تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه گرفتن در گرما، جهاد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820283099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اخلاق انتخاباتی/ وقتی هواداران یک کاندیدا به دروغ و تهمت متوسل می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:خاورستان: گاهی این بی اخلاقی ها و بی انصافی ها فراتر رفته و هواداران یک کاندیدا به دروغ و تهمت متوسل می شوند و حتی شخصیت نامزد رقیب را هم از این بی اخلاقی ها بی نصیب نمی گذارند.به گزارش خاورستان ، حسین اربابی: جمهوریت یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است که در جهت عینیت بخشیدن به آن، همه ساله انتخابات متعدد و مهمی برگزار می شود و در آن عالی ترین مقامات اجرایی و غیر اجرایی کشور توسط مردم به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم منصوب می شوند. انتخابات محلی است برای فعلیت بخشیدن به این مفهوم. به علت مشارکت مردم در آن با نزدیک شدن به فرآیند برگزاری انتخابات شور و نشاط زیادی دربین آنان بوجود می آید. در این میان رعایت اخلاق و ادب اسلامی در میان نامزدها و هواداران آنان شاید مهمترین نکته ای باشد که باید مورد توجه قرار گیرد. اما در واقعیت و در یک فضای رقابت سیاسی، بسیاری از نامزدها و طرفدارانشان در عمل خلاف آن را نشان می دهند. متاسفانه باید گفت، آنچه بیش از پیش رواج دارد، نفی دیگران در جهت اثبات خویش است. گاهی این بی اخلاقی ها و بی انصافی ها فراتر رفته و هواداران یک کاندیدا به دروغ و تهمت متوسل می شوند و حتی شخصیت نامزد رقیب را هم از این بی اخلاقی ها بی نصیب نمی گذارند. آنچه مبرهن است این است که این بی اخلاقی ها با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات بیشتر هم خواهد شد و معمولا نامزدهایی که دستشان در ارائه عملکرد خالی تر است، بیشتر به این بی اخلاقی ها روی می آورند. از این رو بر آن شدیم تا با بهره گیری از آموزه های قرآنی برخی از معیارها و ملاک های اخلاقی انتخابات را تبیین نماییم. به رفتارها دقت کنیم و نه شعارها بی شک مهم ترین کارکرد اخلاق را می بایست در عمل اجتماعی افراد و یا گروه های منتصب به آنها جستجو کرد، زیرا انسان با پرورش خود، می کوشد تا فضایلی را به دست آورده و رذایلی را از خود دور سازد که در رفتارهای اجتماعی بروز و ظهور می کند. از این رو اگر بخواهیم درباره انسان کامل و شخصیت سالم داوری کنیم باید به رفتارها و کردارهایش توجه کنیم و ایمان اشخاص و بینش افراد را براساس رفتارها و کردارهای آنان بسنجیم. در روایات و آموزه های اسلامی به ما آموخته اند که برای شناخت اشخاص می بایست به رفتارهای آنها توجه شود. بدان علت که از کوزه همان برون تراود که در اوست. بر همین مبنا بزرگان ما از شناخت انسان ها در هنگام سفر و یا هم نشینی در کنار سفره سخن به میان آورده اند. زیرا انسان در حالت عادی بازیگری تواناست و نقش بازی می کند و شخصیت واقعی خویش را نشان نمی دهد. اما در هنگام بروز بحران نمی تواند به اجرای نقش خویش پرداخته و باطبع چهره واقعی خویش را نشان می دهد. از این رو نامزدی که نمی تواند انتقاد ساده ای را تحمل کند و با عصبانیت به پرخاش و افترا دست می زند شایسته ورود به مجلس نیست. ایجابی سخن بگوید و نه سلبی متاسفانه آنچه امروز به امری فراگیر در میان نامزدها و هواداران آنها بدل گشته، بیان «آنچه دیگران ندارند» است. آنان بجای اعلان مواضع، عملکرد و برنامه های خود، تنها و تنها به نقد دیگران با چاشنی توهین می پردازند. در داستان حضرت یوسف (ع) می خوانیم که ایشان ضمن معرفی شخصیت خویش، از توانایی های علمی و جسمی خود می گوید و برنامه و راهکارهای خود را توضیح می دهد. مقام معظم رهبری پیرامون این موضوع در دیدار با مسئولان و کارکنان قوه قضائیه در سال 92 می فرمایند: «بدیهی است کسی که خود را به مردم عرضه می کند، اشکالات موجود را می بیند، به مردم هم می گوید، این ایرادی ندارد؛ اما در این زمینه نباید مطلق نگاه کرد و فکر کرد؛ نقاط مثبت هم باید گفته شود، نقاط منفی هم گفته شود» (05/04/1392) در پاره ای از موارد شخصیت ها به گونه ای سخن می گویند که تمامی افعال دیگران اشتباه بوده و فقط آنها صراط مستقیم را می دانند و در مسیر آن حرکت می کنند. این امر با گسترش فضای مجازی تبدیل به یک معضل اجتماعی نیز شده است که باید در اصلاح این رویه، همه متحد شویم. تهمت و افترا ممنوع اگر بخواهیم درباره ما درست قضاوت شود، خود نیز باید درباره دیگران درست قضاوت نماییم. بدین معنی که با نگاهی وسیع، تمام جوانب کار را در نظر گرفت و سپس عملی را به بوته نقد کشاند. در غیر این صورت عملی که به عنوان نقد انجام می دهیم در حقیقت چیزی جز اتهام زنی نیست که از نظر قرآن گناه و از نظر قانونی و فقهی جرم و از نظر اخلاقی رذیلت است . خداوند منان در آیه 211 سوره نساء می فرماید: «مَن یَکسِب خَطیئهً أو اثماً ثُمَّ یَرم بِهِ بَریئاً فَقَدِ احتَمَل بهتناً و اثماً مبینا» تنها املایی که غلط ندارد املای نانوشته است. لذا انسان هایی که در بیرون از میدان عمل قرار دارند نمی توانند مدعی شوند که بهتر از مسئولان کنونی عمل می کنند. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: « انتخابات باید سالم و رقابتی باشد، رقابت غیر از خصومت و تهمت زنیِ متقابل است؛ اینها را باید همه مواظب باشیم.» (دیدار با مردم قم _ 19/10/1390) حال اگر نامزدی باشد که به دروغ مطلبی را به فردی نسبت دهد، نمی تواند انسان مناسبی برای جلوس بر کرسی مجلس به عنوان نماینده باشد.


دوشنبه ، ۱۹بهمن۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خاورستان]
[مشاهده در: www.khavarestan.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن