واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: کتاب «نقش عشق در تکامل وجودی انسان: از دیدگاه احمد غزالی و ملاصدرا» اثر پژوهشی صغری صالحی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمدبیدهندی منتشر شد.به گزارش خبرگزاری مهر ، کتاب «نقش عشق در تکامل وجودی انسان از دیدگاه احمد غزالی و ملاصدرا» اثر پژوهشی صغری صالحی، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و محمدبیدهندی از سوی انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شد. امروزه عشق های مجازی و نه عشق حقیقی مدعیان بسیار دارد و به دغدغه فکری جوانان بدل شده است. کتاب حاضر، پژوهشی است که در آن نویسندگان تلاش داشته اند با بررسی و مقایسه ماهیت عشق از دیدگاه دو اندیشمند برجسته «احمد غزالی» و «ملاصدرا» به روش تحلیلی- توصیفی و پی جویی مباحثی چون موضوع شناسی عشق، آثار و فواید عشق، ارتباط عشق مجازی و عشق حقیقی و ... فرا راه علاقه مندان بیفروزند تا در پرتو نورش مسیر کمال جویی را بهتر به نظاره بنشینند. مؤلفان بیان می دارند که عشق گوهر ناسفته ای است که گشودن راز آن ما را در بهره گیری از زلال دریای بیکرانش در مسیر تکامل وجودی یاری خواهد رساند. در بخشی از این اثر پژوهشب آمده است: عشق به عنوان یک موهبت الهی در نهاد همه موجودات عالم به ودیعه نهاده شده است تا از این طریق به کمال وجودی خویش برسند. از آنجایی که کاملترین نمود عشق در وجود انسان است، لذا از طریق این گوهر وجودی، می تواند نفس خود را بشناسد و وجودش را تکامل بخشد و به معرفت حق نائل شود. بنابراین اصل وجود عشق بنا به حکمت الهی در وجود انسان نهاده شده و به فعلیت رساندن و پروراندن این گوهر وجودی در حوزه اختیار انسان است، هرچند لطف و عنایت حق را در این حوزه نباید نادیده گرفت. از دیدگاه احمد غزالی و ملاصدرا عشق یکی از مهمترین عوامل تکامل وجودی انسان است. عشق از نظر این دو دانشمند اقسام متفاوتی دارد که در یک تقسیم کلی به مجازی و حقیقی تقسیم می شود. عشق حقیقی منحصراً متعلق آن خداوند است، اما عشق مجازی هرگونه تعلق جز خداوند را شامل می شود. عشق مشتمل بر آثار و فوایدی است از جمله اینکه عامل اصلی عبور انسان از کثرت به وحدت است، لذا هموم مختلف عاشق را در یک هم منحصر ساخته و در اثر دل کندن از علایق مختلف، دل کندن او را از معشوق مجازی و توجهش را به معشوق حقیقی آسان می گرداند. آثار و فواید عشق در بالاترین مرتبه خود در عشق حقیقی وجود دارد و مرتبه ضعیف آن در عشق مجازی دیده می شود. بر این اساس انسان در عشق مجازی با اثرات و لوازم عشق حقیقی آشنا شده و می تواند از طریق اینگونه عشق ها - البته با حفظ شرایط آن- به عشق حقیقی برسد. بنابراین عشق مجازی قنطره عشق حقیقی است. مطلب دیگر واکنش منفی نسبت به رابطه عشق های مجازی و حقیقی است که در جامعه کنونی وجود دارد و عمدتاً ناشی از خلط شدن انواع عشق مجازی اعم از مجازی نفسانی و حیوانی و آثار حاصله از آنها است
سه شنبه ، ۱۳بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]