیدکنندگان آثار موسیقایی می دانند تا سازی وجود نداشته باشد موسیقی تصنیف و کلام جلوه زیبایی نخواهد داشت. متاسفانه هم اکنون فضا به سمتی پیش رفته که بسیاری از مخاطبانی که برای تماشای یک اجرای زنده و شنیدن یک آلبوم اقدام می کنند هنوز سازهای ملی و سازهای غربی را نمی شناسند چه برسد به اینکه بدانند رنگ ساز چیست. این هنرمند عرصه موسیقی در پایان گفت: چون مخاطب در اغلب آثار موسیقایی کشورمان با کلام، شعر و خواننده ارتباط بیشتری گرفته بنابراین آهنگسازی و موسیقی سازی آنچنان جایگاهی در ذهن او پیدا نمی کند در حالیکه چنین رویه ای اصلا درست نیست چرا که در همه کشورهای صاحب موسیقی به همان اندازه كه به موسيقى با كلام توجه مي كنند به موسيقى سازى نيز اهميت مي دهند و می دانند همان اندازه یک خواننده برای یک اثر موسیقایی تلاش می کند این نوازندگان هستند که نقش اصلی را به عهده دارند. موضوعی که در کشور ما به آن چندان توجهی نمی شود و همواره خوانندگان هستند که در راس هرم توجه و اطلاع رسانی آثار موسیقایی قرار دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]