تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس براى كسب رضايت خدا و آگاهى در دين قرآن بياموزد، ثوابى مانند همه آنچه كه به ف...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798684579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویکرد اصلاح‌طلبانه در انتخابات


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: رویکرد اصلاح‌طلبانه در انتخابات
رحیم عبادی در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت
به گزارش نامه نیوز،انتخابات سال٩٢ که به پیروزی آقای روحانی انجامید و آغاز قدم‌های اصلاحی دولت ایشان در عرصه‌های خارجی و داخلی بود، فرصتی فراهم کرد تا امید برای بهبودی مسائل اساسی کشور تقویت شود. انتخابات مجلس دهم یکی از فرصت‌های مهم پیش‌روست که زمینه را برای متعادل‌کردن نهادهای کشور، ازجمله تشکیل مجلسی کارآمد و مستقل فراهم کند. 


در این مدت سه رویکرد برفضای سیاسی جامعه، نخبگان و احزاب سیاسی جبهه اصلاحات حاکم شد: گروهی با نگاه کاملا خوش‌بینانه، شرایط سیاسی کشور را برای تشکیل مجلسی با حضور نامزدهای همه سلایق مهیا تصور کردند و بر همین اساس، تلاش و برنامه‌ریزی فراوانی برای حضور در انتخابات و ازجمله تشویق واجدان شرایط به ثبت‌نام کردند. 


گروهی دیگر بدبینانه به شرایط سیاسی کشور می‌اندیشند و معتقدند شرایط سیاسی کشور نه‌فقط برای حضور اصلاح‌طلبان، بلکه برای معتدلین نیز فراهم نیست.


نگاه سوم واقع‌گرایانه و به دنبال مجلسی است که تندروها در آن جایی نداشته باشند و با پشتیبانی از افراد معتدل، زمینه برای حضور افراد کاردان و توانمند فراهم شود. 


اینک با ردصلاحیت‌های صورت‌گرفته، افراد و جریانات سیاسی براساس رویکردهای مذکور عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان داده‌اند.


اما رویکرد اصلاح‌طلبانه به موضوع ردصلاحیت‌ها یک رویکرد واقع‌بینانه است و می‌تواند در این شرایط راهنمای عمل اصلاح‌طلبان قرار گیرد.


١- شرکت در انتخابات: انتخابات قانونی‌ترین و مسالمت‌آمیزترین راه برای اصلاح و بهبودی کشور است؛ چراکه فعل و انفعالات انتخابات به بلوغ سیاسی جامعه می‌انجامد. فارغ از اینکه چه کسانی به مجلس می‌روند، موضوع انتخابات یک پروسه سیاسی، است. باید در همه شرایط نهاد انتخابات را فرصتی برای تغییر و اصلاح دانست. این قابلیتی مهم در قانون اساسی ماست. در مشی اصلاح‌طلبی قهر با انتخابات و صندوق رأی بی‌معنی است.


٢- تأکید بر انتخابات عادلانه و رقابتی.


٣- تلاش برای مشارکت حداکثری: در شرایطی که از یک‌سو رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و دعوت از همه ایرانیان برای حضور حداکثری حتی مخالفان نظام و رهبری تأکید دارند، صلاحیت‌ بسیاری از داوطلبان شناخته‌شده احراز نمی‌شود. وقتی شرایط ملتهب منطقه‌ای و بین‌المللی امکان قدرت‌نمایی ایران را با برگزاری یک انتخابات باشکوه و با مشارکت حداکثری فراهم کرده است، چرا از این مسابقه ملی که می‌تواند ایران را بعد از پیروزی برجام، پیروز عرصه‌های سیاسی کند، استفاده نکنیم؟


٤- تعامل با حفظ هویت: یکی از راه‌های مؤثر در برگزاری انتخابات پرشور و قانونی، گفت‌وگو و تعامل با همه ارکان کشور برای زمینه‌سازی انتخابات و پرهیز از رفتارهای سلیقه‌ای از یک‌سو و تلاش برای بحث و تبادل‌نظر با احزاب و نهادهای مدنی و صنفی و اقناع‌سازی آنان به‌منظور زمینه‌سازی برای مشارکت فعال در انتخابات است. امروزه که هویت اصلاحات و جریان اصلاح‌طلبی بیش از هر زمان برجسته شده است، باید با حفظ هویت و اصول، ‌‌‌‌رایزنی‌ها، گفت‌وگوها برای وفاق و هم‌گرایی ملی برجسته شود و به تعبیر زیبای رئیس‌جمهور روحانی مدل برجام در امور بین‌الملل به برجام داخلی در امور سیاسی و آشتی ملی بدل شود. 


٥- تنویر افکار عمومی: یکی از مزیت‌های اصلاح‌طلبان حضور در میان مردم، به‌ویژه تعامل با گروه‌های مرجع و برخورداری از پایگاه اجتماعی فراگیر است. نظرسنجی و مطالعات میدانی نشان می‌دهد در یک انتخابات پرشور و رقابتی، اصلاح‌طلبان، شانس بالایی دارند. نباید تصور کرد با حذف اصلاح‌طلبان، رقبا راه آسانی برای کسب کرسی‌های مجلس دهم دارند. در چنین شرایطی یکی از اقدامات و تلاش‌های مؤثر اصلاح‌طلبان می‌تواند آگاه‌سازی آحاد مردم، به‌ویژه گروه‌های مرجع و تأثیرگذار جامعه باشد. برای تشکیل مجلسي کارآمد و مسئول، باید اطلاع‌رسانی و مردم را برای شکل‌گیری چنین مجلسی و پرهیز از تشکیل مجلس تندروها ترغیب کرد.


٦- اهتمام ویژه زنان و جوانان: با وجود شرایط ایجادشده در بررسی صلاحیت‌ها، تعداد انگشت‌شماری از زنان و جوانان فرهیخته و نخبه در عرصه رقابت باقی مانده‌‌اند، برهمین اساس جامعه بزرگ زنان و جوانان با وجود این باید راه را برای حضور و اثرگذاری خود فراهم کنند؛ این حق مسلم قانونی و اجتماعی و سیاسی آنان است که باید برای به‌دست‌آوردن آن تلاش‌های فراوانی کرد و ازجمله آن تلاش‌ها تشویق همه زنان به شرکت در انتخابات برای تعیین سرنوشت‌شان است. 


٧- وحدت و هم‌گرایی با جبهه اصلاح‌طلبان: رقیب از انسجام و هم‌گرایی اصلاح‌طلبان واهمه دارد و همه تلاشش را با توجه به تجربه انتخابات سال ٩٢ در این مسیر خواهد کرد که این وحدت و هم‌گرایی را مخدوش کند. خوشبختانه تلاش شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و هوشمندی بزرگان اصلاحات، این امکان را از رقیب گرفته است. آنچه در این انتخابات می‌تواند راه را برای امیدواری رقیب هموار کند، ایجاد تفرقه در حوزه اصلاح‌طلبان است. باید همه تلاش به این معطوف شود که مجلسی کارآمد و مستقل تشکیل شود. 


مهم نیست چه کسانی از اصلاح‌طلبان وارد مجلس خواهند شد، مهم آن است این تفکر در مجلس آینده حضوری مؤثر و کارآمد و منسجم داشته باشند. تشکیل مجلسی همراه دولت و پشتیبان اصلاحات در کشور و مجلسی که تندروها در آن جایی نداشته باشد، می‌تواند راهبرد اصلی جبهه اصلاحات باشد.




منبع: روزنامه شرق


۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن