محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843022536
مردم، غذا و تاریخ «بوندی» را به ایران کشاند
واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: «بسیار مایل بودم در ایران نمایشگاهی از آثارم برگزار کنم، چون از همکارانم درباره ی مردم خوب، غذای عالی، تاریخی فوق العاده با هزاران سال قدمت و طراحان گرافیک ایرانی شنیده بودم.» این ها جمله های «اشتفان بوندی» - هنرمند گرافیست سوییسی - است که برای برپایی نمایشگاه پوسترهایش به ایران سفر کرده است. او یکی از مطرح ترین گرافیست های معاصر است که پس از برپایی نمایشگاه های مختلف آثارش در کشورهای مختلف، این بار به همت دو استاد دانشگاه ایرانی، پوسترهایش را به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) آورده است. خبرنگاران سرویس هنرهای تجسمی ذاکرنیوز در یکی از روزهای سرد بهمن ماه 1394 با او درباره ی حضورش در ایران، نمایشگاه آثارش و هنر گرافیک به گفت وگو کردند. در ادامه نیز گفت وگویی با ایرج میرزاعلیخانی و لادن رضایی - هنرمندان گرافیست و برگزارکنندگان نمایشگاه آثار بوندی در ایران - انجام شد. شما چقدر با گرافیست های ایرانی آشنا هستید؟ ایران تنها کشور در خاورمیانه و نزدیک است که من با تعداد زیادی از گرافیست های خوبش که در دنیا برای طراحی گرافیک و شیوه های زیبای نوشتار خود به خوبی شناخته شده اند، آشنا هستم. چند سال پیش با مرتضی ممیز (مشهورترین طراح گرافیک ایرانی)، رضا عابدینی، قباد شیوا، ساعد مشکی، مجید عباسی و همچنین تعدادی از طراحان گرافیک جوان ایرانی ملاقات داشتم. چگونه شد که برای برگزاری نمایشگاه به ایران آمدید؟ درباره آثار این نمایشگاه توضیح دهید. من اغلب برای برگزاری نمایشگاه در کشورهای مختلف دعوت می شوم و این بار توسط لادن رضایی و ایرج میرزاعلیخانی برای برگزاری نمایشگاه در ایران دعوت شدم. از سویی، در این منطقه از دنیا به جز در «گالری هنر بی اوغلو» متعلق به شهرداری استانبول در ترکیه (هم زمان با اجلاس Grafist 15) نمایشگاهی نداشتم و بسیار مایل به انجام چنین کاری در ایران بودم، زیرا از همکارانم درباره ی مردم خوب، غذای عالی، تاریخی فوق العاده هزاران سال قدمت و طراحان گرافیک ایرانی شنیده بودم. از ابتدای فعالیتم تا به حال حدود 500 پوستر را طراحی کرده ام که ابتدا ابعادشان بسیار کوچک و سفید و سیاه بودند. البته این نمونه های آغازی، گاهی فقط برای من جذاب هستند و شاید برای نمایش عمومی مناسب نباشند، اما مطمئنا بخشی از مسیر پیشرفت من محسوب می شوند. اما در ایران من در حدود 50 یا 60 اثر از جدیدترین کارها و 10 اثر از کارهای قدیمی ام را که در دوسالانه های گوناگون شرکت کرده اند، به نمایش گذاشتم. هنر گرافیک در زندگی شما چه اثری داشته است؟ از زمانی که فقط یک پسربچه کوچک بودم، دوست داشتم طراح گرافیک شوم. البته در آن زمان نمی دانستم نام این شغل چیست. پدرم کارگر ساده راه آهن بود. برای نخستین بار در ایستگاه قطار، پوسترهای راه آهن سوییس را روی دیوار دیدم که امروز هم یکی از معروف ترین پوسترهای سوییس محسوب می شوند. آنجا بود که دلم خواست من هم روزی مانند آن تصویرهای بزرگ را بسازم و چنین شد که به یک طراح گرافیک تبدیل شدم. هیچ گاه در زندگیم شغل دیگری را آرزو نکرده ام. فکر می کنم گرافیک چیزی بیشتر از یک شغل و روش زندگی است. من هیچ وقت تعطیلی ندارم و آن را خسته کننده می دانم. همان گونه که می بینید در حال حاضر که اینجا هستم هم کار می کنم. گرچه کمی خسته ام، اما دیدن کشورهای دیگر، یافتن دوستان خوب و مواجهه با موقعیت های متفاوت، خود تعطیلات است و من را از تعطیلات به معنای عام، بی نیاز می کند. ایده پوسترها چگونه به ذهن شما می رسد؟ وقتی می خواهم پوستری را برای تئاتر یا اپرا طراحی کنم، ابتدا مهم است که درباره آن اطلاعاتی داشته باشم. من همیشه به ادبیات و اپرا علاقه داشته ام. قبل از طراحی پوستر تئاتر، متن آن را مطالعه یا درباره مفهوم آن با مردم صحبت می کنم. برای ایده یابی قدم به قدم عمل می کنم. آیا طراحی پوستر تئاتر زمینه اصلی فعالیت های شماست؟ طراحی پوستر تئاتر شاخه ی بزرگی از طراحی پوستر را دربرمی گیرد و همچنین شاخه ای است که من بیش از همه به آن علاقه دارم، زیرا می توانم جنبه های منفی را نیز در کار خود مطرح کنم. در حالی که در پوسترهای تبلیغاتی چنین کاری امکان پذیر نیست. در طراحی پوستر تئاتر دست من بازتر است و می توانم ایده ام را در میان امکانات بیشتری پیدا کنم، اما در تبلیغات همه چیز باید زیبا نشان داده شود و مثبت باشد؛ اما به هر حال، من برای صنایع، به طراحی پوستر تبلیغاتی می پردازم. طراحی گرافیک فرهنگی در کشور سوییس چیز زیادی را عاید طراح نمی کند و زندگی به این ترتیب امکان پذیر نیست. بنابراین مجبوریم با مشتری های صنعتی هم کار کنیم. لادن رضایی، اشتفان بوندی و ایرج میرزاعلیخانی حمایت دولت سوییس برای برگزاری نمایشگاه های شما در خارج از کشور چگونه است؟ حمایت از طرف دولت به شکل های متفاوتی است، حمایت از ما بیشتر توسط دانشگاه ها، موزه ها یا گالری ها انجام می شود. برگزاری نمایشگاه در ایران هم به این دلیل است که ما همکار هستیم، یکدیگر را می شناسیم و دوست داریم کارهای مان را در کشورهای یکدیگر به نمایش بگذاریم و در آنجا ورک شاپ برگزار کنیم. لادن رضایی: آقای بوندی فراموش کردند به این نکته اشاره کنند که هزینه سفر و اقامت و نیز انتقال آثار او به ایران، با همکاری و حمایت سفارت سوییس انجام شد. کار کردن با دانشجویان ایرانی برای شما چگونه بود؟ برای من همواره کار کردن با دانشجویان کشورهای مختلف جذاب بوده است. این فرصتی است تا دانشجویان ایرانی را با دانشجویان چینی، مکزیکی یا سوییسی مقایسه کنم و دیدن تفاوت های شان برای من لذت بخش است. ارتباط با یک فرهنگ بصری دیگر، من را به پرسش های زیادی در رابطه با آن فرهنگ وامی دارد. دوست دارم بیشتر متوجه شوم که آن فرهنگ ها تصمیم دارند چه چیزی را طراحی کنند و چه می خواهند. دانشجویان طراحی گرافیک ایرانی با استعداد هستند، بهتر است بگوییم شیوه ای که آن ها در طراحی به کار می برند و کاربرد جذاب و متنوع نوشتار توسط آن ها بسیار خوب است. دانشجویان ایرانی با من بسیار با قدرشناسی و دوستانه رفتار کردند. این بسیار مهم است که شغل خود را دوست داشته باشی تا بتوانی خوب انجامش بدهی. کمی درباره مکتب های کاری تان توضیح دهید. من در ابتدا با مکتب سوییس آشنا شدم و تایپوگرافی را آموختم. سپس با مکتب لهستان آشنا شدم که بسیار متفاوت با آن بود. پوسترهای سوییسی کمتر بیانگر بودند و پوسترهای لهستانی بیانگری بیشتری داشتند و من بسیار تحت تأثیر آن ها قرار گرفتم. در دوران کمونیسم بود که از ولادیمیر اشویرژی (گرافیست بنام لهستانی) پرسیدم، شما چرا تا این حد در کار خود آزاد و فارغ از محدودیت هستید. او پاسخ داد، دولت با ما خیلی کاری ندارد و به همین دلیل ما آزادی عمل داریم. این آزادی عمل به آن ها قدرت ویژه ای می داد. سفیر سوییس در ایران هنگام افتتاح نمایشگاه شما گفت «شاید اشتفان پوستر بعدی جشنواره فجر را طراحی کند» نظر شما در این باره چیست؟ دوست دارم پوستر بعدی جشنواره ی فجر را طراحی کنم. این موضوع قطعا عالی خواهد بود و هر طراح پوستری دوست دارد این کار را انجام دهد. آقای میرزاعلیخانی برنامه ی دعوت از اشتفان بوندی برای سفر به ایران از کجا آغاز شد؟ ماجرا برمی گردد به خیلی سال پیش، به آنجا که همراه با مرتضی ممیز شروع به فعالیت هایی در رابطه با کارهای پایه ای گرافیک ایران کردیم. مدتی بعد، ماجرا این گونه شکل گرفت که من و لادن رضایی به این فکر کردیم که گرافیک ایران با توجه به جایگاهی که دارد، می تواند قدم بهتری برای جهانی شدن بردارد. ما در مرزی هستیم که به ارتباط های بین المللی، تنگاتنگ و رودرو با طراحان بزرگی مانند «اشتفان بوندی» نیاز داریم. در هنرهای تجسمی دیدن آثار در کتاب ها، مجلات و کامپیوتر با دیدن آن ها از نزدیک خیلی فرق دارد. به دنبال فعالیت های مان با «مرتضی ممیز» و نیز مواردی را که من خودم حس کرده بودم، صحبت خیلی کوتاهی با آقای فرشید مثقالی داشتیم که او گفت، به لهستان می رود و از ما پرسید سوغاتی چه می خواهید؟ ما هم گفتیم پوسترهای لهستان را بیاورید. این جرقه باعث شد که داستانی شکل بگیرد. از سال 90 این ماجرا شروع شد و طبق یک برنامه ریزی هدایت و حساب شده تلاش کردیم مکاتب بزرگ هنر پوستر را به ایران وارد کنیم تا همه از نزدیک با آن آشنا شوند. قاعدتا ابتدا با مکتب لهستان که در دنیا سرآمد است، شروع کردیم. در ادامه می خواستم هنرمندان کشورهای دیگر را به ایران بیاورم که هم نمایشگاه آثارشان در اینجا برگزار شود و هم از نزدیک با شیوه آموزش، برخورد با دانشجویان و شیوه طراحی آن ها اشنا شویم. آقای «پیوتر کونتسه» اولین مهمان ما از لهستان بود و بعد، کشور دانمارک انتخاب شد، چون طراح بسیار بزرگی به نام «فین نوگا» دارد که به او لقب «آقای پوستر» را داده اند. بعد با پوسترهای مکتب سوییس در ایران آشنا شدیم به دنبال آن، آقای «لخ مایفسکی» رییس بینال ورشو که معتبرترین مسابقه در دنیاست، به اینجا آمد. همه ی این ها با دعوت لادن رضایی شکل گرفت که بزرگان این عرصه ارتباط خوبی با او دارند. اشتفان بوندی نیز فقط با یک دیالوگ بسیار ساده قبول کرد که به اینجا سفر کند. انگیزه و هدف شما برای دعوت از گرافیست های مطرح به ایران چه بوده است؟ اعتقاد دارم دریچه های مکاتب بزرگ و پوسترهای دنیا باید در ایران باز شود، از سویی ما حداکثر اندازه ای که از پوستر دیده ایم، 100 در 70 سانتی متر است و با پوسترهایی که حدود 120 در 80 سانتی متر هستند، آشنا نشده ایم. برای همین نیاز داریم از نزدیک و در یک جای واحد، پوسترهای روز لهستان را ببینیم و بدانیم چه اتفاقی می افتد یا این که ببینیم اشتفان بوندی چگونه کار می کند. شیوه بوندی نیز از تایپوگرافی تا نقاشی و عکاسی را شامل می شود. من و لادن رضایی دو هدف را برای خود تعریف کرده ایم که ابتدا این پوسترها را به عنوان مکتب و سپس به صورت فردی به ایران بیاوریم و معرفی کنیم، تا افرادی که به تدریس در دانشگاه ها علاقه مند هستند، از نزدیک ببیند که افرادی مانند بوندی چگونه با شاگردان خود برخورد و آن ها را هدایت می کند و چگونه دیالوگ برقرار می کنند، زیرا هرکدام از مهمانان ما، سلیقه شخصی و شیوه خود را دارند و لازم است همه ی آن ها را از نزدیک ببینم. من حتی اگر بهترین هم باشم، در محدوده کشور خودم استاد هستم و باید آثار دیگران را از نزدیک ببینم و با آن ها ارتباط برقرار کنم. استقبال از این برنامه ها و نمایش آثار تا کنون چگونه بوده است؟ هر برنامه ای که می گذاریم نسبت به برنامه قبلی، با استقبال بیشتری روبه رو می شود، اما من هنوز هم جای اساتید دانشگاه ها و دانشجویان را در این نمایشگاه ها خالی می بینم و انتظار دارم وقتی دانشگاه تهران متوجه می شود چنین برنامه ای برپا شده، با اتوبوس دانشجویان گرافیک خود را به محل نمایشگاه بیاورد. اینجا هر 20 روزی که نمایشگاهی برگزار می شود، باید مملو از دانشجویان و اساتید باشد. چرا در مناسبت های خاصی مثل روز بزرگداشت «مرتضی ممیز» از این گونه هنرمندان دعوت نمی کنید؟ هماهنگی و دعوت از این هنرمندان، کار راحتی نیست و زمان مشخصی ندارد. به علت این که من از بوندی دعوت کردم، این را نمی گویم؛ اما افرادی مانند او در حوزه کاری شان، بسیار خاصی هستند و در دنیا، یک نفر از آن ها وجود دارد. در حال حاضر او باید به چین می رفت و در آنجا تدریس می کرد، اما چون چندبار سفرش به ایران به دلایل مختلفی به تعویق افتاده بود، به اینجا آمد. آقای «لخ مایفسکی» هم قرار بود به ایران بیاید، اما کشور چک، همزمان با روز سفرش به ایران، برای دادن «نشان افتخار هنر» از او دعوت کرد. مایفسکی از من خواست تا سفرش به تعویق بیفتد، چون این خواسته نابجایی بود که از او بخواهم دریافت نشان افتخار را رها و همان روز به ایران سفر کند. ما باید به حضور چنین کسانی در ایران افتخار کنیم و به زمان حضور آن ها توجه نداشته باشیم. البته اگر در زمان های خاصی مانند سالگرد تأسیس انجمن گرافیک از آن ها دعوت کنیم، بهتر است اما من و خانم رضایی به تنهایی این کار را انجام می دهیم و به همین دلیل، با دست اندازهای زیادی رو به رو هستیم و متأسفانه هیچ حمایتی هم از ما نمی شود، البته من برای حمایت شدن، این کارها را انجام نمی دهم. از سوی دیگر، این وظیفه دانشگاه تهران یا هر دانشگاه دیگری است که دانشجویان را برای دیدن این رویدادها بیاورد. ما اتفاق گرافیکی از این بزرگ تر در چهار سال اخیر نداشته ایم و من ناراحت می شوم از این که دانشجویان ایرانی مانند مسؤولان دانشگاه ها، هیچ انگیزه و هیجانی برای این رویداد ندارند. خانم رضایی شما در این باره چه نظری دارید؟ من در تأیید صحبت های آقای میرزاعلیخانی، گلایه ای از همکارانم و مسؤولان دانشگاه دارم که با خونسردی با چنین رخداد هایی برخورد می کنند، کاش دانشجویان و از آن ها بالاتر، استادهای شان در این گونه ورک شاپ ها و نمایشگاه شرکت می کردند. من سابقه تدریس دارم و می دانم دانشجویان با چه کمبودهای آموزشی ای روبه رو هستند، اینجا به منزله یک کلاس درس عالی برای آن ها بود که با بهترین شیوه های تدریس آشنا شوند. به گزارش ذاکرنیوز، نمایشگاه آثار اشتفان بوندی - طراح و گرافیست مطرح سوییسی - تا 20 بهمن ماه در موزه ی امام علی (ع) به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از میرداماد، روبه روی بزرگراه نیایش، بلوار اسفندیار، پلاک 35 برپا خواهد بود. گفت وگو از خبرنگاران ذاکرنیوز: سمیرا زالپور و نسترن جماعت انتهای پیام
چهارشنبه ، ۱۴بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[مشاهده در: www.zakernews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]
صفحات پیشنهادی
روابط امروز ایران و روسیه در تاریخ تعاملات دوجانبه دوکشور بی سابقه است
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه ۱۴ بهمن ماه با اوشاکوف دستیار ارشد رئیس جمهور روسیه دیدار و در خصوص مهمترین موضوعات مرتبط با همکاری های دو جانبه و منطقه ای و راهکارهای توسعه و گسترش تعاملات بحتاریخ پرماجرای قوانین چک در ایران
شفا آنلاین اجتماعی بیمه و بانک سابقه تدوین مقررات مربوط به چک به مواد 310 به بعد قانون تجارت مصوب 1311 بر می گردد از همان زمان استفاده از این سند تجارتی گاه شکل متقلبانه به خود گرفت زیرا صادر کننده با علم به فقدان موجودی یا کسر آن اقدام به صدور چک می کرد و این فعل از مصادیق کلیک بزنگاه تاریخی و ناب برای معرفی ایران به دنیا
گروه ورزشی علت – کمتر از ۲۰۰ روز به رقابت های المپیک ۲۰۱۶ برزیل در شهر ریو باقی مانده فرصتی که البته در نگاهی حرفه ای بسیار کوتاه است و اتفاقا با همین نگاه حرفه ای بسیار طلایی و حساس و ارزشمند تکلیف کاروان المپیک ایران روشن است تکلیف کاروان ورزشی هر کشوری روشن است سربازانی راتاریخچه «دور زدن» در ایران
سهشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - طنز روز فرزین پورمحبی بهمناسبت دور نزدن تحریم و تقدیم به دولت تدبیر و امید بی شک ایران عزیزمان را میتوان سرزمین دورزدنها نامید معمولا یک روز بعد از ورود فناوریهای نوین بروشور دور زدنشان به سه زبان زنده در کشورمردم ایران 35 درصد اضافه غذا می خورند
سرویس شهرستانها معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت 35درصد غذایی که مردم ایران می خورند اضافی است که موجب افزایش ابتلا به چاقی دیابت فشارخون و دیگر بیماری ها می شود دکتر رضا ملک زاده در دومین روز همایش رؤسای دانشگاه ها و معاونان پژوهشی دانشگاه های علایرانیان 35 درصد غذای اضافه می خورند
ایرانیان 35 درصد غذای اضافه می خورند معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت 35 درصد غذایی که مردم ایران می خورند اضافی است که موجب افزایش ابتلا به چاقی دیابت فشارخون و دیگر بیماری ها شده است خبرآنلاین معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پروستای تاریخی در محاصره فاضلاب/ اقتدار ایران در آبهای فرامنطقه ای
استان ها- روستای توریستی بنی کند در محاصره فاضلاب شهر سهند اقتدار ایران در آبهای منطقه ای و فرامنطقه ای وضعیت نامناسب بخش زنان بیمارستان مطهری ارومیه و عناوین بسته خبری امروز است ذاکرنیوز - گروه استان ها هر روز صدها خبر و گزارش در صفحات استانی ذاکرنیوز منتشر می شود که شایاستاندار کردستان: موضوع هستهای ایران، پیچیدهترین پرونده دیپلماسی تاریخ بود/ دستاورد مذاکرات هستهای متعلق به
استاندار کردستان موضوع هستهای ایران پیچیدهترین پرونده دیپلماسی تاریخ بود دستاورد مذاکرات هستهای متعلق به کل مردم و نظام استاستاندار کردستان با اشاره اینکه دستاوردهای مذاکرات هستهای را باید متعلق به کل مردم و نظام بدانیم تصریح کرد عملکرد تیم مذاکرهکننده حرفهای بود و ما ب۶۰درصد غذای مردم ایران وارداتی است
ابراهیم رزاقی اقتصاددان با هشدار به آسیب پذیری غذایی مردم ایران از واردات معتقد است که برنامه های توسعه با مدل غربی بدتر از حمله مغول بر سر روستاهای ایران آورده است به گزارش مرآت نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد ایران در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران35درصد غذایی که مردم ایران می خورند، اضافی است
بندرعباس-ایرنا-معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت 35درصد غذایی که مردم ایران می خورند اضافی است که موجب افزایش ابتلا به چاقی دیابت فشارخون و دیگر بیماری ها شده است به گزارش ایرنا دکتر رضا ملک زاده جمعه در دومین روز همایش روسای دانشگاه ها و معاونان پژو-
گوناگون
پربازدیدترینها