تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820891883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‎دهد برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی محلی در کلاب‎صوفیان جیرفت + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‎دهد
برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی محلی در کلاب‎صوفیان جیرفت + تصاویر
جشنواره فرهنگی ورزشی بومی و محلی در روستای کلاب‎صوفیان شهرستان جیرفت برگزار شد.

خبرگزاری فارس: برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی محلی در کلاب‎صوفیان جیرفت + تصاویر



به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، این روزها که بسیاری از افراد غرق زندگی ماشینی غرق شده‌اند، تعداد زیادی که علاقه‌مند به آداب و سنت‎ها هستند با برگزاری جشنواره فرهنگی ورزشی بومی و محلی در روستای کلاب‎صوفیان فرصتی را فراهم آوردند تا روزی به یاد ماندنی را در دل نخلستان‎های بخش مرکزی تجربه کنند.

از نان داغ تا شلک محلی کلاب به مناسبت ایام‎الله دهه مبارک فجر جشنواره کاوان به میزبانی روستای کلاب صوفیان در بخش مرکزی جیرفت برگزار شد. دبیر جشنواره فرهنگی ورزشی بومی و محلی در حاشیه آن در گفت‎وگو با خبرنگار ورزشی فارس در جیرفت اظهار داشت: این جشنواره با هدف ترویج بیشتر فرهنگ بومی و محلی و ایجاد روحیه در بین آحاد جامعه به ویژه جامعه شهری برگزار شد.

حسین موسی‎باغی بیان داشت: در این جشنواره فرهنگی ورزشی که با همکاری فرمانداری و بخشداری مرکزی، اداره ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و هلال احمر جیرفت و شورای روستای کلاب برگزار شد، گوشه‎ای از آداب و رسوم و فرهنگ بومی منطقه به نمایش گذاشته شد.

وی با اشاره به استقبال خوب مردم از این مراسم تصریح کرد: زندگی‎های امروز شهری سبب شده است تا آداب و رسوم گذشتگان به نوعی کمرنگ و در معرض خطر نابودی قرار گیرد، اما برگزاری اینگونه جشنواره‎ها سبب نزدیکی مردم شهر و روستا و فراهم شدن زمینه برای گذراندن روزهایی شاد است.

دبیر این جشنواره افزود: بر همین اساس 140 نفر از بانوان و مردان روستا با فراهم کردن زیرساخت‎های این جشنواره زمینه‎ساز روزی شاد برای مهمانان شدند. موسی‎باغی عنوان کرد: مسابقات طناب‎کشی، الاغ‎سواری، پخت غذاهای محلی و نان‎های سنتی، بالا رفتن از درختان بلند نخل با پرند و اجرای موسیقی‎های محلی و نواحی جنوب استان کرمان از جمله برنامه‎های این جشنواره بودند. استقبال جوانان و نوجوانان از سنت‎ها برگزاری این جشنواره با استقبال خوب مردم روبه‎رو شده و مهمانانی را از شهرهای مختلف استان و استان‎های همجوار به این منطقه کشانده بود.

حضور جوانان و نوجوانان در این جشنواره نشان از علاقمندی قشر جوان به آداب و سنت‎های گذشتگان دارد که می‎طلبد، متولیان فرهنگی در زمینه برگزاری این‌گونه برنامه‎ها یک تقویم خاص را طی سال در نظر بگیرند.

بوی نان تیری و آش محلی احمد امیری یکی از مهمانان این جشنواره بود که به اتفاق اعضای خانواده و دوستان خود به روستای کلاب آمده بودند. وی اظهار داشت: از ابتدا که در این جشنواره حضور داریم، حس نشاط و شادابی پیدا کردیم، زیرا مشاهده سنت‎های قدیمی و بازی‎های محلی انسان را شاداب می‎کند.

مهدی بیاضی نیز از بوی نان تیری و مزه آش محلی در این جشنواره گفت و اظهار داشت: طعم غذاهای محلی بسیار خوب است و غذاهای سالمی که در اینجا پخته شده، طرفداران زیادی دارد. عفت ترابی که از کرمان برای شرکت در این جشنواره حضور یافته بود، از فرآورده‎های خرما مانند دوشاب و سهن یاد کرد و اظهار داشت: طعم خوشمزه این دو شیرینی محلی موجب شد، مقداری از آن را بخریم وبه عنوان سوغات همراه خود ببریم.

احمد گویل‎خانی نیز که از کرمانشاه به جیرفت سفر کرده بود، اظهار داشت: برای یک سفر خانوادگی و دیدار با دوستان به جیرفت آمدیم که در جریان برگزاری این جشنواره قرار گرفتیم و تا این لحظه روز خوبی را سپری کردیم.

برگزاری مسابقه پرندزنی و طناب‎کشی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان جیرفت نیز در حاشیه این مراسم از برگزاری مسابقات ورزشی روستایی و قوی‎ترین مردان روستا خبر داد و اظهار داشت: در این جشنواره مسابقات ورزشی طناب‎کشی با حضور پنج تیم از روستاهای مختلف بخش مرکزی برگزار و در پایان به تیم‎های برتر هدایایی اعطا شد. سلحشور سالاری افزود: مسابقه پرندزنی «بالا رفتن از درخت نخل با کمربندهای سنتی» نیز بین 21 نفر از مردان روستا برگزار شد که در پایان سه نفر برتر این مسابقات مشخص و با اهدای هدایایی از آن‎ها تجلیل شد.

------------------------------------ گزارش از علی سعیدی‎گراغانی ------------------------------------ انتهای پیام/ 80032/ی40

http://fna.ir/4Y00G





94/11/16 - 20:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن