تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809691332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

۳ اشتباه تاریخی «هنر و تجربه»/جشنواره ۳۴ فجر قربانی یک اولویت ناسنجی


واضح آرشیو وب فارسی:سراج24: هر چند حمایت تمام قد دولت از «هنر و تجربه» آن را تاحدی سرپا نگه داشته است اما این گروه مصداق اولویت ناسنجی دولت در انتخاب مسائل پیش روی سینمای ایران تلقی می شود. گروهی که عایدی آن از جایی به بعد رنگ خیانت در حق سینمای ایران هم گرفته است.به گزارش سراج24 ، برنامه ریزی جدید جشنواره سی و چهارم فیلم فجر برای اکران فیلم ها و برگزاری نشست عوامل سازنده آن ها صبح فردای روز اکران، اتفاقی بود که از روز اول به یک حاشیه جدی برای جشنواره تبدیل شد. حاشیه ای که فرم برگزاری جشنواره در تمام این سال ها را به هم ریخت و آنارشی به وجود آمده به شدت از هدف و توجیه مسئولان برگزار کننده جشنواره برای ایجاد یک «تحول» دور بود. از ابتدا هم مشخص بود که تلاش برای دست یافتن به «تحول» واقعی به چیزی فراتر از جابجایی چند پارت زمانی و تغییر شکلی جدول زمانبندی نیاز دارد و سرمایه گذاری بر «محتوا» می تواند به نتایج بهتری منجر شود. ساعات پربازدید و بهترین زمان های اکران به فیلم های هنر و تجربه اختصاص پیدا کرد. فیلم هایی که به دلیل مخاطبان خاص و محدود خود دلیلی برای انتقاد انبوه دیگر مخاطبان از تعویق اکران فیلم های اصلی تا نیمه شب شد. ستاد جشنواره از این تصمیم خود عقب نشینی نکرد و تنها توجیه آنان برای اصرار بر این تصمیم پرحاشیه، این شد که فیلم های هنر و تجربه اگر در زمان دیگری به نمایش در بیایند همین میزان مخاطب را هم نخواهند داشت. درباره گروه هنر و تجربه همیشه 2 گزاره جدی وجود داشته است: 1- این گروه حاشیه امنی برای سازندگان برخی آثار که با هیچ توجیهی نمی توان آن ها را سینما دانست فراهم می کند. 2- آثاری که اکران عمومی آنان دردسر ساز است و عدم اکران آنان هم از سوی گروهی دیگر بحران جدیدی ایجاد می کند، می تواند قرنطینه وار به گروه هنر و تجربه، تبعید شود. سیاستی که راضی شدگی و فروکاست تزاحمات را به همراه داشت و سوپاپ اطمینانی برای جلوگیری از انفجار دیگ جوشان درگیری ها در سینمای چند سال اخیر بود. اگر آثار آبروداری و البته معدودی مانند «ماهی و گربه» که حتماً در اکران عمومی موفقیت بیشتری از هنر و تجربه می توانستند داشته باشند، از این گروه گرفته شود، عملاً این گروه تأسیس شده بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم تا به حال خاصیت چندانی نداشته است. با توجه به آثار بعضاً بی خاصیت و عجیب و غریبی که در این گروه سینمایی به نمایش در می آید، می توان گفت که ذیل این سیاست در ظاهر حمایتی، چهار اشتباه بزرگ سینمای ایران در حال شکل گرفتن است: 1- دولت از جریان حداقلی و کم شماری حمایت با دوز بالا می کند و سوبسید جدی برای جایی در نظر گرفته است که سوق دادن سینما به سمت سبک و فرم های بی خاصیت آن نتیجه ای جز دری وری سازی -تلقی عموم از این گونه سینمایی- در سینما ندارد. این مسیر عایدی ای هم جز هدردهی سرمایه زمانی، مالی، اعتباری و ... ندارد. این یک اشتباه بزرگ درسینمای ایران است. نتیجه چنین سیاستی چیزی جز از دست رفتن و کم کارکرد و کم بنیه کردن توان سینمای ایران نیست و هرز دادن توان آن پای بی مسألگی ها نیست. 2- اشتباه دوم برای فیلمسازانی است که دولتمردان تمام تلاش خود را می کنند تا آنان را راضی کنند تا برای این گونه از سینما اثر بسازند یا آنان را به این سمت سوق می دهند یا مجابشان می کنند که آثارشان را در این گروه اکران کنند تا برند «هنر و تجربه» قدری اعتبار یابد و این سیاست بیشتر از این بر زمین مانده و بی رمق تلقی نشود.از طرف دیگر نگه داشتن و قرنطینه برخی خالقان این آثار در فضای ذهن زده، انتزاعی، متوهمانه و دور از اجتماع و واقعیات، با استقبال از خلق این آثار و اکران در گروه هنر و تجربه، خیانت بزرگتری است که برای خود فیلمساز اتفاق می افتد. این خیانت منجر به این می شود که این دست از هنرمندان برای همیشه در یک فضای عجیب و محدود گرفتار شوند و تراز اثرگذاری و هنرورزی آنان برای ایجاد تحول به حداقل یا حتی پشیزی نزول یابد.به ویژه آنکه تجربه نشان داده است که این قبیل فیلمسازان معمولا مستعد و مجهز به فن و دانش سینمایی هستند و نگه داشتن آنها در دایره محدود هنر و تجربه چیزی جز محدود کردن سبد نه چندان بزرگ سرمایه و استعداد نیروی جوان ایرانی نیست. 3- آخرین رده این اشتباه می تواند با نگاه به جامعه مخاطبان ارزیابی شود. مخاطبانی که خواهان آثاری درخور و قابل توجه هستند، گرفتار برخی محصولات انفرادی می شوند و سرمایه آنان خرج تصمیمی می شود که هیچ خاصیتی در پیش برندگی سینمای کشور آنان و ارتقای فضای فرهنگی و هنری ندارد. حق مخاطب در این گونه سینمایی آنطور که باید به رسمیت شناخته نمی شود و برای راضی نگه داشتن حداقلی انگشت شمار، بخش نامتناسب و اندازه گیری ناشده ای از سرمایه های ملی از عموم دریغ و خرج اقلیت می شود. نمونه این بی توجهی در خرج نا متوازن سرمایه ها را می توان در فجر سی و چهارم دید. بهترین زمان های اکران متعلق به آثاری با مخاطبان حداقلی اختصاص یافته و آنانی که به تماشای این آثار می نشینند، عموماً هم بعد از خروج از سالن ها از اتلاف وقت خود ناراضی اند. سیاست ایجاد گروه هنر و تجربه به مدد سوبسیدهای ویژه دایه ای به نام «دولت» همین قدر دوام آورده است و اگر نبود این حمایت ها و ایجاد اطمینان خاطر و قوت قلب در برابر هدر دادن سرمایه ها، شاید سازندگان آثار همت بالاتری می کردند و به هر آنچه می سازند عنوان سینما را اتلاق نمی کردند.  شاید اگر به اندازه گروه هنر و تجربه روی سینمای بین الملل و بروز جهانی سینمای ایران و خلق محصولات، موضوعات و سوژه های بین المللی در سینمای ایران سرمایه گذاری شده بود، نتایج به مراتب بزرگ تر و قابل توجه تری به دست می آمد. اینکه مسئولان بگویند ارتقای توان بین المللی سینمای ایران در تنافر با ایجاد گروهی به نام هنر و تجربه نیست، می تواند راه فرار و توجیه مرسومی باشد اما قطعاً در برابر اینکه هنر و تجربه می توانست اولویت دست چندم سینمای ایران باشد، این توجیه قابل قبول نخواهد بود. این قضیه درباره سینمای مستند هم قابل بررسی است. فضای کانالیزه، وزن کشی اولویت ها را مغایر با واقعیت کرد. شاید ریشه این اتفاق در همان فاصله نخبگان با توده جامعه قابل ارزیابی و تحلیل باشد. به هر حال جشنواره سی و چهارم فیلم فجر قبل از هر چیز، قربانی یک اولویت ناسنجی شد. به کانال تلگرامی ما بپیوندید https://telegram.me/joinchat/CZFBeDvqGN8ZqY3U3m7RqQ منبع : تسنیم


سه شنبه ، ۲۰بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سراج24]
[مشاهده در: www.seraj24.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن