واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جریانشناسی هنر انقلاب/۲
افت و خیزهای هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی
یک از جامعهشناسان هنر با اشاره به افتوخیزهای هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جامعه به جای توجه به محتوای هنر، به ظاهر آن اکتفا کرد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، اعظم راودراد جامعهشناس هنر در میزگرد جریانشناسی انقلاب که امروز در خبرگزاری فارس برگزار شد، با بیان اینکه از منظر جامعهشناسی، هنر و جامعه رابطه تنگاتنگی دارند و نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد، گفت: ریشه هنر در جامعه است. وقتی به هنر انقلابی اشاره میکنیم، یعنی هنری که در شرایط انقلاب به منصه ظهور میرسد. *لزوم هدایت هنر انقلابی وی با اشاره به اینکه ما دو مرحله در زمینههای فرهنگی داریم، افزود: یکی مرحله پیش از انقلاب است که افراد برای رسیدن به اهداف تلاش میکنند و مرحله دیگر پس از انقلاب است که افراد سعی میکنند از نظر فرهنگی، هنری هم اهداف خود را رشد دهند و روح و هنر انقلاب را رقم بزنند. راودراد با بیان اینکه هنرمندان انقلابی به جسم و ماده روح میدهند، خاطرنشان کرد: هر جامعهای که در آن انقلابی صورت گیرد، ممکن است با هنر انقلاب نیز مواجه شود، اما باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب آن را هدایت و مدیریت کند. *افت و خیزهای هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی وی با اشاره به اینکه موسیقی پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کاستیهایی مواجه شد، گفت: زمانی که انقلاب رخ داد، انواع هنرها وجود داشت، اما برخی دچار فترت شد که یکی از آنها موسیقی بود که بعد از دورهای حذف شد و دیگری تئاتر بود که با تغییرات شگرفی مواجه بود. نقاشی هم به سمت نقاشی انقلابی سوق یافت، پس از آن نیز نقاشی انقلابی با نقاشی ایثار و شهادت همراه شد. راودراد با بیان اینکه افرادی که در زمینه نقاشی انقلابی و دفاع مقدس کار کرده بودند، در این فضا با هنر آشنا شدند، تصریح کرد: آنها هنر جدیدی شکل دادند که تفاوتهای بسیاری با هنر قبل از آن داشت. ما وقتی از جنگ فارغ شدیم، تصور بر این بود که باید به هنر جهت دهیم و از آن حمایت کرده و درنهایت هنر را مهندسی کنیم، اما با عدم توجه به هنرمندانی که با احساس کار میکنند، مواجه شدیم که این یکی از مهمترین آسیبهای هنر پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود. *جامعه به جای توجه به محتوای هنر به ظاهر آن اکتفا کرد وی با اشاره به اینکه نگاه ما به هنر تا دهه 70 نگاه ضروری نبود، گفت: ما به دلیل اینکه هنرمندان توجه ما را جلب کردند، به سمت هنر گرایش پیدا کردیم. تکلیف هنر تا پیش از این برای جامعه انقلابی ما مشخص نبود، اما پس از مدتی مردم متوجه شدند که هنر امری ضروری است و باید مورد توجه قرار گیرد. راودراد با بیان اینکه جامعه بهجای توجه به محتوای هنر تنها بهصورت و ظاهر آن پرداخت، افزود: اشکال مهمی که در آن زمان رخ داد، این بود که جامعه تنها به ظاهر و صورت هنر توجه کرد، در حالیکه آنچه مورد نیاز مردم بود، اهمیت دادن به محتوای هنر به نظر میرسید اما متأسفانه در این زمینه با کاستیهایی روبرو شدیم که امیدواریم هم اکنون با حمایت مسئولان بتوانیم ضعفهای گذشته را برطرف سازیم.
94/11/20 - 18:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]