واضح آرشیو وب فارسی:هشت صبح: آیت الله حائری شیرازی گفت: خدا برای هرچیزی حدی تعیین کرده است و نباید از این حدود تخطی کرد. در رقابت اسلامی باید حدود الهی حفظ شود و این حدود الهی انبساط وانقباض داده نشود و با آن بازی نشود.خبرگزاری مهر: آسیب شناسی رقابت های سیاسی و انتخاباتی در ایران طی سال های گذشته نشان می دهد که این رقابت های انتخاباتی با شاخص های مطلوب فاصله زیادی دارد. رعایت قواعد فعالیت دموکراتیک و پایبندی به قوانین انتخاباتی، یکی از شاخص هایی است که بسیار مورد بی توجهی قرار می گیرد. بداخلاقی، شایعه افکنی، تهمت زدن، ترور شخصیت و مسائلی از این دست نیز از این جمله است که بسیار به آن دامن زده می شود. رهبر معظم انقلاب چندی پیش در دیدار دست اندرکاران برگزاری انتخابات با اشاره به الزامات رقابت سالم سیاسی مواردی از قبیل «حضور همگانی و پرنشاط مردم در انتخابات»، «حضور همراه با بصیرت و با فکرِ مردم و انتخاب افراد صالح»، «تمکین همه دستگاه های دست اندرکار انتخابات به قانون و رعایت مُرّ قانون»، «اهانت نکردن به نهادهای قانونی»، «مشوش نکردن اذهان عمومی»، «اهانت نکردن نامزدهای انتخاباتی به یکدیگر و حتی پرهیز از غیبت»، «ندادنِ وعده های غیرعملی و غیرقانونی»، و «برخورد صادقانه با مردم» از جمله معیارها و آداب لازم برای یک رقابت سالم انتخاباتی برشمردند. در این بین برای تبیین برخی از این موضوعات از قبیل هجمه به شورای نگهبان و موضوع نظارت استصوابی و همچنین آسیب ها و چالش های رقابت سیاسی سالم به سراغ آیت الله محی الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز رفتیم تا نظر ایشان را در این خصوص جویا شویم؛ در رقابت های سیاسی باید حدود الهی حفظ شود در ابتدای این گفتگو آیت الله حائری شیرازی با انتقاد از برچسب زنی گروه های مختلف به یکدیگر در بستر رقابت های سیاسی گفت: وقتی دو گروه با هم رقابت و بحث می کنند به یکدیگر لقب هایی می دهند که طرف مقابل را در ذهن ها تحقیر و کوچک کنند. مثلا وقتی می خواهند به اصول گراها برچسب بچسبانند به آنها محافظه کار می گویند. در مقابل اصول گرایان نیز به اصلاح طلبان مثلا چپ یا تجدیدنظر طلب می گویند. قرآن می فرماید: «وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ»، یعنی به هم لقب ندهید. این یک نوع بداخلاقی است که انسان یک اسم زیبا برای خود و اسم زشتی برای دیگری بگذارد که این ریشه در نفسانیت و خودخواهی دارد. آیت الله حائری گفت: در رقابت اسلامی باید حدود الهی حفظ شود و این حدود الهی انبساط و انقباض داده نشود و با آن بازی نشود. یعنی حدود برایمان استخوانی باشد، لاستیکی و ماهیچه ای نباشد که بتوانیم آنرا منقبض و منبسط کنیم. طوری رقابت کنید که ایمان در دلتان از بین نرود. «تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَعْتَدُوهَا» یعنی از حدود الهی تجاوز نکنید. پس اگر بخواهد رقابت سیاسی، اسلامی باشد باید با حفظ حدود الهی باشد. باید نسبت به کفار شدید و نسبت به خودی ها مهربان بود وی افزود: مسئله دیگر این است که رقابت سیاسی باید بر اساس «أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» باشد. در اینجا شدید به معنی صلب است یعنی فرد نسبت به کافر غیر قابل نفوذ باشد. اما نسبت به خودی ها دل رحیم و با محبت و مهربان باشد. اگر کسی امروز أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ نباشد فردا رُحَماءُ بَینَهُم را از دست می دهد و بالعکس. یعنی هر دوی اینها ارکانی از کمال هستند و نمی شود یکی را قبول کرد و دیگری را رد نمود. رقابت های ما باید توام با رفاقت باشد نه توام با عداوت این عالم دینی در مورد اهمیت گفتگو در بستر رقابت های سیاسی گفت: رقابت های ما باید توام با رفاقت باشد نه توام با عداوت. شما به کسی انتقاد می کنید اما دوست او هستید. می توانید با هم صحبت کنید یا شما او را قانع می کنید یا او شما را. اما دیده می شود به خاطر ترسِ دست کشیدن از اصول با هم حرف نمی زنند که این اشتباه است چرا که وقتی با هم حرف بزنند مردم احساس می کنند آنها خیلی با هم تفاوتی ندارند و این دوری از یکدیگر موجب بدبینی می شود. طرفین باید یک مراوده ای با هم داشته باشند که نتیجه این مراوده این باشد که هیچ کس از اصول خود عدول نکند اما در عین حال که بر اصول خود پا فشاری می کنند رُحَماءُ بَینَهُم نیز باشند. وی ضمن توصیه به رعایت اخلاق رقابت تصریح کرد: باید اخلاق رقابت را به نیروهای خود آموزش دهیم که وقتی بخواهند چیزی را رد یا قبول کنند بر اساس یک مبنا این کار را انجام دهند. اینکه تا وقتی فردی روی کار است به او فرشته گفته شود و پس از آنکه از کار کنار رفت به او دیو گفته شود، درست نیست، در حالی که نه دیو است و نه فرشته. در مبانی غربی قدرت و زور اصالت دارد این عضو مجلس خبرگان رهبری درباره رابطه بین اخلاق و سیاست و مقایسه آن در مبانی غربی و اسلامی گفت: قرآن به «وَالْحَافِظُونَ لِحُدُودِ اللّهِ» بشارت می دهد. هرچیزی حدی دارد. دوستی و دشمنی حدی دارد. خدا برای هرچیزی حدی تعیین کرده است و نباید از این حدود تخطی کرد. اما در مبانی غربی حلال و حرام واسع است و بر مبنای قدرت و زور تعریف می شود چون در آنجا قدرت اصالت دارد. وی تصریح کرد: روایت داریم در آخرالزمان نگه داشتن آتش در دست آسان تر از نگه داشتن ایمان در دل است. باید به گونه ای رقابت کرد که ایمان در دل از بین نرود و این سخت است. غرب کاری به دین ندارد اما ما می گوییم اگر یک قانون را زیر پا بگذاریم خود نیز ضایع می شویم. اعضای شورای نگهبان مغرض به تمامیت خواهی نیستند آیت الله حائری شیرازی در ادامه در مورد نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و نقش آن در رقابت سالم سیاسی گفت: اعضای شورای نگهبان خیلی خالصاً و مخلصاً عمل می کنند. اما ممکن است اشتباهاتی نیز در سطح خرد صورت گیرد.وگرنه همه نیات خوبی دارند ولی در موضع اثبات باید توجه بیشتری داشته باشند. وی ادامه داد: یک وقت گفته می شود بدبودن فردی برای رد صلاحیت او احراز نشده است. اما عدم احراز بدبودن فردی برای اینکه تایید صلاحیت شود، کافی نیست. لذا مناسب بودن فرد باید احراز شود یعنی من باید بدانم این فرد، آدم درستی است. شورایی کردن رهبری شدنی نیست این عالم دینی در پایان این گفتگو در واکنش به طرح مسئله شورایی شدن رهبری که در سال های اخیر دوباره مطرح شده است گفت: دو نوع شورا داریم که تقویت کننده و یا تضعیف کننده است. شورای تقویت کننده به این صورت است که افراد از همه امکانات خود استفاده می کنند تا رهبری را کمک کنند به شرطی که رهبری جایگاه خود را داشته باشد و این شورا فقط مشورت دهنده باشد. ولی اینکه بخواهیم بجای رهبری واحد از شورای رهبری استفاده کنیم، شدنی نیست چراکه رهبری باید لحظه به لحظه بتواند مدیریت کند. وقتی رهبر واحد وجود نداشته باشد قدرت تصمیم گیری کم می شود. به همین دلیل وقتی که قوه قضائیه شورایی بود، دیدند اداره نمی شود، لذا اختیارات آن شورا را به رئیس هیئت دادند. لذا الان دیگر شورای عالی قضایی وجود ندارد.
سه شنبه ، ۲۰بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هشت صبح]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]