واضح آرشیو وب فارسی:همدان پیام: فرهنگی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر امروز به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد و تا ده روز ادامه خواهد داشت. این جشنواره اگرچه همواره موافقان و مخالفان خاص خود در سینمای ایران را داشته و در چند سال اخیر نیز رقبای زیادی از جمله جشن خانه سینما پیدا کرده است اما با همه این ها همچنان مهمترین اتفاق سینمایی ایران در سال است. جشنواره امسال نیز مانند سال های گذشته از ابتدا با حاشیه های زیادی همراه بوده است. از اتهام سیاه نمایی به فیلم های امسال تا کارگردانانی که از جشنواره جاماندند و پوستر و استعفای بزرگان از این جشنواره همه و همه از ابتدا جشنواره امسال را در شرایط خاصی قرار داد. پوستر جشنواره: برزگر یا بزرگمهر؟ شاید نخستین و پرسروصداترین حاشیه جشنواره امسال تا امروز مربوط به طراحی پوستر آن است. حدود یک ماه پیش بود که محمد حیدری دبیر جشنواره در مراسمی از پوستر آن رونمایی کرد. این پوستر از دو نظر اختلاف هایی به وجود آورد. در رونمایی طراح پوستر مجیدبرزگر کارگردان همدانی سینمای اران اعلام شد اما تنها چند روز بعد بزرگمهر حسین پور در مصاحبه ای اعلام کرد پوستر جشنواره را او طراحی کرده و تنها ایده کار از برزگر بوده است. برزگر در مصاحبه ای درباره این موضوع گفته بود: سوء تفاهمی که درباره پوستر جشنواره امسال و اختلاف دیدگاه هنری بین هنرمندان – که طبیعی هم هست- پیش آمده بود، با بعضی فضاسازی های رسانه ای تبدیل به نگرانی هایی شد که کاملاً بی مورد است. این سینماگر اعلام کرد: در گفت وگوهایی که با بزرگمهر حسین پور داشتیم و با توجه به تقسیم بندی کارهای انجام شده به این نتیجه رسیدیم که طراحی پوستر با حسین پور، ایده و لِی اوت توسط من و الهام گرفته از عکس پرتره امیر عابدی باشد. وی گفت: به طور طبیعی از نقدها و نظرات درباره پوستر و موارد دیگر استقبال کرده و امیدواریم حاشیه های بی نتیجه، جای خود را به همراهی در مهمترین رویداد سینمایی کشور دهد. اما ظاهراً این توضیحات کافی نبود و تا الان نظرات درباره پوستر به دو گروه مخالفان و موافقان آن تبدیل شده است. به غیر از طراح پوستر محتوای آن نیز بحث های زیادی به وجود آورد. این پوستر که با طرحی از خسرو شکیبایی طراحی شده ظاهراً از پوسترهای جشنواره کن ایده برداری شده است. همین کار باعث شد عده ای به صراحت انتقاد کنند که چرا ما باید از جشنواره کن حتی در پوستر هم تقلید کنیم و در مقابل عده ای دیگر این کار را یک عرف در فستیوال های جهانی دانسته و آن را کاری حرفه ای پنداشتند. ملاک انتخاب فیلم ها: قانون یا سلیقه؟ امسال از میان حدود هفتاد هشتاد فیلمی که فرم حضور در بخش سودای سیمرغ را پر کرده بودند حدود بیست فیلم برای شرکت در سودای سیمرغ انتخاب شدند و همین اعتراض بسیاری دیگر از فیلمسازان را برانگیخت. از جمله کارگردان های برجسته ای که از شرکت در بخش مسابقه جشنواره جاماندند مجید برزگر و امیرشهاب رضویان بودند. امیرشهاب رضویان درباره انتخاب نکردن فیلمش برای حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: به رای هیات انتخاب احترام می گذارم و امیدوارم فیلم های انتخاب شده بهتر از کار من باشد. این کارگردان که با «یک دزدی عاشقانه» متقاضی حضور در این دوره جشنواره بود اظهار کرد: نسخه کاملی از فیلم تحویل دبیرخانه جشنواره شده بود و پس از انتخاب نشدن آن دیگر پیگیری نکردم چرا که اصولاً عادت به اعتراض و جنجال ندارم و وقتی انتخاب نشده یعنی دوست نداشتند که باشد. وی گفت: امیدوارم آن 24 فیلم انتخاب شده بهتر از فیلم من باشد. به هر حال فیلم را در اکران مردم می بینند و قضاوت می کنند. رضویان با اشاره به حضور فیلم هایش در دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر افزود: نخستین فیلم ام هم به نام «سفر مردان خاکستری» که سال 80 به جشنواره دادم انتخاب نشد اما همان فیلم جوایز متعددی را در جشنواره های خارجی گرفت. وی گفت: برای «تهران ساعت 7 صبح» هم در سال 81 متقاضی بودم که در ابتدا ستاد جشنواره اعلام کرد در مسابقه است و بعد آن را به بخش میهمان فرستاد. «مینای شهر خاموش» هم کاندید 7 سیمرغ بلورین شد اما دوستان دولتی که مخالف آن بودند اعمال نفوذ کردند و یک سیمرغ به فیلم دادند. هر چند در بخش جنبی بیشترین جوایز را گرفت. همچنین برزگر هم بعداً اعلام کرد برای فیلم جدیدش یک شهروند کاملاً معمولی اصلا فرم حضور را پر نکرده بود! جدا از این دو فیلمساز امسال بسیاری از صاحب نام های سینما اگرچه مشغول ساخت فیلم بودند اما علاقه نداشتند در جشنواره فجر شرکت کنند از جمله اصغر فرهادی با فروشنده و مسعود کیمیایی با قاتل اهلی. سیاه نمایی: اتهام یا واقعیت؟ پس از آنکه اسامی فیلم های پذیرفته شده امسال اعلام شد بعضی رسانه ها و صدا وسیما حملاتی را علیه فیلم ها آغاز کردند. از نظر آنها فیلم های امسال سراسر سیاه نمایی و تلخ است و این مناسب برای جشنواره ملی در سینمای کشور نیست. از طرفی وقتی یکی از مسئولان سینمایی کشور اعلام کرد که بیشترین ممیزی فیلم های امسال درباره سیگار کشیدن شخصیت هاست این نقدها شکل و شمایل جدیدی به خود گرفت. این انتقادات در نهایت پاسخ دبیر جشنواره را در پی داشت. محمد حیدری در خصوص تعامل جشنواره با حوزه درباره فیلم هایی با مضامین روحانی گفت: هر چقدر این ارتباطات بیشتر شود، بهتر است اما به هر صورت ما امسال هم از همه مضامین جشنواره فیلم داریم. وی ادامه داد: ماهیت اصلی این فیلم ها و فیلمسازان کشورمان نشأت گرفته از جریانات روز هستند. نوع محتوای آثار به این سمت وسو رفته که امسال هم سینمای داستان گو و هم سینمای اجتماعی را داریم. یعنی دیگر فیلمی به معنای سیاه نمایی در جشنواره وجود ندارد. به هر صورت فیلمساز وظیفه اصلی اش این است که فیلمش نشأت گرفته از مسائل روز کشورش باشد. حیدری درباره اظهارنظر حبیب ایل بیگی درباره اینکه بیشترین ممیزی امسال سیگار کشیدن بوده است گفت: منظور ایل بیگی بیشتر در خصوص ترویج سیگار کشیدن بوده است وگرنه حتما شخصیت هایی در فیلم ها هستند که سیگار می کشند. این اتفاق هم بیشتر به دلیل سلامت و فرهنگ سلامت در جامعه ما هست ولی ممیزی خاصی وجود ندارد و هر اتفاقی هم که در چارچوب نظام افتاده است. تا جایی که من اطلاع دارم حتی بسیاری از فیلم ها تاکنون پروانه نمایش دائمی شان را هم دریافت کرده اند. آشغال های دوست داشتنی! یک فیلم اما به اندازه تمام حاشیه های جشنواره به تنهایی سروصدا به پا کرد. آشغال های دوست داشتنی فیلمی از محسن امیریوسفی به دلیل مضامین خاص برای سومین سال پیاپی از حضور در بخش مسابقه کنار گذاشته شد. این اتفاق ابتدا واکنش تند شهاب حسینی یکی از بازیگران این فیلم را در پی داشت. وی در اعتراض از سمت مشاور دبیر جشنواره استعفا داد و در بیانیه شدیدالحنی نارضایتی خود را نشان داد. در بیانیه نوشت: موضع گیری دبیر جشنواره سی وچهارم فیلم فجر در قبال فیلم «آشغال های دوست داشتنی» و اطلاق اصطلاحِ «معضل» به این اثر که با مجوز قانونی وزارت محترم ارشاد ساخته شده و در چند دوره گذشته در محاق بدبینی و سیاه نگری قرار گرفته، امری قابل تامل بوده و نشانگر بطلان تصورات پیشین من است. این در حالی است که تهیه کننده و کارگردان فیلم محسن امیریوسفی صبورانه و بدون ایجاد حواشی، در سه سال اخیر به لحاظ روحی، مادی و معنوی، فشار و خسارات زیادی را متحمل شده است. امیر یوسفی کارگردان این فیلم هم اگرچه مصاحبه های اعتراض آمیزی انجام داد اما اینها هیچکدام باعث نشد نظرات مسئولان سینمایی کشور تغییر کند.
دوشنبه ، ۱۲بهمن۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همدان پیام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]